Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1543523
Er bestaat helaas geen forum voor deze manier van voeren, en er zit hier zo veel kennis, dat ik de gok om om jullie mening te vragen toch waag. Uitleg over het hoe en waarom zal ik jullie besparen, maar door een 'defect' immuunsysteem verdaagt mijn hond bijna niks en zijn we gedwongen het op deze manier te doen. Hij doet het er prima op, beter dan ooit, dan als eerste!!! Maar om de lange termijn niet uit het oog te verliezen, ben ik sinds een tijdje er wel op eigen houtje eea aan toe gaan voegen om een wat completer geheel te krijgen zoals kalk (heeft hij een half jaar niks van gehad...), willen jullie eens kijken wat er nou echt bij zou moeten? Rijst verdraagt hij nu eenmaal en daar haalt hij nog wat calorien uit, verder is er voor hem geen energie bron te bedenken (struisvogelvlees bevat geen vet!), dus de rijst blijf ik wel geven. Helaas kan ik ook geen ander struisvogelvlees krijgen dan 'mensenvlees', dus orgaanvlees en botvlees, daar mag ik lekker verder over dromen...

Hij weegt 14 kg, is bijna 2 jaar.
500 gram struisvogel stoofvlees (licht gekookt, de kookduur bouwen we af, maar het moet helaas nog even)
1/2 blokje koolvis (uit de diepvries, licht gekookt (is helaas enige vis die hij kan hebben))
1 kopje gekookte witte rijst
Kookvocht struisvogel (gestold bloed dus)
1/2 theelepeltje gemalen struisvogelei-schaal
1/2 theelepeltje Ijslands zeewier
Theelepeltje Psyllium/Inuline vezel
Schepje Probiotica

Heel af en toe wortel of broccoli erbij, maar hij reageert ook op groenten helaas.
Ik wil toch weer proberen of de koolvis door zalm vervangen kan worden om dan ooit de Haaksbarf Zalm te proberen, maar dat is toekomstmuziek. In december leidde deze poging tot een reactie helaas. Ik hoor graag jullie mening.
#1543546
Ik kan je helaas verder weinig helpen met een menu, want daar ontbreekt met de kenis in ieder geval aan op het gebied van allergie en dieten.

Hop wel dat je snel meer lekkers voor hem kan bieden natuurlijk, want met dit menu lijkt het me op de lange termijn inderdaad neit echt gezond. Maar ja als hij voor de rest niets anders verdraagd.....moeilijk hoor.

De Haask Barf zalm zou je dan pas kunnen geven als wortel en broccoli goed gaat, want dat zit er in ieder geval in aan groenten. Maar wellicht dat je eerst eens een zalmmootje durft te proberen.
#1543554
Jee dat is een heftig probleem voor je. Heel prijzenswaardig dat je je vraag ook hier komt stellen. :thumbsupup: Ik denk dat zalm niet echt werkt omdat het meeste echt kweekzalm is en dat wordt grootgebracht met troep vervaardigd uit vis weliswaar maar ook met toegevoegde stoffen en het feit dat er een hoop ab wordt gebruikt om die zalmen ziektevrij te houden. Misschien wel wilde zalm dat is ook niet zo tranig. reageert je hond ook op kruiden of fruit?
Ik ben geen voedingsdeskundige dus het lijkt me beter als je raad vraagt aan een homeopatisch vetinair die ook verstand heeft van goede voeding en dus ook raad kan geven hoe je met dit menu toch je hond voldoende voedingsstoffen en mineralen en vitaminen kunt geven. Misschien dat Tannetje Koning iets voor je kan betekenen? Die zit hier ook op het forum, maar je zou haar ook via haar praktijk kunnen bereiken. Beter dan op eigen houtje iets moeizaam verzinnen.

Heel veel sterkte en succes met je jonge maar zieke hond. :hug2:
#1543573
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben bij Tannetje geweest maar wij hebben zo'n 'geval' dat Tannetje ons alleen even heel goed op weg heeft gebracht met 'overleven' toen het echt crisis was en verder zijn we onder strikte behandeling (aantal x per week contact/overleg) bij Hildegard Dijkgraaf, ook op Tannetjes advies. Kunnen we het dan nog beter krijgen dan met deze toppers? Ik ben met beiden erg blij hoor, maar het probleem is zo complex helaas dat er geen rode draad voor bestaat. Het liefst heeft Hildegard ons op alleen de rijst met struisvogel en verder mag ik niet te veel rommelen, wel wat expirimenteren met groenten bijv, want hij komt gewoon echt te kort. Hij staat al op rijst met struis sinds juli 2009. Maar hij kan met weinig, anders leefde hij niet meer, dat weten we. Ik probeer het gewoon zo optimaal mogelijk te maken met de weinige middelen die we hebben. Maar zalm, dat kan ik dan beter niet doen. Ik vind het zowiezo moeilijk met vleessoorten, over zit toch gigaveel troep in? En alles is gekweekt... Zo moeilijk!!!
#1543579
Zou denken de inhoud van het ei van struisvogel, dat zou wel wat toevoegen.
Daarnaast miss eens de moeitte waard te kijken hoe hij reageerd op diersoorten die niet zo gangbaar zijn, krokodil bv. of een ander 'wild' dier.
Lijkt me heel lastig als je hond zo'n allergie heeft, iig succes met zoeken en uitproberen!
#1543591
Ik kan me voorstellen dat het vreselijk is om iets te vinden waar hij wel tegen kan. Ik neem aan dat je ook allerlei biologische varianten hebt geprobeerd.
Is kangeroe of krokodil (is ook al genoemd) misschien een optie? Dat willen sommigen nog wel eens aanbieden heb ik gemerkt dus het moet wel te krijgen zijn. Alleen zal dat net als struisvogel behoorlijk prijzig zijn omdat hier geen slachters zitten. Anders zou je kunnen proberen uit te vinden of je via een Nederlandse struisvogelkweker ook aan een slachter kunt komen die je eventueel wat slachtafval kan leveren zodat je misschien iets van bot kan krijgen en andere onderdelen van de struisvogel. Misschien ook wel een ei van de struisvogel of emoe?

Misschien kun je ook aangeven waar je hond zo wie zo slecht op reageert misschien zijn er hier dan anderen die ook makkelijker kunnen meedenken om je op weg te helpen.
Kun je ook aangeven of je wel eens duif, patrijs,fazant, hert, sprinkbok hebt geprobeerd?
Laatst gewijzigd door Aquillo op ma 08 mar 2010, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#1543593
Dat ei, dat is nog een idee ja! Waar is dat speciaal goed voor? En hoeveel geef ik daar dan van? Rauw en geklutst neem ik aan. En kan ik dan nog iets met de rest voor hem? Want de inhoud van zo'n ei is enorm natuurlijk...
Wat betreft die vreemde diersoorten; daar heb ik ook al wel aan gedacht. Maar als ik struisvogelvlees bij de Makro koop, dan is het import uit Zuid-afrika. Daar kan hij al niet tegen, wordt hij echt ziek van. Hoe dat kan? Een 'zweverige geneesheer' heeft ooit wel eens gezegt dat Bas niet tegen emulgatoren kan. Dus bepaalde E-nummers als conserveringsmiddel. Vaak zit er natuurlijk in 'vlees van ver' wel het eea om het goed te houden. En als dat hem dus al de das om doet...
#1543602
Dat is niet zo zweverig hoor. Als je gesealde producten koopt zijn daar vaak niet dier eigen andere eiwitten en andere stoffen aan toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. Dat is zelfs voor voedsel gevoelige mensen al een killer. Beter is om eens naar een goede rauwleverancier te zoeken waar je vers kunt krijgen. Begin bij een poelier in je buurt. En kijk eens naar de lijst op het forum van leveranciers. De meeste hebben een bezorgservice en hebben een on-line lijst zodat je kunt kijken wat ze allemaal leveren.
Je zou ook de schaal van dat ei kunnen vermalen tot heel fijn zodat hij toch natuurlijk calcium binnen krijgt. Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je genoemde andere soorten al ooit geprobeerd hebt.
#1543605
Aquillo:
Duif, patrijs en fazant heb ik niet gegeven, omdat ik kip en gevogelte moest vermijden. Een struisvogel is een loopvogel en geeft ook rood ipv blank vlees, dus dat is dan weer anders naar het schijnt. Ik koop het bij een boerderij in Tilburg en heb echt al 100x gevraagd om werkelijk alles van dat beest of zelfs of ik er 1 heel mag kopen en dan gewoon hun slachthuis vraag om me alles te leveren. Dan zie ik wel wat ik er mee doe... Maar daar zijn ze niet zo happig op (ja duh, breng er ook tussen de 200 en 250 Euro in de maand naartoe aan duur vlees...) en dat vind ik erg jammer! We zijn een betere klant dan menig restaurant, haha. En verder zitten er weinig struisvogelboerderijen in de buurt. Mijn man heeft wel eens geopperd een paar kuikens aan te schaffen (staan veel op MarktPlaats) en dan zelf op te fokken. Maar dan gaan we wel heel ver niet? Vrienden van ons hadden tot een paar jaar terug ook een struisvogelboerderij voor het leer, maar die zijn daar HELAAS mee gestopt. Volgens hun was het wel heel makkelijk om ze op te fokken. Maar ik zie het niet zo zitten!!!
#1543618
jammer. fazant geeft rood vlees. eend geeft ook rood vlees evenals wilde gans daar kun je makkelijker aan komen. Struisvogel is ondanks het feit dat het een loopvogel is ook een gevogelte. Misschien een tip om eens naar de samenstelling van het vlees van de struisvogel te kijken en naar de samenstelling van mineralen,vitaminen e.d. van andere gevogelte dat wel rood vlees geeft. Als daar overeenkomsten in zijn te vinden met de samenstelling van struisvogelvlees dan zou je wellicht wellicht wel wat anders kunnen voeren.
Maar ik kan me voorstellen dat je zelf geen struisvogels wilt gaan fokken alleen al voor je hond. Ik denk dat de kosten voor het houden en voeren niet eens zo ver liggen van de verkoopprijs van het vlees.
#1543620
[quote="Jantina"]
Aquillo, schaal krijgt hij al (vermalen tot poeder) zie 'menu'. Verder hoop ik dat hiervoor jouw antwoorden staan.
[/quote] sorry ik was iets te enthousiast in het meedenken.

maar hier heb ik een slachthuis voor je waar ook struis geslacht wordt. misschien kun je er iets mee ;)
http://www.gijzels.nl/

de link werkt niet goed, maar het adres staat er wel bij
Laatst gewijzigd door Aquillo op ma 08 mar 2010, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door