Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#1541850
Hallo,

Ik ben nu zo'n drie weekjes aan het barfen met m'n witte bol en het bevalt mij (en vooral Raiko haha) uitstekend. Hij lust alles en het gaat ook allemaal netjes naar binnen. Hij geniet echt van z'n maaltijd, elke keer weer! Zo leuk om te zien!!  :)

Maar nu heb ik toch weer een paar Barf vraagjes.
Hier komen ze:

- Waar valt zalmlijf onder: spiervlees of vleesbot? Ik las dat zalmkop onder vleesbot valt, maar zalmlijf dan ook?
- Runderlappen, kipfilet etc. uit de supermarkt (of bij de slager) is ook geschikt om als spiervlees te gebruiken of niet?
- Ik heb laatst wat kip- en eendenkarkasjes gekocht bij de biologische slager en toen ook een lamsbotje (gedeelte van de nek geloof ik) meegenomen. Is dit niet te hard?
- Wat raden jullie aan als recreatie bot? Gewone runderhuidbotten durf ik 'm niet te geven. Die trekt ie helemaal uit elkaar, en als ik niet uit kijk slikt ie het zo naar binnen. Dus die komen er hier niet meer in. Ik ben benieuwd wat jullie hier voor gebruiken.

Dit was het ff weer voor nu. Alvast bedankt voor de evt. reacties!!
Door Nadia
#1541853
- zalmlijf heb ik zelf nog nooit gezien?? Zit er veel graag aan/in?? Zoja, zou ik het onder vleesbot laten vallen, zo nee onder spiervlees. Ik tel voor het gemak in mijn menu vis apart.

- runderlappen en kipfilet uit supermarkt kun je zeker als spiervlees gebruiken (behalve varken niet, maar dat zul je wel weten) het is alleen een beetje duur, uit de supermarkt..

- Het is van pc tot pc moeilijk te bepalen of jouw lamsbotje te hard is.. Sowieso verschilt het hoe oud de lam is geweest.. Als je er met de snoeischaar doorkomt is het geen probleem.

- Je zou als recreatiebot een (jong) lamskop kunnen geven. Daar issie wel even zoet mee..
Door Too
#1542082
Bedoel je met zalmlijf de graat, waar alle mooie filets vanaf zijn... dan is t bot

Supermarktvleesjes zijn spiervlezen [over t algemeen wel wat kostbaar  ;)] als t zonder bot is mag je elk vlees [muv varken] als spiervlees geven... kip, koe, lam, geit, kalkoen, hert, konijn etc

Mbt recreatiebot.. dat blijft lastig, veel botten zijn gewoon te hard en leveren gebitsschade of verstoppingen op.. om m wat uitgebreider knaagwerk te geven zou je aan een zalmkop oid kunnen denken, dat is eten én knagen in een.
Door 202Spots
#1542144
Senna99 schreef: - Waar valt zalmlijf onder: spiervlees of vleesbot? Ik las dat zalmkop onder vleesbot valt, maar zalmlijf dan ook?
Wanneer het 'n hele zalm is met visvlees er nog aan dan is het vleesbot, net zoals hele sardientjes of hele makreel of ander hele vis.
alleen de graat is als bot
Runderlappen, kipfilet etc. uit de supermarkt (of bij de slager) is ook geschikt om als spiervlees te gebruiken of niet?
Ja dat kan al spiervlees, maar dan moet er wel 'n calcium bron bij, als je b.v kale botten hebt dan kan je 't vlees erbijn doen, of anders 'n theelepel gemalen eierenschaal er doorheen
Ik heb laatst wat kip- en eendenkarkasjes gekocht bij de biologische slager en toen ook een lamsbotje (gedeelte van de nek geloof ik) meegenomen. Is dit niet te hard
Lams nek kan wel gegeven hoor,Lams ribben en ruggewervels kan ook
- Wat raden jullie aan als recreatie bot? Gewone runderhuidbotten durf ik 'm niet te geven. Die trekt ie helemaal uit elkaar, en als ik niet uit kijk slikt ie het zo naar binnen. Dus die komen er hier niet meer in. Ik ben benieuwd wat jullie hier voor gebruiken.
Ik vind schouderblad altijd mooi als recreatie bot...kan er alleen niet altijd aan komen.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1542602
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de zalm nog 'ns ff bekeken. En er zit toch nog wel aardig wat vlees aan. Je ziet de ruggewervel (noem je dat bij een vis zo..Geen idee eigenlijk? :confused1: ::)) wel, maar d'r zit ook nog wel wat roze filet aan, vleesbot dus.
:biggrin2: Ja, ok. Bij de supermarkt is het natuurlijk wel behoorlijk duur. Maar goed, als de nood eens aan de man (hond) is, is het wel makkelijk voor een keertje. :)
- Mooi, kan ik het lamsnekje wel geven. Ik had ook apart wel om een zacht stukje gevraagd. Zal er voordat ik het geef nog ff de snoeischaartest mee doen. ;)
- @202Spots: Maakt het nog wat uit van wat voor een dier/leeftijd dat schouderblad is?
-@Nadia: Ik vind zalmkop nog niet zo erg, maar voor wat betreft andere dieren heb ik er nog een beetje moeite mee...(ja, voor mezelf dan. Raiko zal er vast geen moeite mee hebben.. ::) :biggrin2:)
Ook wel weer hypocriet van me natuurlijk, dat ik vissekoppen niet zo erg vind.. ::) :biggrin2:
Op zich ben ik verder al een stuk makkelijker geworden, maar ja..zo'n kop, die je dan zo aan zit te staren.. :-\ Brrrr...nog ff niet..dan moet ik nog even wat meer moed verzamelen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door