Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *sanne*
#1541901
De hondjes staan hier nu al geruime tijd volledig op KVV en sinds een tijdje wordt dat afgewisseld met wat Barf dingen.
Ze krijgen 2 keer per dag te eten (altijd een complete kvv) en zo'n 4 a 5 maal per week vervang ik 1 kvv maaltijd door iets van barf (de andere maaltijd van die dag blijft dus een volledige kvv).
Nu ben ik nog niet zo'n held wat de barf dingen betreft en bestel dus altijd de kleinere en zachtere dingen.
Wat mijn vraag nou is; ik heb dus vaak verschillende onderdelen maar van hetzelfde dier. Dus bijvoorbeeld; eendennek, eendenrug, eendkarkas. Kan je hierdoor nog wel genoeg variëren omdat het allemaal van hetzelfde dier komt? Dus de ene dag een nek en de andere dag een rug? En hoe zit dat met de nekken? Dus de ene dag bijvoorbeeld een eendennek en de andere dag een kippennek, omdat t allebei een nek van gevogelte is...? Of denk ik nu veel te moeilijk  ::)
Bedankt!
Door Too
#1541915
Ja en nee  ;)

Elk onderdeel van een dier heeft uiteindelijk z'n eigen kwaliteiten dus zowel bv.eendenrug, -vleugel als -nekken geven is helemaal goed
Sowieso is t goed om, als je t kunt verkrijgen, andere diersoorten dan in je kvv te geven en elke soort gevogelte heeft ook zijn eigen waarde... en telt mee in de variatie
Parelhoen en konijn zijn ook niet hard.. volgens t [poezen] keuringsteam
Door Too
#1542016
mettrop schreef: ff off topic, maar krijgen katten konijnenbot weg???

wilco
Yup,konijn is lekker achterpootje blijft soms een klein restje bot van liggen, half kopje is hard werken maar ook lekkkerrrrrr!
Door Esther Q
#1542409
*sanne* schreef: De hondjes staan hier nu al geruime tijd volledig op KVV en sinds een tijdje wordt dat afgewisseld met wat Barf dingen.
Ze krijgen 2 keer per dag te eten (altijd een complete kvv) en zo'n 4 a 5 maal per week vervang ik 1 kvv maaltijd door iets van barf (de andere maaltijd van die dag blijft dus een volledige kvv).
Nu ben ik nog niet zo'n held wat de barf dingen betreft en bestel dus altijd de kleinere en zachtere dingen.
Wat mijn vraag nou is; ik heb dus vaak verschillende onderdelen maar van hetzelfde dier. Dus bijvoorbeeld; eendennek, eendenrug, eendkarkas. Kan je hierdoor nog wel genoeg variëren omdat het allemaal van hetzelfde dier komt? Dus de ene dag een nek en de andere dag een rug? En hoe zit dat met de nekken? Dus de ene dag bijvoorbeeld een eendennek en de andere dag een kippennek, omdat t allebei een nek van gevogelte is...? Of denk ik nu veel te moeilijk  ::)
Bedankt!
Je voert dus ongeveer 1/3 van je maaltijden barf nu. Dat is al best wel een aardig aandeel. Voer je alleen vleesbot? Of voer je ook orgaan en spiervlees?
Ik zou vanaf deze hoeveelheid barf wel wat gaan letten op de gehele samenstelling, dus niet alleen vleesbot, maar ook wat spiervlees erbij geven en evt. een klein beetje orgaan. Hoewel orgaan vaak vrij veel in kvv zit, als ik het goed heb onthouden, dus daar niet teveel van en liefst iets anders dan wat al in je kvv zit. Als je het hierbij gaat laten qua hoeveelheid barf dan kijkt het niet zo heel erg nauw, maar als je nog meer wilt gaan uitbreiden zou ik gaan beginnen met zo ongeveer de juiste verhoudingen te voeren. Hoeft niet perse in 1 maaltijd, maar mag wel, of anders zo over een of twee weken verspreid.
Door *sanne*
#1542620
Bedankt voor jullie antwoorden!
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk te variëren. Ze krijgen naast de eend en kiponderdelen ook zalmmix, konijn/haaskarkas, parelhoen en soms sardientjes (wel uit blik) oja en de laatste keer heb ik ook gans besteld. Orgaan geef ik eigenlijk niet omdat dat zoveel al in de kvv zit. Ze krijgen soms wel de hart variatie van de smuldier.
Wat zou nog een goede aanvulling aan spiervlees zijn???
Door Nynke
#1542629
*sanne* schreef: Wat zou nog een goede aanvulling aan spiervlees zijn???
hert en paard  :)
Door *sanne*
#1542942
Nynke F schreef: hert en paard  :)
Dank je wel! Paard geef ik niet (uit principe, ben een paardenmeisje  :biggrin2: ) maar hert kan ik zeker weleens proberen...
Door Lizzy
#1542955
*sanne* schreef: De hondjes staan hier nu al geruime tijd volledig op KVV en sinds een tijdje wordt dat afgewisseld met wat Barf dingen.
Ze krijgen 2 keer per dag te eten (altijd een complete kvv) en zo'n 4 a 5 maal per week vervang ik 1 kvv maaltijd door iets van barf (de andere maaltijd van die dag blijft dus een volledige kvv).
Nu ben ik nog niet zo'n held wat de barf dingen betreft en bestel dus altijd de kleinere en zachtere dingen.
Wat mijn vraag nou is; ik heb dus vaak verschillende onderdelen maar van hetzelfde dier. Dus bijvoorbeeld; eendennek, eendenrug, eendkarkas. Kan je hierdoor nog wel genoeg variëren omdat het allemaal van hetzelfde dier komt? Dus de ene dag een nek en de andere dag een rug? En hoe zit dat met de nekken? Dus de ene dag bijvoorbeeld een eendennek en de andere dag een kippennek, omdat t allebei een nek van gevogelte is...? Of denk ik nu veel te moeilijk  ::)
Bedankt!
De ene dag eendennek en de andere dag eendkarkas is natuurlijk prima maar echt aan diversiteit voeg je niks toe. Eendennek en kippennek zijn wel weer echt twee verschillende diersoorten, ook al is het beide gevogelte. Maar ze zijn toch heel verschillend. Alleen qua hoeveelheid vet verschillen ze al van dag en nacht. Je kunt overigens ook nog goed parelhoenkarkas/vleugel geven. Of zalmkop. Of konijnkarkas. Ik geef trouwens ook geen paard. Ook een paardenmeisje :biggrin2:. (belachelijk natuurlijk want ik houd van alle dieren en ik voer ze allemaal, behalve paard dus ::)).
Door Chubby
#1543658
Hier een paardenmeisje wat gerust paard geeft. De katten vinden het alleen niet zo lekker..

Qua spiervlees zijn ze hier verzot op het wildassortiment van Richard/ Herby, heb je meteen meerdere diersoorten te pakken! Ook kalkoengehakt lusten ze graag. Hert vindt de hond wel lekker, de katten niet zo. Rund idem. Eigenlijk merk ik dat de katten echt een voorkeur hebben voor beestjes die ze zelf ook kunnen vangen, het grootvee is niet populair.
Door *sanne*
#1544181
Lizzy schreef: De ene dag eendennek en de andere dag eendkarkas is natuurlijk prima maar echt aan diversiteit voeg je niks toe. Eendennek en kippennek zijn wel weer echt twee verschillende diersoorten, ook al is het beide gevogelte. Maar ze zijn toch heel verschillend. Alleen qua hoeveelheid vet verschillen ze al van dag en nacht. Je kunt overigens ook nog goed parelhoenkarkas/vleugel geven. Of zalmkop. Of konijnkarkas. Ik geef trouwens ook geen paard. Ook een paardenmeisje :biggrin2:. (belachelijk natuurlijk want ik houd van alle dieren en ik voer ze allemaal, behalve paard dus ::)).
Dank je wel, hier kan ik wat mee! Parelhoen en konijn krijgen ze al. Zalmkop hebben ze nog nooit gehad, omdat ik dat zelf echt heel goor vind  :-[ wel krijgen ze de zalmmix.

@Chubby: ow valt de wildmix ook onder spiervlees? Dat is dan ook een goeie tip dank je wel!

Kipfilet is toch ook spier? We hebben nog weleens wat over wat ik ze dan natuurlijk ook kan geven...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door