Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lidija
#1551233
Bij mijn katje pita zijn vandaag slechte nierwaardes gevonden,

ureum 8.9
gpt alat 40
alkal fosfatase onder 50
kreatinine 197
eiwit 73

Sinds 3 maanden krijgt ze carnibest kan het zijn dat haar waardes hoger zijn doordat ze vers eet?
De dierenarts heeft fortecor voorgeschreven en royal canin dieetvoer...... No way dat ik weer brokken ga geven.
Maar wat nu? Ik geef al vers..misschien de diabetes van carnibest of bandit.
De dierenarts heeft nog geen urine onderzoek kunnen doen is dat nog noodzakelijk?
Door Borke
#1551443
Ik meen dat Tannetje zegt dat de waardes 10% hoger mogen zijn bij een hond of kat die vers eet.

Onze 2 poezen hebben ook te hoge nierwaardes, ze krijgen Fortekor, ik breek 5mg tabletten in tweeën en dan krijgen ze ieder de helft.
Beide dames eten CB lam en natuur.
Voorheen hebben ze Bandit nierdieet gegeten, maar vonden dat niet lekker meer.

Onze poes Franny had ook te hoge nierwaardes, ontdekt toen ze 9 jaar was.
Zij kreeg ook Fortekor en heeft het toen prima gedaan op CB lam totdat ze toen zij 14.5 was, is overleden.

Je zou kunnen proberen of jouw kat Bandit nierdieet wil eten.
Door lidija
#1551516
geef jij ook Mc samuels erbij?
Of heeft dat alleen nut als de nierafwijking blaas gerelateerd is?
Ga de bandit proberen thanx  :)
Door Anne-Claire
#1554072
Hai lidija,

Ook ik geef Joep alleen fortekor en van Bandit het nierdieet. Hiermee zijn zijn waarden behoorlijk gedaald! Nu het beter gaat, ga ik zelf barfen.

Over de Bandit doe ik altijd een flinke scheut warm water (lijkt soms wel soep ;D), maar Joep vindt het heerlijk. Ook goed voor de nieren want dan kunnen ze goed spoelen!

Met betrekking tot urine onderzoek weet ik dat ze dat toen bij Joep pas gedaan hebben toen zijn waarden echt extreem waren (crea: 700!).

Hoe voelt jou katje zich? En hoe kwam je er achter dat er iets mis was? Bij Joep kwamen we er pas achter toen zijn waarden als extreem hoog waren  :o

Hopelijk gaan de waarden met wat aanpassingen snel naar beneden!
Door lidija
#1554562
Anne-Claire schreef: Hai lidija,

Ook ik geef Joep alleen fortekor en van Bandit het nierdieet. Hiermee zijn zijn waarden behoorlijk gedaald! Nu het beter gaat, ga ik zelf barfen.

Over de Bandit doe ik altijd een flinke scheut warm water (lijkt soms wel soep ;D), maar Joep vindt het heerlijk. Ook goed voor de nieren want dan kunnen ze goed spoelen!

Met betrekking tot urine onderzoek weet ik dat ze dat toen bij Joep pas gedaan hebben toen zijn waarden echt extreem waren (crea: 700!).

Hoe voelt jou katje zich? En hoe kwam je er achter dat er iets mis was? Bij Joep kwamen we er pas achter toen zijn waarden als extreem hoog waren  :o

Hopelijk gaan de waarden met wat aanpassingen snel naar beneden!
We kwamen erachter omdat Pita een slechte tand had die eruit moest, mijn dierenarts doet standaard een bloedonderzoek voor een narcose en zo zijn we erachter gekomen. 1 van mijn andere katten had een schrompelnier en die had ook echt symptomen veel drinken, spugen en afvallen.
Het gekke is dat ik aan pita niets heb gemerkt. Ik geef haar pas sinds een paar maanden carnibest hierdoor kunnen de waardes hoger zijn maar dan zijn ze bij haar nog te hoog 197 krea.
Ze is 11 en ik wil haar nog zo graag een paar fijne jaren geven. Het probleem is dat Pita door de vorige eigenaar geslagen is en nu erg schuw, haar elke dag fortekor geven is echt een marteling.
Door Anne-Claire
#1554583
Erg is dat wat sommige mensen met hun dieren doen! Hier ook twee ex-opvangkittens, met allebei een geschiedenis...
Is het een optie om de fortekor tussen twee lepels te pletten en dan door haar eten te mengen of iets dat ze heel lekker vindt?
Door lidija
#1554593
Ja echt heel erg jammer, we hebben haar nu al 8 jaar en ze blijft schuw ik kan haar net aaien maar niet oppakken. Als ik haar elke dag moet gaan vangen om de fortekor te geven dan wordt het erger denk ik. Was ook van plan om de fortekor te gaan verkruimelen.
Alle smaken carnibest eet ze goed zal de bandit ook gaan proberen.
Door Borke
#1556808
lidija schreef: Ja echt heel erg jammer, we hebben haar nu al 8 jaar en ze blijft schuw ik kan haar net aaien maar niet oppakken. Als ik haar elke dag moet gaan vangen om de fortekor te geven dan wordt het erger denk ik. Was ook van plan om de fortekor te gaan verkruimelen.
Heb je die Fortekor met een smaakje al eens geprobeerd.
Onze poes Haley komt al aanrennen als ik haar 's ochtends roep voor haar tabletje Fortekor, ze is er gek op. Laat zelfs haar vlees er voor staan  :biggrin2:

Overigens is haar vriendinnetje Lola er niet op die manier zo dol op, maar als ik het bij Lola in de bek kiep dan slikt ze het wel zelf in en dat deden vroeger Franny en TC ook.

Haley is gewoon een bijzonder makkelijke kat met alles  8)
Door Evelien01
#1557193
Een van mijn katten heeft ook te hoge nierwaarden. Ik geef hem elke dag solidago (via dierenhomeopaat gekregen), dat doe ik door een klein beetje koffiemelk omdat ie dat zo lekker vindt.
Door ruth
#1667939
Mijn kat is al 4 en half jaar nierpatient En heeft sinds die tijd nierdieet gehad, na 2 en half jaar at hij het allemaal niet meer. Wel blijf ik hem trouw de Fortekor geven.En dan maar gewoon eten, let er wel op, dat het de nieren ontlast, voor zover dat mogelijk is.Sinds enkele maanden gaat het erg slecht met hem, heeft steeds weer iets anders. Heeft totaal geen weerstand.Vorige week was ik van plan, om hem maar in te laten slapen. Had mij er al helemaal op voorbereid. Maar hij kreeg weer een opleving. Nu hebben wij hier thuis discussies over het wel of niet blijven geven van Fortekor.Mijn man zegt stop toch met die zooi, je stond toch op het punt hem in te laten slapen, naar mijn idee is hij daardoor al 4 en half jaar niet meer fit. En ik durf dat niet, want mijn dierenarts zegt altijd, nooit stoppen daarmee, want dan kan je hem over een week in laten slapen, krijgt dan vocht achter zijn longen. Einde verhaal. Heeft iemand anders daar ervaring mee? Zijn er mensen gestopt met Fortekor te geven en hoe was het verloop toen?
Door Jacoba
#1668882
Lidija, in welke eenheden is dit uitgedrukt en wat houden ze als norm aan.

Hier ben ik heel benieuwd naar. Ik heb van 1 poes een bloedonderzoek liggen van het vorig jaar.
4 van de 5 waardes die jij noemt zijn bij haar nog (veel) hoger. Mijn DA vond dat toen niet verontrustend???!
Door Jacoba
#1673197
Ze verbleef toen 1 nacht bij de DA, dus mag ik hebben gehoopt dat dit wel het geval was  ???. Heb tot nu toe dan ook geen aangepaste voeding gegeven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door