Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1543440
In andere topic had uitslagen al neergezet.
Maar nu heb ik de keus gemaakt May Linn te laten operen aan haar L.P.C. in haar rechter elleboog.
Moet zowiezo overleggen met de da wat zijn ervaringen zijn.
Maar miss dat hier een paar mensen zijn die deze vragen al wat kunnen beantwoorden.
Hoe verloopt de herstelperiode ongeveer? (1e week, 2 weken benchrust? daarna rustig opbouwen?)
Helpt hydrotherapie of zwemmen in de opbouw?
Wat voor pijnstilling gaven jullie na de operatie? en hoelang?
Zou pijncomostium wat toevoegen naast gewone pijnmedicatie?
En hoe was het resultaat na de operatie, liep je hond beter? hetzelfde, maar het werd niet erger? of was je niet tevreden?

Een hoop vragen. Vindt het dan ook erg spannend, heb nog niet eerder een hond laten opereren, buiten castratie.
En heb liever alles uitgezocht voor de operatie, dan dat ik er gaande weg achter moet komen.
Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.
#1543663
Is al weer heel wat jaren geleden, maar Mike is toen hij een maand of 7 was geopereerd aan zijn ellebogen, er zat toen nog geen artrose bij. Hij liep ook echt mank, dus operatie volgde.
Eerst de ene, toen 6 weken rust (waarvan 2 weken alleen plassen en poepen) en daarna aan de lijn wandelen (opbouwen) en toen zijn andere poot en weer 6 weken rust en aan de lijn wandelen. Toen weer goed opbouwen en uiteindelijk ook weer los.
Er werd toen al gezegd dat het een paar dagen kon duren voor hij de poot neer zou zetten, maar toen ze hem gingen halen kwam hij op 4 pootjes aan (beide keren).
Hij heeft maar voor een dag of 2 pijnstilling gehad meen ik mij te herinneren.
Hij liep ook echt weer helemaal goed en hij heeft er naderhand ook nooit meer last van gehad, is net geen 9 geworden. :'(
Wel ben ik hem vanaf zijn 6e denk ik gluco,chondro,msm gaan geven.

Jane heeft ook lpc in haar ellebogen, daar kwamen we achter toen we met 1,5 jaar foto's lieten maken.
Zij had er helemaal geen last van, liep nooit mank, dus dat kwam best als een verrassing.
Na flink overleg met de da dus besloten haar niet te laten helpen.
Wel zijn we haar toen gelijk gluco, chondro, msm gaan geven.
Tot op heden nog nooit last gehad van die ellebogen, behalve de afgelopen winter liep ze tijdelijk wat slechter met 1 voorpoot, maar dat is nu weer normaal. Zij heeft maar in lichte mate artrose nu in die ellebogen, waarvan rechts iets meer en links amper.
Jane heeft ook meer afwijkingen, zoals een verkalking op haar heup (heupen zijn wel goed) artrose in knie en beginnende spondylose.
Zij loopt achter niet lekker, dus zij krijgt nu Corta en pijncompositum en gelukkig loopt ze nu goed, alleen na lang liggen is het opstaan moeizaam. (aan de achterkant)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op ma 08 mar 2010, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#1543749
In eerste instantie hoefde Luna eigenlijk (nog niet) niet geopereerd te worden, ook al mankte ze. Maar nadat ze 2 dagen later over een schutting sprong van 2 meter hoog moest ze toch geopereerd worden.
Luna is aan haar rechter voorpoot geopereerd toen ze 14 maanden was.
Ze moest 6 weken bench rust houden. Na de eerste 3 weken mocht ze per week 5 minuten extra naar buiten. Maar omdat het na weer röntgen het niet goed heelde kreeg ze na de eerste 6 weken rust nog eens 6 weken bench rust erbij. Dus in totaal heeft zij 12 weken in de bench moeten zitten.

Ze kreeg Rimadyl mee na de operatie en ventranquil om haar wat rustig te houden. De ventranquil heeft ze heel zelden gehad omdat ze of zeer heftig er op reageerde of aan de dunne ging.
Dus ik had een dolle pup met een hele hoge pijngrens in de bench en 2 dolle puppen (Buffy en Diezl) buiten de bench waar Luna helemaal gek door werd want ze wilde natuurlijk mee spelen met hun.

Mogelijk moet ooit haar ander voorpoot ook geopereerd worden maar wij vinden op dit moment dat geen optie voor Luna en hebben dus besloten om dat niet te doen. Als het ooit zo ver komt zouden we mogelijk anders kunnen beslissen.
Luna liep voor de operatie wel een beetje mank maar deed eigenlijk heel veel met de poot. Zij is die 12 weken bench zo depressief geweest dat we het haar eigenlijk niet meer aan willen doen. Maar de tijd zal het zeggen.
#1544068
Bernie schreef: Is al weer heel wat jaren geleden, maar Mike is toen hij een maand of 7 was geopereerd aan zijn ellebogen, er zat toen nog geen artrose bij. Hij liep ook echt mank, dus operatie volgde.
Eerst de ene, toen 6 weken rust (waarvan 2 weken alleen plassen en poepen) en daarna aan de lijn wandelen (opbouwen) en toen zijn andere poot en weer 6 weken rust en aan de lijn wandelen. Toen weer goed opbouwen en uiteindelijk ook weer los.
Er werd toen al gezegd dat het een paar dagen kon duren voor hij de poot neer zou zetten, maar toen ze hem gingen halen kwam hij op 4 pootjes aan (beide keren).
Hij heeft maar voor een dag of 2 pijnstilling gehad meen ik mij te herinneren.
Hij liep ook echt weer helemaal goed en hij heeft er naderhand ook nooit meer last van gehad, is net geen 9 geworden. :'(
Wel ben ik hem vanaf zijn 6e denk ik gluco,chondro,msm gaan geven.

Jane heeft ook lpc in haar ellebogen, daar kwamen we achter toen we met 1,5 jaar foto's lieten maken.
Zij had er helemaal geen last van, liep nooit mank, dus dat kwam best als een verrassing.
Na flink overleg met de da dus besloten haar niet te laten helpen.
Wel zijn we haar toen gelijk gluco, chondro, msm gaan geven.
Tot op heden nog nooit last gehad van die ellebogen, behalve de afgelopen winter liep ze tijdelijk wat slechter met 1 voorpoot, maar dat is nu weer normaal. Zij heeft maar in lichte mate artrose nu in die ellebogen, waarvan rechts iets meer en links amper.Jane heeft ook meer afwijkingen, zoals een verkalking op haar heup (heupen zijn wel goed) artrose in knie en beginnende spondylose.
Zij loopt achter niet lekker, dus zij krijgt nu Corta en pijncompositum en gelukkig loopt ze nu goed, alleen na lang liggen is het opstaan moeizaam. (aan de achterkant)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Jazeker heb ik er wat aan  ;)
Ben me overal aan het inlezen over hoe en wat, herstel en kans van slagen enz.
Wat jij schrijft over dat Jane afgelopen winter slechter liep met een voorpoot, lijkt op het verhaal van mijn hondje.
Zo begon het vorig jaar, na de winter was het weer over en nu deze winter weer terug, alleen erger.
Ze loopt niet permanent mank, af en toe na de wandeling, maar ik denk dus dat het snel slechter wordt als er niets aan gedaan wordt, mijn da zegt hetzelfde.

Hebben jullie je honden echt laten opereren? of via met arthroscopie (kijkoperatie, met weghalen stukje bot)?
#1544075
*Nikki* schreef: In eerste instantie hoefde Luna eigenlijk (nog niet) niet geopereerd te worden, ook al mankte ze. Maar nadat ze 2 dagen later over een schutting sprong van 2 meter hoog moest ze toch geopereerd worden.
Luna is aan haar rechter voorpoot geopereerd toen ze 14 maanden was.
Ze moest 6 weken bench rust houden. Na de eerste 3 weken mocht ze per week 5 minuten extra naar buiten. Maar omdat het na weer röntgen het niet goed heelde kreeg ze na de eerste 6 weken rust nog eens 6 weken bench rust erbij. Dus in totaal heeft zij 12 weken in de bench moeten zitten.

Ze kreeg Rimadyl mee na de operatie en ventranquil om haar wat rustig te houden. De ventranquil heeft ze heel zelden gehad omdat ze of zeer heftig er op reageerde of aan de dunne ging.
Dus ik had een dolle pup met een hele hoge pijngrens in de bench en 2 dolle puppen (Buffy en Diezl) buiten de bench waar Luna helemaal gek door werd want ze wilde natuurlijk mee spelen met hun.

Mogelijk moet ooit haar ander voorpoot ook geopereerd worden maar wij vinden op dit moment dat geen optie voor Luna en hebben dus besloten om dat niet te doen. Als het ooit zo ver komt zouden we mogelijk anders kunnen beslissen.
Luna liep voor de operatie wel een beetje mank maar deed eigenlijk heel veel met de poot. Zij is die 12 weken bench zo depressief geweest dat we het haar eigenlijk niet meer aan willen doen. Maar de tijd zal het zeggen.
pfff 12 weken benchrust  :-\
Dat lijkt me ook niets, zeker niet voor een jonge hond.
Ik lees wel dat een week of 2-3 normaal is, dat zou nog te overzien zijn.
Mits de kans van slagen ook groote is.
Loopt Luna nu helemaal goed aan die poot?
#1544229
May Linn schreef: Jazeker heb ik er wat aan  ;)
Ben me overal aan het inlezen over hoe en wat, herstel en kans van slagen enz.
Wat jij schrijft over dat Jane afgelopen winter slechter liep met een voorpoot, lijkt op het verhaal van mijn hondje.
Zo begon het vorig jaar, na de winter was het weer over en nu deze winter weer terug, alleen erger.
Ze loopt niet permanent mank, af en toe na de wandeling, maar ik denk dus dat het snel slechter wordt als er niets aan gedaan wordt, mijn da zegt hetzelfde.

Hebben jullie je honden echt laten opereren? of via met arthroscopie (kijkoperatie, met weghalen stukje bot)?
Mike is echt geopereerd (kijkoperatie hoorde je 9 jaar geleden nog niet zo veel over).
En inderdaad 6 weken rust, waarvan de eerste 2 weken niks mogen en dan aan de riem opbouwen en dat dus 2 maal, want allebei zijn poten moesten.

Je hoort vaak dat honden met arthrose bij kou en vochtig weer meer last hebben, dus dat zou bij jou hond ook goed op kunnen gaan.
Jane had het eigenlijk dit jaar voor het eerst.
En ik moet zeggen, ikzelf heb deze winter ook erg veel last (gehad) van mijn rug en nek (slijtage en beschadiging door autoaanrijdingen), dus denk dat het wel klopt van die vocht en kou.
En ja, ik denk ook dat het met de jaren wel erger zal worden, arthrose is natuurlijk niet terug te draaien en ook is het niet te stoppen. Al denk ik wel dat een goed gluco/chondro/msm middel daar veel in kan doen. Ze krijgt dat al jaren (terwijl ze geen last had, maar we wisten dus dat het niet goed zat) en de artrose in haar ellebogen valt dus erg mee. Nu krijgt ze Corta en daar doet ze het ook qua andere klachten behoorlijk goed op.
Wel denk ik dat er na een gewone operatie aan de elleboog ook makkelijk arthrose ontstaat, dus daar zou ik ook goed naar informeren, want dan zou je met een operatie nog niet opschieten.
Geef je haar al een supplement en hoe oud is ze?

Ik begreep ook dat ze nog meer "mankementen" had?
Want dat is ook iets om over te denken, hoe erg belast je de rest als zij aan haar voorpoot wordt geopereerd.
#1544384
May Linn schreef: pfff 12 weken benchrust  :-\
Dat lijkt me ook niets, zeker niet voor een jonge hond.
Ik lees wel dat een week of 2-3 normaal is, dat zou nog te overzien zijn.
Mits de kans van slagen ook groote is.
Loopt Luna nu helemaal goed aan die poot?
Luna heeft een gewone operatie gehad.
Luna is begin Januari van dit jaar 2x wat strammer geweest met opstaan. Verder "zie" ik nooit dat ze last heeft. En Luna doet alles wat een hond met slechte poten niet hoort te doen. Ze klimt op de ladder als buiten de boven ramen gelapt worden, ze rollebolt over het gras als Diezl haar onderuit haalt, ze doet en mag van ons alles.
Omdat Luna nogal wat andere problemen ook heeft, hebben we ervoor gekozen om haar (misschien) een korter maar gelukkig leven te geven, dan een lang (niets mogend) ongelukkig leven.

*Edit
Luna krijgt al vanaf het mank lopen gluco/chon/MSM en visolie. De visolie ga ik binnenkort vervangen door groenlipmossel
Laatst gewijzigd door *Nikki* op ma 08 mar 2010, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1544711
Bernie schreef: Mike is echt geopereerd (kijkoperatie hoorde je 9 jaar geleden nog niet zo veel over).
En inderdaad 6 weken rust, waarvan de eerste 2 weken niks mogen en dan aan de riem opbouwen en dat dus 2 maal, want allebei zijn poten moesten.

Je hoort vaak dat honden met arthrose bij kou en vochtig weer meer last hebben, dus dat zou bij jou hond ook goed op kunnen gaan.
Jane had het eigenlijk dit jaar voor het eerst.
En ik moet zeggen, ikzelf heb deze winter ook erg veel last (gehad) van mijn rug en nek (slijtage en beschadiging door autoaanrijdingen), dus denk dat het wel klopt van die vocht en kou.
En ja, ik denk ook dat het met de jaren wel erger zal worden, arthrose is natuurlijk niet terug te draaien en ook is het niet te stoppen. Al denk ik wel dat een goed gluco/chondro/msm middel daar veel in kan doen. Ze krijgt dat al jaren (terwijl ze geen last had, maar we wisten dus dat het niet goed zat) en de artrose in haar ellebogen valt dus erg mee. Nu krijgt ze Corta en daar doet ze het ook qua andere klachten behoorlijk goed op.
Wel denk ik dat er na een gewone operatie aan de elleboog ook makkelijk arthrose ontstaat, dus daar zou ik ook goed naar informeren, want dan zou je met een operatie nog niet opschieten.
Geef je haar al een supplement en hoe oud is ze?

Ik begreep ook dat ze nog meer "mankementen" had?
Want dat is ook iets om over te denken, hoe erg belast je de rest als zij aan haar voorpoot wordt geopereerd.
Dat is idd wat bij mij ook speelt, ze heeft ook HD, met in de rechterheup aardig wat atrose, links geen geen atrose.
Aan de HD geeft ze geen pijnklachten.
En Cauda Equina Syndroom, dat laatste rugwervel niet goed uitgelijnd is op de 1e staartwortel, waardoor pijnklachten/uitvalverschijnselen kunnen voorkomen.
Ze loopt soms wat stram na opstaan en ik koppel dat hieraan, bij erge strekking van rug geeft ze ook wat pijnklachten aan.
Voor mank ze af en toe wat, maar zie haar wel vaker wat onregelmatig lopen daar.
Ze is bijna 6 jaar.

Mijn da vergeleek L.P.C. met een 'steentje in je schoen', het stukje afgebroken bot irriteerd en daardoor ontstaan atrose.
Volgens hem is die irritatie dus weg na een operatie en zal de atrose-vorming vermindert/gestopt worden.
De atrose is idd niet weg te halen, maar als ik het kan afremmen zou het voor mij wel een optie zijn.
Vandaar dat ik zoiets heb van wel operen, nu ze nog niet zo oud is.
Alleen bij een gewone operatie is de kans op atrose-vorming door de operatie veel groter is wat ik lees.
Daarom heb ik veel meer voorkeur voor arthroscopie, ook de herstelperiode zou dan korter zijn en dus ook minder belasting voor de andere gewrichten.

Ze krijgt al bijna haar hele leven glucobest en soms een ander glucosamine-complex.
daarnaast een jaar ongeveer (met pauze in de zomer) spier support omdat ik haar bespiering achter wat minder vindt.
Heb nu Corta RX besteld. En puur Spondy voor haar rug.
Zalmolie (doils) is ook nog een overweging waard, maar ik wil het eerst hiermee proberen.

Hmm blijf het lastig vinden. Wat te kiezen met de klachten die ze nu laat zien.
Heb nu al stuk meer info, ook dankzij jullie!
Nu eerst maar eens informeren wat de da voor operatie-methode gebruikt.
#1544719
*Nikki* schreef: Luna heeft een gewone operatie gehad.
Luna is begin Januari van dit jaar 2x wat strammer geweest met opstaan. Verder "zie" ik nooit dat ze last heeft. En Luna doet alles wat een hond met slechte poten niet hoort te doen. Ze klimt op de ladder als buiten de boven ramen gelapt worden, ze rollebolt over het gras als Diezl haar onderuit haalt, ze doet en mag van ons alles.
Omdat Luna nogal wat andere problemen ook heeft, hebben we ervoor gekozen om haar (misschien) een korter maar gelukkig leven te geven, dan een lang (niets mogend) ongelukkig leven.

*Edit
Luna krijgt al vanaf het mank lopen gluco/chon/MSM en visolie. De visolie ga ik binnenkort vervangen door groenlipmossel
Dat is de keuze die ik 2 jaar nadat ik wist dat ze HD heeft ook gemaakt hebt, alleen is nu wel vrij rap verslechterd.
Samen met de 2 nieuwe dingen (l.P.C. en E.C.) erbij, lijkt ze toch wel aardig 'stuk' zeg maar.
Alleen zie je dat niet aan haar, ze speelt, rent, springt, zo is ze gewoon.
Ongelukkig zal ik haar nooit laten worden, maar ik wil ook wel dat ze zeker jaar of 12 meegaat zonder al teveel pijn.
Kan me dus goed voorstellen dat je haar zo laat leven  ;)
#1544857
Veel succes met het afwegen van alle voors en tegens, dat blijft altijd zo moeilijk. :-*

Ik bedoelde inderdaad dat bij een gewone operatie arthrose ook weer een groot risico is, dus dan schiet het niet op voor mijn gevoel. (bij een ruim volwassen hond en waar al arthrose zit)
Bij een arthroscopie lijkt mij dat inderdaad een stuk minder.

Bij Jane vertelde ze mij toen ook van dat steentje in de schoen, maar de orthopeed had het er ook over dat het losse stukje ook ingekapseld kan gaan zitten en dat ze er dus nooit veel last van krijgt.
Maar hoe of wat precies, dat blijft zo moeilijk.
Maar nogmaals, Jane had er nooit last van gehad dat scheelt natuurlijk toch. Alleen dus deze winter en dat is nu weer weg.

Maar het blijft moeilijk, waar doe je goed aan.
Moeilijk ook als ze zoveel afwijkingen hebben, wat veroorzaakt uiteindelijk het manken, dat probleem heb ik hier bij Jane ook met haar achterpootje.
Nogmaals veel succes! :-*
#1545093
May Linn schreef: Dat is de keuze die ik 2 jaar nadat ik wist dat ze HD heeft ook gemaakt hebt, alleen is nu wel vrij rap verslechterd.
Samen met de 2 nieuwe dingen (l.P.C. en E.C.) erbij, lijkt ze toch wel aardig 'stuk' zeg maar.
Alleen zie je dat niet aan haar, ze speelt, rent, springt, zo is ze gewoon.
Ongelukkig zal ik haar nooit laten worden, maar ik wil ook wel dat ze zeker jaar of 12 meegaat zonder al teveel pijn.
Kan me dus goed voorstellen dat je haar zo laat leven  ;)
Ik weet ook niet hoe ik zal denken op het moment dat ze tegen me zeggen dat haar linker poot ook geopereerd moet worden.
Tuurlijk hoop je dat al je honden 12 worden op een goede en fijne manier.

Maar ze heeft HD en dus ED. Geeft een operatie niet meer belasting dan voor haar andere, al niet zo goed poten.
Moeilijk hoor..........
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door