Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1551204
Naar aanleiding van mijn topic in de bar mag ik hier van Lizzy één en ander neerzetten waar ik dus echt nul, komma, nul van snap.
Het zijn was losse stukjes uit topics die ik dan tegenkom met lezen en zoeken. Ik denk dat ik hier iets mee moet, maar weet niet wat en zie op geen enkele manier hoe ik dit kan toepassen/berekenen voor mijn honden. Hoe weet ik nu wat en hoeveel mijn honden hier van nodig hebben?

Het is wel veel geworden en een rommelig zooitje, maar zo ziet het er dus in mijn hoofd ook uit als ik dit soort dingen lees. Natuurlijk zijn er nu dingen uit hun context getrokken, het is alleen maar om duidelijk te maken waar ik soms zo van in de stress kan schieten en het idee heb dat ik mijn honden niet genoeg van alles geef omdat ik dit in geen enkele relatie kan brengen met hun eten.

Hoeveel ijzer heeft een hond nodig en moet ik dit echt uitrekenen n.a.v. de hoeveelheden die ze krijgen?
100 gram rundvlees: 3 mg ijzer.
100 gram paardenvlees: 4,7 mg ijzer.
100 gram schapenvlees: 2,3 mg ijzer.
100 gram runderhart: 5,13 mg ijzer.
100 gram kalfshart: 3,7 mg ijzer.
100 gram runderlever: 7,1 mg ijzer.
100 gram schapenlever: 12,4 mg ijzer.
100 gram rundernieren: 9,5 mg ijzer.
100 gram rundermilt: 39,7 mg ijzer (!)
100 gram kip: 1,8 mg ijzer


Ik geef verschillende soorten lever. Moeten ze nu van elke leversoort een andere hoeveelheid?
Bij mijn weten hoef je voor beta caroteen niet bang te zijn. Ten eerste moet het nog in vitamine A worden omgezet (en volgens mij kunnen wolven dat niet en kunnen honden dat wel, zij het niet zo goed als mensen) en bij mijn weten slaat dat zich ook minder snel op in de lever. Goed, de volwassen dosis voor volwassen honden is 75 IU tot per kg lichaamsgewicht per dag. Voor pups is dat 202 IU.

In mijn voedingstabelletje staat dat er in 100 gram lever 8,34 mg vitamine A zit. En nou moet ik echt heel hard gaan zoeken hoeveel IU dat is.....

OK, wat meer gevonden: 100 gram rauwe lamslever bevat : Vitamin A (IU) 24612. Tenminste, dat is wat de nutritionanalyser zegt. Klopt dat ook? Want ik heb ook een website gevonden die zegt dat 3 ons gekookte (vernietigt dat vitamine A, koken?) runderlever 27,185 IU vitamine A bevat. En 3 ons gekookte kippenlever bevat 12,325 IU..... Dus, volgens mij zijn er diverse verschillende analyses voor lever  . Daar zijn we lekker mee, maar niet heus. Die 42000 IU die jij noemt kan ik in ieder geval niet terug vinden..... Dat lijkt me ook echt teveel.

Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook (huh?) op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram.

Heb ik het even uitgerekend voor Brutus. Hij weegt 32 kilo x 75 IU per dag per kilo lichaamsgewicht = 2400 x 7 dagen per week = 16800 IU per week aan vitamine A = dus dat is iets meer als 50 gram lever. 

Vitamine A: 1 IE = 0,3 microgram [1 microgram (mcg) = 3,3 IE]"

En als ik deze link dan bekijk, dan weet ik het echt helemaal niet meer. Dan komt de stoom uit mijn oren  :o
http://www.nutritiondata.com/facts/ethnic-foods/8088/0


Ik hoop nu dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken waar ik nu precies mee zit. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit rekenen, rekenen en nog eens rekenen, maar dit snap ik gewoon allemaal echt niet. Sorry  :-[
#1551232
Ik vraag mij af,of het nodig is om dit allemaal te snappen!
Als je varieert,ook in orgaan, dan kan je volgens mij al die hersenspinsels laten varen. :biggrin2:
Het is mooi als je het allemaal in je hoofd op kan slaan, maar ik denk dat de meesten van ons dit niet kunnen. ;)
Door Ons Elftal
#1551241
ulla schreef: Ik vraag mij af,of het nodig is om dit allemaal te snappen!
Mijn gevoel zegt aan de ene kant van wel, aan de andere kant zegt het: Iedere hond heeft waarschijnlijk een andere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen/mineralen/vitaminen en noem maar op, daar is niet uit te komen.

Pfffffffffffffff, en dan lees is wel eens de opmerking: Zo moeilijk is barfen niet. Nou voor mij soms wel hoor als ik dit soort dingen lees >:(
#1551243
Ik ben het met Ulla eens. Met genoeg variatie en de juiste percentages zit je volgens mij goed hoor.
Ik denk dat bijna niemand op BP uit het hoofd weet hoeveel voedingswaarde in welk vleesje zit. :-\

Weet je van jezelf ook precies hoeveel je van welke voedingsstoffen binnenkrijgt? En maak(te) jij je daar ook druk om?
#1551260
Maak je maar niet te druk. Dat heb ik in het begin ook gedaan. Het heeft geen zin. Zorg voor voldoende afwisseling wat diersoorten betreft en ook onderdelen, orgaan/spier en botten. Je zou toch geen leven meer hebben. Houd altijd in je hoofd dat je hond nu heel veel beter af is dan dat hij iedere dag 350 gram droge brokken zou eten!
#1551316
Ons Elftal schreef: Naar aanleiding van mijn topic in de bar mag ik hier van Lizzy één en ander neerzetten waar ik dus echt nul, komma, nul van snap.
Het zijn was losse stukjes uit topics die ik dan tegenkom met lezen en zoeken. Ik denk dat ik hier iets mee moet, maar weet niet wat en zie op geen enkele manier hoe ik dit kan toepassen/berekenen voor mijn honden. Hoe weet ik nu wat en hoeveel mijn honden hier van nodig hebben?

Het is wel veel geworden en een rommelig zooitje, maar zo ziet het er dus in mijn hoofd ook uit als ik dit soort dingen lees. Natuurlijk zijn er nu dingen uit hun context getrokken, het is alleen maar om duidelijk te maken waar ik soms zo van in de stress kan schieten en het idee heb dat ik mijn honden niet genoeg van alles geef omdat ik dit in geen enkele relatie kan brengen met hun eten.

Hoeveel ijzer heeft een hond nodig en moet ik dit echt uitrekenen n.a.v. de hoeveelheden die ze krijgen?
100 gram rundvlees: 3 mg ijzer.
100 gram paardenvlees: 4,7 mg ijzer.
100 gram schapenvlees: 2,3 mg ijzer.
100 gram runderhart: 5,13 mg ijzer.
100 gram kalfshart: 3,7 mg ijzer.
100 gram runderlever: 7,1 mg ijzer.
100 gram schapenlever: 12,4 mg ijzer.
100 gram rundernieren: 9,5 mg ijzer.
100 gram rundermilt: 39,7 mg ijzer (!)
100 gram kip: 1,8 mg ijzer
100 gram pens bevat trouwens 0,60 mg ijzer.

Een hond van 30 kg heeft 15 mg ijzer per dag nodig. Nou kijken wij niet echt per dag maar per week. Je moet hier dan van mij aannemen dat dit prima is, om het per week te bekijken.

Als een hond van 30 kg 50% vleesbot, 10% organen als hart, lever, nier, etc, 10% pens, 10% groenten en 20% spiervlees eet en hij eet 2% van zijn lichaamsgewicht, dan eet hij dus: 2100 gram vleesbot, 420 gram groenten, 840 gram orgaanvlees en 840 gram spiervlees.

Omgerekend bevat een gemiddeld vleesbot zo'n 3 mg ijzer per 100 gram. Dat moet je dan even via de barfworld site omrekenen, als je dat na wilt rekenen.

Goed, vleesbot levert dus per week 63 mg ijzer, orgaan in de vorm van hart, nier, lever levert ongeveer 25 mg ijzer per week, pens levert ongeveer 2,5 mg ijzer per week en spiervlees levert ongeveer 29 mg ijzer per week. Voor een hond van 30 kg dus, die 600 gram per dag eet. Dat is dus 119 mg ijzer per week, reken ik de groenten niet mee. 119 gedeeld door 7 dagen is 17 mg per dag. Met andere woorden, met een rauw/vers dieet krijgt de hond voldoende ijzer binnen.
Ik geef verschillende soorten lever. Moeten ze nu van elke leversoort een andere hoeveelheid?
Nee. In feite hoef je maar 1 soort lever te voeren. Je hond krijgt daarmee voldoende vitamine A binnen. Gewoon rond de 3% lever van het totaal aan voeding geven. Zie de berekening in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html.
Bij mijn weten hoef je voor beta caroteen niet bang te zijn. Ten eerste moet het nog in vitamine A worden omgezet (en volgens mij kunnen wolven dat niet en kunnen honden dat wel, zij het niet zo goed als mensen) en bij mijn weten slaat dat zich ook minder snel op in de lever. Goed, de volwassen dosis voor volwassen honden is 75 IU tot per kg lichaamsgewicht per dag. Voor pups is dat 202 IU.
Bedoel je vitamine A?
In mijn voedingstabelletje staat dat er in 100 gram lever 8,34 mg vitamine A zit. En nou moet ik echt heel hard gaan zoeken hoeveel IU dat is.....
Staat ook in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html
OK, wat meer gevonden: 100 gram rauwe lamslever bevat : Vitamin A (IU) 24612. Tenminste, dat is wat de nutritionanalyser zegt. Klopt dat ook? Want ik heb ook een website gevonden die zegt dat 3 ons gekookte (vernietigt dat vitamine A, koken?) runderlever 27,185 IU vitamine A bevat. En 3 ons gekookte kippenlever bevat 12,325 IU..... Dus, volgens mij zijn er diverse verschillende analyses voor lever  . Daar zijn we lekker mee, maar niet heus. Die 42000 IU die jij noemt kan ik in ieder geval niet terug vinden..... Dat lijkt me ook echt teveel.
Zie dit topic, daar staat vitamine A echt helemaal uitgewerkt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html
Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook (huh?) op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram.

Heb ik het even uitgerekend voor Brutus. Hij weegt 32 kilo x 75 IU per dag per kilo lichaamsgewicht = 2400 x 7 dagen per week = 16800 IU per week aan vitamine A = dus dat is iets meer als 50 gram lever. 

Vitamine A: 1 IE = 0,3 microgram [1 microgram (mcg) = 3,3 IE]"
Met andere woorden: om aan de minimale vitamine A behoefte te voldoen, moet je 50 gram lever voeren. Maar dat is de minimale hoeveelheid en bovendien voer je lever ook voor andere vitamines. Maar goed, de maximale hoeveelheid vitamine A die je een hond mag voeren ligt echt vele malen hoger.
En als ik deze link dan bekijk, dan weet ik het echt helemaal niet meer. Dan komt de stoom uit mijn oren  :o
http://www.nutritiondata.com/facts/ethnic-foods/8088/0
Ja, wat is er met die link?
Ik hoop nu dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken waar ik nu precies mee zit. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit rekenen, rekenen en nog eens rekenen, maar dit snap ik gewoon allemaal echt niet. Sorry  :-[
Ik weet nog steeds niet wat je niet precies snapt. Wat wil je precies voor jezelf bewezen hebben? Of je hond met rauwe verse voeding voldoende binnen krijgt van elke vitamien en mineraal? Dan zul je dus het boek Nutrient Requirement moeten bestuderen en per vitamine/mineraal moeten kijken hoeveel een hond per kg lichaamsgewicht nodig heeft. En dan moet je uit gaan rekenen, zoals ik hierboven met ijzer heb gedaan, of je hond die vitamines/mineralen voldoende binnen krijgt. Dan zul je hier en daar een beetje moeten gokken want je kunt bijv. nergens vinden hoeveel ijzer er in parelhoenkarkas zit. Ik heb dat gedaan. En ben tot de conclusie gekomen dat je echt aan de benodigde vitamines en mineralen komt. Vergeet niet alle extra's die je voert ook mee te nemen. Want vitamine E bijv: dat is echt krapjes aan wanneer je alleen maar voedsel voert van dierlijke oorsprong.
#1551344
waarom maak je het zo moeilijk :-\
ik heb 3 jaar voeding gedaan voor mensen en daar gingen we er niet eens zo ver op door.
daarna ben ik trainings en voedingsadviezen gaan geven aan sporters, ook daar ben ik nooit zo ver gegaan..
Door Ons Elftal
#1551497
@Lizzy, het ijzerverhaal is me duidelijk.

Het vitamine A verhaal nog niet helemaal, maar die topics ga ik toch nog eens op mijn gemak doorlezen.

De link, daar kan ik echt niets mee. Ik moet ook maar gewoon niet meer kijken naar zulk soort tabellen. Gewoon maar vergeten, kan ik er ook niet van in de stress schieten.

Ik moet je trouwens wel een complimentje, nou zeg maar gerust compliment, geven voor de snelheid waarmee je deze antwoorden hier zo uitgebreid neerzet  :thumbup: Je lijkt het echt zo uit je mouw te schudden. Heel erg knap.

Ik ga er gewoon op vertrouwen dat ik met voldoende afwisselende diersoorten in de gegeven percentages volgens de rekentabel en de extraatjes genoeg voedingstoffen in het menu heb zitten om mijn honden gezond oud op te laten worden.
Ik blijf wel kritisch maar moet er niet meer zo'n probleem van maken, ik ga jullie raad opvolgen en niet meer zo moeilijk doen.
#1551507
Wat ik mij afvraag: Zit je voor jezelf ook te rekenen hoeveel ijzer en vit. A er bijv. in je eten zit en of je daar wel genoeg aan hebt? Nee toch??
Ons Elftal schreef:
Ik ga er gewoon op vertrouwen dat ik met voldoende afwisselende diersoorten in de gegeven percentages volgens de rekentabel en de extraatjes genoeg voedingstoffen in het menu heb zitten om mijn honden gezond oud op te laten worden.
Ik blijf wel kritisch maar moet er niet meer zo'n probleem van maken, ik ga jullie raad opvolgen en niet meer zo moeilijk doen.
Strak plan  :D
#1551894
Lijkt me een goed plan  ;)
Er is geen mensendietist die zo tot op de picogram uitrekent wat er in een mensendieet zit. Is ook nergens voor nodig. Beetje gezond verstand, schijf van 5, afwisseling en voila, ordentelijk mensenmenu.

Dus in antwoord op je vragen zou ik zeggen neu, waarom?
Kijk, je kunt vanalles en nog wat uitrekenen aan de hand van tabellen. Dan ga je er van uit dat a. de voedingsmiddelen die jij voert keurig aan die tabellen voldoen en b. dat de spijsverteringen van jouw honden allemaal exact identiek en wel volgens de normen werken. Maw, dat je idd exact voert wat er in die tabellen staat en dat jouw honden er dan exact mee doen zoals het in de normen beschreven staat.

Ik durf er wel een bak barf op te zetten dat beide aannames voor geen meter kloppen. De ene koei is de andere bepaald niet en de ene hond de andere niet. Oftewel, als er in een tabel staat dat koei 0,003 picogram mangaan per 100 g bevat (let op! Hypothetisch voorbeeld!) dan zal dat door de bank genomen misschien enigszins kloppen, ofwel bij die koei die ze getest hebben voor de tabel, ofwel gemiddeld als je tig Amerikaanse koeien door de mangel haalt. Maar de meetfout is natuurlijk vaak al behoorlijk en dan is er nog forse variatie van koei tot koei en zo zit je eigenlijk met hete lucht te rekenen. Als indicatie/richtlijn is zo'n tabel best leuk, kun je zien dat in de ene diersoort de voedingsstoffen net weer anders verdeeld zijn dan in de andere maar daar houdt het praktisch gezien toch echt op.

En dan is nog maar zeer de vraag wat de honden er intern mee uitspoken. Het is idd zo dat voedingsstoffen via de mond binnen moeten komen maar wat er daar binnen mee gebeurt ... raadselen zijn het, ook bij mensen. Bij mensen is bekend dat de een behoorlijk anders spijsverteert dan de ander. Het klopt echt dat de ene persoon maar naar een stukje taart hoeft te kijken (als het ware dan) en het er in de vorm van vet al aan zit terwijl de andere een taart per dag naar binnen kan werken en een gratenpakhuis blijft. Zelfs bij gelijk activiteiten-niveau. Laatst weer een leuk stukkie gelezen over vrouwen en alcohol: als gelegenheidsdrinker sla je de calorieen uit de alcohol op als vet; gewoontedrinksters (dwz 1 a 2 glazen wijn per dag) gebruiken de alcohol als verwarming en slaan niks op. Ga zo maar door voor de rest van de tabellen.

Het heeft zeker zin om globaal te weten wat je aan voedingsstoffen voert. Als je eenzijdig voert helemaal, dan loop je uiteraard kans op tekorten hier of daar (hoewel ook dat geen wet van Meden en Perzen is). Maar als je de percentages aanhoudt en lekker afwisselt qua diersoorten dan hoef je je in principe echt nergens zorgen over te maken.
En het beste ijkpunt zijn nog altijd je honden zelf. Doen die het uit de kunst dan zou ik er echt geen seconde slaap over verliezen.
#1551981
Lieveheerindehemel, als barfen een kwestie was van iedere dag milligrammen ijzer en aanverwanten uit te rekenen, was ik brokken blijven voeren! Weet je wat bij mij de doorslag gaf om te gaan barfen (had er al eens over nagedacht, maar net als jij dacht ik het heeeeel moeilijk was)? De foto's op een website van iemand die barfte. Weet niet meer hoe ik op de site ben beland, maar ze lieten gewoon zes plaatjes met gevulde voerbakken zien, met teksten als "eendenkarkas, hertspiervlees en lamshart", "runderpens, rauw ei en groentenmix van wortel en courgette". Tja, en toen dacht ik: maar dát kan ik ook! En inderdaad!

Bij barfen is maar één ding écht heel belangrijk, naast het (losjes) in acht nemen van de percentages bot/vlees/orgaan, en dat is: variatie. Zorg dat je honden minstens vier maar nog liever meer verschillende diersoorten krijgen, zowel qua bot, vlees als orgaan. Een normaal hondenlichaam haalt er zelf wel uit wat het nodig heeft, en wat het niet nodig heeft, komt er via de achterklep weer uit. Izza simpel. Izza nature! ;D
Door Ons Elftal
#1552119
@Mevroi Kruim

Dit steekt me echt een hart onder riem!! ;D Hier word ik helemaal vrolijk en blij van. Zo simpel eigenlijk zoals je het hier neerzet en zo herkenbaar ook.
Mijn man en zoon => kunnen alles eten. Mijn dochter en ik => worden al dikker als we ergens naar kijken.

Je hebt me over het laatste streepje getrokken  :-*
#1552190
Ons Elftal schreef: @Mevroi Kruim

Dit steekt me echt een hart onder riem!! ;D Hier word ik helemaal vrolijk en blij van. Zo simpel eigenlijk zoals je het hier neerzet en zo herkenbaar ook.
Mijn man en zoon => kunnen alles eten. Mijn dochter en ik => worden al dikker als we ergens naar kijken.

Je hebt me over het laatste streepje getrokken  :-*
:-* terug, en fijn dat het helpt!
#1552272
Nou ik ga het echt niet allemaal uitrekenen hoor, dat doe ik voor mezelf ook niet. Gewoon zorgen dat je wisselt in wat je voert en de grote lijnen in de gaten houden, net zoals je voor jezelf je eigen maaltijden klaar maakt.
De mens kiest uit de zgn schijf van vijf en en voor de hond kan het zelfs makkelijker. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door