Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Biancatje88
#1563118
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier, en ik zal me eigen eerst eventjes voorstellen.
Ik ben Bianca, woon in Lommel (Belgie) en ik heb een engelse stafford van 6 maanden, genaamd Kenzi.
Ik ben al een tijdje aan het lezen over barf en nrv, maar ik zit nog wel met een aantal vragen, en ik hoop dat jullie me daar verder mee kunnen helpen!

Kenzi krijgt op het moment smorgens nog brokken en savonds kvv (beide van Naturis). Van brokken krijgt ze ongeveer 100g en kvv ongeveer 200g. Ze weegt op het moment 14 kg, en heeft een mooie slanke bouw.
Nu zou ik graag willen overstappen naar barf of nrv (ben er zelf nog niet helemaal over uit).
Maar zoals ik al zei zat ik nog met wat vraagjes.

1. Zou ik smorgens nog brokken blijven geven (bijv. tot ze een jaar is) zodat ze zeker wel alle voedingsstoffen binnen krijgt. En als jullie van mening zijn dat dat niet nodig is, hoe doen jullie het op vakantie? Want ze gaat dan zeker mee.
En ik heb ook nog een hele grote zak brokkken die ik zoiezo wil opgeven, maar kan ik dan nu al het kvv vervangen door barf of nrv?

2. Ik heb ook gelezen dat je voor een volwassen hond ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht per dag moet geven, en bij pups 2% tot 6%. Maar dat vind ik nog al een groot verschil. Wat zou ik Kenzi kunnen geven? (hierboven heb ik vermeld hoeveel ze nu krijgt, zou ik die hoeveelheid dan aanhouden?)

3. Ik heb iemand horen zeggen dat je best jonge honden nog geen barf of nrv voert omdat ze het niet snel genoeg opkrijgen en er dan veel bacterien in komen te zitten. Ik vind het een beetje een raar verhaal, maar klopt dit?

4. Moet je er groente bij doen of niet? En moet de groente dan ook rauw zijn of mag/moet het gekookt?

Een hele hoop vragen, ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Bianca
Door Greece
#1563138
Hoi Bianca,

Welkom op bp.
Ga wat antwoorden op de vragen geven en er zullen zeker meer reactie's komen. Ieder heeft tenslotte zijn eigen ervaring.

1. Het is echt niet nodig om brokken te blijven geven. Liever niet. Met BARF of NRV  (goed samengesteld) krijgt Kenzi alles binnen wat nodig is.
    Als je op vakantie gaat kan je ook vers blijven voeren hoor. Ligt er een beetje aan waar je heengaat maar je kan het bevroren meenemen 
    als er een koelkast/vriezer is. Of ter plekke vers vlees/vleesbot kopen. Misschien heb je dan niet zoveel afwisseling maar voor 2 weken kan
    dat geen kwaad. Enneh...die zak brokken doneer je gewoon aan het asiel, zullen ze erg blij  mee zijn.
    Je kan de KVV al vervangen door BARF/NRV maar lees goed het bottendocument door zodat je weet met welke beginnersbotten je moet
    beginnen.

2. Begin met 5% en kijk hoe Kenzi het daar op doet. Wordt ze dik dan minderen, wordt ze mager dan meer geven. Heel simpel. Gewoon
    kijken naar je hond.

3. Vind ik een raar verhaal. Nog nooit van gehoord. Je hebt wel mensen die de hele dag een bak met brokken en misschien ook wel blikvoer
    voor de hond hebben staan. Misschien dat daar het verhaal van komt? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het eten er een uur of langer
    staat. Ik vind dat de hond moet eten als ik het geef. Dusss niet eten...weghalen en later weer aanbieden. Maar ik heb dan gelukkig een
    hond die net een kliko is  :)

4. Of je er groenten bij wilt geven is je eigen keus. Door veel (misschien wel heel veel) bp'-ers wordt dit wel gedaan. Ik geef het ook omdat
    ik vind dat het zeker bijdraagt. Het mag rauw maar dan wel gepureerd of gekookt (gaar) dan hoeft het niet gepureerd.
    Zelf kook ik alles licht (niet gaar) en doe het daarna in het hakmolentje van de staafmixer. Je kan ook een gepureerde groentenmix maken
    voor een paar weken en deze invriezen. Dat wordt ook veel gedaan.

Maak vast een voorbeeld menu met wat jij Kenzi wilt gaan voeren en zet het op BP. Dan hoor je vanzelf de reacties.
Geef een rauw eitje (met schil) een visje (zalm, makreel, sardien) wat yoghurt enz.
En lees andere voorbeeldmenu's. Want er is nog veel meer wat je de hond kan geven.
Succes


   
Door Lizzy
#1563141
Biancatje88 schreef: Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier, en ik zal me eigen eerst eventjes voorstellen.
Ik ben Bianca, woon in Lommel (Belgie) en ik heb een engelse stafford van 6 maanden, genaamd Kenzi.
Ik ben al een tijdje aan het lezen over barf en nrv, maar ik zit nog wel met een aantal vragen, en ik hoop dat jullie me daar verder mee kunnen helpen!

Kenzi krijgt op het moment smorgens nog brokken en savonds kvv (beide van Naturis). Van brokken krijgt ze ongeveer 100g en kvv ongeveer 200g. Ze weegt op het moment 14 kg, en heeft een mooie slanke bouw.
Nu zou ik graag willen overstappen naar barf of nrv (ben er zelf nog niet helemaal over uit).
Maar zoals ik al zei zat ik nog met wat vraagjes.

1. Zou ik smorgens nog brokken blijven geven (bijv. tot ze een jaar is) zodat ze zeker wel alle voedingsstoffen binnen krijgt. En als jullie van mening zijn dat dat niet nodig is, hoe doen jullie het op vakantie? Want ze gaat dan zeker mee.
En ik heb ook nog een hele grote zak brokkken die ik zoiezo wil opgeven, maar kan ik dan nu al het kvv vervangen door barf of nrv?
Ik weet wel zeker dat het niet nodig is om haar brokken te geven. Een goed samengesteld BARF menu: daar ontbreekt niks aan. Sterker nog, het bevat alle voedingsstoffen en meer. Brokken is doodgekookt voer. Het bevat geen goede enzymen, het bevat geen goede bacterieen, kortom: elke hond kan daar uitstekend buiten! Sterker nog, hoe minder brok hoe beter. En als je op vakantie gaat, doe je gewoon de simpele versie van BARF, het zogenaamde "vakantie-tok-dieet" (oftewel, je koopt een kip of delen van kip en dat is wat je voert. Met eventueel wat extraatjes zoals runderhart, blikje sardientjes of zalm, appeltje, eitje. En als je dan terug komt van vakantie, geef je gewoon een paar weken geen kip).
2. Ik heb ook gelezen dat je voor een volwassen hond ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht per dag moet geven, en bij pups 2% tot 6%. Maar dat vind ik nog al een groot verschil. Wat zou ik Kenzi kunnen geven? (hierboven heb ik vermeld hoeveel ze nu krijgt, zou ik die hoeveelheid dan aanhouden?)
Ik kan je beter verwijzen naar dit topic in de bibliotheek van Barfplaats: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
3. Ik heb iemand horen zeggen dat je best jonge honden nog geen barf of nrv voert omdat ze het niet snel genoeg opkrijgen en er dan veel bacterien in komen te zitten. Ik vind het een beetje een raar verhaal, maar klopt dit?
Nee, voor geen meter. Waarom zouden ze het niet snel genoeg opkrijgen? Mijn honden doen een paar minuutjes met hun maaltijd. En binnen een paar minuten heb je echt geen explosie van bacterieen!
4. Moet je er groente bij doen of niet? En moet de groente dan ook rauw zijn of mag/moet het gekookt?
Ik vind bijvoorkeur van wel ja. En hier heb ik geschreven waarom: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1470975. Rauw en gekookt kan beide. Ik geef het liever rauw gepureerd maar ken zat mensen die het liever gekookt geven.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1563155
Hey hallo wat leuk, iemand uit de buurt  :) welkom op Barfplaats!

Ik wil me graag aansluiten bij mijn voorgangers en verder lekker over gaan stappen op zelf samenstellen.
KVV en BARF kan je eventueel nog combineren, maar brok zou ik niet met BARF combineren.
Je kan dan problemen krijgen met de vertering omdat een hond die brokken eet minder zuur maagzuur heeft.
Als je KVV en/of BARF geeft wordt dat zuurder en dat heb je nodig voor het verteren van botten.

Succes!

Groetjes,
Hanneke
Door Biancatje88
#1563335
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga eens aan een voorbeeldmenu werken en dan zal ik die ook eens hier plaatsen.
De rede dat ik die brokken wilde blijven geven is omdat ik bang ben dat ik het niet goed doe met barf (omdat ik nog maar een beginner ben) en dat ze misschien dingen te kort gaat komen.. Maar als jullie mijn menu strax goed vinden, kan er eigenlijk niets fout gaan toch? :)
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1563477
Biancatje88 schreef: Maar als jullie mijn menu strax goed vinden, kan er eigenlijk niets fout gaan toch? :)
Precies, er zitten hier mensen met heel veel ervaring op BARF gebied (dat geldt nog niet voor mij hoor)
en als je menu "goedgekeurd" wordt (dat klinkt zo zwaar maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen...)
dan mag je er met een gerust hart vanuit gaan dat jouw hond alles binnen krijgt wat ie nodig heeft.
Daar kan geen enkele brok tegenop  :)
Door Nadia
#1565495
Zeker kan tegen barf geen enkele brok tegenop!!

Wellicht zou je als safety point de helft kvv kunnen geven, maar heb ondertussen je menu gezien! Is prima!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door