Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Exect
#1547915
Via  een fabriekant van brokken  welk  ik een @ heb gezonde met een copie welk hier ook te vinden is en wel over wat er nu in brokken gaat  nou het onedrstaande citaat @mail kreeg ik terug gestuurd dit wilde ik jullei niet onthouden zie ,,,,,,,,,
brief-05-0525-nvg
Reactie artikel "de waarheid over brokken"

Geachte redactie,
Het artikel "De trieste waarheid over brokken" is ons bekend. Daaromtrent moet worden geconstateerd dat het woord “triest”, zoals gebruikt in de titel, tevens staat voor de kwaliteit en niveau van het onderliggende artikel, dat namelijk gekenmerkt wordt door onkunde en misleiding.
Helaas is het vrijwel onmogelijk om verspreiding van dergelijke onzin op internet tegen te gaan. Als Nederlandse branchevereniging van de fabrikanten van honden- en kattenvoer hebben wij in het verleden wel met succes bezwaar gemaakt bij kynologenverenigingen toen deze de tekst in hun clubmagazines opnamen. Dit artikel geeft helaas een volstrekt onjuist en buitengewoon misleidend beeld van wat anno 2005 de diervoederindustrie, en de door haar geproduceerde hondenbrokken, de hondenbezitter en zijn huisdier kwalitatief te bieden hebben. De diervoederindustrie probeert al vele tientallen jaren in nauwe samenwerking met diergeneeskundige universiteiten en andere onderzoeksinstellingen tot een zo optimaal mogelijke voeding van de hond en de kat te komen. Optimaal betekent in dit verband voedingstechnisch compleet, veilig en tegen een zo gunstig mogelijke prijs.
In het onderhavige artikel wordt echter een beeld geschetst van een meedogenloze industrie, die met het fabriceren van brokken uit louter afval, willens en wetens de gezondheid van onze huisdieren in gevaar zou brengen. Ik kan u echter garanderen dat dit alles niet het geval is.
Sterker nog, wij zijn zeer begaan met de gezondheid van onze honden en katten. Niet alleen omdat wij zelf liefhebbers van huisdieren zijn (en ze zelf ook bezitten), maar ook omdat het optimaal houden van hun gezondheid van groot belang voor ons is. Alleen dan blijft de eigenaar een tevreden klant en die klant bepaalt uiteindelijk het succes van een product, een merk of een fabrikant.- Het vlees in bijna alle hondenvoer is beslist niet geschikt voor menselijke consumptie
* Onjuist, er wordt enkel en alleen gebruik gemaakt van slachtdieren die zijn goedgekeurd voor menselijke consumptie, dit is zelfs in de wet geregeld.
- Er worden zieke dieren, al bij aankomst gestorven dieren in verwerkt, en delen die ziekte (tumoren, etc) vertonen.
* Dit is een pertinente onwaarheid. Al deze dieren en slachtmaterialen worden namelijk afgekeurd voor humane consumptie en zijn daarom per definitie niet te gebruiken voor huisdiervoeder. Dit is simpelweg verboden.
- Granen worden gebruikt omdat het een goedkope grondstof is.
* De granen in een geëxtrudeerde brok zijn volkomen ontsloten en daarmee een uitstekende voedingsstof voor de hond. Het is een prima bron van energie, vitaminen en mineralen. Dat granen relatief laag in prijs zijn is alleen maar aangenaam voor de consument, omdat dit een gunstig effect heeft op de kostprijs en dus ook de verkoopprijs van het voer.
- Honden zijn niet geschikt om grote hoeveelheden granen te verteren, nemen het niet op en produceren hierdoor grote hoeveelheden ontlasting
* Een volkomen onjuiste stelling. Honden kunnen zeer goed graan verteren, mits dit maar gaar of ontsloten is. Daarnaast wordt de hoeveelheid ontlasting niet door het graan, maar door de hoeveelheid en soort van de aanwezige vezelstoffen bepaald.
- Vaak ontstaat door granen een allergie of voedingsintolerantie.
* Onjuist, granen spelen hierbij juist nauwelijks een rol. Met dierlijke eiwitbronnen is dat veel,,In de meeste gevallen worden afgewerkte frituurvetten uit restaurants gebruikt om de brok meer smaak te geven.
* Volstrekte nonsens. Dit soort producten worden absoluut niet door de leden van de NVG gebruikt. Dat zou onverenigbaar zijn met het streven om kwalitatief hoogwaardige voeders te maken.
Ook het advies aan mensen om zelf maar voer te gaan maken in plaats van het gebruik van brokken is volkomen onverantwoord. Het maken van een goed voer vergt een goede dieetkennis, alsmede kennis van de nutritionele behoeften van de hond. De doorsnee eigenaar heeft dit niet en verwerft zich die kennis ook niet zomaar. De gezondheid van zijn huisdier is hiermee echter wel "zomaar" ernstig in gevaar te brengen. Door voedingsfouten veroorzaakte skeletproblemen bij de hond en de kat, zoals die zich van oudsher voordeden, maar in de jaren 70 en 80 geleidelijk zijn teruggedrongen door het toenemend gebruik van fabrieksmatig bereid volledig diervoeder, komen dan weer snel terug op hun oude niveau.
- Chemische anti-oxidanten zijn gevaarlijk en fabrikanten proberen de wet te omzeilen.
* Enkel officieel door de EG toegelaten additieven worden in diervoeder gebruikt. Deze zijn getoetst in uitgebreid wetenschappelijk onderzoek en veilig bevonden voor gebruik onder de aangegeven voorwaarden. Door de EG toegelaten additieven, behoren tot het best onderzochte en meest veilige deel van de voeding (zowel in onze voeding, als in diervoeder). Dit alles geldt ook voor anti-oxidanten. Overigens wordt de stof ethoxiquine door de meeste petfood fabrikanten om reden van de negatieve publieke opinie hieromtrent al vele jaren niet meer gebruikt. Voorts is het verplicht de in de wet genoemde additieven (waaronder antioxidanten), als deze gebruikt worden, op het eindproduct te vermelden, ook als toepassing in opdracht van de fabrikant door derden gebeurd. Deze voorschriften wordt door alle leden van de NVG nageleefd. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat bonafide fabrikanten zich niet aan de wet houden.
Bovenstaande zaken zijn bij lange na niet alle opmerkingen die wij hebben. De tekst bevat nog vele andere, vaak grove, onjuistheden. Samenvattend betreft het hier een artikel dat inhoudelijk onjuist en misleidend is, alsmede de gezondheid van onze huisdieren negatief kan beïnvloeden. Het is dan ook met name de gezondheid van uw huisdier waarom wij oprecht hopen dat onze uitleg hieromtrent er voor zal zorgen dat u de vele valkuilen in dit artikel doorziet of, beter nog, het artikel direct in de vuilnisbak deponeert.
Indien u niet overgaat tot verwijdering van dit artikel van uw website, zien wij ons genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.
Voor vragen kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.
Hoogachtend,
Namens de NVG
De heer R.A. Plekkringa
Dierenarts
Door Laura2004
#1547923
Het artikel 'de waarheid over brokken' is ook niet één van de meest betrouwbare artikelen over brokken.

En tja, uit zijn reactie vanaf het puntje 'Granen worden gebruikt omdat het een goedkope grondstof is' blijkt hoe weinig verstand hij heeft van goede hondenvoeding.

Ik zou liever hebben dat BARF niet met het artikel 'de waarheid over brokken' wordt geassocieerd, ik heb liever dat BARF met goed onderbouwde argumenten wordt gebracht en niet met een artikel over hoe slecht brokken wel niet zijn.

Wel sneu dat deze meneer gelijk dreigt juridische stappen te ondernemen, gek dat hij zich toch bedreigd voelt door een artikel vol onjuist- en onwaarheden.
Door Esther Q
#1547925
Wat jammer dat ze zo hameren op hoe gevaarlijk het is om zelf voeding samen te stellen. Triest hoe er in onze wereld doorlopend zo wordt ingespeeld op angst, uit streven om de markt te willen bezitten. Hun commerciële doelstellingen laten ze handig achterwege, alsof die er helemaal niet zijn. Nogal een eenzijdig plaatje. Wat vervelend toch dat internet en al die onzin informatie die erop verspreid wordt :biggrin2:
Door Laura2004
#1547931
Esther Q schreef: Wat jammer dat ze zo hameren op hoe gevaarlijk het is om zelf voeding samen te stellen. Triest hoe er in onze wereld doorlopend zo wordt ingespeeld op angst, uit streven om de markt te willen bezitten. Hun commerciële doelstellingen laten ze handig achterwege, alsof die er helemaal niet zijn. Nogal een eenzijdig plaatje. Wat vervelend toch dat internet en al die onzin informatie die erop verspreid wordt :biggrin2:
Ik heb zelfs ooit van een moeder gehoord dat haar op het consultatiebureau werd geaviseerd om complete potjes eten aan haar baby te geven (olvarit ed volgens mij), omdat ze dan zeker wist dat haar baby alles binnen krijgt....
Door Lizzy
#1547934
Geeft niks hoor. Maar meneer heeft mij dus ook een dreig email gestuurd. Ooit. Hij heeft nooit meer gereageerd toen ik hem zei dat ik niet van zijn SPAM hield en hem graag in de rechtzaal zag.
Door Exect
#1547937
Lizzy schreef: Geeft niks hoor. Maar meneer heeft mij dus ook een dreig email gestuurd. Ooit. Hij heeft nooit meer gereageerd toen ik hem zei dat ik niet van zijn SPAM hield en hem graag in de rechtzaal zag.
;D

;D ;D ;D ik heb niet terug gereageerd ik zal wel vertellen hier dat het om hills ging  omdat ik via een Da hier in Thailand een advies kreeg om silenc hills te voeren omdat zoals ik al eerder heb vermeld vers hier uit de boze is    grt Henk te Thailand
Door Esther Q
#1547941
Laura2004 schreef: Ik heb zelfs ooit van een moeder gehoord dat haar op het consultatiebureau werd geaviseerd om complete potjes eten aan haar baby te geven (olvarit ed volgens mij), omdat ze dan zeker wist dat haar baby alles binnen krijgt....
:-\
Door Exect
#1551541
Lizzy schreef: Geeft niks hoor. Maar meneer heeft mij dus ook een dreig email gestuurd. Ooit. Hij heeft nooit meer gereageerd toen ik hem zei dat ik niet van zijn SPAM hield en hem graag in de rechtzaal zag.
Lizzy is dit dom of is dit dom van een fabrikant  ,,, Na dat ik weer een 2mailtje heb gestuurd kreeg ik dit als antwoord terug  ,, ik vroeg wat er als eerste vermeld staat en dat is bij de meeste granen of mais ex extr  daarvan dan het meest in ed zak zit nou hier zijn antwoord
Geachte heer van Wijk

Hartelijk dank voor uw reactie.

Vaak klopt het inderdaad dat datgene wat het meeste in de voeding zit als eerste vermeld wordt. Gemiddeld genomen bestaat ongeveer de helft van de voeding uit koolhydraten.

Met vriendelijke groet,

Mart Kruizinga

Hill's Pet Nutrition B.V
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door