Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1555541
Hallo alemaal,

Even een vraag mbt tot lesen mogens eliasen.
Vuile pens en lever zou de beste voedingswaarde hebben (NB: lever niet meer dan 1 x per week ivm de gifstoffen).

Ook m.n. de milt en nieren zou goed zijn. Longen en strot van weinig waarde.

Maar hoe zit het met de maagen van andere dieren? Hart is toch ook goed? En alvleesklier? Darmen? Daar lees ik niets over.

PS: waarom is runderlever anders dan lever van andere dieren?Ik las het hier op het forum dat je beter geen runderlever kunt geven.

Groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op vr 19 mar 2010, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1556368
Ja, ik vind dat Eliasen de voedingswaarde van pens schromelijk overdrijft. Heb je zelf wel eens de voedingswaarde van pens vergeleken met gewoon spiervlees of ander orgaanvlees zoals hart, nier en lever?

Hier is de analyse van pens: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 39191.html.

Magen van andere dieren zijn ook prima. Alvleesklier heb ik nooit gevoerd en darmen vindt de gemiddelde hond echt niet te eten.

Je kunt wel runderlever geven. Maar aangezien lever een opslagplaats is voor van alles en nog wat, kun je beter biologische runderlever geven. Of lever van jongere dieren. Maar kip stoppen ze nog steeds vol met antibiotica dus je kunt dan weer beter lever van een rund dan lever van een kip geven. Ik geef biologische runderlever.
Door Paula1976
#1559033
Mijn overleden Airedale Maud kreeg van gewone runderlever mega diarree, nadat ik overgestapt was op biologische runderlever had ze nergens last meer van. Dat zegt toch wat over de afvalstoffen in de lever van een biologische rund t.o.v. een ander rund.

Nu met Tico ben ik meteen de biologische lever gaan geven en daar reageert hij heel goed op. Ik verdeel de weekportie voor lever altijd (pens trouwens ook) in 2 keer, ook i.v.m. diarree.
Door _Sandra_
#1561140
Okee bedankt! Hebben jullie ook een goed adres voor bio runder lever?

In dat ene stukje staat dat pens geheel geen calorische waarde heeft. Maar volgens Mogens zou geen enkel ander orgaan dan pens zoveel verschillende aminozuren in zich hebben? Dat is dan weer iets anders dan hoeveel eiwit er in pens zit in verhouding tot ander vlees/organen. Daar staat nergens iets van in je stukje.

Groetjes
Sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 24 mar 2010, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1561164
Ik heb even geen antwoord, wat ik je wel wil meegeven is dat Mogens Eliasen niet altijd per definitie gelijk heeft. Hij heeft een visie, evenals Ian Billinghurst, Tom Lonsdale en weet ik het wie nogmeer allemaal.
Ik heb hun theoriën niet mega bestudeerd, maar weet wel dat je een beetje je eigen waarheid in alle vivies moet zoeken en je eigen overeenkomsten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door