Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#154385
Vanmiddag bij de da geweest en de vaccinatie van de honden en katten doorgesproken.
Al gauw zat ik met de mond vol tanden.
Dan begint hij over dode en levende entstof en ben ik de draad alweer kwijt. [De levende entstof die hier wordt gebruikt was niet zo gevaarlijk als de dode entstof zei hij]
Hij had ook van de beweging van Catherine 'o Driscoll gehoord en ik zei dat ik dus die kant op neigde.
De da vertelde dat ze hier om de drie jaar de grote cocktail geven en de andere twee jaar weil en parvo. Dat ligt dus al weer verder uitelkaar dan wat wettelijk is verplicht: eens in de twee jaar.
Hij deed er verder niet moeilijk over toen ik vertelde dat ik niet meer wilde enten, dat is aan de eigenaar om te beslissen zei hij. Je zit alleen met grensovergangen maar dat is volgend jaar pas weer aan de orde. Spike en Kyra en de poezen definitief niet meer Penny weet ik nog niet daar ga ik nog eens op broeden, ik neig naar niet.
Door oebaya
#154831
Op de één of andere manier zijn de mensen gaan geloven dat er een wettelijke verplichting tot enten is, maar die is er niet.
Alleen het honden- en kattenbesluit, die alles regelt omtrent pensions, grote kennels, asiels, kent regels omtrent enten. Vandaar dat pensions ook altijd om het entboekje vragen.
Voor het buitenland is in de meeste gevallen een rabiësenting voldoende.
Wat de Raad van Beheer in Nederland vraagt, dat weet ik niet, maar hier in België ben ik verplicht om puppies te enten alvorens ik ze afgeef aan de nieuwe eigenaar.
Maar zoals je ziet, het zijn bijna allemaal sub-regeltjes die in feite meestal geen wettelijke basis hebben, maar waaraan je je soms noodgedwongen moet conformeren.
Nu heb jij gelukkig een dierenarts die het je persoonlijke zaak vindt of je ent, maar het zijn die denk degenen die niets liever doen dan jaarlijks de cocktail geven die ons hebben doen geloven dat enten wettelijk is.
gr.
Nicolette
Door ~Joke~
#155430
Hoi Nicolette,
Ik dacht dat je ook een hondenpaspoort mee moest hebben op reis.
Wat gebeurt er met de honden als ze je bij de grens controleren en ze zijn niet geent? Met die vragen zit ik.
Door Lizzy
#155469
harns49 schreef: Vanmiddag bij de da geweest en de vaccinatie van de honden en katten doorgesproken.
Al gauw zat ik met de mond vol tanden.
Dan begint hij over dode en levende entstof en ben ik de draad alweer kwijt. [De levende entstof die hier wordt gebruikt was niet zo gevaarlijk als de dode entstof zei hij]
Hij had ook van de beweging van Catherine 'o Driscoll gehoord en ik zei dat ik dus die kant op neigde.
De da vertelde dat ze hier om de drie jaar de grote cocktail geven en de andere twee jaar weil en parvo. Dat ligt dus al weer verder uitelkaar dan wat wettelijk is verplicht: eens in de twee jaar.
Hij deed er verder niet moeilijk over toen ik vertelde dat ik niet meer wilde enten, dat is aan de eigenaar om te beslissen zei hij. Je zit alleen met grensovergangen maar dat is volgend jaar pas weer aan de orde. Spike en Kyra en de poezen definitief niet meer Penny weet ik nog niet daar ga ik nog eens op broeden, ik neig naar niet.
Over geinactiveerde en levend/verzwakte entstoffen kun je ook meer lezen in het stuk van Don Hamilton (DA) dat ik al een tijd geleden vertaald hebt (Ronald Schultz en Don Hamilton hebben er overigens een iets andere mening over):

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2#msg13842

En ik vind 1 maal per drie jaar en de andere twee jaren Parvo en Weil erg veel! Je kunt ook overdenken om titerstests te laten doen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 27 aug 2004, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#155484
Hier is het specifieke stukje waar Don en Ron het niet met elkaar eens zijn (ik is dus Don Hamilton):

"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen:

Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:

*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.

Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet.

Bij honden raad ik dus aan om alleen tegen Parvo en Distemper te enten. En, deze twee moeten nooit tegelijkertijd gegeven worden. Verder raad ik af honden te enten tegen kennelhoest, Corona, de ziekte van Lyme, Leptospirosis (Weil). En, tegen Hepatitis raad ik alleen aan te vaccineren wanneer er een definitief risico bestaat dat de hond ermee in aanraking komt".
Door oebaya
#155693
harns49 schreef: Hoi Nicolette,
Ik dacht dat je ook een hondenpaspoort mee moest hebben op reis.
Wat gebeurt er met de honden als ze je bij de grens controleren en ze zijn niet geent? Met die vragen zit ik.
Ja, per 1 oktober verplicht. En als ze controleren en de entingen kloppen niet, krijg je problemen. Je wordt teruggestuurd. Maar je kan ook gecontroleerd worden ergens onder weg. De Fransen zijn daar sterk in.
gr.
Nicolette
Door ~Joke~
#155752
oebaya schreef:
Ja, per 1 oktober verplicht. En als ze controleren en de entingen kloppen niet, krijg je problemen. Je wordt teruggestuurd. Maar je kan ook gecontroleerd worden ergens onder weg. De Fransen zijn daar sterk in.
gr.
Nicolette
Daar zit je dan weer mee.....Als ze de honden niet in beslag nemen durf ik het risico wel aan.
Doe je de honden in pension zit je met hetzelfde probleem, die eisen ook geldige vaccinaties
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 28 aug 2004, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#155753
Lizzy schreef: Hier is het specifieke stukje waar Don en Ron het niet met elkaar eens zijn (ik is dus Don Hamilton):

"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen:

Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:

*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.

Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet.

Bij honden raad ik dus aan om alleen tegen Parvo en Distemper te enten. En, deze twee moeten nooit tegelijkertijd gegeven worden. Verder raad ik af honden te enten tegen kennelhoest, Corona, de ziekte van Lyme, Leptospirosis (Weil). En, tegen Hepatitis raad ik alleen aan te vaccineren wanneer er een definitief risico bestaat dat de hond ermee in aanraking komt".
Bedankt! In de zienswijze van Don kan ik me helemaal vinden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#156058
Hallo, wacht effe. Je moet dan wel een hondenpaspoort hebben maar ook dan is alleen de hondsdolheid enting verplicht. De rest hoeft niet voor het buitenland.
En er is tegenwoordig een hondsdolheidenting in Nederland op de markt die voor drie jaar geregistreerd is en die hoeft dus maar eens in de drie jaar, ook voor het buitenland.
Door evelyn02
#157095
Hitam schreef: En er is tegenwoordig een hondsdolheidenting in Nederland op de markt die voor drie jaar geregistreerd is en die hoeft dus maar eens in de drie jaar, ook voor het buitenland.
Van welke fabrikant is dat vaccin? Hoe heet het, dan kan ik er bij de dierenarts naar vragen,
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door