Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1555370
Ik ben erover aan het denken om ook zelf te gaan malen.
Een goed mes en een vleesmolen zou dan zeker van pas komen.
Welke mes en eventueel vleesmolen hebben jullie in huis?  
Ik ben op zoek naar een mes waarmee ik ook vlees in bevroren toestand kan doorsnijden (of licht ontdooid)
Kan de vleesmolen ook botten aan zo ja welke botten?
Ik wil het ook eventueel bij lichte botten houden zoals kipkarkassen.  
Ik heb er al verschillende topics over gelezen, maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat het niet erg is dat ik die vraag hier nog even stel...
Ik wil gedeeltelijk zelf gemaakte kvv (misschien later ook barf) en kvv geven.

Sorry ik zie net dat ik deze topic denk ik op de verkeerde plaats begonnen ben  :shy:

Groetjes en alvast bedankt,

Emmanulele
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 19 mar 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1555459
Emmanuelle schreef: Ik ben erover aan het denken om ook zelf te gaan malen.
Een goed mes en een vleesmolen zou dan zeker van pas komen.
Welke mes en eventueel vleesmolen hebben jullie in huis?  
Ik ben op zoek naar een mes waarmee ik ook vlees in bevroren toestand kan doorsnijden (of licht ontdooid)
Kan de vleesmolen ook botten aan zo ja welke botten?
Ik wil het ook eventueel bij lichte botten houden zoals kipkarkassen.  
Ik heb er al verschillende topics over gelezen, maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat het niet erg is dat ik die vraag hier nog even stel...
Ik wil gedeeltelijk zelf gemaakte kvv (misschien later ook barf) en kvv geven.

Sorry ik zie net dat ik deze topic denk ik op de verkeerde plaats begonnen ben  :shy:

Groetjes en alvast bedankt,

Emmanulele
Een mes om bevroren vlees door te snijden heb ik nog niet gevonden. Wij hebben zon hakmes, een broodmes en een filleermes, ook een vleeshamer
#1555501
rheawithpixels schreef: Een mes om bevroren vlees door te snijden heb ik nog niet gevonden. Wij hebben zon hakmes, een broodmes en een filleermes, ook een vleeshamer
Mag ik soms weten waar je die gekocht hebt? 
Ik ben een totale beginner en heb ook totaal geen idee hoe duur je moet gaan om iets goeds te hebben.
#1555572
Emmanuelle schreef: Mag ik soms weten waar je die gekocht hebt? 
Ik ben een totale beginner en heb ook totaal geen idee hoe duur je moet gaan om iets goeds te hebben.
Gewoon bij de blokker en de V&D. Dat hakmes is wel al naar zn grootje hoor. Als je de wat hardere botten even actief wil doormeppen, kun je volgens mij een wat betere kwaliteit nemen of een knipschaar. Met de laatste heb ik zelf geen ervaring, maar zit er wel over na te denken om die aan te schaffen, want het hakmes heeft op deze manier geen lang leven.
#1555792
Mag ik vragen waarom je wil gaan vermalen? Zo maar een vraagje hoor, misschien heb je wel een hele goede reden, maar ik vind het zonde om te gaan malen als je mooi vlees hebt. Dat is net zoiets als mijn (puber)kinderen nog een potje olvarit geven. Hondentanden zijn gemaakt om te kauwen, niet om te slurpen. Probeer het gewoon eens en kijk of hij het lekker vind.
Maar als je toch wilt blijven malen moet je een vleesmolen hebben en daar heb ik geen verstand van. Wel weet ik dat elk scherp mes door bijna ontdooit vlees kan en hoe groter het mes, hoe makkelijker het gaat. Bevroren vlees is niet te snijden, veel te hard.
Ik gebruik een flink snoeimes ( tuincentrum, gardena) om botten door te knippen van gevogelte maar ribben gaan moeilijker hiermee. Ik gebruik een beetje de stelregel dat als ik het met mijn snoeimes echt niet door kan knippen, dan vind ik het bot te hard voor de hond. Alles wat ik daarmee wel door krijg kan mijn hond met gemak eten. Wat ik ermee door krijg is: kip, parelhoen, zalmkop, eend, konijn, zachte (jonge) lamsribben, fazant, haas, etc.
Succes!
#1555885
Voor de wat hardere stukken is zo'n heel klein bijltje handig (je keuken komt er dan wel een beetje luguber uit te zien met bijl, stukken vlees, bloed en grote messen  :D) met evt een rubber hamer erbij om 't door te tikken.
Ik heb laatst e.e.a. gemalen in een gehaktmolen, maar dit was wel een professionele op krachtstroom. Hier kun je ongeveer alle botten die je aan een hond voert zonder problemen doorheen gooien (dus geen dragende delen, dat trekt zo'n machine niet) zoals kippenpoten, diverse karkassen, nekken etc, als je het maar op maat maakt voor de molen. Heb alleen geen idee of dit ook lukt als je een kleinere vleesmolen haalt :-\.
Verder is een wildschaar handig, ik heb d'r laatst een bij de aldi gehaald en die functioneert prima. Met zo'n wildschaar kun je i.i.g.  door de karkassen heenkomen.
Succes ermee!!
#1556186
Hier een snoeischaar voor de vleesbotten.
Een scherpe gewone keukenschaar.
Een scherp, goedkoop mes (á 7,95), gaat nu bijna een jaar al mee  :biggrin2:
En een hakbijl met rubber bijl erbij, voor evt doorhakken van ribben/lamskop ofzo, wordt heel weinig gebruikt.
Ik gebruik dagelijks de snoeischaar en schaar.

Daarnaast malen we voor de katten met een Alexanderwerk 20.
Tot en met haaskarkas kunnen we erin malen, moet je wel beetje kracht zetten.
Ik geloof dat ze niet meer verkocht worden nieuw, maar miss dat op marktplaats nog het een en ander aangeboden wordt.
#1556277
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Waarom we willen gaan malen heeft eigenlijk verschillende redenen.
- Omdat we er niet zo zot van zijn om volledige (of stukken) rauwe botten aan onze honden te geven. Misschien komt dat ooit wel, maar we doen het liever stap voor stap.
Ik heb er ook een beetje schrik voor omdat ze heel gulzig zijn.
We zijn nog maar pas sinds december op kvv overgestapt (dat was al wennen) en nu wil ik ook zelf wat gaan malen enzo, dus het gaat de goede richting uit hé ;)
Het is misschien wel zonde om te gaan malen, maar hun voedingsstoffen krijgen ze toch al binnen en ze krijgen verder ook heel veel gedroogd vlees om te kluiven.
- Toby heeft al moeite met kvv, als er grotere stukken doorheen zitten eet hij ze niet op, maar gooit hij ze naast zijn bak. Wat kan die er soms lang over doen zeg.
Rare jongen soms ;)
- Mijn vriend heeft het al moeilijk met kvv, hij wilt dus ook echt dat ik het maal.  Als ik ziek in bed lig, en het echt niet zie zitten om ze eten te geven. Dan krijgen de hondjes ook geen eten en vasten ze een keer.
Ja mijn vriend doet dat echt niet  ;D
- Ik heb ook liever niet dat de honden elke keer helemaal volhangen als ze gegeten hebben.  We hebben nogal behaarde honden, Falco heeft heel veel haar, hij hangt meestal aan zijn borst al vol van gewoon kvv te eten  :biggrin2:

Ja dus wel wat redenen... Maar het zou kunnen dat ik het toch ooit ga doen hoor. Alles op zijn tijd  ;)
Ik vind het wel heel leuk om alles uit te pluizen.
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 19 mar 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1556385
Jammer dat je vriend zo moeilijk doet! Hopen dat dat veranderd als hij ziet hoe goed je honden het gaan doen!
Kay eet gewoon botten, maar we wilden de kat ook overzetten op vers en de kat eet dus echt géén botten. Dus hebben we pas geleden een Porkert nr 12 (of was het een 10??) om de boel te malen. In het begin ging het er prima in, later dus echt niet meer.. We zijn er maar ff mee gestopt...helaas.. Maar de porkert werkt dus prima. Hoewel je er wel een beetje sterk moet zijn.
Qua messen e.d. heeft de rest het al genoemd.
#1556390
Emmanuelle schreef: Ik ben erover aan het denken om ook zelf te gaan malen.
Een goed mes en een vleesmolen zou dan zeker van pas komen.
Welke mes en eventueel vleesmolen hebben jullie in huis?  
Ik heb wel een vleesmolen in huis maar die gebruik ik niet. Mijn honden hebben hun eigen "vleesmolen".
Ik ben op zoek naar een mes waarmee ik ook vlees in bevroren toestand kan doorsnijden (of licht ontdooid)
Ik gebruik daarvoor een Japans sushi mes. Ideaal.
Kan de vleesmolen ook botten aan zo ja welke botten?
Ik wil het ook eventueel bij lichte botten houden zoals kipkarkassen.  
Een vleesmolen kan alleen botten van kleine dieren vermalen. Tenminste, wel die vleesmolens die wij kunnen kopen. Maar waarom wil je bot malen?

Ik verplaats je topic gelijk even naar barf, vragen en problemen.
#1556400
Emmanuelle schreef: Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Waarom we willen gaan malen heeft eigenlijk verschillende redenen.
- Omdat we er niet zo zot van zijn om volledige (of stukken) rauwe botten aan onze honden te geven. Misschien komt dat ooit wel, maar we doen het liever stap voor stap.
Ik heb er ook een beetje schrik voor omdat ze heel gulzig zijn.
We zijn nog maar pas sinds december op kvv overgestapt (dat was al wennen) en nu wil ik ook zelf wat gaan malen enzo, dus het gaat de goede richting uit hé ;)
Het is misschien wel zonde om te gaan malen, maar hun voedingsstoffen krijgen ze toch al binnen en ze krijgen verder ook heel veel gedroogd vlees om te kluiven.
- Toby heeft al moeite met kvv, als er grotere stukken doorheen zitten eet hij ze niet op, maar gooit hij ze naast zijn bak. Wat kan die er soms lang over doen zeg.
Rare jongen soms ;)
- Mijn vriend heeft het al moeilijk met kvv, hij wilt dus ook echt dat ik het maal.  Als ik ziek in bed lig, en het echt niet zie zitten om ze eten te geven. Dan krijgen de hondjes ook geen eten en vasten ze een keer.
Ja mijn vriend doet dat echt niet  ;D
- Ik heb ook liever niet dat de honden elke keer helemaal volhangen als ze gegeten hebben.  We hebben nogal behaarde honden, Falco heeft heel veel haar, hij hangt meestal aan zijn borst al vol van gewoon kvv te eten  :biggrin2:

Ja dus wel wat redenen... Maar het zou kunnen dat ik het toch ooit ga doen hoor. Alles op zijn tijd  ;)
Ik vind het wel heel leuk om alles uit te pluizen.
OK, redenen gelezen!

Vraagje, eet jou vriend zelf ook niet, als jij niet lekker bent?
#1556475
Lizzy schreef: OK, redenen gelezen!

Vraagje, eet jou vriend zelf ook niet, als jij niet lekker bent?
Jawel dat heeft er toch niets mee te maken.
Hij kan niet goed tegen dat rauw vlees.
Hij is daar heus niet alleen in hoor, ik ken er nog genoeg  :)
En dat de honden 1 maaltijd eens vasten, dat is ook echt geen probleem hoor.  
Zo vaak ben ik niet ziek en meestal lukt het me nog wel om er uit te komen om ze eten te geven :biggrin2:
Tja het is ook mijn keuze om vers te geven... uiteindelijk vindt hij dat natuurlijk ook heel goed, maar zelf geven nee dat ziet hij gewoon niet zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door