Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1553503
Omdat Tanja moet herstellen van haar operatie heb ik het volgende in gedachten.
In mijn achterhoofd houd ik dat botten (ook al zijn ze gemalen) wat meer werk vragen van een maag dus die wil ik even niet voeren.

Dit is wat ik voor Tanja in gedachten heb:
- Voor morgen 18maart; 12x100gr hertenvlees
- van vrijdag 19maart tot en met woensdag 24maart; 6x200gr (spiervlees; hert, eend, haas, lam)
- Van donderdag 25maart tot en met woensdag 31maart; 5x240gr (spiervlees + proberen orgaan van kalkoen en lam erbij te doen)
- van donderdag 1april tot en met woensdag 7april; 4x300gr (spiervlees +orgaan proberen)
- van donderdag 8april tot en met woensdag 14april; 3x400gr (spiervlees +orgaan. Ik ga in die week beginnen met 100gr gemalen kipkarkas en iedere dag doe ik er van 50gr gemalen kipkarkas bij, dan kom ik uiteindelijk uit op 400gr gemalen kipkarkas op woensdag)
- van donderdag 15april tot en met woensdag 21april; 3x400gr (spiervlees + orgaan + gemalen kipkarkas. Kipkarkas zal dan 600gr per dag zijn zoals gewoonlijk.)
- Vanaf donderdag 22april gewoon menu eventueel restanten van gemalen kipkarkas opmaken. Dit zal dan 2x600gr per dag zijn.

Het orgaan zal ik de eerste week klein maken (ik heb het idee dat het verteren/verwerken in de maag dan beter/prettiger zal gaan.
Door Lizzy
#1553598
Dit lijkt mij een strak plan. Verstandig, dat je voor kleine maaltijden kiest voorlopig. Ik denk dat je dit als plan aan kunt houden en moet kijken hoe het gaat.
Door **Jolanda**
#1554513
Dankje Lizzy voor je reactie :)
Ik had gehoopt dat er meerdere mensen zich uitspraken hierover of suggesties gaven. Het zij zo. Beter geen antwoord als mensen het niet weten dan een verkeerd antwoord natuurlijk ;)

Vandaag heeft ze een paar keer 100gr haasvlies gehad (ipv hert, aangezien het hert ver onder aan in de vriezer ligt) Het gaat tot nu toe erg goed. Voor de verandering slaapt ze alweer ::) :)
Door Nadia
#1554522
Ik zag dit nu pas :(

Ik ga er vanuit dat ze best een paar dagen zonder bot kan?? Evt, heb ik nog wel (via Nynke) wat eierschaalpoeder, voor de calcium.
Laat maar weten, dan neem ik het strakkies mee.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1554579
Ik zou het ook meteen zo doen, kleine porties en niet al te moeilijk vlees, dus alles in stukjes.
Vraag me af of het nog zou schelen in het soort vlees wat je geeft?
Weet dat lamsvlees bij puppen ook niet meteen goed valt, iets te zwaar en vet, kip is makkelijker. Misschien is het ook verstandig om magerder vlees te geven in het begin?

Volgende vraag waar ik zelf geen antwoord op heb, is bot. Ik snap waarom je geen bot geeft, maar hoelang kan ik hond zonder?
Maar goed volwassen hond en je hebt het over ongeveer 3 a 4 weken zonder bot. Zou denk ik wel kunnen.
Door **Jolanda**
#1554856
Het haasvlies en hertenvlees zijn zowiezo mager. Ik heb nog 1kg paard liggen (heb ik van Nadia gekregen :-* ) en die is zo ver ik gezien heb ook mager. De eend en lam zijn indd wat vetter :-\ Dan zal ik die volgende week pas geven en mengen met een mager vleesssoort.

Wat ik me nog afvroeg is of ik haar yoghurt zou kunnen geven, gewoon een heel klein beetje. En of een eitje kwaad zou kunnen...
Door Lizzy
#1554933
Een hond kan wel 10 weken onvolledig eten zonder er last van te hebben. Dus voorlopig zou ik zelf nog even geen bot geven. En zelfs nog even wachten met eierschaalpoeder. Volgens mij kan yoghurt en ei geen kwaad, ik zou het ei alleen zonder schil geven. En het vettere vlees... Ja, misschien inderdaad nog een paar daagjes mee wachten en dan wat gaan mengen. Succes :-*
Door **Jolanda**
#1555093
Zou ik er beter aan doen om vanaf donderdag 8april tot en met woensdag 14april gemalen eierschaal te geven ipv gemalen kipkarkas? En dat ik dan vanaf 15 april begin met een beetje gemalen kipkaras?
Als ik dan begin met eierschaal begin ik met een heeeeel klein beetje en doe dan iedere dag er een piepklein beetje bij.

Ei geef ik altijd al zonder schil. ;)
Door Lizzy
#1555164
[quote="Jol"]
Zou ik er beter aan doen om vanaf donderdag 8april tot en met woensdag 14april gemalen eierschaal te geven ipv gemalen kipkarkas? En dat ik dan vanaf 15 april begin met een beetje gemalen kipkaras?
Als ik dan begin met eierschaal begin ik met een heeeeel klein beetje en doe dan iedere dag er een piepklein beetje bij.

Ei geef ik altijd al zonder schil. ;)
[/quote]

Ik denk dat je over 2 weken wel eierschilpoeder erbij kunt gaan geven. En dat je dan na 1 of 2 weken wel met een klein beetje gemalen karkas kunt beginnen hoor. Misschien ook gewoon even afwachten hoe het met haar gaat. Hoe ze zich voelt/doet.
Door hannabelgje
#1555469
Ik denk dat het het allerbelangrijkste is dat de porties klein zijn. Ik zou de eerste tijd inderdaad mager vlees geven in niet te grote stukken. Je zou misschien van melkzuurbacterien kunnen geven om de darmflora wat te helpen na een periode zonder eten.

groetjes van Hanna.
Door **Jolanda**
#1555864
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat je over 2 weken wel eierschilpoeder erbij kunt gaan geven. En dat je dan na 1 of 2 weken wel met een klein beetje gemalen karkas kunt beginnen hoor. Misschien ook gewoon even afwachten hoe het met haar gaat. Hoe ze zich voelt/doet.
[/quote]

Nou als ik kijk naar hoe ze zich voeld kan ik haar vanavond haar gewone eten al geven :D Ze doet alsof er niks gebeurd is, loopt gewoon rond en doet haar ding. Ze is echt zichzelf weer....dus extra moeilijk voor mij om me aan dat schema te houden ::)
Door Nadia
#1555917
Maar wel doen!!! Anders kom ik je even an je oren draaien!! Die hond van jou is een bikkel!! Maar toch ga je het schema volhouden!
Door **Jolanda**
#1555929
[quote="Nadia"]
Maar wel doen!!! Anders kom ik je even an je oren draaien!! Die hond van jou is een bikkel!! Maar toch ga je het schema volhouden!
[/quote]

Maak je maar niet druk hoor ;) Ik houd me er aan en zal echt niks overhaast doen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als Tanja nu door overhaaste beslissingen van mij er alsnog tussenuit knijpt.
Ik ben dankbaar dat de DA zo'n goed werk heeft gelevert, dat Tanja uit de narcose is gekomen en de eerste 72uur al gehaald heeft en ik zou gek zijn om dat te verpesten door haar haar gewone maaltijd te geven ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door