Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1549495
Vraag en misschien stom maar het verschil tussen NRV of Barf  ??
Hier Thailand  
 (((( GEEN BROKKEN  MEER ))))),,, en avond,s geef ik  Kippen bout of vleugels  of eend en dan ook nog Rund  , runderbot kan ik totaal niet krijgen hah kopen in Thailand  VeRBODEN   gek in Holland kan je het wel  en varkens niet ,,hier net omgekeerd varkens kan juist wel maar is denkelijk niet het zelfde  met die ziekte,s       OOk geef ik   =+1x per week orgaan =  dit geef ik nu  3 dagen  en de ontlasting  zeker 50% minder

Dit probeer ik vol te houden en als het goed aanslaat ga ik over op algeheel vers ,((TOTAAL  NU VERS )))),,,, maar alleen de groente  _ min    wel fruit  dat kan  de mark juf pureer het en ik doe er dan veel water bij en hij drink t het op ..Ja alles niet eenvoudig maar we houden vol in THAILAND  :lol: ENHOU HET VOL HEB NU AL MEER DAN 10 SOORTENVLEES


grt Henk te Thailand
Laatst gewijzigd door Exect op do 20 mei 2010, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Benjy en Misty
#1549567
Volgens mij is NRV een compleet prooidier met vacht en ingewanden.

BARF zijn rauwe delen van een dier, dus geen compleet dier. Meestal bestaat een complete maaltijd uit 50 % bot, 20 % spier, 20% orgaan en 10% overigen zoals groenten, rauwe noten, yoghurt enz.
Door Exect
#1549583
[quote="Benjy en Misty"]
Volgens mij is NRV een compleet prooidier met vacht en ingewanden.

BARF zijn rauwe delen van een dier, dus geen compleet dier. Meestal bestaat een complete maaltijd uit 50 % bot, 20 % spier, 20% orgaan en 10% overigen zoals groenten, rauwe noten, yoghurt enz.
[/quote]

O dan voor mij geen NRV  als dat met huid en haar is  neee
Door Exect
#1549591
[quote="Benjy en Misty"]


;D ;D;D Nee, voor mij ook niet! Geen haar op mijn hoofd die daarover peinst
[/quote]

Compleet wat jij m beschrijft dit  is over 1 week wat je moet geven toch niet alles tergelijk  spier of    botvlees is appart ? en dan appart orgaan ,, als ze maar in 1 week van alles binnen krijgen  ja ik ben net begonnen dusssssss ik heb in Holand alleen 8 jaar lang carnibets gegeven dusssssss  nu in Thailand  start ik met barf  probeer het weer dus
Door Benjy en Misty
#1549628
Over een periode van 2 wkn moeten ze (dacht ik) alles hebben. Wanneer het een keer niet zo is maakt het niet zo veel uit maar wel natuurlijk wanneer het vaak voor zal komen

Bij mij krijgen ze elke dag 600 gram waarvan 300 gram elke dag bot. Spier en orgaan krijgen ze om en om. Twee keer per week pens = 50% van het totaal orgaan.
Laatst gewijzigd door Benjy en Misty op zo 14 mar 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1549740
Nou ik weet niet of NRV'ers alleen hele prooidieren geven hoor. Ze voeren alleen geen groenten en andere zaken (ei, tafelresten, etc.) bij. Alleen vleesbot, spiervlees en orgaan. En volgens mij zijn NRV'ers vooral aanhangers van Mogens Eliasen: ze hebben een of meerdere vastendagen en zijn gek op pens :D
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549838
Hoi Henk,

Ik voer  mijn honden volgens het Model van Tom Lonsdale dat het het wolvenmenu en wordt in Nederland Natuurlijk Rauw Voeren genoemd
In het menu neem ik geen groenten, fruit,supplementen op. Dat neemt niet weg dat ze het wel van me krijgen als extraatje (geheel rauw en heel dus niet gemalen). Dus ik reken het niet mee in het menu.
Ze krijgen in hun menu hele prooidieren  (konijn, haas met vacht dus) en frankenstein prooi (samengesteld).
Mijn honden zelf eten geen gevogelte in het verenpak, maar andere honden weer wel. Verder is het verschil dat we geen 50%bot en 50%vlees verhouding voeren maar ca 15 - 30% bot en dus 70 - 85% vlees verhouding. orgaan (lever, maag,hart,nier, hersens) tussen de 10 - 15%
In tegenstelling tot wat Rovanna denkt wordt pens wordt als een complete maaltijd gezien en normaal gesproken niet vaker dan 1 x per week gevoerd. Sommige mensen geven het vaker, maar dat is dan om de kosten te drukken.
En Rovanna denkt dat Mogens Eliassen het NRV model heeft bedacht maar dat is niet zo. Mogens Eliassen is een barfer.
Tom Lonsdale (Australie) heeft een heel manuscript geschreven over het Prooidiermodel = NRV. En het Wolvenmenu. Daarin is idd het vasten in opgenomen. Er wordt gevast omdat de dag voor het vasten de hond een dubbele maaltijd krijgt en zich dan eens een keer goed vol kan eten.
De volgende dag krijgt de hond niets. Zo kan de maag en het darmsysteem de dubbele maaltijd goed verwerken en daarna tot de volgende maaltijd is de maag geheel geleegd. Het voordeel hiervan is de maagwand van de hond kan uitzetten en inkrimpen. Wat voor de maagspieren erg goed is. Sterke maagspieren voorkomen maagkanteling. Dus het is zeer nuttig om te vasten, zeker voor de rassen waar wat sneller maagkanteling kan optreden.

Eieren worden wel gegeven in hun geheel dus rauw in schil en niet geklutst. Dat wordt ook als extraatje gezien en niet meegerekend in de totale hoeveelheid voedsel die een hond krijgt. Eventueel wordt door mensen die geen groenten geven wel zaden en of physilicumvezels bijgegeven. Deze werken dan als ruwe vezel.
Voorts is het met het Aujetski verhaal voor wat betreft varkensvlees in Thailand niet anders. Ook daar kan een varken drager van deze ziekte zijn. Dus is het raadzaam om varkensvlees niet te voeren aan je hond. Aujetski is dodelijk voor de hond.

Je kan dan wel geen runderbotten krijgen, maar wellicht wel eend, geit en lam,vis en eventueel andere diersoorten (hagedis, slang,krokodil, een soort vleerhond)) die je hier in Europa niet eens kunt krijgen.  Of zit je op een eilandje, dan kan ik me voorstellen dat je niet altijd alles even makkelijk kan krijgen. Maar op de markt in Chiangmai en in Bangkok heb ik genoemde diersoorten wel degelijk zien liggen hoor. Dus ook lamsribben en nekken, koppen ed. Het is even zaak of je via Thaise vrienden er achter kan komen waar er geslacht wordt. In principe wordt daar alles van het dier gegeten dus je zult in het algemeen de normale prijs moeten betalen voor je eten voor de hond.

Oh ja in Thailand kun je ook zat fruit geheel geven die daar gangbaar zijn. Mijn honden zijn gek op rijpe manga, banaan, lychee, rambutan (zonder de pit) dragonfruit, longan, rijpe papaya, zoete aardappel, ananas.


Veel succes
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 14 mar 2010, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1549865
[quote="Aquillo"]

En Rovanna denkt dat Mogens Eliassen het NRV model heeft bedacht maar dat is niet zo. Mogens Eliassen is een barfer.

[/quote]

Nee hoor, dat denk ik niet en dat schrijf ik ook niet. Ik meende alleen dat NRV'ers vooral zijn manier van voeren aanhingen maar blijkbaar is dat niet zo. ;)
Door Lizzy
#1549869
Een stukje geschiedenis. Vroeger, een jaar of 20 (en langer) geleden, gebruikte niemand een term voor het zelf samenstellen van voeding voor hond of kat. Er waren een jaar of 20 geleden ook maar weinig mensen die dat nog deden. De meeste voerde brokjes. Er was een groepje dierenartsen in Australie die vonden dat gezondheid van de hond gigantisch te lijden had onder de invoering van brokken meuk. En toen schreef Ian Billinghurst, de Australistische dierenarts, het eerste boek over het zelf samenstellen van voeding voor de hond, met rauwe vleesbotten enzo. Dit was het boek Give Your Dog a Bone. En een paar aanhangers van het voeren van rauwe vleesbotten (vlees en orgaanvlees) begonnen dat BARF te noemen. Geen afkorting voor de theorie van Ian Billinghurst maar simpelweg de afkorting voor Bones and Raw Food.  

Vrij snel daarop schreef de andere Australische dierenarts Tom Lonsdale een boek "Raw Meaty Bones". En waren Tom Lonsdale en Ian Billinghurst grote vrienden, kregen zij op een gegeven moment bonje. Ik vind persoonlijk dat Tom Lonsdale een heuse hetze tegen Ian Billinghurst is begonnen. Hij schreeuwde dat Ian Billinghurst commercieel was gegaan en dat het allemaal een schande was. Het tweede boek dat Ian schreef heette The BARF diet en dat noemde Tom Lonsdale het KOTS boek. Op Internet kun je wel het e.e.a. lezen waarom Tom Lonsdale een hekel aan Ian Billinghurst kreeg. Maar goed, een groep werd nu aanhanger van Tom Lonsdale (dit speelde in Australie en de USA) en noemde het rauwe voeren Raw Feeding. De aanhangers van onder andere Ian B bleven het BARF noemen. En vanwege de oorlog tussen Tom en Ian (Ian B heeft daar in mijn ogen nooit aan meegedaan), kregen de aanhangers van die twee ook slaande ruzie met elkaar. De Raw Feeding groep suggereerde zelfs in hun oorlog tegen Ian Billinghurst dat Ian B de term ge-trade-markt had en zie je dus wel, die man is commercieel, hetgeen alleen echter nooit waar is geweest. Ian Billinghurst heeft geen trademark op de term BARF.

Er bestonden in die tijd ook in Nederland yahoo groups, eerst BARF natuurlijk en daarna de ARF lijst. En daarna richtte ik Barfplaats op. Veel mensen verhuisde in die tijd zo'n beetje van die yahoo groups naar Barfplaats, want een forum was nieuw en toch ook wel handig. En ook hier hadden wij zekere mensen die anti Ian Billinghurst waren en pro Tom Lonsdale. Op Barfplaats voerde iedereen gewoon waar hij/zij dacht dat het goed was en dat is nog steeds zo. Maar de aanhanger(s) van Tom Lonsdale wilde een eigen forum. Wilde zich onderscheiden van de rest. En hebben deze opgericht. De nieuwe Nederlandse term die werd bedacht was NRV van Natuurlijk Rauw Voerding. Je voert dan meer volgens de principes van Tom Lonsdale. Hele prooidieren of vooral Raw Meaty Bones, ongeveer in de verhoudingen 15% kaal bot, 15% orgaanvlees en 70% spiervlees. Dat was de basis, zoals men begon. Je voert dus geen groenten en fruit. Inmiddels zijn er wat nieuwe ideeen bij ontstaan, die vooral van Mogens Eliasen af komen, zoals dat pens spiervlees is en/of compleet is en niet meegeteld hoeft te worden, het hangt er een beetje van af wie je het vraagt. Niet alle mensen die volgens het NRV principe voeren vinden vandaag de dag dat het voeren van groenten een schande is.

Ian Billinghurst adviseerde ooit te voeren in de verhoudingen 60% vleesbotten, 15% groenten, 15% orgaanvlees en 10% spiervlees. Dat is echter op Barfplaats nooit een aanbevolen percentage geweest. 60% vleesbot is een beetje veel en bovendien denk ik dat de meeste hier de marges groter vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niemand van de goeroes aanhang. Ik heb alle boeken gelezen, van alle rauw/vers schrijvers die er zijn, ik heb eruit gehaald wat ik nuttig vind en dat "uitgetest" op mijn honden.

Wij hangen op Barfplaats niet het principe van Ian Billinghurst aan. Ja, sommige doen dat misschien maar niet iedereen. Ik vind sommige dingen die Ian Billinghurst schrijft heel zinnig maar ik vind net zoveel dingen die hij schrijft stompzinnig. En dat geldt ook voor de dingen die Tom Lonsdale en Mogens Eliasen schrijven. Sommige dingen zijn goed, nuttig en zinnig en andere dingen zijn stompzinnig. Mogens Eliasen is overigens zelf ook hier en daar wel tot die conclusie gekomen hoor, dat wat hij ooit adviseerde nu niet meer van toepassing is. Vond hij jarengeleden nog dat je pups gekookt vlees moest geven omdat dit beter verteerbaar was voor pups, is hij daar vandaag de dag wel van terug gekomen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 mar 2010, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549870
[quote="Rovanna"]
Nee hoor, dat denk ik niet en dat schrijf ik ook niet. Ik meende alleen dat NRV'ers vooral zijn manier van voeren aanhingen maar blijkbaar is dat niet zo. ;)

[/quote]

oke even verkeerd gelezen.  :-[  sorry maar nrv ers zijn idd aanhangers van Lonsdale ;)
Door Exect
#1549883
[quote="Aquillo"]
Hoi Henk,

Ik voer  mijn honden volgens het Model van Tom Lonsdale dat het het wolvenmenu en wordt in Nederland Natuurlijk Rauw Voeren genoemd
In het menu neem ik geen groenten, fruit,supplementen op. Dat neemt niet weg dat ze het wel van me krijgen als extraatje (geheel rauw en heel dus niet gemalen). Dus ik reken het niet mee in het menu.
Ze krijgen in hun menu hele prooidieren  (konijn, haas met vacht dus) en frankenstein prooi (samengesteld).
Mijn honden zelf eten geen gevogelte in het verenpak, maar andere honden weer wel. Verder is het verschil dat we geen 50%bot en 50%vlees verhouding voeren maar ca 15 - 30% bot en dus 70 - 85% vlees verhouding. orgaan (lever, maag,hart,nier, hersens) tussen de 10 - 15%
In tegenstelling tot wat Rovanna denkt wordt pens wordt als een complete maaltijd gezien en normaal gesproken niet vaker dan 1 x per week gevoerd. Sommige mensen geven het vaker, maar dat is dan om de kosten te drukken.
En Rovanna denkt dat Mogens Eliassen het NRV model heeft bedacht maar dat is niet zo. Mogens Eliassen is een barfer.
Tom Lonsdale (Australie) heeft een heel manuscript geschreven over het Prooidiermodel = NRV. En het Wolvenmenu. Daarin is idd het vasten in opgenomen. Er wordt gevast omdat de dag voor het vasten de hond een dubbele maaltijd krijgt en zich dan eens een keer goed vol kan eten.
De volgende dag krijgt de hond niets. Zo kan de maag en het darmsysteem de dubbele maaltijd goed verwerken en daarna tot de volgende maaltijd is de maag geheel geleegd. Het voordeel hiervan is de maagwand van de hond kan uitzetten en inkrimpen. Wat voor de maagspieren erg goed is. Sterke maagspieren voorkomen maagkanteling. Dus het is zeer nuttig om te vasten, zeker voor de rassen waar wat sneller maagkanteling kan optreden.

Eieren worden wel gegeven in hun geheel dus rauw in schil en niet geklutst. Dat wordt ook als extraatje gezien en niet meegerekend in de totale hoeveelheid voedsel die een hond krijgt. Eventueel wordt door mensen die geen groenten geven wel zaden en of physilicumvezels bijgegeven. Deze werken dan als ruwe vezel.
Voorts is het met het Aujetski verhaal voor wat betreft varkensvlees in Thailand niet anders. Ook daar kan een varken drager van deze ziekte zijn. Dus is het raadzaam om varkensvlees niet te voeren aan je hond. Aujetski is dodelijk voor de hond.

Je kan dan wel geen runderbotten krijgen, maar wellicht wel eend, geit en lam,vis en eventueel andere diersoorten (hagedis, slang,krokodil, een soort vleerhond)) die je hier in Europa niet eens kunt krijgen.  Of zit je op een eilandje, dan kan ik me voorstellen dat je niet altijd alles even makkelijk kan krijgen. Maar op de markt in Chiangmai en in Bangkok heb ik genoemde diersoorten wel degelijk zien liggen hoor. Dus ook lamsribben en nekken, koppen ed. Het is even zaak of je via Thaise vrienden er achter kan komen waar er geslacht wordt. In principe wordt daar alles van het dier gegeten dus je zult in het algemeen de normale prijs moeten betalen voor je eten voor de hond.

Oh ja in Thailand kun je ook zat fruit geheel geven die daar gangbaar zijn. Mijn honden zijn gek op rijpe manga, banaan, lychee, rambutan (zonder de pit) dragonftruit, longan, rijpe papaya, zoete aardappel, ananas.


Veel succes
me[/quote] Tne eerste hartelijk dank voor de u genome moeite om mij dit alles te vertellen . Ik zal pressies uit leggen wat ik kan kopen  Maar eerst  de  plaats waar ik verblijf dat heet Bangsaen dat is een badplaats  gelegen z,n 80 kilo van Bangkok en 1050  kl van Chiang mai dus ahhahaha  , o.k ik kan hier kopen  kip van alles er van kost 90 bath dus ong  euro 1,50  per kilo   .  Eend ook van alles er van kost 4,50 kilo   beef alleen de  hamlappen of biefstuk  kost  3 euro klio  kan wel de rib kopen maar betaal ej schrik niet omg in euro,s 25 euro per kilo voor . lam is moeilijk kan je alleen in de grote supermarkt kopen hier en betaal je ong 5 euro 500 gram  lamsboutje   Ik weetw el in Bangkok heb je een plaats waar veel moslims wonen daar si het goedkoper  maar nu komt dus het moeilijke als ik naar Bangkok zal gaan en terug natuurlijk is het vlees eerlijk bijna bedorfen door e.d hitte .. ja fruit totaal geen probleem  alles kan je kopen . en goedkoop  en af een toe kruibt er een slang in mijn tuin dus maar eerlijk die eten hier ed honden niet  ze kijken er alleen naar  ik heb 3 shishu,s  2 van 2 jaar en pas een pup van 7 weken die eet al een kipstukje en gesneden beef   en ik heb een Duitsherder van 7 maanden die eet alles al maar of die een kip in z,n geheel zal eten betrwijfel ik . grt Henk et Thailand
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549903
zo Henk jij wordt afgezet zeg met die prijzen.. die prijzen die jij noemt herken ik echt niet. Ik weet niet hoe je woont, anders zou ik zeggen.. neem zelf een koppel eenden en kippen en je hebt zat voer voor je hondjes. Ja reizen met vlees in de tropen is niet echt ideaal.kan hoogstens met gedroogd materiaal of met de auto en reeds diepgevroren in box. Vergis je niet hoor. Honden snappen vaak al heel snel wat de bedoeling is als je het eten groter geeft. Dus de DH zal dat hele kippetje wel snappen. Mss niet met veren, maar wel als ie geplukt is hoor. En konijn.. is ook wel te krijgen maar dan als huisdier..Moet je zelf leren slachten.
jammer je zet net te ver van Rayong af. Daar heb je een geweldige markt met van alles. Is voor jou dus alleen te doen als je een koelwagen kunt of een paar autokoelboxen mee kunt nemen thuis een grote vriezer hebt staan.
Door Exect
#1549912
[quote="Aquillo"]
zo Henk jij wordt afgezet zeg met die prijzen.. die prijzen die jij noemt herken ik echt niet. Ik weet niet hoe je woont, anders zou ik zeggen.. neem zelf een koppel eenden en kippen en je hebt zat voer voor je hondjes. Ja reizen met vlees in de tropen is niet echt ideaal.kan hoogstens met gedroogd materiaal of met de auto en reeds diepgevroren in box. Vergis je niet hoor. Honden snappen vaak al heel snel wat de bedoeling is als je het eten groter geeft. Dus de DH zal dat hele kippetje wel snappen. Mss niet met veren, maar wel als ie geplukt is hoor. En konijn.. is ook wel te krijgen maar dan als huisdier..Moet je zelf leren slachten.
jammer je zet net te ver van Rayong af. Daar heb je een geweldige markt met van alles. Is voor jou dus alleen te doen als je een koelwagen kunt of een paar autokoelboxen mee kunt nemen thuis een grote vriezer hebt staan.
[/quote]
de prijzene welk ik noem zijn markt prijzen en ik koop het zelf niet als buitenlander nee mijn vrouw koop het dus en die is thais alleen de lam en de ayerib die moet ej in de groet supper mark kopen de retst op ed gezellig ab avond markjes waar alles vers aan komt    maar even  WOON JIJ OOK IN THAILAND DAT JE ER ZO VEEL VAN AFWEET  RAYONG IS NIET ZO VER 89 KILO  VAN BANGSAEN  en even op de prijzen terug et komen e  dus 90 bath is ,niet zo duur ,,, je krijgt heden terdagen 44 bath for 1 euro  grt Henk
Door ulla
#1550439
Het verschil tussen NRV of Barf???
Voor mij is het beiden rauw voeren.
En zelf je weg vinden, in wat jij denkt dat goed is voor je honden.

Ik voer  "denk ik voor Barf "weinig bot, de volwassen honden 30 % vleesbot, en de pup 35 % vleesbot.
Ik zag dat de honden moeilijk ontlaste, terwijl ik iedere dag bot en spiervlees geef, en het nodige orgaanvlees.
Ook geef ik gemalen groenten/noten/zaden etc.
Gewoon omdat ik ervan overtuigd ben dat de honden dit goed kunnen gebruiken.

Dus qua bot percentage zou ik dan een NRV,er moeten zijn, en voor de rest een Barfer. ;D
Ik neem van beiden de dingen mee die mij goed lijken. ;)

Dus lezen,lezen en nog eens lezen, en dan zelf je mening vormen, en vooral naar je hond kijken.

Succes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door