Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Asthor
#1551519
Hoi Allen,

Ik heb een groentemix gemaakt en daar zit al 2 blikjes vis doorheen. Maar meneer hier eet het gewoon echt niet op he!  >:( Dus ik al gemengd door zijn vlees, vist ie mooi het vlees eruit.... Met een ei gemengd, met kwark gemengd, know way! Niet nodig...  :-X En het groentepapje blijft liggen.  :-\ Als het pensdag is, ja dan eet ie het wel. Want dan doe ik een deel van de pens super fijn maken en gaat er doorheen. Dan het overige blijven grote lappen dan, en krijg ie erna. Nu heb ik vandaag wee zijn groente gemixt met een half blikje vis, en wil dan morgen de andere helft weer mixen. En jawel, hij heeft zijn groente op!  :D
Maar mijn vraag dus, gaat de kwaliteit, voedingswaarde van de groente zo niet verloren met al die vis. Want in de mix zelf zit dus al 2 blikjes en dan daarbovenop nog eens een half. Maar ja, anders eet hij het helemaal niet. De mix bestaat overigens uit 10 soorten.

Groet,
Sabine en poot Asthor  8)
Door Anne in Zweden
#1551526
Mwah, als je de vis goed afspoelt zodat je het meeste zout kwijt bent, kan het geen kwaad volgens mij. Ik ben zo ook begonnen met een van onze honden (niet met de groentenmix, want dat is zijn favoriet (!) maar met het vlees en de (gemalen) botten; hij vond dat rauwe gedoe écht niet lekker), en dus heb ik in het begin - naast afspoelen met heet water en aanverwante trucjes - rijkelijk met vis uit blik gestrooid. Inmiddels is het grootste leed geleden ("inmiddels" = acht maanden na barfbegin), en lust hij het vlees ook met grotere stukken (de botten moeten nog wel gemalen worden). Nu doe ik dus nooit meer vis uit blik door zijn eten (zit al in de groentenmix, inderdaad), en hij eet vol overgave zijn bak leeg. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat Asthor na verloop van tijd ook zijn groenten wel accepteert als er iets minder vis doorheen gaat.

Verder zou je de mix met yoghurt of kefir of zo kunnen opleuken, als je al die blikvis toch niet zo'n fijn idee vindt. Maar aan de kwaliteit van de groente doet de vis geen afbreuk volgens mij. Eventueel kun je Asthor iets minder vlees geven, als de groentenmix te vissig wordt. Dan doe je bv. eerst de portie groenten zonder vis in z'n bak, en daarna doe je de vis erbij (zodat het percentage groente groot genoeg blijft en je niet bv. 15% groentenmix waarvan 2% groente en 13% vis krijgt...), en vervolgens geef je hem iets minder vlees, om te voorkomen dat ie te dik wordt.
Door 202Spots
#1551527
Welke groentes heb je in de mix gebruikt?
Soms zit er iets in wat ze niet lekker vinden of TEveel van 1 groente en laten dan alles staan.
Ik hoef er hierb.v geen paprika in te doen..
En hoeveel groentenmix geef je per keer? Er zijn weinig of geen honden die alleen 'n bak vol groentenmix op eet.
Je kan zoals je al zegd wel blikje vis of pens door de groente mengen,
maar soms is het makkelijker om elke dag 1 of 2 eetlepels door het andere eten te mengen, dan heb je meer kans dat het zonder probleem naar binnen gaat.
Het maakt niet uit waar je de mix mee mengt,de voedingwaarde blijft er gewoon in,
het is alleen over de hoeveelheid groentenmix, en of dat in 1 of 2  keer word gegeven of over 7 dagen verdeeld.
Gebruikersavatar
Door Asthor
#1551535
Thanks voor de reacties en tips!
Hij krijgt nu iedere dag 150 gram groente. De mix bestaat uit rode biet, wortel, spruit, sperziebonen, zoete aardappel, zeewier, broccolie, koolraap, knoflook en komkommer. Toen ik alles in porties verdeeld had, had hij de bak met resten uitgelekt!! En daarna vertikte meneer het ineens! Ja daag, verwend ekwal is het gewoon...  :biggrin2: Hij is nl verzot op vis. Maar ik ga gewoon zachtjes afbouwen ja met is erdoor doen. En eens met yoghurt proberen.

Groeten,
Sabine en poot Asthor  8)
Door 202Spots
#1551540
Asthor schreef: Thanks voor de reacties en tips!
Hij krijgt nu iedere dag 150 gram groente. De mix bestaat uit rode biet, wortel, spruit, sperziebonen, zoete aardappel, zeewier, broccolie, koolraap, knoflook en komkommer.
Ik zou niet meer dan 100gr per dag geven, en ook iets van blad groentes door de mix doen.
zoals b.v andijvie, witlof, blad van de bietjes,postelein,boerenkool, chinese kool,rode kool,paksoi,alfalfa sprouts.
Ik weet niet of je de zoete aardappel rauw geeft? Dan zou ik 'm koken,dan smaakt 't ook beter.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1551747
Als ik dit zo lees, dan mag ik wel in mn handjes knijpen.
Hier krijgen ze 1x in de week hun groentes, dus meteen een bak vol rond de 300 gram. Hier gaat wel een beetje yoghurt (voor de blender) en een eitje door, maar ze eten eigenlijk altijd netjes hun bak leeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door