Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1545050
Hallo, zonet een heel verhaal getypt; verkeerd knopje en bericht verdwenen; ik kan het nergens meer vinden dus neem aan dat het nog niet op forum is geplaatst. Dus nogmaals hier mijn verhaal; misschien in iets andere volgorde van samenstelling als mijn oude bericht ( als die nou wel ergens opduikt)
Ik heb begrepen dat je hier gewoon je bedachte menu kunt plaatsen en dat de ervaren Barfers mij dan wel advies/tips geven over wat er misschien nog verbeterd moet worden.

Ik heb;*** rundvlees
***Zalmkarkassen( ruimbevleesd)
***pens van het rund
***gemalen kipkarkas( ik hoop straks gewoon hele karkassen te kopen, maar mijn ene teef eet nog slecht sommige dingen, dus vind ik dit gehakt zo tijdelijk ook wel even handig erbij)
***runderknars/bot wat in ieder geval zo zacht is dat ze het gewoon lekker opknagen kunnen

Ik geef nu nog 2X daags voer, omdat ik ook nog een pup van bijna 4 maanden heb.

Dit menu is dus voor reu van 40 kg.; kunnen jullie misschien dan ook direct de  eventuele aanpassing voor mijn pup van 4 maanden en zo rond de 16 kg geven?

maandag ochtend vlees 450 gram
                avond  300 bot+ 100 gram nier

dinsdag ochtend 250 gram hart
              avond zalmkarkas ruimbevleesd

woensdag 1 kg pens
        avond bot van ong. 300 gram ( knars)

donderdag 400 gram kipkarkas
      avond 450 gram rundvlees
100 gram groente/fruitmix

vrijdag 1kg pens
avond  200gram kippennekjes of kippenpoot

zaterdag 450 gram kipkarkas
100 gram groentemix
avond 450 gram rundvlees

zondag met speuren zo'n 250 gram vlees/pens
    avond 250 gram nier
              250 gram hart

Klopt het dat de pup ongeveer dezelfde hoveelheden hebben moet als deze reu?
En ik vind het - vooral voor de pup- best nog wel eng om te gaan barfen; immers staan herdershonden erom bekent dat ze vaak wat aan de gewrichten mankeerd; weet ik echt zeker dat ze zo goede; ik bedoel dus in de juiste verhouding, alles binnen? Wie heeft er al jarenlang ervaring mee en kan me wat zelfvertrouwen geven?
Door Lizzy
#1545183
GvanderZweep schreef: Hallo, zonet een heel verhaal getypt; verkeerd knopje en bericht verdwenen; ik kan het nergens meer vinden dus neem aan dat het nog niet op forum is geplaatst. Dus nogmaals hier mijn verhaal; misschien in iets andere volgorde van samenstelling als mijn oude bericht ( als die nou wel ergens opduikt)
Ik heb begrepen dat je hier gewoon je bedachte menu kunt plaatsen en dat de ervaren Barfers mij dan wel advies/tips geven over wat er misschien nog verbeterd moet worden.
Oh, balen, dat je tekst weg was! Maar het klopt hoor, je kunt hier inderdaad je menu plaatsen.
Ik heb;*** rundvlees
***Zalmkarkassen( ruimbevleesd)
***pens van het rund
***gemalen kipkarkas( ik hoop straks gewoon hele karkassen te kopen, maar mijn ene teef eet nog slecht sommige dingen, dus vind ik dit gehakt zo tijdelijk ook wel even handig erbij)
***runderknars/bot wat in ieder geval zo zacht is dat ze het gewoon lekker opknagen kunnen
Ik vind het aantal diersoorten eerlijk gezegd wat karig. Ik zou hier zeker minimaal lamsvlees aan toe voegen. Daar zit bijv. zink in, dat heeft je hond hard nodig.
Ik geef nu nog 2X daags voer, omdat ik ook nog een pup van bijna 4 maanden heb.

Dit menu is dus voor reu van 40 kg.; kunnen jullie misschien dan ook direct de  eventuele aanpassing voor mijn pup van 4 maanden en zo rond de 16 kg geven?
Een pup van 4 maanden zal zo ongeveer zo'n 5% van het huidige lichaamsgewicht eten. Dus dat is zo'n 800 gram. Hoeveel pups moeten eten staat hier uitgelegd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
maandag ochtend vlees 450 gram
                avond  300 bot+ 100 gram nier

dinsdag ochtend 250 gram hart
              avond zalmkarkas ruimbevleesd

woensdag 1 kg pens
        avond bot van ong. 300 gram ( knars)

donderdag 400 gram kipkarkas
       avond 450 gram rundvlees
100 gram groente/fruitmix

vrijdag 1kg pens
avond  200gram kippennekjes of kippenpoot

zaterdag 450 gram kipkarkas
100 gram groentemix
avond 450 gram rundvlees

zondag met speuren zo'n 250 gram vlees/pens
     avond 250 gram nier
               250 gram hart
Qua percentages kom ik uit op:
30% vleesbot (ik weet niet of het bot kaal is dat je geeft of dat daar nog 50% vlees aan zit? Als het kaal is, dan is het teveel. Als er 50% vlees aan zit, vind ik het te weinig), 20% spiervlees, 46% orgaan (inclusief pens) en 3% groenten. Ik vind het percentage orgaanvlees echt veel te hoog. Ik zou de hoeveelheid pens echt met 20% terugbrengen. En ja, verder vind ik dus dat er te weinig variatie qua diersoorten in je menu zit. Ik zou bijv. eendennek/karkas of parelhoenkarkas of konijnkarkas gaan toevoegen. En lamsvlees en organen.
Klopt het dat de pup ongeveer dezelfde hoveelheden hebben moet als deze reu?
En ik vind het - vooral voor de pup- best nog wel eng om te gaan barfen; immers staan herdershonden erom bekent dat ze vaak wat aan de gewrichten mankeerd; weet ik echt zeker dat ze zo goede; ik bedoel dus in de juiste verhouding, alles binnen? Wie heeft er al jarenlang ervaring mee en kan me wat zelfvertrouwen geven?
Ik hoop dat je wat aan bovenstaande aanbevelingen hebt. Als iets je niet duidelijk is of je hebt nog meer vragen: stel ze gerust! Je hebt inderdaad gelijk hoor, bij een pup moet het in 1 keer goed.
#1545654
Alvast bedankt voor de reactie.
Zoals ik al zei; als je zo'n menu bij een ander leest lijkt het heel simpel, maar in de praktijk is het dus wel moeilijk.
Het is vrij kale runderknars en inderdaad is het in verhouding veel, maar hoe kan ik het dan minderen? gewoon bijv. 1 dag geen knars geven? Want die bonken heb ik nu zo klein mogelijk al gemaakt en anders kunnen ze het toch in 1 X gaan doorslikken ben ik bang.Of kan ik in verhouding meer vlees geven?
En ik had begrepen dat je pens niet beslist als orgaanvlees hoefde te rekenen; dat je gerust een pensdag kon nemen en dan kreeg de hond alles in de juiste verhouding binnen. Ik rekende dus alléén de nier als  orgaan( omdat hart toch ook weer als spiervlees gerekend mocht worden?) Zoals je ziet; ik  heb zóveel gelezen de laatste dagen; ik weet van gekkigheid geloof ik niet meer wat en hoe en waar...
Hoeveel lamsvlees( en welke vorm is dan het beste?) en hoeveel en ter vervanging van wat zou ik dan moeten doen?
En  wat heeft dezelfde "waarde"( als ik eventueel moeilijk aan lamsvlees kan komen) als lamsvlees?
Moet ik paardenvlees tot hetzelfde als rundvlees rekenen?
En is die 2X groentemix goed genoeg? en in totaal 200gram dus ok?
En ik denk dat het voor de pup extra belangrijk is om niet teveel bot te geven; maar als ik er bij de volwassen honden over heen zou zitten met %; is dan het enige risico dat ze misschien moelijk kunnen poepen of raakt het hele menu dan in onbalans?
Ik was trouwens ook vergeten dat ik nog 2X per week ei wilde geven; heb je nog tips waarbij en wanneer dat het beste kan?
Alvast weer bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#1545950
GvanderZweep schreef: Alvast bedankt voor de reactie.
Zoals ik al zei; als je zo'n menu bij een ander leest lijkt het heel simpel, maar in de praktijk is het dus wel moeilijk.
Joh, dat valt best mee, echt! Het lijkt moeilijk maar dat komt wel goed.
Het is vrij kale runderknars en inderdaad is het in verhouding veel, maar hoe kan ik het dan minderen? gewoon bijv. 1 dag geen knars geven? Want die bonken heb ik nu zo klein mogelijk al gemaakt en anders kunnen ze het toch in 1 X gaan doorslikken ben ik bang.Of kan ik in verhouding meer vlees geven?
Ik begrijp deze vraag niet vrees ik :-[
En ik had begrepen dat je pens niet beslist als orgaanvlees hoefde te rekenen; dat je gerust een pensdag kon nemen en dan kreeg de hond alles in de juiste verhouding binnen. Ik rekende dus alléén de nier als  orgaan( omdat hart toch ook weer als spiervlees gerekend mocht worden?) Zoals je ziet; ik  heb zóveel gelezen de laatste dagen; ik weet van gekkigheid geloof ik niet meer wat en hoe en waar...
Pens is gewoon een van de magen van een koe. Ik zie dus niet in waarom je dat niet als orgaanvlees zou moeten rekenen. Ook hart reken ik tot orgaan. Ik heb een andere definitie van spiervlees en de gemiddelde slager is het helemaal met mij eens. Spiervlees is het vlees dat het skelet van het dier bij elkaar heeft gehouden en voor beweging heeft gezorgd (letterlijke beweging). Hart en pens vallen daar beide niet onder. Als je de voedingsstoffen van beide ook bekijkt, komt het niet overeen met spiervlees.
Hoeveel lamsvlees( en welke vorm is dan het beste?) en hoeveel en ter vervanging van wat zou ik dan moeten doen?
En  wat heeft dezelfde "waarde"( als ik eventueel moeilijk aan lamsvlees kan komen) als lamsvlees?
Moet ik paardenvlees tot hetzelfde als rundvlees rekenen?
Je kunt bijv. 1 keer per week een maaltijd lamsvlees geven. In plaats van een maaltijd pens.
Paard is een ander diersoort dan rund.
En is die 2X groentemix goed genoeg? en in totaal 200gram dus ok?
En ik denk dat het voor de pup extra belangrijk is om niet teveel bot te geven; maar als ik er bij de volwassen honden over heen zou zitten met %; is dan het enige risico dat ze misschien moelijk kunnen poepen of raakt het hele menu dan in onbalans?
Ik was trouwens ook vergeten dat ik nog 2X per week ei wilde geven; heb je nog tips waarbij en wanneer dat het beste kan?
Alvast weer bedankt voor het meedenken.
Tja, of 2 keer groenten goed genoeg is... Dat is ook maar net wie je het vraagt. Ik vind 3% een beetje weinig. Een volwassen hond zou ik zelf ook niet meer dan 50% vleesbot geven. Niet dat het direct een drama is als je een keer wat meer voert. Maar als een hond niet kan ontlasten omdat hij teveel bot heeft gekregen: dat is toch sneu.

Ei kun je het beste niet tegelijkertijd met lever geven. Beide laxeert. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
#1546063
Ik ga in ieder geval lamsvlees bestellen en dan een maaltijd pens voor lamsvlees vervangen.
De vraag over hoe ik minder bot moest geven; ik kreeg zo'n hele rij bot met knars ertussen( weinig bevleesd) en deze hebben we in delen verzaagd; maar elk deel weegt tussen de 250/300gram; vandaar toen mijn vraag hoe ik de hoeveelheid bot dan kon verminderen; gewoon géén bot meer bij de pens voeren bijv? ( of niet bij de vleesmaaltijd) en dan de andere keren dat ik bot erbij geef wel gewoon dat ene ( vrij kale) bot van ongeveer 300 gram? Of bedoel je dat ik bij die 300 gram bot gewoon méér spiervlees moet geven?( dus even als voorbeeld op maandag 650 gram vlees( i.p.v. 450gram), 100 gram nier en 300 bot?) Ik wil natuurlijk graag de juiste verhouding voeren, maar begrijp niet hoe ik het beste de verhouding bot dan kan minderen,snap je?
En lamsvlees dan gewoon 800 gram lamsvlees  zonder bot ofzo erbij?
Ja; sorry... sommige mensen stellen prachtige menu's samen, ik heb veel fantadie, maar met het menu samenstellen laat mijn fantasie me geloof ik helemaal in de steek...
#1546721
Zou zeker 4 diersoorten voeren + vis.
Bv dus rund, kip, lam, paard en zalm, wat je zelf al noemt  ;)
Als je dan vrij kalen botten voert kun je wat meer spiervlees qua verhouding bijvoeren.
Je krijgt dan bv een dag: 300gr runderknars + 700gr vlees.
qua percentage vleesbot zou dan vrij laag gaan zitten, rond de 40%.

Zou om het uit te rekenen voor een menu, eerst je percentages nemen die je wil voeren:
tussen de 40-50% vleesbot (liever wat lager met veel knars)
tussen de 15-20% orgaan, waarvan max de helft pens en de rest hart, lever en nier.
tussen de 5-15% groente
en de rest spiervlees.

Dan uitrekenen hoeveel gram je van alle soorten gaat voeren per week.
En dan verdelen over de dagen.
Waar je dan rekening mee kan houden is:
- vleesbot combineren met spiervlees/orgaan op 1 dag
- sommige honden valt een dag alleen orgaanvlees niet zo goed, dan gedeelte vervangen door vleesbot
Dan moet het helemaal goed komen, succes  :)
#1548449
weer bedankt voor de tips! Ik heb inmiddels van  anderen ook weekmenu's gevonden die een beetje in mijn richting komen wat gewicht - ben ik even van de reu van 40kg uitgegaan-en eventuele samenstelling betreft en heb van al onze honden even de % uitgerekend via het programma op de site; ik heb nog runderstrot en  een hele ( dode ;)) geit gekocht; dus mooi echt vleesbot van een andere diersoort morgen langs de poulier voor nog wat andere diersoorten en zal dan binnen kort weer proberen een beter menu samen te stellen.
Trouwens prachtig te zien hoe ze op een lap vlees kauwen; echt de lap zijwaarts in de mond en met de achterste kiezen aan het knippen.Een hele happening nu dat eten voor de honden. Anders in een paar happen de brokjesbak leeg en nu moeten ze er echt wat voor doen!
Gebruikersavatar
Door Else
#1548779
Waarom bestel je niet gewoon via herby of richard?
Is helemaal niet zo duur en ze komen het ook nog thuis brengen. Lekker makkelijk!
Ik heb nu voor mijn menu precies berekend wat ik dan eens per 3 maand moet bestellen aan vlees.
Is ideaal! Mijn menu staat ook nog in 't lijstje (ook reu van 40 kg) en heeft in mijn ogen aardig wat variatie en dan ben ik voor 50 euro klaar per maand terwijl ik dan gewoon alles bij herby bestel.

Ik heb ondertussen alle slagers/ slachterijen en poeliers in de buurt afgebeld en het valt mij tegen. Het enige waar ik goedkoper aan kan komen dan bij herby zijn de kipkarkassen, kiporganen en runderpens. Voor de rest betaal ik meer of kan ik niet echt in de regio krijgen....

Succes er verder mee!!
#1549309
Ja; ik had je menu inmiddels gevonden! ben er al van aan het spieken geweest ;D
Ik heb er inmiddels geitenvlees bij gekocht en ga volgende week nog paardenvlees bestellen; dan heb ik eindelijk ook 5 diersoorten en  komt er in verhouding meer vlees en minder bot.
#1553045
Ik heb heel veel foto's van mijn honden, maar ik weet niet hoe ik hier nou eentje plaatsen kan; zal mijn dochter eens even vragen; die is meestal aardig handig met zulke dingen! Via google kan je vast wel de filmpjes van
"Unique van de Duca vallei "vinden; een hondje door Herby gefokt! Eind deze maand ga ik Ipo 1 proberen te halen met haar; in de training gaat het nu heel goed, maar een examen is altijd weer afwachten.
Verder nog een 4 maanden oude herderpup; Bindi Vom Hohen Moorland ; hebben we ook een paar filmpjes van op You tube gezet. En mijn dochter heeft 2 honden ; Inca Vom Grenzlager en Ikarus Vom Grenzlager.
train jij ook met je herder?( Elise dus)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door