Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ellen44
#1508553
Hallo allemaal

Onze bordeauxdog is sedert een paar maanden niet zo lekker. We dokteren heel wat af en hebben ook al erg veel geprobeerd
Zijn klachten zijn niet willen eten, minder vrolijk, sneller moe en behoorlijk gewichtsverlies. Zijn bloed is al uitgebreid onderzocht maar alles was prima in orde....
Vandaag zijn we naar de internist geweest omdat de hond blijft afvallen en niet wil eten.
Er is een echo van zijn buik gemaakt.....die was prima in orde...en er is urine rechtstreeks uit zijn blaas gehaald...daar bleek dat zijn nierwaarden iets aan de hoge kant waren..
Omdat onze bordeaux niet meer wou eten had hij van onze dierenarts prednisolon gekregen waardoor hij als een gek ging eten,plassen en drinken. Omdat hij door de prednison meer plast dan drinkt kan zijn nierwaarden ook afwijkend zijn!(lichte uitdroging) Er staan nu 2 urinekweken en volgende week krijgen we daar de uitslag van.
Ook proberen we nu uit of hij misschien een voedselintolerantie heeft, want ondanks dat hij veel is gaan eten was hij toch weer 1 kilo afgevallen...zucht.......
Vanaf nu mag hij 4 weken lang alleen maar rijst,macaroni en geitenvlees. Afwachten maar......
Weten jullie voor mij goedkope adressen voor geitenvlees?????Ik woon in Almere........Graag jullie reacties......en raad

Groetjes
Door Mevroi Kruim
#1508566
Het Islamcentrum in Rotterdam heeft regelmatig geitenvlees. Maar dat heeft alleen zin als hij nog nooit geit gegeten heeft, anders werkt het niet als eliminatiedieet.
En laat ajb die rijst en macaroni achterwege, dikke mik dat het daar alleen maar slechter van wordt.
Makkelijker is een eliminatiedieet met bv eend of konijn. Dan kun je complete dieren voeren met orgaan en bot, bij geit is dat al een stuk lastiger, alleen ribben. Je kunt bij bv Herby bestellen.
Alleen spiervlees met zetmeel is niet echt een best dieet voor een hond met darmproblemen.
Ik zou overigens zelf nooit afgaan op licht verhoogde nierwaardes als de hond in zo'n toestand verkeert. Idd kunnen ze van uitdroging de hoogte in gaan, en van vers eten zijn de waardes ook vaak licht verhoogd. Daarmee verklaar je niet waarom het zo slecht met hem gaat, ook met flink verhoogde waardes kunnen honden prima functioneren, soms merk je daar niks van.
Door Wilma2206
#1508574
In Almere-Haven, vlakbij de AH in het centrum (weet helaas geen adres) zit een islamitische slager die ook geitenvlees verkoopt.
Door Ellen44
#1508603
bedankt....
Onze hond heeft geitenvlees altijd geweigerd.....vandaar dat we dit proberen. Konijn en eend heeft al vaak gegeten..vandaar de geit

Het gekke is dat onze hond nog nooit diaree heeft gehad en niet braakt...toch blijft hij maar afvallen.

Nou ja we proberen het....en ik ga even bij herby bestellen

Alvast bedankt....

Ook in Almere-haven gaan we achter het vlees aan. Nou maar hopen dat hij wil eten.......

groetjes
Door Ellen44
#1543704
hallo allemaal

Hier even een update

Inmiddels eet onze bordeaux een kilo geitenvlees per dag...toch blijven er nog dagen dat hij eten weigert.
Hij is wel 4 kilo aangekomen dus dat gaat de goede kant op.
Nu adviseert de internist een hypo allergeen brok te kopen voor onze hond maar hij is een echte Barfer al van pup af aan.
Hij krijgt de 19e een scopie om te kijken of maag enz in orde zijn.....dan weten we of hij idd aan voedselintolerantie lijdt.
Wat kan ik een hond geven die hier last van heeft(buiten geitenvlees)
Moet ik nou echt over stappen op brokken?

Graag jullie mening en advies

groetjes Ellen
Door Jantina
#1543805
Struisvogelvlees. Maar ja, het kost mij met een hond van 14 kg al een paar honderd euro per maand, ga na met een Bordeaux.
Koolvis zou ik proberen.
Door Too
#1543846
Even om t helder te krijgen.. je voert nu een maand alleen geit -spier, bot en orgaan-?

Voor zover mijn kennis reikt is een intolerantie alleen door elimineren te achterhalen, dus 4-6 weken slechts 1 diersoort en, wanneer de situatie stabiel is, heel geleidelijk telkens 1 nieuw produkt toevoegen .
Het lijkt me idd wel zinnig om andere medische oorzaken uit te sluiten.
Door Greece
#1544109
Too schreef: Voor zover mijn kennis reikt is een intolerantie alleen door elimineren te achterhalen, dus 4-6 weken slechts 1 diersoort en, wanneer de situatie stabiel is, heel geleidelijk telkens 1 nieuw produkt toevoegen .
Het lijkt me idd wel zinnig om andere medische oorzaken uit te sluiten.
Een eliminatiedieet is minimaal 6 weken.
Ellen44 schreef: Hij krijgt de 19e een scopie om te kijken of maag enz in orde zijn.....dan weten we of hij idd aan voedselintolerantie lijdt.
Kan een scopie een voedselintolerantie aantonen?
Door Bennie
#1544127
Ik neem aan dat de scopie is bedoeld om andere zaken uit te sluiten, voedselintolerantie blijft dan over.

Persoonlijk zou ik naar een nieuwe internist/DA op zoek gaan als deze je nu brokken adviseert.

Let je er ook op dat je buiten het eliminatie vlees geen snoepjes, beloningsbrokjes en dergelijke geeft?

Kun je aangeven hoeveel dagen per week of maand hij niet eet?
Door Greece
#1544132
Bennie schreef: Ik neem aan dat de scopie is bedoeld om andere zaken uit te sluiten, voedselintolerantie blijft dan over.
Ja natuurlijk  :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1544160
Ellen44 schreef: hallo allemaal

Hier even een update

Inmiddels eet onze bordeaux een kilo geitenvlees per dag...toch blijven er nog dagen dat hij eten weigert.
Hij is wel 4 kilo aangekomen dus dat gaat de goede kant op.
Nu adviseert de internist een hypo allergeen brok te kopen voor onze hond maar hij is een echte Barfer al van pup af aan.
Hij krijgt de 19e een scopie om te kijken of maag enz in orde zijn.....dan weten we of hij idd aan voedselintolerantie lijdt.
Wat kan ik een hond geven die hier last van heeft(buiten geitenvlees)
Moet ik nou echt over stappen op brokken?

Graag jullie mening en advies

groetjes Ellen
Brokken zouden hier nooit een optie zijn. Waar moeten die nou superieur in zijn tegenover rauwe verse voeding.
Gaat het verder goed? kan hij niet gewoon vol zitten dat hij af en toe een dagje niet eet?  :-\
Door Bennie
#1544176
Angelique schreef: Brokken zouden hier nooit een optie zijn. Waar moeten die nou superieur in zijn tegenover rauwe verse voeding.
Gaat het verder goed? kan hij niet gewoon vol zitten dat hij af en toe een dagje niet eet?  :-\
Die gedachte kwam bij mij dus ook naar voren.
Door mcSnurk
#1544186
ik snap toch niet dat na een scopie alleen maar voedingsintollerantie overblijft. Er kunnen nog steeds andere, nog niet gevonden, problemen met organen of zo zijn.
Is er al eens een verteringsonderzoek gedaan? Volgens mij kan dat via de ontlasting.
Is bij de internist een nieuw bloedonderzoek gedaan, er worden toch nog andere dingen gecontroleerd als bij de DA.

De ene internist is dus ook de andere niet, die van ons vind vlees net prima. Wel gekookt, mja de man is niet perfect :biggrin2:.
Door Ellen44
#1544432
hoi allemaal

Fijn dat jullie allemaal reageren. zo ontdek ik steeds meer....
Onze hond krijgt een scopie om andere zaken uit te sluiten....en/of iets te vinden aan zijn maag oid
Hij krijgt nu al ruim 4 weken alleen maar geit en hij begint nu aan te komen, terwijl hij hiervoor aardig was afgevallen
Het idee dat hij zomaar af en toe een dag overslaat omdat hij vol zit....ja daar geloof ik ook in...maar dat deze hond niet wil drinken.....daar snap ik dus niets van.
Het niet drinken is voor mij onbekend hoor...of hebben jullie zoiets al eens meegemaakt|??
tot nu toe weten we dat zijn nierwaardes te hoog zijn......gelukkig is alles in het beginstadium
en ja ze hebben mij verteld dat een hypoallergeen brok goed voor onze hond zou zijn. Zoals ik al schreef is onze hond een echte barfer dus brokken...NEE die wil ik niet meer geven
Ik wacht nog even de scopie af en dan een dieet samenstellen..die goed is voor onze Jake
Door Mevroi Kruim
#1544521
Weinig drinken doen ze hier ook als het koud is en ze hebben vlees gegeten. Daar zou ik me op zich niet zo zorgen over maken. Wil je dat hij meer drinkt dan kun je een plens water over z'n voer gooien. Ook een klein scheutje melk of karnemelk door het drinkwater werkt vaak goed.
En ik zou absoluut niet aan brokken beginnen. Daar haal je alleen maar meer ellende mee aan. Als hij het goed doet op een geiten-dieet dan heb je toch iets dat hij kan eten zonder problemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door