Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ulla
#1545443
Ik lees net een geplaatst menu van een lid, en daar adviseert Lizzy,om minimaal lamsvlees aan het menu toe te voegen,i.v.m. zink.
Maar zit zink ook niet in rundvlees,vette vis,en als ik het goed heb walnoten,en bepaalde groenten?

Ik heb een pup van bijna 9 weken, en zou haar niet graag tekort doen.
Nu eet ze behoorlijk gevarieerd,maar aan lam kan ik moeilijk komen.
Wel lams orgaan , en pens.
Gebruikersavatar
Door pike
#1545461
Lamshart, -nier en -lever bevat ook zink. Maar het zit inderdaad ook in rundvlees en walnoten. In zalm zit het ook maar dat is niet zoveel.
Door Too
#1545464
In de bieb staan trouwens een paar linkjes naar tabellen met samenstelling van heel veel voedingsmiddelen
Door Lizzy
#1545487
Wat ik heb begrepen is dat rund sec gezien ook rijk zou moeten zijn aan zink maar het rundvlees van vandaag de dag arm is aan zink omdat de koeien op stal staan en nauwelijks in weides gezonde grassen, kruiden en planten kunnen eten. En dat lam/schaap dit nog wel kan. Zalm (ook wilde), haring, sardientjes: minder rijk aan zink als eieren en vlees. Runderpens bevat wel iets meer zink (1.42 mg per 100 gram) maar in lamsvlees zit bijv zomaar 4 mg per 100 gram. Volgens mij zijn alle groenten vrij zink-arm. Zink zit vaak in 'dingen' die veel eiwit bevatten. Dus ei en vlees en in mindere mate in vis. Walnoten zijn wel weer behoorlijk rijk aan zink. Zo'n 3 a 4 mg per 100 gram (maar ja, daar moet dus weer vrij veel van voeren).
Door 202Spots
#1545492
Ik denk dat je met lever en niertjes ook al 'n eind komt ;)
Hier ook nog wat ze dagelijk nodig hebben
Zinc (mg)Adequate Intake - 2.0; Recommended Daily Allowance - 2.0
http://rdafordogs.blogspot.com
Zinc per 100 gram:
lam lever  mg 4.66
lam vlees mg 3.67
lam Nier  mg 2.24
lam hart  mg 1.87
rauw ei    mg 1.11
Door ulla
#1545524
Dat is dus de shit, dat de meeste dieren op stal staan en worden vet gemest met brok en kuilgras.

Nu voer ik wel zoveel mogelijk biologisch, maar dat is niet 100% haalbaar.
Eieren zijn van eigen loslopende kippen afkomstig,en die scharrelen alleen biologisch.
Walnoten zijn biologisch,en ik kiem voor de honden.

ook lamslever is biologisch, net als de runderlever, en kippenlever,ook rundernier, en kippenhart.

Wat kan er gebeuren bij zink tekort?
En komen ze dan van andere mineralen /  vitaminen ook niet tekort?

Lees net in een boek, huidproblemen, en diabetes!

Een holistisch werkend da heeft mij ooit eens voor èèn van mijn honden aanbevolen om een zink supplement te geven, ondanks zijn gevarieerde menu.
Deze had geen huidproblemen, en geen diabetes, wel epilepsie.
Maar zij vond dat er te weinig zink in de voeding voorkomt.
Nu ben ik niet zo van de supplementen, of het moet echt noodzakelijk zijn.

Zo, dit is voor mij een heel verhaal. ;D
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1547658
http://www.nutrimens.nl/
hier vind je de ook samenstelling van soorten vlees en organen per diersoort.
Per  100 gram rauw
kalfsvlees 3.93 mg
Kalfslever 12.02 mg
kalfshart 1.47 mg
kalfsnier 1.97 mg

rundvlees 3.57 mg
nekstuk  4.93 mg
runderlever  4 mg
nier  1.92 mg
hart 1.7 mg

hertenvlees 2.09 mg
gemalen hertenvlees 4.2 mg
tam konijnenvlees 1.57 mg

tamme eendenvlees 1.36 mg
tamme eendenlever 3.07 mg
wilde eendenvlees 4.16 mg

kalkoenlever 2.26 mg
kaloenhart 3.37 mg
kalkoenmaag 2.86 mg
vlees van de kalkoennek 5.08 mg
kalkoenvlees 1.57 mg

struisvogelvlees 3.59 mg

Dus er is tussen verschillende soorten duidelijk veel verschil te zien.
Door ulla
#1548571
Dank je Cynthia,ik had hem ook al in de bieb gezien. ;)
Door Jetje28
#1548735
Ja ik heb omdat ik een hondje heb die vanwege blaastenen/blaasontsteking een aangepast barf menu moest krijgen. Het oude menu laten doorrekenen door een holistisch dierenarts. Zij krijgt nu o.a drie keer per week 15 mg zink, omdat dit een belangrijk mineraal is dat bijdraagt aan de weerstand. De rest van de honden krijgt dit ook omdat het met alleen vlees/vleesbot/orgaan het mineraal aan de krappe kant zou blijven.
Door dogsunlimited
#1548763
Jetje28 schreef: Ja ik heb omdat ik een hondje heb die vanwege blaastenen/blaasontsteking een aangepast barf menu moest krijgen. Het oude menu laten doorrekenen door een holistisch dierenarts. Zij krijgt nu o.a drie keer per week 15 mg zink, omdat dit een belangrijk mineraal is dat bijdraagt aan de weerstand. De rest van de honden krijgt dit ook omdat het met alleen vlees/vleesbot/orgaan het mineraal aan de krappe kant zou blijven.
Ik heb over dit fenomeen al diverse discussies met o.a. Lonsdale, Billinghurst en Eliasen achter de rug. Vooral met Lonsdale, omdat hij voorstander is van het RMB dieet, zonder inmenging van verplicht groentes en andere goedjes als verplicht overige. Hij acht het 'most unlikely' dat honden zinktekorten oplopen door het verschaffen van een gedegen RMB dieet en verwijst de groep van Monica Segal naar het land der fabelen. Variatie en kwaliteit zijn van groot belang.  Nu zal ik om diverse redenen wel een deel verse kruiden, rauwe honing, stuifmeelpollen, kiem- en pittenmixen blijven geven zoals ik dat al wat jaren doe, omdat dit o.a. goede zinkbronnen en vitamine- en overige mineralenbronnen zijn, maar vooral helpen om organen als nier en lever te ontstoren. Het bedraagt nog geen 10% per week op het geheel.
Ik kreeg op het menu van 1 van mijn honden ook een zinktekort aangepraat, maar tot nog toe floreert hij prima en is inmiddels 8 zonder huid- en vachtproblematiek. Ik blijf sterk mijn twijfels houden over de doorberekenmethodes van Segal, die ook hier in Nederland bij diverse holisten doorgevoerd worden. Waarheid of fictie? En wie wordt er uiteindelijk beter van.........
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 12 mar 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549803
Tja ik ben zelf ook niet zo van de supplementen. Niet voor me zelf en niet voor de dieren. Zeker niet als ze heel gezond zijn. Krijg je advies om te voorkomen dat jijzelf of het dier een bepaald tekort van iets krijgt dan zou ik zelf dus eerder kijken naar voedsel waar een bepaalde meerwaarde in zit en dat voornamelijk in het dieet opnemen. Dan blijf je namelijk op een natuurlijke manier opnemen. Met preparaten, is mi nog steeds niet bekend of het echt wel helpt of dat het geheel verbeterde voedselpatroon en leefwijze  (wat ook vaak er bij geadviseerd wordt) een grotere bijdrage levert.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1549806
ulla schreef: Dank je Cynthia,ik had hem ook al in de bieb gezien. ;)
You're welcome my dear. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door