Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wilma2206
#1513782
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag/discussiepunt over Knoflook.
Heel veel mensen geven hun hond (kat?) Knoflook door het eten vanwege de goede eigenschappen.
Nu weet ik dat de hond een oportunist is en als hij de kans krijgt, eet wat hij te pakken kan krijgen. Denk aan brood, brokken etc.
Nu heb ik, in de loop der jaren mijn honden van alles zien jatten als ze de kans kregen, tot chocolade aan toe! :o
Maar nog nooit heeft 1 van mijn honden spontaan Knoflook gejat.
Gisteren liep hier mijn pup (Bull Mastif) rond met een teentje Knoflook. Die kleintjes pakken tensotte alles en ik heb haar laten gaan.
Zo'n beetje de hele dag is ze zoet geweest met dat teentje: in haar bek, beetje spelen maar aan het eind van de dag lag het teentje er nog.
Ik heb dan ook het idee dat honden nooit spontaan Knoflook zullen eten. Denk dat dat in de natuur net zo gaat.
En van alle prooidieren die ze eten kan ik er niet 1 bedenken die wel Knoflook eet zodat honden het op die manier binnen zouden krijgen.
Waarom doen wij het dan toch door hun eten?
Zijn alle goede eigenschappen die Knoflook heeft (daar ben ik van overtuigd) ook wel van toepassing op honden?
Graag jullie mening!
Door Lizzy
#1515095
Ik geloof wel dat honden uit zichzelf look eten. Wilde look. Maar ik denk dat de smaak van knoflook wel erg sterk is. Het brand ook nogal in de bek (ook in onze mond). Maar een klein beetje vermengd met vlees (of groentenmix) vinden ze vaak toch wel erg lekker.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1515159
Ik geloof zeker wel dat de goede eigenschappen van knoflook door te voeren zijn naar onze honden. Dat ze, als ze mogen kiezen wat te jatten, eerder voor een doos chocola gaan, tja, dat geeft in ieder geval aan dat je niet aan hun zelf hoeft over te laten om te bepalen wat goed voor ze is.  :biggrin2:
Een hond is een opportunist, zou alles eten om te overleven, maar dat alles hoeft niet het optimale te zijn. En daar zijn wij dan voor aangenomen om ervoor te zorgen dat de hond een zo'n optimaal mogelijk menuutje krijgt voorgeschoteld.
Door Lizzy
#1515189
Ik denk overigens dat de goede eigenschappen zeker op toepassing zijn voor de hond. Juliette de Bairacli Levy heeft er zelfs veel honden mee gered! Ik kan je zeer het boek "The Complete Herbal Book for the Dog" aanbevelen.
Door boskat
#1515465
Lizzy schreef: Ik denk overigens dat de goede eigenschappen zeker op toepassing zijn voor de hond. Juliette de Bairacli Levy heeft er zelfs veel honden mee gered! Ik kan je zeer het boek "The Complete Herbal Book for the Dog" aanbevelen.
Jammer dat het niet in het nederlands vertaald is,mijn engels houd op met een paar woorden :( :-[
Door Limpy
#1535132
Ik had vroeger ook een kat die dol was op (gekookte/gebakken) knoflook, werd ze helemaal wild van en ze heeft dit zeker aan 2 andere katten doorgegeven.
Voor haar en de nieuwe knoflox-adapten heb ik jaren knoflook in potjes gedaan waar lekkere grassige plantjes uitkwamen om te snoepen (milder dan de knoflox zelf). Ik overweeg dit opnieuw te gaan doen (samen met andere kruiden) voor de inmiddels nieuwe lichting katten die ook dol zijn op knaagplantjes mét smaak.

Mijn jongste katertje is dol op bonenkruid, iets wat een kat in het wild ook niet zo snel zal vinden maar dieren (of het nou hond of kat is) weten blijkbaar de lekkkere smaakjes eruit te vissen, dus waarom niet een kruidentuintje voor je 4voeter aanleggen?
Door Greece
#1542808
In dat artikel staat ook dat splinters van kippenbotjes voor problemen kunnen zorgen
en als je je kat of hond een gezond en gebalanceerd maal wil geven, dat in principe kan met commercieel voedsel.
Volgens veel dierenartsen zijn deze namelijk aanzienlijk verbeterd. :uglystupid2: :uglystupid2:
Dat zegt mij al genoeg.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1542847
cairodyn schreef: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/ ... Page1.html

Ik snap niet zo goed dat schijnbaar knoflook giftig is voor honden?
Is dat niet zo of weet niemand dat dan??
In grote hoeveelheden kan knoflook bloedarmoede veroorzaken.
1 teen per 10kg hond per week is prima om te geven.
Er zitten namelijk ook veel nuttige stoffen in, vandaar dat het wel gegeven wordt.
Voor katten is het wel giftig.
Door 202Spots
#1543118
Je kan zelf 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks aan je hond geven
Maar knoflook word afgeraden om aan katten te voeren..
Hier nog wat meer in engels:

Garlic is only harmful when fed in high quantities.
The recommended amount of fresh garlic is 1/2 to 1 small clove per 20 lbs (9 kilo) of body weight daily.
de rest :
Mary Straus site:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg678747

If you've given your cat garlic, it is probably not going to cause anemia.
It takes large quantities of it to be toxic enough to make the cat seriously ill, or very frequently giving it to your cat for a long period of time. However, it is bad for your cat because it will do damage to the cat's blood cells, and if you have been giving it to your cat you should stop. If you are worried, look at the page on feline anemia and watch the cat for any symptoms. Generally the damage is not permanent, because if you stop giving the cat garlic its body will be able to return to producing a normal red blood cell count.
http://www.fleascontrol.com/cat-eat-garlic.htm
Door Margarieta
#1544689
Je kunt als alternatief ook Chinese snijknoflook oftewel bieslook gebruiken.
Je kunt het zelf zaaien en daarna snijen of in de blender doen met groenten. Het bevat veel vitamine C en is vochtafdrijvend, daarnaast bevordert het de spijsvertering. Het is minder sterk van smaak dan knoflook. Je kunt het ook invriezen. Dus allemaal erg handig. Mijn honden vinden knoflook lekker, maar dit ook.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1545291
bieslook is familie van de ui en daarmee erg giftig voor honden (iets minder voor katten dacht ik).
Gebruikersavatar
Door pike
#1545470
koekje schreef: bieslook is familie van de ui en daarmee erg giftig voor honden (iets minder voor katten dacht ik).
knoflook is ook familie van de ui  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door