Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#1552393
de kans is groot dat Binno (8jaar, 42kg) voor haar rugprobleem (spondylose) de rest van haar leven op deze medicatie zal moeten blijven staan
(bevat per tablet ong. 100 mg Phenylbutazon en 2 mg Prednisolon)
weliswaar op de laagst mogelijke dosis waar ze het nog goed op blijft doen (waarschijnlijk 2 tabletten) maar toch...

wat zijn de eventuele negatieve gevolgen of bijwerkingen bij gebruik op lange termijn van fenylbutazon en van prednison?
en is er iets dat ik kan doen om die kans zo miniem mogelijk te houden?
ik geef nu al maagcompositum van de Groene Os bij
Door Lizzy
#1552792
Ik heb dit ook langere tijd aan Brutus gegeven. Het helpt als een tierelier. Brutus kreeg wel veel dorst en moest veel plassen. Toch waren de bijwerkingen beduidend minder dan met prednison + tramadol en prednison alleen. En volgens mij komt dat omdat de dosering bute + pred beide laag zijn in dit middel. Ik kon er godzijdank weer vanaf stappen omdat Brutus zo vreselijk goed reageerde op de Corta RX en binnen 3 dagen weer normaal liep. Hij krijgt dus nu weer Metacam + Corta RX. Maar ik gaf hem in die periode dus groenlipmossel voor zijn maag (krijgt hij nog steeds) en Solidago Complex van A. Vogel voor zijn nieren (krijgt hij nog steeds) en Mariadistel voor zijn lever (krijgt hij niet meer) en probiotica voor zijn darmen (krijgt hij ook niet meer). Ik was niet ontevreden over het effect van dit paardenmiddel + ondersteunende middelen. Ja, het blijft troep natuurlijk maar soms heb je gewoon geen keus. En ben ik blij dat het bestaat. Helpt SpondyVetsem niet bij Binno?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1552796
Krijgt Binno cortaphen? Misschien wel even goed om te weten dat dit middel binnenkort niet meer verkrijgbaar is.
Geen idee waarom maar het wordt niet meer gemaakt.
Door Lizzy
#1552798
*Dorothea* schreef: Krijgt Binno cortaphen? Misschien wel even goed om te weten dat dit middel binnenkort niet meer verkrijgbaar is.
Geen idee waarom maar het wordt niet meer gemaakt.
En er komt geen vervanger ook?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1552811
Lizzy schreef: En er komt geen vervanger ook?
Nog niet gevonden. Echt niet leuk, we hebben er een aantal patienten opstaan die anders niet meer hadden rondgelopen. Ik heb nog een doos van 1000 kunnen ritselen, maar dan houdt het echt op.
Door Lizzy
#1552814
*Dorothea* schreef: Nog niet gevonden. Echt niet leuk, we hebben er een aantal patienten opstaan die anders niet meer hadden rondgelopen. Ik heb nog een doos van 1000 kunnen ritselen, maar dan houdt het echt op.
Oh, dat is wel extreem ruk. Ik vond het echt een levensreddend middel. Kun je een lage dosering prednison met een lage dosering NSAID gaan geven, in de plaats van?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1552820
Lizzy schreef: Oh, dat is wel extreem ruk. Ik vond het echt een levensreddend middel. Kun je een lage dosering prednison met een lage dosering NSAID gaan geven, in de plaats van?
Ja dat kun je proberen, maar ja in de bijsluiter van NSAID's staat dat het niet samen mag met cortico's. Dus ja als dierenarts moet je mensen daar dan wel de verantwoordelijkheid voor laten nemen. Niet dat iemand je voor de tuchtraad sleept. Cortaphen is natuurlijk gewoon een geregisteerd middel.
Gebruikersavatar
Door Binno
#1552901
*Dorotheao* schreef:Krijgt Binno cortaphen?
nee geen Cortaphen,
als ik het allemaal goed begrepen heb zou dat hier in België al niet meer te krijgen zijn
ze krijgt nu Arthri-Dog, maar dat is in de Benelux ook eigenlijk niet meer te verkrijgen, zou geen registratie meer voor aangevraagd zijn of zoiets :-\
voorlopig heeft ze nog wel de originele, de dierenkliniek heeft ze via Frankrijk ofzo nog kunnen krijgen,
maar in de toekomst gaan ze die dan waarschijnlijk zelf (laten) maken omdat ze het zo'n goed middel vinden
Lizzy schreef:Brutus kreeg wel veel dorst en moest veel plassen. Toch waren de bijwerkingen beduidend minder dan met prednison + tramadol en prednison alleen. En volgens mij komt dat omdat de dosering bute + pred beide laag zijn in dit middel.

toen ze enkel op de prednisontabletten stond was het hier ook echt niet te doen, drinken... nee zuipen, en om de haverklap dringend moeten plassen, zelfs een paar keer in huis omdat ze het niet kon ophouden
nu valt het goed te doen
Lizzy schreef:Solidago Complex van A. Vogel voor zijn nieren

kan blaas en niercompositum ook? (heb ik nog staan van Snow)
Mariadistel voor zijn lever

hebben we en geef ik nu al af en toe, net als de probiotica, en af en toe ook chlorella
zou ik dat ook allemaal dagelijks gaan geven? (wordt inmiddels wel een hele pillenwinkel dan ;D)
Helpt SpondyVetsem niet bij Binno?
moeilijk te zeggen, misschien wel, maar toch niet voldoende om het alleen daarop (en de andere supplementen die ze momenteel krijgt) te redden
ze krijgt ook nog Aplazyl (gluco, chondro, groenlip, harpago...) MSM, Cox(Pijn)compositum en Primeval voor haar gewrichten
verder nog zalmolie en dus maagcompositum
en dus haar medicatie :P
Laatst gewijzigd door Binno op wo 17 mar 2010, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door