Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alies
#1562335
Hey allemaal,

Tara is vandaag naar de trimsalon geweest en nu haar vacht eraf is vind ik haar toch wel dik hoor. Vroeger was ze veel slanker. Komt dat door de leeftijd? Ze is inmiddels 7. Of komt het door de sterillisatie? Ze krijgt 2 plakjes energique per dag terwijl ze er 3 moet hebben. Dit doe ik dus al met opzet omdat ik haar te zwaar vindt. Bij mij krijgt ze niet zoveel lekkers en we wandelen ook vaak.

Hoe kan ik haar op een goede manier laten afvallen?
Door Alies
#1562372
Ze krijgt niet veel eten en ben net weer een uur wezen wandelen, dat doe ik bijna dagelijks...
Door K&D
#1562489
Helaas hebben sommige gesteriliseerde teefjes dan echt een probleem. Toch maar wat minder (vet) eten geven, het is niet anders...
Rodi heeft een minder vette variant (ik dacht dat daar 9% vet in zit)
Door Alies
#1563052
De fokker adviseert het sperziebonen dieet is iemand daarmee bekend? Ze zeggen dat ik sperziebonen uit blik moet geven. Zit daar minder vet in dan die uit de diepvries?
Door hannabelgje
#1563065
In sperciebonen uit blik zit heel veel zout. Die zou ik sowieso niet geven. Liever gewoon verse sperziebonen.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1563102
zit ook zout in , incl. conserveringsmiddelen.
hier geeft ik loeka met regelmaat een worteltje of 2 tussen door op een dag .
ben hier nu al een maandje mee bezig en zie duidelijk al verschil.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1563160
Ik heb wel vaker van een sperciebonen dieet gehoord, maar dat lijkt me nou niet zo fantastisch wat voedingswaarde betreft.  :-\
Kan je dan niet beter een complete groentenmix maken? En dan bv 15% van de kvv vervangen door die groentenmix
(ik weet niet hoeveel groenten er al in Energique zitten?).
Dat vult lekker maar zet niet zo aan.
Door Mevroi Kruim
#1563192
Daar hebbie de sperziebonen weer  :P
Als sperziebonen idd geen calorieen bevatten, denk je dan niet dat er al lang een enorme sperziebonendieethype voor mensen zou zijn? Is dus onzin. Sperziebonen bevatten gewoon energie, en zelfs wat meer dan bv bladgroenten. Als je dus zo min mogelijk calorieen wilt geven kun je beter sla en spinazie bijvoeren.
Dierenartsen komen idd vaak met die verhipte sperziebonen aandragen maar dat zijn mannen, die hebben geen idee van verantwoord afvallen  :D En ze gaan ervan uit dat het allemaal vooral makkelijk moet dus hoppa, blikkie opentrekken en voeren maar  :-X
Bliksperziebonen bevatten zout en suiker, diepvriesbonen bevatten geen zout en ook geen conserveermiddelen (kijk het maar na op de verpakkingen). Is ook niet nodig, diepvriezen is voldoende.
Bliksperziebonen zijn dus geen geschikt hondenvoer. Afvallen doet je hond net als jij, door minder te eten (en idd wel wat minder vet maar beslist niet vetarm!) en meer te bewegen. Als je erg weinig voert heb je kans dat ze helemaal niet afvalt maar energie gaat sparen door sloom te worden, da's dus ook niet slim.

Gewoon een ordentelijk barfdieet (geen kvv want dan kun je niet zien hoeveel vet er in zit en niet beperken) met wat meer goed samengestelde groentemix en overdaad aan vet vermijden, flink bewegen, aan de fiets is handig en goed bv, en dan minder voeren dan ze normaal krijgt.
Door hamada
#1564042
Senna, cavalierteefje, woog tegen de 13 kilo  :o toen we haar kregen . Met voldoende beweging en twee maaltijden kvv per dag woog ze na een maand of zes ongeveer 10 kilo. Ze krijgt dan 's ochtends ongeveer 85 a 90 gram en 's avonds 100gr. (dus zeg maar 1 plak energique). Nu krijgt ze krap 100 gr (ongeveer 95) in de ochtend en dat levert geen gewichtstoename op ook al is ze gesteriliseerd.  (Ik ben niet echt een gewichtsnerd, maar weeg toevallig af met een digitale weegschaal, dus daarom weet ik het zo precies  ;))
Afgaand op de verpakking van CB zou Senna bij een gewicht van 10 kilo 200 gr. per dag mogen. En die richtlijn houd ik ook ongeveer aan voor de hondjes hier.
Door Souris
#1564246
Onze cairn woog 11.5 kg toen ik hem een half jaar geleden ging halen. Ik kon hem bijna naar huis rollen, zo erg dat ik me bijna schaamde om ermee te lopen....
Hij kreeg daar van de loslopende kinderen brood met leverpastei en noem maar op. Thuis meteen op 100gram per dag, echt goed conditie opbouwen en vet verbranden, boven je optimale tempo lopen anders verbrand je niet zoveel. Maar hoeft niet altijd hard, extra langzaam lopen werkt ook erg goed, dat is dus onder het ideale tempo en zo verbranden ze ook veel calorieen. Straks weer lekker zwemmen, ook erg goed voor de verbranding. Alles werkt natuurlijk van twee kanten, dus ook de voeding aanpassen.
Nu weeg hij 7,8 kg en ziet er erg goed uit bovendien moet hij alles meelopen wat de mechel loopt en soms gaat ie mee trimmen.
Nu eet hij ongeveer 3% en zit rond de 250gram per dag.

Succes met afvallen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door