Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1548891
Hallo allemaal,

ik heb Dana kippennekken en kippenkarkas gegeven. Ik lees dat ik nu ook delen of karkas van eenden, konijnen, parelhoen, kwartel en fazant kan geven? Zijn er nog meer mogelijkheden?

Aangezien bijna alles in de vogelsfeer zit... krijg ik dan geen tekorten? En heeft het überhaupt voor een kleine hond als de Lancashire Heeler wel zin om ook botten van grotere dieren te gaan geven? Ik hoop dat dit genoeg kauwwerk geeft?

Hoe zit het trouwens met de prijzen van deze dieren en botten van wat grotere dieren? Kan ik daar wat op besparen door toch een beetje van een groter dier te geven?

En ik heb ene probleem om het verschil te begrijpen tussen vleesbot en spiervlees? Zit spiervlees niet altijd aan bot dan? Wordt dat altijd gescheiden? Wat zijn voorbeelden van spiervlees?

Groetjes
Sandra
#1548894
Hoi Sandra,

Veel antwoorden op jouw vragen staan al ergens op dit forum. Met de zoekfunctie kun je veel vinden. O.a. over het voeren van botten. Wat wel en wat niet bijvoorbeeld. Bij het zelf samenstellen is het belangrijk dat je zelf goed weet wat je geeft en ook waarom. Dat wordt in de bibliotheek van dit forum allemaal uitgelegd.

Spiervlees is het vlees wat tussen bot zit dus er zit geen bot in want dan noemen we het vleesbot  ;)
#1548920
Vleesbot is alles waar bot in zit, de gemiddelde verhouding ervan 50% vlees en 50% bot ongeveer.
Spiervlees is bv: rundvleeslappen, kalkoenvlees, kippenvlees, lamsvlees enz.
Alles wat geen orgaan is en geen bot in zit is spiervlees.

De Lancashire heeler is een kleine herder achtige toch?
Ik weet niet precies hoe groot die worden, een kilo 10-12 ofzo?
Hier een kleine border collie van 13kg die eet met gemak zachte geiten- en lamsribben, zalmkop en haas.
Runderknars is te hard voor haar.
Je hond krijgt geen tekorten met al die vogelsoorten, want ieder diersoort (ook vogels) heeft een iets andere samenstelling.
alleen het verschil tussen eend en kip is al best groot.
Je kan dus ook gewoon houden bij kleinere dieren.
Het is geheel afhankelijk van het diersoort of dit goedkoop is, kip, eend, konijn, parelhoen, zalm is algemeen behoorlijk goedkoop.
Lam, haas, kwartel is weer wat duurder meestal.
#1548927
lancashire is dan wel een klein(ere) hond maar denk dat die kwa kaakkracht niets onder doet voor de teckel. En als ik me niet vergis krijgen de teckels van plien hier op BP ook ribben te eten, en geen problemen hoor ;)
Hier een ACD van 15 kilo die met gemak nog alles weg krijgt :)
#1548999
Klein pluimvee is het makkelijkste aan te komen en kan je hondje best hebben.

Aan een vleesbot (karkas oid) zit wel vlees, maar dit is meestal te weinig. Ommdat ze hier snel verstoppingen van krijgen voeren we spiervlees bij.
Waneer je zorgt dat je je spiervlees van andere dieren aanbied dan die je hierboven hebt (b.v. rund, lam, geit, kalf, haas, paard, hert) Dan heb je een prachtige variatie!
#1549524
_Sandra_ schreef: Hallo allemaal,

ik heb Dana kippennekken en kippenkarkas gegeven. Ik lees dat ik nu ook delen of karkas van eenden, konijnen, parelhoen, kwartel en fazant kan geven? Zijn er nog meer mogelijkheden?

Aangezien bijna alles in de vogelsfeer zit... krijg ik dan geen tekorten? En heeft het überhaupt voor een kleine hond als de Lancashire Heeler wel zin om ook botten van grotere dieren te gaan geven? Ik hoop dat dit genoeg kauwwerk geeft?
Ik zou zelf wel spiervlees en orgaanvlees (ook) van grotere dieren geven. Dus lamshart, runderkopvlees, etc. Je krijgt dan zeker geen tekorten. Je mag grotere vleesbotten geven. Maar het hoeft niet.
Hoe zit het trouwens met de prijzen van deze dieren en botten van wat grotere dieren? Kan ik daar wat op besparen door toch een beetje van een groter dier te geven?

En ik heb ene probleem om het verschil te begrijpen tussen vleesbot en spiervlees? Zit spiervlees niet altijd aan bot dan? Wordt dat altijd gescheiden? Wat zijn voorbeelden van spiervlees?

Groetjes
Sandra
Qua prijs hangt het af van waar je het haalt.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en voor beweging zorgt. Kopvlees is spiervlees, kipfilet is spiervlees, biefstuk is spiervlees.
#1549556
Mijn kleine hondje Bolke, een markiesje van bijna zestien jaar (negen kilo) krijgt nu hij echt oud is alleen maar gevogelte botten.
Parelhoen, kwartel, kip. Ook eend- en kalkoennek krijgt ie maar dat crunch ik eerst. Hij doet het er prima op zo. Vlees en orgaan krijgt ie wel van grotere diersoorten.

Ik denk trouwens dat lancashire heelers best wat knagen aan kunnen hoor, ze zijn fanatiek zat. Tot twee jaar geleden at Bolke ook nog -zachte- lamsrib en geitrib zonder problemen.
#1549562
zou alleen geen runderribben en runderknars geven, deze zijn te hard en kunnen voor ernstige verstopping zorgen.
kalfsstaart is het enige vleesbot van het (rund) wat ik soms voer,zou dit pas geven als de hond wat meer evaren is.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 14 mar 2010, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#1549662
[quote="*anna*"]
zou alleen geen runderribben en runderknars geven, deze zijn te hard en kunnen voor ernstige verstopping zorgen.
kalfsstaart is het enige vleesbot van het (rund) wat ik soms voer,zou dit pas geven als de hond wat meer evaren is.
[/quote]

kalfsstaarten vind ik ook te hard hoor.......komen er hier ook niet meer in :-\
#1550658
Barfleveranciers hebben ook spiervlees. Wij noemen het spiervlees maar het is gewoon vlees. Meestal hebben ze altijd wel rund- en lamsvlees.

Je zou ook konijnenkoppen of konijnenschouders (vleesbot) oid kunnen proberen, die zijn niet zo heel groot dus dat zou toch wel moeten lukken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door