Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kika
#1563300
Hallo allen,

Ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die een hond hebben die complete atopie is vastgesteld.
Wij hebben bij onze reu vorige week een allergie bloedtest uit laten voeren en op alle 3 de geteste groepen reageert hij.
De groepen zijn: mijten en vlooienallergie (de huisstofmijt, niet de demodex variant), grassen en kruiden, bomen.
Het is dus zo goed als niet te voorkomen dat hij ergens last van zal hebben/houden. Bij hem uit dit zich dit jeuk tussen zijn tenen. Verder heeft hij geen andere gekke, rare of vervelende plekken.
Hij zit al 4 jaar op KVV en er is ons gezegd dat een eliminatie dieet niet veel zin zou hebben omdat er veel te veel is waar hij allergisch voor is.
Hij heeft sinds een week prednison om van de jeuk af te komen. Dit is uiteraard een paardemiddel en verhelpt het probleem niet, onderdrukt het alleen maar. Toch hadden we dit even nodig. Nu is het de bedoeling om dit af te bouwen naar een level waar hij goed jeukvrij door het leven kan blijven gaan. De brok Skin Support kwam ook al om de hoek kijken, maar ik heb gezegd dat ik daar niet aan begin omdat de honden op vers zitten en ik het dan in een andere hoek ga zoeken. Dit voer zou alleen eventueel ter ondersteuning van de huid zijn en er is niet met zekerheid te zeggen dat het helpt. Dit zou 6 weken uitgeprobeerd moeten worden. Dan zoek ik die ondersteuning liever in toevoegingen die niet in een brok verwerkt zit.
Die zoektocht gaat nu verder in samenspraak met de Silverlinde waar we 3 april een afspraak hebben. Ik hoop uiteindelijk op iets waar we hem mee kunnen ondersteunen zodat de prednison eigenlijk niet meer gegegeven hoeft te worden.

Nu kan ik op internet niets vinden over complete atopie, alleen een atopie en dat houdt vaak in dat een hond op 1 van de groepen allergisch reageert.
Vandaar mijn vraag hier. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met een hond met complete atopie en hoe ze daar nu mee om gaan en hoe de hond reageert op eventuele behandelingen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1563318
Waar is de test gedaan, bij vedmedlab of artruvetrin?
Die dieetvoeders voor huidproblemen bevatten veel omega-3, dit zou je ook zelf aan de voeding kunnen toevoegen, bv middels doils skin.
Door Kika
#1563406
@ Dorothea: als het goed is krijg ik straks de uitslag via de mail en zal ik kijken door wie het uit gevoerd is. Maakt het nog uit welk lab?

@ Stefanie: Ik ga je verhaal straks doorlezen, dank. Mijn DA vertelde idd dat als ze voor alle 3 de groepen allergisch zijn dat het Complete Atopie genoemd wordt.
Door Kika
#1563420
Dit is de uitslag:

test                                    result                sign
mites/flea salive                positive              ++
grasses/herbs                  positive              ++
trees                                  positive              ++


uitgevoerd door Vet med lab duitsland
   
Door vitess
#1563495
Precies wat er bij onze Sanne van twee jaar ook uit de bloedtest kwam, ook hier geen 'complete atopie' genoemd maar misschien heet het wel zo, ik weet het niet. Bij elke groep stond ook waar ze precies allergisch voor was (bijv. bij bomen: populier, eik, enz.)
Wij gaven Sanne Carnibest Natuurvoer, en besloten over te stappen op Natuurvoer Diabetes. Dit gaf weinig tot geen verbetering. Toen eend geprobeerd, ook hier werd het niet veel beter van. Uiteindelijk had ik het idee dat Sanne wel eens overgevoelig kon reageren op de olieën in de Carnibest en ben ik haar Haaks Barf gaan geven. Ze krijgt alle varianten, behalve die met kip en rund. Daarnaast wat barfdingen, maar ook geen kip en rund. Aangevuld met behandeling door een klassiek homeopaat kan ik zeggen dat het super gaat. Al toen ik bepaalde diersoorten achterwege liet ging stukken beter. En het was echt heel erg, niet alleen ontzettende jeuk en dus hele dagen krabben maar ook uitpuilende ogen en vuurrode oren en huid. Om over de poten nog maar niet te spreken. Ook tegen ons is gezegd dat het nooit te voorkomen was en niet geheel te genezen, maar ik heb dus nu gezien dat het wel kan. Met oud en nieuw heb ik haar (om een beetje af te leiden) per ongeluk een groot bot gegeven. Rund.... en ja, de volgende dag dus weer een vuurrode buik en maar krabben. Voelde me nogal schuldig natuurlijk, maar ik kan nu ook zeggen dat ik dus zeker weet wat we moeten vermijden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1563576
Kika schreef: @ Dorothea: als het goed is krijg ik straks de uitslag via de mail en zal ik kijken door wie het uit gevoerd is. Maakt het nog uit welk lab?
Vedmedlab gebruikt allergenen uit Amerika, niet erg nuttig dus aangezien dat dus grassen en planten zijn die hier niet voorkomen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1563589
Overigens kun je met goede voeding wel een hoop bereiken bij atopie. Door de conditie van de huid te verbeteren, kunnen allergenen moeilijker door de huid heen om het immuunsysteem te prikkelen.
Door Kika
#1563597
@ Vitess dank je voor je uitgebreidde antwoord.
Beide honden en katten zitten op smuldier, met zo nu en dan een hele kip.

@ Dorothea; als dit het geval is snap ik niet dat DA's in NL dit gebruiken, what's the point dan van zo'n uitslag? En nee mijn DA zal mij niet koste wat het kost de brok willen verkopen nav deze uitslag ;) De mogelijkheid om de conditie van de huid te verbeteren had ik idd begrepen om zo de hond weerbaarder te maken tegen de diverse allergieën.
Ik zal zien wat ze volgende week zeggen bij de Silverlinde. Ik wil dit stap voor stap aanpakken zodat door de bomen het bos ook nog een beetje te zien blijft voor ons. Mocht het nodig zijn om op een andere manier van voeren over te stappen zal ik daar zeker open voor staan.
Hoop op nog wat ervaringen van mensen waarvan de honden ook zo allergisch blijken te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door