Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door muppie en co
#1549708
hallo

mijn oudje van ongeveer 15 jaar heeft ontzettende last van haar maag. Ik ben al bij meerdere dierenartsen geweest en daar worden we niet wijzer van en mijn hondje meestal alleen nog maar zieker.
Ik heb het idee dat ze last heeft van teveel maagzuur of van een allergie.
Haar klachten zijn: vaak gespannen buikje, moeite (pijn) met poepen, onrust, rare geluiden in haar buikje, pijn in maagstreek, kokhalzen en vaak 's morgens weinig tot geen eetlust.

ze krijgt nu al een tijdje zelfgemaakt eten (gekookte kipfilet, groente, aardappel) maar ze blijft last van haar maag houden en ze vindt het steeds minder lekker.
Hebben jullie nog tips? Wat kan ik haar het beste geven? Wat is licht verteerbaar?

alvast bedankt voor jullie tips!

groetjes Sandra
#1549743
dierenartsen hebben bloedonderzoek gedaan (lever en nierwaarden waren iets te hoog, maar voor zo'n oud hondje normaal), meerdere echo's (niks op te zien), rontgenfoto's (niks op te zien)

maar waarom is het eten wat ze nu krijgt ook niet goed voor haar maag?

ze krijgt momenteel phenoral voor haar epilepsie en benakor voor haar hart.
#1549748
mmm niks voor haar maag..
aard. lijkt me iig helemaal niks, en die gekookte kip ook niet, daarbij weet ik niet hoelang ze dit al krijgt? want dan komt ze toch wel wat tekort, wat heeft ze hiervoor gegeten?
was dat rauw of brokken?
mijn oudste heeft een zwakke maag, maar op kvv doet ie het heel goed als ie last van zijn maag heeft, is ie er weer bovenop dan krijgt ie weer gewoon zijn barf, hij heeft dus moeite met het verteren..
er zullen nog wel reageren die meer verstand van het voeren hebben met dit soort klachten..
wel triest dat ze zich zo beroerd voelt
nog een vraagje, hoelang slikt ze de prednison?
had ze daarvoor ook maag/darmklachten?
#1549767
ze slikt geen prednison maar phenoral  ;)

ik weet dat kipfilet weinig voedingswaarde bevat, maar wat moet ik haar dan geven. op heel veel vleessoorten reageert ze met nog ergere buikpijn.
we hebben haar 1,5 jaar geleden uit het asiel gehaald, dus van haar achtergrond weet ik niks. In het asiel kreeg ze brokken en bij ons de eerste tijd ook. Alleen had ze hier steeds verstoppingen van en ook buikpijn. En in  verband met haar epilepsie zijn de meeste brokken niet goed in verband met de toegevoegde middelen en bewerkingen.
Door K&D
#1549867
Agossie, zo'n ouwetje en dan ook nog epi en maagklachten.
Ik kan je niet zo goed adviseren, maar heb je al energique nr. 4 geprobeerd? Die is speciaal voor honden met darmklachten. Voor de maag is er o.a. maagcompositum te proberen.
Het kan ook zijn dat de maagwand beschadigd is. Daarvoor zijn maagbeschermers te krijgen, maar dat zal via de DA moeten? Er komen vast nog meer tips.
Met de zoekfunctie bovenaan kun je zoeken in het hele forum.
Ken je trouwens het Epilepsiebijhonden forum? Daar is ook enorm veel info te vinden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549888
muppie en co schreef: hallo

mijn oudje van ongeveer 15 jaar heeft ontzettende last van haar maag. Ik ben al bij meerdere dierenartsen geweest en daar worden we niet wijzer van en mijn hondje meestal alleen nog maar zieker.
Ik heb het idee dat ze last heeft van teveel maagzuur of van een allergie.
Haar klachten zijn: vaak gespannen buikje, moeite (pijn) met poepen, onrust, rare geluiden in haar buikje, pijn in maagstreek, kokhalzen en vaak 's morgens weinig tot geen eetlust.

ze krijgt nu al een tijdje zelfgemaakt eten (gekookte kipfilet, groente, aardappel) maar ze blijft last van haar maag houden en ze vindt het steeds minder lekker.
Hebben jullie nog tips? Wat kan ik haar het beste geven? Wat is licht verteerbaar?


alvast bedankt voor jullie tips!

groetjes Sandra
Aquillo had voor het rauw voeren ook altijd last darvan. Het kan zijn dat je hond en niet tegen graan en ook niet tegen rijst kan en ook gekookte kip niet kan verdragen. Dit had mijn Aquillo namelijk ook. Ik zou dus proberen om je hond op rauw te zetten en hem in ieder geval geen graan, tarwe of rijst te geven. 
Wil je wel kip geven, kies dan rauw en biologisch. Gewone kip zit vol ab ! Kijkanders of je hond wel kalkoen kan verdragen
Succes en beterschap met je hond
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 14 mar 2010, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1551348
bedankt voor jullie tips!!
ik denk dat ze altijd brok heeft gehad, want ze lust niet alle soorten vlees en groenten. En als ze de kans krijgt eet ze de brokjes bij de andere honden voor hun neus weg. Alleen krijgt ze daar dan weer buikpijn van en af en toe een epileptische aanval.
Kalkoen lust ze in elk geval niet. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar over te zetten op volledig rauw alleen eindigt dit meestal in een ernstige buikpijnperiode of in epileptische aanvallen. Ik weet het niet meer wat ik moet doen. Weet iemand welke voedingsmiddelen ervoor zorgen dat een hond last krijgt van brandend maagzuur? Ik heb al gehoord dat tomaten dan niet goed zijn.

Ik zal in elk geval overstappen op de biologische producten.

groetjes Sandra
Door Nynke
#1551580
ik zou ook Energique nr. 4 gaan proberen als ik jou was, en haar dan langzaam daaraan laten wennen door er eerst wat kokend water over te gooien.

Sowieso moet je dat altijd op kamertemperatuur geven !!

Succes !!
Door Sella
#1551996
Niet elke hond reageert met hetzelfde vlees qua zuurbranden. In ieder geval mager is beter omdat vet altijd zwaarder is om te verteren, en een maag/darm systeem dat van de rel is gaat het snel fout.
Ik zou in ieder geval een goede probiotica inzetten als het mijn hondje zou zijn. Heel veel problemen in de spijsvertering blijken dramatisch te kunnen verbeteren met probiotica.
Je kan er vanuit gaan dat ze door de brokken geen goede darmflora heeft. Dat kan je dus verbeteren met probiotica.

Met groente zijn er ook een stel triggers voor epilepsie dus dat zal je even moeten uitzoeken.
Ik zou er zeker voor zorgen dat ze geen brokjes van je andere dieren kan straffen want koolhydraat uit de brok is ook een enorme trigger voor epilepsie. Ook kan dat lekker gaan gisten in de maag als die niet lekker werk. Heel veel gasvorming geeft ook erge buikpijn.
Probeer tijdens een hevige buikpijn aanval eens een handoek die je even op de verwarming heb verwarmd op haar buikie te leggen, kijken of de krampen verminderen en ze wat kan ontspannen?
#1554923
ik probeer haar in ieder geval al mager vlees te geven en als ik het goed begrijp zijn koolhydraten dus ook slecht. Die worden dan ook geschrapt.
Alleen ik vraag me af of ik dan nog wel een goed dieet kan samenstellen. Ik heb namelijk ook al een hondje met ple en die mag ook geen koolhydraten en vet en voor haar blijft er dan nog maar weinig over.
Ik heb bij een heftige buikpijnaanval haar al eens geprobeerd een warme kruik tegen haar buik te houden, maar door de onrust blijft ze niet op een plekje zitten. Werkt dus niet echt. Weet niet of het met een handdoek wel zal lukken, maar ik zal het zeker proberen.
We hebben haar nu als ze echte buikpijn heeft onder een warmtelamp (zo'n biggenlamp) zitten en dat vindt ze wel fijn.
Ze krijgt nu sinds een aantal maanden Mifloran (probiotica) en in het begin merkte ik echt verschil. Nu is het net alsof ze eraan gewend is en het minder goed werkt.
Energique nr. 4 bevat rijst en dat is nu net een trigger voor haar epilepsie. Dat valt dan helaas af.
Ik moet zeggen, ik heb al veel samengestelde varianten van vers vlees bekeken en in de meesten zit rijst of teveel rood vlees. Ik heb haar ook al vaker pens gegeven, maar daar wordt ze hyper van, is meestal net kantje boord tegen een epileptische aanval aan.

Het is een oud hondje met een eigen handboekje ::)
Door Sella
#1554960
Ik heb een hond met een pancreasprobleem en ik voer ook mager. Heel af en toe kan hij wel een zalmkop hebben maar niet vaker dan 1 keer per 3 weken.
Ik voer vooral paard, hert, konijn en haas. Soms doe ik er parelhoenkarkas bij dat is wat vetter.  Ook kalkoenvlees is mooi mager
Beter een mager niet al te breed menu dan konstant darmproblemen of epilepsie.
Ik voer geen kvv omdat je dan nooit zeker weet dat er geen extra olie of een groente inzit waar je hond op reageert.

Een handdoek is niet zwaar en voegt meer naar de buik wat vaker wordt toegestaan door een onrustige hond.
Door inni
#1555364
Hier ook eentje met darmproblemen, hij deed 't wel redelijk goed op lichtjes gebakken( in een antikleef pan met een héél klein beetje boter)  paardenbiefstuk (stoofvlees kan natuurlijk ook)aangevult met gepofte rijst. De dierenarts raadde ons gekookt vlees aan met pasta maar dat at meneerke hier niet.
Nu eet hij Haaksbarf eend(waar ik wel de wortelen moet uitvissen) en dieetvoer van Naturis (wat er juist inzit weet ik niet maar er zit een visgeur aan) en 't gaat goed met hem.


Kijk 's bij de verschillende merken kvv naar hun samenstelling, misschien zit er wel iets tussen waarvan je denkt dat 't te proberen valt. Veel succes!
Door hamada
#1556534
Er zijn van CB verschillende versies zonder toevoeging van rijst of andere zetmeelhouders. Misschien een idee om dat eens te proberen? Remi was ook altijd erg kieskeurig met eten en had toen ik met kvv begon veel last van zijn darmen. CB werd ook door hem goed gegeten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door