Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#1545302
Heb een struisvogel-ei mee mogen nemen vandaag! Erg lief, hoefde er niet voor te betalen want het was een kalkei en die kon toch niet in de broedmachine. Maar OK; wat moet ik er mee? Bas jatte heel vroeger wel eens een eitje van onze kippen maar heeft dat al heel lang niet gehad. Ik kan alleen het geel geven las ik hier? En rauw is het beste he? Hoeveel geef ik van zo'n reuze ei? En wanneer? Door zijn eten of tussen de middag extra tussendoor? Hij moet er zo min mogelijk last van krijgen natuurlijk...
Door Lizzy
#1545316
Angelique schreef: Ik weet niet hoe groot Bas is, maar gemiddeld zou ik niet meer dan 100 gram ei geven.
Ik ook niet. Desnoods de rest even invriezen. Eiwit en eigeel kun je beide rauw geven (anders eerst even klutsen). En de schaal bewaren. Afwassen met koud water, in de oven op 40 of maximaal 50 graden drogen en malen in een koffieboonmalert.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1545379
Lizzy schreef: Ik ook niet. Desnoods de rest even invriezen. Eiwit en eigeel kun je beide rauw geven (anders eerst even klutsen). En de schaal bewaren. Afwassen met koud water, in de oven op 40 of maximaal 50 graden drogen en malen in een koffieboonmalert.
:-\Volgens mij is zo'n schaal wel 2cm. dik. *dagkoffiebonenmalert*  :biggrin2:
Door ulla
#1545538
Een kalkei is van kalk,een windei, is drap, daar zit een heel dun vliesje omheen,i.p.v. een eierschaal.
De binnenkant van een windei is wel te eten, als je hem heelhuids thuis krijg. :)
Door Jantina
#1545587
De schil gebruiken we al, kregen dan de kapotte schalen mee. We kneuzen dit met een tang en dan wordt het poeder. Kl*tewerk, maar ach, je bent een paar uurtjes zoet en dan kan je weer fijn vooruit.
De 'boerin' noemde het een kalk-ei :-[. Normaal heeft een sruisvogel een hoogglans-ei. Lijkt wel gelakt zo glimmend! Af en toe mist een ei dat en is 'ie net zo mat als een kippen-ei. Misschien dat ze het daarom kalk-ei noemt? De coat-laag eromheen beschermt het ei tegen invloeden buitenaf (de hitte van Afrika???) en zonder deze laag kunnen ze ook niet in de machine  (zij hebben de struisjes voor de kuikens, die exporteren ze) dus dan is het voor hun onbruikbaar en daarom kreeg ik 'm!
Zou ik een rauw ei in kunnen vriezen dan???
Door Truus
#1545592
Ja, een rauw ei kan je invriezen, eerst klutsen en dan in een afgesloten plastic doos.

Voor het malen zou je een koffiemolen kunnen gebruiken als je die op de kop kunt tikken, je hebt ook electrische koffiemolens
Door 202Spots
#1545603
1 ostrich egg is equivalent to about 2 dozen chicken eggs & weighs about 3 pounds!  That's about the size of a medium-sized melon or head of cabbage!  That's a lot of yolks!
One ostrich egg contains about 2,000 calories and is packed with protein. (no kidding)


Je hebt voorlopig genoeg !!! 1 struisvogel ei is 24 kippen eieren!
Ja ingeklutst kan het bevroren!
Misschien in ijsbakjes blokjes maken, dat is makkelijker.

Ja voor menselijk gebruik ook,eerst uit de schaal en klutsen dan invriezen.
Door Jantina
#1545789
Dat klopt ook wel. Heb het ding in de groentela gelegt en die is direct vol!!! Groot hoor! Heb 'm aan Bas laten zien en die wilde er mee voetballen... Leek me niet heel handig. Maar dat van een ijsblokjes-bakje is wel een heel goed idee zeg!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door