Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1553255
Hallo,
Inmiddels weer vlees bijgekocht en aangezien ik de % uitrekenen best nog moeilijk vind, hoop ik dat iemand dit menu wil checken? Het is voor een duitse herderreu van zo'n 40 kg die op brrok virj snel schraal werd ik probeer zo rond 1kg totaal per dag te voeren en ga kijken hoe hij het er dan op doet.

Maandag: 500gr kip karkas, 200 gram groente (  varieerd wat voor soorten)+ei
                450gram rundvlees

Dinsdag: 1 kg pens en 300 gram runderknars

Woensdag : visdag; zo rond de 1000gram vis varieerd van zalm kabeljauw,haring, Makreel
                  200 gram groente
                 
Donderdag; 500gram paard
                    600 gram runderstrot

vrijdag  :300 gram  geit of 300 gram lamsbout ( wisseld per week)
              500 gram kipgehakt en 200 gram groente+ ei of scheut karnemelk

zaterdag: 400 gram kippennek  of kippenbil
                450 gram rundvlees

zondag 250 gram hart( rund of kip), 100 gram nier( rund/kip) 100 gram lever( rund/kip)
            300 gram geit of lam
               
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1553362
Ziet er veel beter uit dan je vorige menu, meer afwisseling in diersoorten  :)

Heb wel het idee dat je wat weinig vleesbot voert, dit kan tussen de 40-50%.
Dit voer je aan vleesbot nu in je menu: runderknars, kipkarkas, lams/geitbout en kippennek/bil, totaal van 24,4%.
Heb dan de geit of lam van de vrijdag meegerekend, maar weet niet of daar ook bot in zit?
Runderstrot valt ook onder spiervlees, miss dat je die onder vleesbot gerekent had?
8,1% groente, das prima.
19,7% orgaan, das ook prima.
34% spiervlees
En 13,6% vis, als dit zalmkop is kun je het rekenen onder vleesbot, de andere hele vis onder compleet.
Zou dus iets meer vleesbot voeren, bv door de runderstrot te vervangen voor een soort vleesbot.
Als je af en toe ook andere diersoorten kan komen is dat ook een verrijking op je menu.
Maar in dit menu zitten nu 5 diersoorten, dus als basis is dat wel ok.
#1553477
Hoi,
Bedankt voor het meedenken,hoor!
Ik had inderdaad de runderstrot als  vleesBOT gerekend en deze juist  i.p.v. runderknars gedaan, omdat ik bij het vorige menu teveel bot had en die strot me half vlees half bot leek; de runderknars is bij mij vrijwel kaal nl. Ik heb genoeg runderknars, dus deze wijziging is gemakkelijk door te voeren.Tot  nog toe  komt wat er van voren ingaat er allemaal in  hele mooie stevige vorm aan de achterkant weer uit ( en minder  hoeveelheid;))
Als ik geitenvlees geef zit hier af en toe ook een stuk bot/rib aan en de vis is dus variabel, dus de ene keer wel een zalmkop ( maar die vreten die2  slechte knagers dus ook nog niet) de andere keer een gefileerde makreel wel met kop en graat dus, maar dit is in verhouding te weinig bot dan?
Ik probeer straks ook nog konijn in het menu te krijgen, maar omdat 2 honden nog wat slechte knagers zijn en ik nu alleen aan konijnenpoten of koppen kon komen, heb ik dit eerst even achterwege gehaald.
En willen de meeste honden "wild"( eend, fazant, haas,hert)wat eten of is dit een vrij sterke smakende vleessoort ( ik lus het zelf nl niet; maar ik lus ook geen pens ha,ha)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1553859
Met die vrij kale runderknars kun je wel je spiervlees iets hoger in percentages laten uitkomen, maar nu was het vleesbotpercentage wel wat aan de lage kant.
vandaar de vraag  ;)
Ook gewoon beetje op gevoel voeren, als je knars die dag erg kaal is, gewoon wat meer spiervlees bijvoeren.
Strot is bv wel leuk als afwisseling op runderspiervlees, kunnen ze goed aan knagen.

Qua vis past dat prima in je menu vindt ik, als je een gefileerde makreel voert, is een gedeelte spiervlees er al af en is het dus een gedeelte orgaan en vleesbot.
Als je gewoon afwisseld hierin is dat prima.
Konijn (tam) vinden veel honden erg lekker, ook haas en hert is hier favoriet. Eend (tam) eten de meeste honden ook graag.
Fazant merk ik dat niet alle honden dat lusten, hier maar 2 van de 5.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door