Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door lindaw
#1548352
Ik heb een vraagje over het enten van twee hondjes.

De eerste heeft
dec 2008 Puppy DP
febr 2009 DHPPi
maart 2009 Lepto allemaal van Nobivac

De tweede heeft
jan 2007 Nobivac Puppy DP
febr 2007 Merial Eurican DA2PvPL2 Lci
maart 2008  Merial Eurican DA2PvPL2 Lci
juni 2008 Nobivac Rabies
mei 2009 Nobivac Lepto

Voor beide een oproep voor de volledige cocktail maar vraag me af of dat nodig is.
Maar wat moeten we nu wel laten enten? Ben nu natuurlijk veel wijzer geworden dan toen, en weet dat we beter Nobivac kunnen enten.
Maar moet het dan DHP zijn? En daarnaast lijkt het mij niet nodig dat ze de Pi krijgen?
Laatst gewijzigd door lindaw op vr 12 mar 2010, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#1548473
DHP hoeft maar eens in de 3 jaar. Die hoeft dus nog niet (voor beide)
Wat Lepto betreft: dat moet je zelf bepalen of je die wilt laten geven. Als je ze zo volledig mogelijk beschermd wilt hebben ervoor, dan voorjaar 2010 laten vaccineren.
Rabies hoeft alleen als je de hond meeneemt naar het buitenland. Die is ook 3 jaar geldig.
Mocht je geen zin hebben elke 3 jaar zomaar de DHP te laten enten, dan kun je ook een titerbepaling laten doen. De bescherming tegen DHP is vaak langer dan die 3 jaar. Er is hier wel meer te lezen over titeren.
Ik laat nooit Pi enten omdat ik het onzin vind.
Door Lizzy
#1548811
lindaw schreef: Ik heb een vraagje over het enten van twee hondjes.

De eerste heeft
dec 2008 Puppy DP
febr 2009 DHPPi
maart 2009 Lepto allemaal van Nobivac
OK, dus de jaarlijkste booster DHPPi heeft je hond gehad op 1 jarige leeftijd, vorig jaar. Jammer dat je DA de DHPPi heeft gegeven want alleen de DHP is voldoende. Je hoeft dit jaar alleen de Lepto te geven. En dan in 2012 weer de DHP.
De tweede heeft
jan 2007 Nobivac Puppy DP
febr 2007 Merial Eurican DA2PvPL2 Lci
maart 2008 Merial Eurican DA2PvPL2 Lci
juni 2008 Nobivac Rabies
mei 2009 Nobivac Lepto

Voor beide een oproep voor de volledige cocktail maar vraag me af of dat nodig is.
Maar wat moeten we nu wel laten enten? Ben nu natuurlijk veel wijzer geworden dan toen, en weet dat we beter Nobivac kunnen enten.
Maar moet het dan DHP zijn? En daarnaast lijkt het mij niet nodig dat ze de Pi krijgen?
Ook hier hoef je alleen de Lepto te doen. En eventueel Rabies, als je naar het buitenland gaat. Houd er rekening mee dat beide rot entingen zijn en je beter met een paar weken tussentijd deze twee kunt enten. Je hoeft pas weer DHP te eten in 2011. Pi is Para Influenza inderdaad, is niet dodelijk en hoef je niet voor te vaccineren. Ik heb zo een vermoeden dat je discussie met je DA gaat krijgen. Kweet niet, als ie je nu oproept voor de cocktail, dan heeft hij/zij blijkbaar zijn vakliteratuur niet bijgehouden of gelooft hij niet in eens per 3 jaar vaccineren of gebruikt hij nog gewoon oude oproepkaarten. Dat laatste hoop ik dan maar!
Door Deesje
#1548957
@ lizzy, volgens mij is dat nog niet de 1-jarige booster.. de puppenvaccinatie is namelijk van dec 2008 en daarna feb 2009 is denk ik gewoon binnen de eerste reeks, niet? als het bijv eind dec was en begin feb kan het dus het reguliere puppenschema zijn, toch? en dan is er nog niet geboosterd met een jaar..
Door Lizzy
#1549245
Deesje schreef: @ lizzy, volgens mij is dat nog niet de 1-jarige booster.. de puppenvaccinatie is namelijk van dec 2008 en daarna feb 2009 is denk ik gewoon binnen de eerste reeks, niet? als het bijv eind dec was en begin feb kan het dus het reguliere puppenschema zijn, toch? en dan is er nog niet geboosterd met een jaar..
Oh oeps, niet goed gekeken :-[. Ja, dat is inderdaad voor de pup. Dat "moet" je met 1 jaar herhalen, de DHP.
Door lindaw
#1549485
Thanks voor de antwoorden!
De eerste moet dus DHP hebben en een maandje later Lepto.
De tweede hoeft alleen Lepto.
Een goeie discussie ben ik niet vies van dus dat gaat helemaal goed komen ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door