Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1560194
Ooit heb ik op barfplaats een link gevonden naar een onderzoek van een Dierenarts. Weet iemand waar ik deze of andere onderzoeken kan vinden?
Ik heb op de universiteit Gent een gevraagd of er meerdere studenten zijn die hun huisdieren laten Barf-en en of zij hiermee eventuele problemen opgelost zijn. Dit bleek (gelukkig) beiden het geval.

Ook kregen wij deze reactie:

"Naar aanleiding van jullie discussie omtrent "raw food" voor honden en katten, vinden jullie hieronder de mening van het labo voor diervoeding aan de faculteit. Ik hoop dat deze mening jullie toch tot nadenken aanzet.

Meer en meer eigenaars geloven tegenwoordig inderdaad meer en meer in zogezegd natuurlijke voedingen zoals rauwe voeding (BARF, Bones And Raw Food of Biologically Appropioate raw Food; of NRV, natuurlijke rauwe voeding). Het is echter de taak van de dierenarts de eigenaars/fokkers hieromtrent correct te informeren.

Wat betreft de positieve invloed van deze rauwe voeding op de gezondheid van het dier zijn er tot op heden GEEN WETENSCHAPPELIJKE PUBLICATIES terug te vinden. Dit betekent dus dat de positieve effecten louter perceptie zijn van de eigenaar/fokker. Het feit dat deze voeders zouden helpen bij allergieën, kan op 2 manieren worden verklaard. Enerzijds of de patiënt heeft gewoon geen allergie en zijn problemen hebben een andere oorzaak die toevallig is verdwenen samen met het veranderen van voeder. Zolang geen eliminatietest werd uitgevoerd kan de diagnose van voedselallergie namelijk niet gesteld worden. Ten tweede als de patiënt werkelijk allergisch is, dan berust het verdwijnen van de symptomen enkel op het consumeren van een nieuwe eiwitbron waarvoor hij niet allergisch is. Ditzelfde effect wordt bereikt met een hypoallergeen correct uitgeballanceerde commercieel blik of droogvoer.
Tevens zijn  er aan het geven van rauwe voeding een aantal risico's verbonden:

1. Deze voeders bestaan uit vers vlees of ingevroren vlees. De bewaring van deze voeders is dan ook heel cruciaal. Belangrijk is dat zelfs vlees van gezonde dieren voor menselijke consumptie niet steriel is!! Karkassen kunnen wel behandeld worden om het aantal pathogenen te verminderen, maar vaak persisteren toch bacteriën op het karkas. Daarenboven zullen microscopische contaminaties of infecties met virussen of parasieten vaak niet ontdekt worden tijdens de keuring. Verder worden in de diervoeding vaak dierlijke producten gebruikt die niet meer geschikt zijn voor menselijke consumptie. Bij deze producten verlopen de handelingen vaak minder streng wat tot meer bacteriële contaminatie leidt.
Het gaat hier enerzijds over een mogelijks infectierisico voor het dier zelf, maar zeker ook een mogelijks risico op zoönotische infecties. Hieromtrent zijn zeker een aantal interessante wetenschappelijke artikels gepubliceerd. In één van de artikels vonden we terug dat in de VS 3% van de Salmonella en 15% van de Campylobacter infecties bij de mens veroorzaakt worden door contact met het huisdier. Ik heb een van deze artikelen bij de studentenpublicaties geplaatst. Ik zou jullie zeker aanraden dit eens na te lezen alvorens voor rauwe voeding te kiezen.

2. Heel vaak zijn deze rauwe voeders ook niet uitgeballanceerd (zeker als de eigenaar/fokker zelf begint te experimenteren) en dan moet zeker opgelet worden voor nutritionele tekorten (eiwit, essentiële aminozuren en vetzuren, Ca, VitD...)

Maar ook andere risco's kunnen voorkomen.
- Bij BARF wordt aangeraden 15 à 20% als orgaanvlees te geven en hiervan is lever zeker een groot deel, wat aanleiding kan geven tot hyperVitA en hierdoor skeletafwijkingen.
- Ook rauwe eieren worden gegeven. In deze eieren komt avidine voor dat biotine onwerkzaam maakt, en aanleiding geeft tot metabole stoornissen (dermatitis, haaruitval, zenuwstoornissen).
- Ook look wordt vaak aangeraden wat anemie kan veroorzaken, net als uien.
- Bij BARF bestaat 50% van het dieet uit botten en dan vooral kleine botjes van vb. kip, met risico op perforatie en constipatie. Als Ca-bron zijn botten trouwens ook niet aan te raden, aangezien het Ca slechts in beperkte mate voor het dier beschikbaar is.
- Tevens is ook de verteerbaarheid veel geringer als het voeder rauw wordt gegeven. Wat betekent dat de porties veel grote moeten zijn om de nutriëntenbehoeften te dekken en dat daarenboven de mestproductie groter zal zijn.

Het allerbelangrijkste is toch dat honden en katten een uitgeballanceerde voeding krijgen, die rekening houdt met de specifieke noden van het dier. Ideaal zijn dan zeker commerciële blik- en droogvoeders, maar huishouddiëten kunnen zeker ook, op voorwaarde dat alles gekookt wordt en een correcte vitaminen-mineralen premix wordt toegevoegd zodat er geen tekorten ontstaan. 

Ik hoop dat ons antwoord jullie heeft aangezet tot nadenken. Als jullie meer info wensen omtrent correcte voeding voor honden en katten en omtrent de relatie tussen voeding en "gebreken" (zoals gewrichtsproblemen) kunnen jullie steeds bij ons terecht voor kritische wetenschappelijk gebaseerde infromatie

Mvg,
Dr. Adronie Verbrugghe
Nutritionist
Labo Diervoeding, Fac Dgk, UGent"
wol

Nu zijn er al meerdere studenten geweest die de 'fabels' uit deze reactie hebben opgehelderd en er op gewezen hebben dat het niet louter zomaar iets voeren is, knoflook uien ed. zeker niet gevoerd worden, dat wolfen ook prima in staat zijn om voldoende calcium uit botten te halen, Barfers wel degelijk elimineren, etc.

Zelf heb ik gewezen op het kattenonderzoek van Pottenger en dat de vele dieren die profijt hebben van Barf net te veel zijn om puur toeval te noemen. Zij beweren dat er geen enkel wetenschappelijke publicatie is, wat ik mij niet kan voorstellen.

Let wel: Het is absoluut niet mijn bedoeling om dierenartsen tegen elkaar uit te spelen op gebied van voeding!! 

Ik zal alleen graag 'officiële' onderzoeken laten zien. Dat kan natuurlijk volledig anoniem. Dit om de reden dat uit hun verhaal blijkt zij zich niet verdiept hebben in Barf en hier een verkeerd beeld van hebben. Zoals meerderen onder jullie ervaren hebben bij eigen DA.
Dit niet met de illusie er veel mee te bereiken, daarvoor zijn de brokkenfabrikanten te groot en financieren zij veel onderzoeken (ten voordele van hun brok).

Misschien een beetje een moeilijk topic, maar ooit moet de brokkenfantasie toch doorbroken worden ;)
Door Mevroi Kruim
#1560308
Er zijn volgens mij idd geen wetenschappelijke publicaties, om de eenvoudige reden dat er niemand is die dat financiert. Wat er aan onderzoek naar brokken is (en dat is ook niet bepaald veel en meestal methodologisch behoorlijk beroerd) wordt gefinancierd door de brokkenboeren, daar zit het grote geld. Er is geen grote rijke barf-producent die ff een paar ton voor een gedegen onderzoek kan doneren helaas, en dus wordt het niet onderzocht.
Alle fabels uit dit verhaaltje zijn al lang grondig en duidelijk weerlegd, oa door Lizzy.

En meneer de nutritionist mag wel eens leren spellen  :P
Door Fido
#1560668
Gelukkig zijn niet alle da, afgestudeerd in Gent, tegen rauwe voeding.
Wil je meer weten, ik ken er een aantal die absoluut pro rauw zijn, dan kan je contact met me opnemen.
Door Kefraya
#1560860
Mevroi Kruim schreef: Er zijn volgens mij idd geen wetenschappelijke publicaties, om de eenvoudige reden dat er niemand is die dat financiert. Wat er aan onderzoek naar brokken is (en dat is ook niet bepaald veel en meestal methodologisch behoorlijk beroerd) wordt gefinancierd door de brokkenboeren, daar zit het grote geld. Er is geen grote rijke barf-producent die ff een paar ton voor een gedegen onderzoek kan doneren helaas, en dus wordt het niet onderzocht.
Alle fabels uit dit verhaaltje zijn al lang grondig en duidelijk weerlegd, oa door Lizzy.

En meneer de nutritionist mag wel eens leren spellen  :P
Ditzelfde verhaal werd helaas verleden jaar in iets uitgebreidere vorm ook op de Felcandag gehouden.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1560931
Nou, ik ben nog maar een beginneling qua vers, maar dat betoog van dhr/mevr Verbrugghe doet mijn haren ten berge rijzen.
Mijn eerste (slechte) gedachte is: zou zij/hij ook gesponsord worden???
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1560952
Pfff, wat een verhaal zeg... wel grappig dat ze denkt dat er minder mest geproduceerd wordt, daaruit alleen blijkt wel weer hoe goed ze haar research heeft gedaan...

Het is geen 'echt' wetenschappelijk onderzoek, maar ik weet wel dat een klasgenoot van mij haar scriptie onderzoek doet over de effecten van carnibest bij huidklachten (misschien toch dr. Verbrugghe een kopietje daarvan sturen als het klaar is, lol). Ze doet dat onderzoek bij de dierenartsenpraktijk waar ze werkt als assistente, dus dat is in ieder geval wel iets...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1561312
Saille schreef: Het is geen 'echt' wetenschappelijk onderzoek, maar ik weet wel dat een klasgenoot van mij haar scriptie onderzoek doet over de effecten van carnibest bij huidklachten (misschien toch dr. Verbrugghe een kopietje daarvan sturen als het klaar is, lol). Ze doet dat onderzoek bij de dierenartsenpraktijk waar ze werkt als assistente, dus dat is in ieder geval wel iets...
ik kan hier een heel saai en vaktechnisch methodologisch verhaal afsteken, maar ik kan het ook niet doen.
een dergelijk onderzoekje is niet wetenschappelijk, dus de uitkomsten zijn niet generaliseerbaar en helaas ws ook niet interessant of bruikbaar daarvoor.
ik kan weinig anders doen dan pammie adviseren zelf veterinair onderzoek naar versvoer te gaan doen. maak je onderzoeksmodel in een leuke vorm en extra interessant, eventueel niet te grootschalig (het moet wel onderzoekbaar en valide blijven). universiteiten doen ook zelf onderzoek en op die manier is het mogelijk de neuzen jouw kant uit te laten wijzen door interesse te wekken.
Door *Flip*
#1563944
@Orb: dat was idd de thesis die ik zocht. Dank u wel.

Wat betreft onderzoek, ik ben zeker van plan om dat te gaan doen als ik in mijn Master jaren zit. Dan zal ik ook zeker hulp op Barfplaats gaan vragen :)

Dank jullie wel
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door