Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door senadance
#152466
Ja hoor vanmorgen kom ik naar beneden en zie op Mozes zijn kussen allemaal lichtrood bloed, :o :o
Precies onder zijn rechteroor dus meer op zijn wang een grote rode natte plek.
Ik vermoed dat dit dus een hotspot is zoals meer beschreven is hier.
Moet om 10.25 bij de DA met hem zijn, jullie horen nog de uitslag

Sena
Door casangio
#153287
Hier ook weer. Sinds een paar dagen is onze TK ook weer aan het likken op allebei d'r flanken. Ben dus weer gestart met spuiten Tea Tree met zilverwater en het wordt al wat minder nu.

Beterschap !!!!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153300
Nitus schreef: 't hangt geloof ik in de lucht :-\. Beterschap :)
Dat kan ook niet anders als iedere smetplek weggezet wordt onder de noemer "hotspot". :-\
Door Femke
#154587
Bron: dierenkliniek Kortenoord

Een hotspot: wat is dat eigenlijk?

Veel hondeneigenaren hebben het wel eens meegemaakt. Hun trouwe viervoeter lijkt op een plekje wat jeuk te hebben, maar niets alarmerends. De volgende ochtend worden ze begroet door en treurig kijkende hond met een fikse kapotte plek op zijn dij, op zijn kop, op zijn buik of achter zijn oren.
Die plek is vaak drijfnat en ziet eruit als rauw vlees. Alleen er naar kijken doet al pijn.
Met gezwinde spoed naar de dierenarts die dan met een vrolijke glimlach roept: "O ik zie het al, een hotspot". "Nou da's mooi", denk je bij jezelf, "maar waarom doet mijn hond dat nu".
De eerste aanleiding voor het ontstaan van een hotspot is vaak niet meer te achterhalen en kan eigenlijk van alles zijn dat lokaal wat irritatie geeft. Een insectenbeet (vlo, teek, vliegjes, mijtjes) of een plant kunnen dit veroorzaken, soort van overgevoelige reactie van de huid. Maar bijvoorbeeld ook een klit waaronder irritatie ontstaat. De hond begint te krabben en/of te bijten om de jeuk te verminderen. Helaas heeft dit een averechts effect, de jeuk wordt alleen maar erger en zie daar is de vicieuze cirkel rond.

Er ontstaat een korst die herstel van de huid moet bewerkstelligen, maar ook deze korst geeft weer jeuk. Op dat moment is alleen het doorbreken van deze cirkel nog maar een oplossing. Om die reden moet er in ieder geval voor gezorgd worden dat het bijten of krabben stopt. Dit kan soms door de hond een kap op te zetten of een sok om zijn poot te doen.
De wond moet worden kaalgeschoren en gewassen worden met Betadine of met een Biotex-oplossing. Daarna kan de wond gezalfd of gesprayd worden. Hiervoor zijn diverse sprays en zalven die op de wond gebruikt kunnen worden. De meeste van deze smeerseltjes combineren een antibioticum met een prednisonachtige (jeukremmende) stof. Soms bevatten ze ook nog een geurstof om het bijten onaangenaam te maken. Een goed alternatief voor deze stoffen is soms een paar druppels Teatree olie (het liefst verdund op de wond aanbrengen). Daarnaast zijn er homeopathische zalven (bijvoorbeeld Calendula) of samengestelde lotions (huidlotion) in de handel die geen prednisonachtige stoffen bevatten en dezelfde werking hebben als de hiervoor beschreven smeersels. Het wassen dient de eerste twee of drie dagen herhaald worden. Het smeren dient gestopt te worden op het moment dat de wond totaal genezen is (de korst moet verdwenen zijn).

Een enkele keer is het noodzakelijk een prednisonachtige stof voor inwendig gebruik voor te schrijven. Middels injectie of tabletten wordt deze dan toegediend in de hoop dat het bijten of krabben daardoor snel vermindert. Als de bijtwond zo erg is dat dit nodig is, zal ook een antibioticum in tabletvorm worden voorgeschreven.

Meestal zijn deze hotspots een eenmalig probleem, maar bij sommige honden komen ze steeds weer terug. De ene plek is nog niet genezen of de volgende kondigt zich al weer aan. Het is dan zaak om dieper op de achterliggende oorzaak (vaak een allergie of een parasieten-infectie) in te gaan. In die gevallen kan homeopathie vaak uitkomst bieden. 'Hotspot compositum' is een samengesteld homeopathisch preparaat van Dierenkliniek Kortenoord dat bij de eenvoudige terugkerende hotspots vaak uitkomst biedt. Het regelmatig terugkeren van hotspots kan daarmee voorkomen worden. Een goede vlo/tekenbestrijding naast een uitstekend onderhouden vachtconditie is bij deze hond onontbeerlijk. Honden met een sterke ondervacht of een onvoldoende uitgekamde vacht in de zomer zijn gevoeliger. Als dat echter niet lukt, is een meer gerichte homeopathische aanpak noodzakelijk.
Door Femke
#154753
veronique schreef: Dank u voor de deskundige uitleg :)
Beter goed gejat................ ;)
Door oebaya
#154828
Femke heeft het over een hotspot schoon maken met betadine, zag het geloof ik ook al eerder bij hotspot staan. Volgens mijn dierenarts mag je echter niet met onverdunde betadine werken, omdat dat brand op de hotspot. Ik deed het dus als volgt: prop watten goed nat maken en daar de betadine op. Daarna de plek insmeren met een cortisonen zalf (er is vast wel een homeopatisch of natuurlijk alternatief daarvoor, maar dat ken ik niet). Binnen een paar dagen ben je dan van de hotspot af.
Overigens ontstond de hotspot bij de lab na een oormijtinfectie, waarbij de hond dus flink in de buurt van zijn oor had zitten krabben.
Later hoorde ik, dat de hond bij zijn vorige baas ook vaak een hotspot had na het zwemmen. Dat scheen door één of ander torretje in het water te komen. Die dierenarts liet de hotspot met berkenteerolie behandelen. Scheen ook prima te werken.
gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op vr 27 aug 2004, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alani
#154843
Dat is nog eens een heel goed uitleg van een hotspot

Nemo had het ruim 2 maanden geleden ook, na het spelen met een andere hond waren er wondjes ontstaan die gingen genezen dat gaf jeuk enz.

De da raadde mij aan het 3 maal per dag goed schoon te maken met biotex en te blijven smeren met hydrocortidem. Helaas was deze plek zo erg dat er antibiotica bij moest komen maar daardoor was hij er ook wel binnen een week weer vanaf.
Afbeelding
Deze foto is van de dag dat ik ben begonnen met smeren en schoonmaken


Nu 2 maanden later zie je er helemaal niets meer van, haren zijn allemaal weer aangegroeid.

De volgende keer als er weer zoiets gebeurt (wondjes na het spelen of wat dan ook) ga ik gelijk met de biotex in de weer, heb het nu standaard in de kast staan :)
Laatst gewijzigd door alani op vr 27 aug 2004, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#154844
Ik behandel een hotspot ook vaak met hydrocortiderm of een soortgelijk middel want soms kan het ineens zo enorm snel veel groter worden..... Volgens mij heeft een hotspot gewoon ' zwaar geschut' nodig....

Ik durf het niet goed aan met bijv zilverwater ofzo, heeft iemand daar ervaring mee?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door