Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mireille1
#1553547
Beste mensen!

Onze hond heeft sinds 4 jr epilepsie. Nu is hij op het punt dat zijn aanvallen verergeren (meerdere keren per maand tegenover eens per half jr) en is zijn lever zo slecht door de medicatie dat hij zeker niet omhoog kan en mag maar moet verminderen juist. We zijn al homeopatisch bezig echter ben ik me ook aan het verdiepen in zijn voeding. Ik weet inmiddels dat vers cq diepvries het allerbeste voor hem zou zijn. Echter 1 probleem; we wonen ver vd bewoonde wereld dus boodschappen doe ik eens per 2 weken. Ik heb 2 honden en weinig ruimte voor extra vriezer. Daarbij hebben we het ook niet erg breed en als ik prijzen zie van carnibest etc schrik ik daar enorm van.
Natuurlijk wil ik het beste voor mijn honden en hoop ik te gaan besparen op dierenarts kosten etc (hoewel hij zo.n ongeluksvogel is dat hij altijd wel weer wat anders heeft buiten zn epilepsie) maar we moeten gewoon reeel blijven, wij draaien ook ieder dubbeltje om voordat we het uitgeven en kunnen voor de honden dus geen 6-7 euro per dag aan voer betalen.
Heeft er iemand tips of in ieder geval iets zinnigs over te zeggen?
Alvast hartelijk dank, zeker ook namens onze hondjes. Een is overigens 33 kg, 7 jr en golden x berner sennen (= epilepsie) en de ander 1 jr en friese stabij x border collie, rond de 19 kg.

Groetjes Mireille
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1553821
Hallo Mireille,

welkom op Barfplaats. Jammer dat de aanleiding zo triest is :'(

Een verse voeding zal je hond zeker goed doen, echter is een produkt zoals Carnibest niet geschikt voor jouw hond met zijn overbelaste lever.

Ik zou je willen adviseren dit artikel te lezen http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html en je hond dit te gaan voeren. Een beter alternatief is er momenteel niet.

Welke medicatie krijgt je hond nu?


Voor je andere hond:

In de vriezer van de supermarkt liggen ook kvv's die veel minder dan €3,- per dag kosten. Dit zou dan een leuk basisprodukt kunnen zijn voor je andere hond wat je dan zelf aan kunt vullen met wat groente/eitje/visje enz. Ben je in de regel nog altijd vele malen goedkoper uit dan met een carnibest of aanverwanten en je biedt je hond meer variatie, dus een betere voeding. Ik ben wel bang dat je niet onder wat extra vriesruimte uit gaat komen, dat is nu eenmaal verbonden met hond op verse voeding.
Door dingogirl
#1553839
kennissen van ons hebben ook een hond die regelmatig last had van epileptische aanvallen.homeopatische middelen hielpen niet tot nauwelijks.  ze zijn op aanraden van ons kvv gaan voeren. ze doen dat nu zo'n 8 maanden, en hij heeft sindsdien geen aanval meer gehad. ook had hij last van terugkerende oorontsteking, was altijd aan de diaree... en ook dat is helemaal over sinds de overstap naar kvv. je hebt bij bijv. de lupa al een complete kvv. voor €2,- per kilo.  of als het niet anders kan is smuldier ook een optie. alles beter dan brok denk ik. en een tweedehands vriezertje via marktplaats is nog wel te doen denk ik.  we hebben vorig jaar een prima vriezer gekocht voor €70,- ( liebherr energieklasse A) en er kan bijna 50 kg. kvv in.
succes. marianne
Door Esther Q
#1553992
Misschien kun je zoeken naar goede deals met visboeren of kippenslachterijen, of jagers, dat soort dingen, voor vlees'afval'. Voor het invriezen-probleem, misschien kun je een diepe put graven in de grond. Wij onderhouden hier 24 honden en wonen ook vrij afgelegen. We doen eens per week of eens per twee weken inkopen voor de honden. Als je aan diepgevroren vlees kunt komen en dat in de grond bewaard, of in een geïsoleerde box oid dan blijft het wel ruim een weekje koud genoeg en kan nog prima gevoerd worden.
Sterkte ermee!
Door mireille1
#1557499
Hallo beste mensen!

Hartelijk dank voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan.
Ik heb ook een tip gekregen over Darf (www.darf.info), is goed betaalbaar met 3,00 per kg en ook biologisch en in de juiste verhoudingen voor zover ik kan bepalen. Iemand ervaring mee?
Het artikel over leverproblemen en voeding was ook erg interessant!
De epileptische hond krijgt nu nog steeds 200mg Phenobarbital per dag. Daar moet hij eigenlijk vanaf maar de frequente aanvallen houden dat tegen. Hij heeft nu homeopatisch de middelen phosfor, nux vomica en aurum gehad, waarvan de eerstse 2 voor de leverwerking. Ik hoop nu binnenkort weer bloed te kunnen prikken om te zien hoe het met de lever is. Qua aanvallen zit ie nu op soms 9 dagen, soms na 18 dagen en heel soms na 25 dagen. Veel te veel dus. Heeft de eerste 2 jaar na het starten van de medicatie geen aanvallen gehad (toen ook gelukkig afgebouwd waardoor ik later weer wat op kon bouwen), daarna eens per half jaar en nu sinds juni 2009 dus heel onregelmatig.
Iedere aanval is weer zo'n aanslag op de arme hond, er moet iets gebeuren, vandaar dus dat ik stevig aan het shoppen ben geslagen op internet wat er nog meer te doen valt, en kwam op voeding uit. Bizar eigenlijk dat je denkt al 10 jaar het beste voor je honden te zorgen en ze eigenlijk in wezen aan het vergiftigen bent. Maar, beter laat dan nooit denk ik dan maar!
Ben er inmiddels achter dat brokken echt uit den boze zijn, en een vriezer er inderdaad gewoon moet komen, plaats of geen plaats.
Hoe ik er nu over denk ga ik een combi doen van Barfen, en dus in de omgeving kijken of ik deals kan sluiten met slagerijen etc, en de kant en klare maaltijden van bijv Darf op de dagen dat ik geen tijd heb.
Waar ik echter nergens iets over kan vinden is de hoeveelheid per kg lichaamgewicht van alles.

Nogmaals dank voor de tips (ook namens de honden) en ze blijven welkom!

Mireille
Door Esther Q
#1557713
mireille1 schreef: Hallo beste mensen!

Hartelijk dank voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan.
Ik heb ook een tip gekregen over Darf (http://www.darf.info), is goed betaalbaar met 3,00 per kg en ook biologisch en in de juiste verhoudingen voor zover ik kan bepalen. Iemand ervaring mee?
Het artikel over leverproblemen en voeding was ook erg interessant!
De epileptische hond krijgt nu nog steeds 200mg Phenobarbital per dag. Daar moet hij eigenlijk vanaf maar de frequente aanvallen houden dat tegen. Hij heeft nu homeopatisch de middelen phosfor, nux vomica en aurum gehad, waarvan de eerstse 2 voor de leverwerking. Ik hoop nu binnenkort weer bloed te kunnen prikken om te zien hoe het met de lever is. Qua aanvallen zit ie nu op soms 9 dagen, soms na 18 dagen en heel soms na 25 dagen. Veel te veel dus. Heeft de eerste 2 jaar na het starten van de medicatie geen aanvallen gehad (toen ook gelukkig afgebouwd waardoor ik later weer wat op kon bouwen), daarna eens per half jaar en nu sinds juni 2009 dus heel onregelmatig.
Iedere aanval is weer zo'n aanslag op de arme hond, er moet iets gebeuren, vandaar dus dat ik stevig aan het shoppen ben geslagen op internet wat er nog meer te doen valt, en kwam op voeding uit. Bizar eigenlijk dat je denkt al 10 jaar het beste voor je honden te zorgen en ze eigenlijk in wezen aan het vergiftigen bent. Maar, beter laat dan nooit denk ik dan maar!
Ben er inmiddels achter dat brokken echt uit den boze zijn, en een vriezer er inderdaad gewoon moet komen, plaats of geen plaats.
Hoe ik er nu over denk ga ik een combi doen van Barfen, en dus in de omgeving kijken of ik deals kan sluiten met slagerijen etc, en de kant en klare maaltijden van bijv Darf op de dagen dat ik geen tijd heb.
Waar ik echter nergens iets over kan vinden is de hoeveelheid per kg lichaamgewicht van alles.

Nogmaals dank voor de tips (ook namens de honden) en ze blijven welkom!

Mireille
Bedoel je de hoeveelheden voor barf? Gemiddeld genomen kun je bij een volwassen hond uitgaan van 2% van zijn lichaamsgewicht als dagportie. Als je daarmee begint kom je er vanzelf achter of het genoeg is of niet.
Op deze link staat zo'n beetje alle basis informatie over zelf samengestelde voeding, wat wel, wat niet, hoeveelheden enz.:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door