Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door carlossurya
#1552659
Hallo,
Ik ben sinds enkele weken geleden begonnen met m'n katten op Barf over te zetten. Dit lukte aardig, ze aten het de ene dag beter dan de andere. Maar omdat ik toch af wil van die rotzooi die het geeft (ze slepen de stukken door het hele huis) ben ik sinds enkele dagen overgestapt op kvv. Eerst aten ze helemaal niets voor 2 dagen, nu eten ze misschien  een theelepel per keer en dat 3 x p dag. Ze zijn broodmager geworden. Nu is mijn vraag...is dit nog wel gezond voor de kat? Overal staat wel dat ik moet volhouden maar ze worden steeds magerder en dat al bijna een week lang. Ik meng het kvv met zalm uit blik of pangasiusfilet. Weet iemand of het verstandig is om door te gaan en hoe lang kan het nog voordat ze er dood bij neer vallen. Ik begin me nu toch echt wel zorgen te maken.... Alvast bedankt voor de reacties....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1552715
Nee, dit is niet gezond!
Een kat heeft na 24 uur weinig of niets eten al risico op leververvetting http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=351
Ook al zegt het artikel dat na een week dat pas kan ontstaan, meerdere dierenartsen hebben mij te kennen gegeven dat het risico al na 24 uur er al is.

Ik wil je aanraden om ze acuut terug op barf te zetten, want dat aten ze dan wel goed. Wat is je meer waard; wat vlekken hier en daar of dode poezies?
Katten zijn goed te trainen van 1 plek of iets als een speciaal eetkleedje te eten, dat scheelt ook in gesleep met het eten.
#1552775
Dat gevoel had ik al, dat het echt niet meer gezond was voor m'n poezen. Ik ga dan vandaag maar weer terug over op Barf. Heb ik alleen nog een vraagje. Bij Barf vallen ze ook af en eten ze soms ook een dag niet (vooral als ze de kippenekken of organen vd kip krijgen), kom ik dan niet in de knoei met de percentages? En als ze altijd de organen overslaan, vooral de hartjes vd kip, hoe krijgen ze dan orgaanvlees binnen. Gewone lappen vlees en vis eten ze wel. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1552839
Alleen spiervlees en vis is natuurlijk ook niet compleet. Snij het orgaan eventueel klein en meng het met (kleingesneden) vlees. Even licht aanbakken wil voor honden nog wel eens helpen. Je kan ook proberen ander orgaan van andere diersoorten te voeren, of biologisch orgaan. Vleesbot zou ik even voorhameren, dan krijgen ze het beter weg.

Afvallen kan komen van een soort Atkins-effect; de spijsvertering moet dan overgaan op een menu dat koolhydraat-arm is. Meer voeren kan dit oplossen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door