Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door carlossurya
#1562927
Hallo,
Ik ben enkele weken geleden begonnen met mijn twee katten met barfen en dat gaat goed. Sommige dingen eten ze niet, andere wel. Maar dat is dus normaal. Wij mensen hebben ook zo onze voorkeuren,he! Omdat ze niet alles eten was ik twee weken geleden overgestapt op kvv, dit aten ze helemaal niet, enkele dagen hadden ze helemaal niets gegeten. Omdat dit dus slecht is ben ik maar weer overgestapt op Barf.
Maar ze eten alleen maar vlees en botten en geen bijprodukten zoals yoghurt, eieren enz.
Krijgen ze dan toch voldoende voedingsstoffen binnen?
Ook vind ik dat de vacht er nu een stuk minder mooi uit ziet dan toen ze nog brokken van Orijen kregen. De vacht licht niet meer zo mooi glad op het lichaam als voorheen, de haren staan wat wilder (ze lijken meer op een zwerfkat vind ik). En kan je aan de vacht dus niet zien of ze voldoende variatie aan voedingsstoffen binnenkrijgen?
Alvast bedankt voor de reactie...
Door carlossurya
#1563070
Ik geef op dit moment:
- vleesbot: konijnenbouten en eendenekken
- orgaanvlees: kippenmaagjes, runderlever en lamshart
- vlees: rund en kip en 1 x p.week vis
En 1 kat eet graag kuikens, dus die krijgt een paar keer per week een kuiken, de andere speelt er alleen maar mee.

Bevat dit menu voldoende voedingsstoffen? ( Als je naar de vacht kijkt dan lijkt het wel of ze tekorten hebben)
Door carlossurya
#1563140
Dus ik hoef me geen zorgen te maken over tekorten met dit menu?
In de rui? ja zou misschien kunnen. Maar dan verliezen ze toch ook haren of niet?
Dan nog een vraagje over vlooienmiddel.
Mijn katten komen niet buiten maar ik heb een hond die wel buiten komt dus ik zal de katten toch moeten behandelen of niet?
Omdat ik niet van dat chemische gedoe hou heb ik Beaphar bio druppels gekocht. Werkzame stof is margosa extract.
Weet iemand of dit voldoende werkt? Heb ook de bio versie voor de hond gekocht.
Door bloemetje
#1563158
Ik denk zelf dat je menu goed is. Maar ik ben geen echt barfer maar een kvv-er hoor  :biggrin2:. Dus wie weet is een ander het niet met me eens. ;)

Dan je ontvlooivraag..
Die beaphar druppels geloof ik eerlijk gezegd niet in.. Ik geloof alleen in grof chemisch geschut  :biggrin2:
Mijn poezenmeisjes komen ook niet buiten. Bijgevolg behandel ik mijn huis en honden vaker dan hun! Helaas hebben we hier een plaag gehad die pas overging na 3 maanden gestaag iedere 4 weken druppen en een bezoek van de rentokil..
Hierna zal ik ze maar om de 8 à 12 weken behandelen. Want de poezen zijn toch ws goede gastheren voor de vlooien die de hondjes (of jijzelf) van buiten meeneemt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1563177
ik zou op de termijn meer afwisseling nemen. Niet alleen in diersoorten, maar ook in de onderdelen van de diersoorten. Vis is handig als dat vette vis is, voor de omega's en het is goed voor de vacht. Als de ene kat geen kuikens lust, zou ik wel af en toe een geklutst eitje geven. Biotine is ook goed en ook voor de vacht.

Ontvlooien doe ik pas als ze daadwerkelijk vlooien hebben en dan ook met grof geschut (pipetje stronghold).
Door Mevroi Kruim
#1563197
Met koekje eens, alleen geef ik Bolfo druppels als er vlooien zijn.
Het is de tijd van het jaar voor verharen, dat zie ik bij mijn katten ook. Dan is vette vis (zalm, sardien) helemaal een goed idee. En eitjes zijn ook erg fijn, zaken als yoghurt en andere zuivel vind ik niet nodig, alleen voor de leuk.
Door carlossurya
#1563470
Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
Valt onder vette vis ook koolvisfilet en pangasiusfilet? Dat eten ze graag.
En mijn katten eten wel kipfilet maar geen kippenekken, is wel raar he, toch allebei van de kip. Zo eten ze ook geen lamsgehakt maar wel lamshart. Komt dat vaker voor dat ze een gedeelte van een dier wel eten en een ander gedeelte niet? En wat kan ik nog als vleesbot geven behalve konijnebouten en eendenekken? Eieren eten ze niet zowel rauw als gekookt, dus die vallen ook al af. Biotine kan ik ook niet geven omdat ze geen gemalen vlees eten en ik dus niets kan mengen. Als ik dan mijn huidige menu aanhoudt en iets meer variatie aanbreng zonder eieren of biotine, zou dit dan voldoende zijn?
Door Too
#1563523
Helaas panga en koolvis zijn geen vette visjes met de ozoo nuttige omega's. Vette vissen zijn oa. zalm, [pan]haring, sardien, [hors] makreel, ansovis

Wat t bot gebeuren is t even afhankelijk van wat je kunt bemachtigen maar katten kunnen parelhoenkarkas, patrijs, kip, eend, konijn, kwartel, duif, haas[schouder] prima baas,en dan ben ik vast nog een en ander vergeten.

Wat de eitjes betreft, mijn dames krijgen geen kuiken omdat ik t zonde van de vriezerruimte vind, misschien lukt t als je t door een beetje tartaar of rundergehakt roert ... mijn dametjes krijgen gemiddeld een half eitje pp/week
eerlijk gezegd denk ik dat ei wel iets toevoegt maar wanneer poes een ei/kuiken-weigeraar is ze niet zomaar 'omvalt' zolang je een leuke variatie aanbiedt.
Wat mij betreft zit de kracht van zelf samenstellen in lekker varieren .. :)
Door Mevroi Kruim
#1563530
Je kunt haas, parelhoen, fazant, patrijs, konijnenvoorbenen proberen. Kwartels zijn duur maar vallen vaak zeer in de smaak. Er is ook duidelijk verschil tussen wilde en tamme eend dus daar kun je ook nog mee varieren. Qua spiervlees kun je geit proberen, hoewel dat hier geen succes is, hert/ree, en paard, dat vinden de katzels hier geweldig.
Er zijn ook aardig wat kattenbarfers die knaagdieren voeren, muis, rat, hamster, gerbil enzo. Dan heb je alles in een.

Koolvis en pangasius zijn magere vissoorten. Zalm en sardien en panharing (rauw, niet gezouten) zijn lekker vet. Bij veel supermarkten verkopen ze goedkope zalm in de vriezer, kun je altijd eens proberen. De jongere katten hier knagen ook zalmstaarten weg (wat er overblijft na he fileren, minus de kop).

Hier eten ze soms de kip wel en soms gaan ze in staking. En soms eet de een het wel en de ander het niet  >:( >:( katten zijn zeurneuren  >:( Het heeft denk ik te maken met de herkomst, op de een of andere manier.
Lamshart is idd heel anders dan lamsvlees, dat verschil merk ik hier ook.

Je kunt best zonder eieren, als ze die echt niet eten dan is er geen man overboord. En ik zou het gewoon af en toe proberen. Misschien ook andere leverancier proberen? Hier zijn ze gek op eigen eitjes, de eieren van de gezonde winkel gaan ook goed maar de bio/scharrel/uitloopeieren van de supermarkt vinden ze naadje.
Door Too
#1563666
We zijn behoorlijk eensgezind ;)

Hier is lamsvlees,-hart, -nier altijd lekker, -lever vaak niet[dikke pech, dan is morgen lamslever t eerste dat ze krijgen] we gaan de bio-versie nog s testen
Bij vis is t heel wisselend.. op t moment is er 1 die vis graag heel koud heeft [kamertemperatuur is heel viezz] de ander heeft besloten dat viskoppen NIET eetbaar zijn, die blijven dus liggen voor de kouwe-vis-knagert
Zalm karkassen vinden ze allebei erg lekker
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1565229
Zazou eet ganzenborstfilet met smaak en de ganzennek echt niet. Maar daar heb ik van de week een trucje voor bedacht. Want als tonijn of zalm uit blik werkt bij lever en orgaan, waarom dan niet bij de ganzennek. Ik heb dit keer de ganzennek gemalen, beetje blik-zalm erdoor en het werd echt met smaak opgegeten. Heeft ze toch gegeten wat ik wilde.
Misschien ga ik dit ook eens proberen met verse zalm, want dat lust mevrouw ook niet. Of de verse zalm door de organen met blik-zalm mengen. Katten moet je voor de gek houden volgens mij.
Door *Flip*
#1567491
De belangrijke omega's voor de de vetzuurstofwisseling zitten ook in wild (haas, wilde eend, wild konijn ed). Eigenlijk is het geen omega 3 te kort, maar omega 6 te veel. Dit wordt opgeslagen in onderhuidsvet van oa gevogelte uit de pluimveeindustrie. Dit eten de meeste dieren er wel bij op. De omega 3 & 6 worden pas goed opgenomen als zij in de juiste verhouding zijn. Dit is in een ei het geval, maar ik denk dat als je voldoende wild voert (als ze dat lusten tenminste) het geen ramp is dat je geen eitjes voert. Je zou ook nog visolie kunnen proberen.

Optimaal is omega-3 :omega-6 = 1:1. Bij de gemiddelde mens ligt die verhouding op 20 tot 30 maal omega-6 tov 1 omega-3. Voor onszelf doen we dat dus ook niet zo goed  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door