Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ariënne
#1561550
Roosje, die nu 19 daden drachtig is waarschijnlijk, heeft lintworm. Waarschijnlijk via het eten van besmet kattenpoep. Heeft iemand ervaring/advies??
Kan ik haar ontwormen? Zal morgenochtend sowieso mijn DA bellen...
Gebruikersavatar
Door choopy
#1561588
In principe wordt een drachtige teef niet ontwormd, maar er zijn wel ontwormingsmiddelen te krijgen bij de DA die een drachtige teef ook mag hebben. Deze info vond ik op de site van Dierenkliniek Kortenoord. http://www.kortenoord.com/pages/default ... QaLgaRgeOa

Moet ik mijn drachtige teef ontwormen?
Tijdens de dracht ontwormen we de teef niet. Het beste is om uw hond vóór de dekking te ontwormen en 3 weken na de geboorte van de pup(s). Blijkt de hond met wormen besmet te zijn tijdens de dracht, dan kunt u eventueel met een speciaal ontwormingsmiddel ontwormen (na overleg met een dierenarts).
#1562115
Mijn DA zegt dat Milbemax wel kan, maar we moeten dan wel zeker een week wachten. Ik mag wel knoflook geven en daarnaast geef ik kokosolie, dat ook een ant-worm effect zou hebben.
Zo kan ik het misschien een tijd uitstellen, zolang het niet te gek wordt.
Het is hopeloos hier met de katten die lintworm-besmette muizen eten buiten en de honden die dat kattenpoep weer zo smakelijk vinden.  :(
De DA adviseert Roosje aangelijnd uit te laten. Tja, en dan zou ik delen van de tuin ook verder af moeten zetten met gaas.

Ik hoop niet dat de dieren (ook) wormen krijgen door het Carnibest vlees...  ???
:rolleyes2:
#1562161
Ariënne schreef: Mijn DA zegt dat Milbemax wel kan, maar we moeten dan wel zeker een week wachten. Ik mag wel knoflook geven en daarnaast geef ik kokosolie, dat ook een ant-worm effect zou hebben.
Zo kan ik het misschien een tijd uitstellen, zolang het niet te gek wordt.
Het is hopeloos hier met de katten die lintworm-besmette muizen eten buiten en de honden die dat kattenpoep weer zo smakelijk vinden. :(
De DA adviseert Roosje aangelijnd uit te laten. Tja, en dan zou ik delen van de tuin ook verder af moeten zetten met gaas.

Ik hoop niet dat de dieren (ook) wormen krijgen door het Carnibest vlees... ???
:rolleyes2:
Nou, daar krijgen ze geen wormen van hoor :)

Als je weet waar het van komt dan zou ik toch het advies van je Da opvolgen en haar uit de buurt houden van kattenkeutels.
#1562336
Oké, Angelique. Ik wilde de vraag toch even gesteld hebben, vanwege mijn drachtige teefje.


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 856.0.html

Hoge zuurgraad, maar dus toch lintworm... :-\. Is die hoge zuurgraad echt een wetenschappelijk feit of op zich ook een broodje aap? :rolleyes2:
Nou krijgen onze honden wel lintwormsegmenten binnen naast evt. eitjes en is dat misschien weer een ander verhaal.
Door Too
#1562530
T zure milieu is geen broodje, voor de vertering van bot is een zuurder milieu noodzakelijk
T is natuurlijk geen 'Berlijnse Muur' maar imo verkleint t de kans op regelmatige besmetting aanmerkelijk.

Als vers vlees voeren de/een oorzaak zou zijn voor wormbesmetting zou t op dit forum krioelen van de worm-verhalen, -vragen en -problemen
Dat is niet t geval ondanks t feit dat de meesten hier echt niet t ontworm-schema van de da volgen.. ontwormen doe je op t moment dat er wormen zijn.
#1562540
Dank je wel voor je antwoord.  :)

Inderdaad, het lijkt me dan ook dat er meer wormgedoe zou moeten zijn.

Een dier kan natuurlijk besmet zijn zonder dat er wormen te zien zijn. Zo'n mestcontrole lijkt me in ieder geval nuttig om regelmatig te laten doen.
Door Too
#1562571
"Mijn" da [die niet pro- of contra-vers is] weet van mijn antipathie tegen onnodig behandelen.. zij 'bekende' dat ze haar eigen dieren ook alleen bij gerede twijfel controleert of behandelt.
Dit alles naar aanleiding van mijn vraag hoe groot t risico op worm bij binnenkatten was.. nou, t is mogelijk, je sleept t zelfs aan je schoenen mee naar binnen etc
T blijft dus een kwestie van kijken naar t geheel [ook naar de poep] en inschatten, voor een dekking zou ik overigens wél ontwormen.
Door Do
#1569827
ik heb hier niet ontwormd niet daarvoor
heb net de pups ontwormd en zelda en er kwam nik aan wormen uit en ik geef carnivoer
dus als ze wormen van vlees zouden kregen had ze het ook gehad

maar ja wat moet je nu? ik zou niet ontwormen maar wachten totdat de pups er zijn
#1574075
Ariënne schreef: Roosje, die nu 19 daden drachtig is waarschijnlijk, heeft lintworm. Waarschijnlijk via het eten van besmet kattenpoep. Heeft iemand ervaring/advies??
Kan ik haar ontwormen? Zal morgenochtend sowieso mijn DA bellen...
Ook zorgen dat je zelf niet besmet wordt met die lintwormeitjes. levensgevaarlijk voor de mens. gaat in de lever zitten
Door pallas
#1576565
Aquillo schreef: Ook zorgen dat je zelf niet besmet wordt met die lintwormeitjes. levensgevaarlijk voor de mens. gaat in de lever zitten
Hmmm is dat niet de vossenlintworm waar je het over hebt?

Bij een "normale' lintworm kan je als mens gewoon aan de pillen en ben je er weer vanaf, hooguit wat darm krampen en diaree.


Maar als je twijfelt zou ik na het hele wormen gebeuren je eigen ontlasting ook even naar de huisarts brengen. ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door