Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tues
#1541410
Hallo,

Mijn naam is Tuesday en ik ben 23 jaar. Ik woon samen met mijn aanstaande vrouw in Spijkenisse. Zij is 20 jaar. Samen hebben wij de nodige huisdieren. We hebben 2 honden. Nino, een golden retriever van bijna 5 jaar en Bailey ons vuilisbakkie uit Mallorca van bijna 7 maanden. Ook hebben wij 2 katten, Jumper en Maui, broer en zus. En verder hebben we een konijn genaamd Flexie, een cavia genaamd Draco en een hamster genaamd Panda.

Wij voeren onze honden nu Smuldier vlees compleet (of Rodi als de Smuldier weer eens op is in de supermarkt) met rijst en erwten. Dat heet geloof ik kvv. Maar wij willen graag toch iets van Barf in het menu gaan verwerken. Wij hebben helaas niet de financiële mogelijkheid om een volledig Barf menu te gaan geven, want dat is toch redelijk prijzig. Maar toch klinkt Barf ons als muziek in de oren. Nu hoopte ik dat jullie ons misschien advies kunnen en willen geven hoe we toch iets van Barf in het menu kunnen verwerken. Zo super veel kennis hebben we er namelijk nog niet van.

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

Groetjes, Tuesday en Selina
Door **Jolanda**
#1541418
Welkom!!
Hele beestenboel bij jullie! Op een ezel, schaap, geit en kip na kun je een kinderboerderij beginnen :D ;D

Je zou om te beginnen producten kunnen nemen die niet in de smuldier zit, dit voor de afwisseling ;)
Denk aan konijn, parelhoen, kalkoen of lam.

Je kunt bijv er voor kiezen om konijnenschouders (of koppen) met een beetje lamsvlees en kalkoenorgaan te nemen. Die producten koop je uiteraard niet in de supermarkt, want dan word barfen indd erg duur ;) Je kijkt of er producten in de 'vraag en aanbod' bij jou in de buurt aangeboden word of gaat op zoek naar een poelier die jou enkele producten tegen een leuke prijs kan verkopen. Voor lamsvlees vraag je bij de islamitische slager naar afvalvlees ;)

Je kunt ook een visboer benaderen en vragen naar zalmkoppen/karkassen. Dit voegd dan ook iets toe aan het menu van smuldier. Zalmkoppen/karkassen kun je in veel gevallen voor niks krijgen maar er zijn visboeren die er 50cent per stuk voor vragen (nog altijd niet duur ;) )

Barfen hoeft niet duur te zijn hoor, als je maar weet waar je het moet halen ;)
Wat percentages betreft hoef je niet nauwkeurig te zijn aangezien je hoofdzakelijk kvv voerd ;) Wanneer je enkele dagen zelf gaat samenstellen kun je je aan de richtlijnen houden die in de barf-bieb staan (50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan en 15% groenten)
Door Lizzy
#1541445
Hallo Tuesday en Selina,
Welkom op Barfplaats! Het gaat er inderdaad vooral om dat je goedkopere adressen vindt. Dan is barf niet duur namelijk. Volgens mij woon je niet zo ver van het Islam Centrum vandaan, toch? Daar zou je bijv. wat geitenvlees of lamsvlees kunnen kopen (voor de hond). En dat kun je dan mengen met wat gezonde tafelrestjes. Je kunt daar ook kippennek kopen. Dat is handig om als beginnersvleesbot mee te beginnen. En dan geef je bijv. een paar kippennekjes met wat lams of geitenvlees. En net wat Jol al schrijft: ga naar de visboer en vraag daar om zalmkop. Die zijn niet duur en krijg je soms zelfs gratis. Eens per week een zalmkop is dus een heel gezonde en goedkope maaltijd! Verder moet je er vooral op letten dat je geen dingen geeft (of niet zo vaak) die al in je KVV zitten. Rodi en Smuldier, daar zit vooral kip en rund in, dus concentreer je vooral op diersoorten die niet in de KVV zitten. Zoals eend, geit, lam, etc. Op dit moment in tijd zijn de lamsribben en geitenribben van het Islam Centrum nog te hard voor jullie honden. Dus begin rustig aan, met bot van kip. Maar in de toekomst behoord dat ook zeker tot de mogelijkheden.
Door mettrop
#1542009
hoi,

ik begin ook pas net met vers, en het is gewoon super om te zien hoe de pup er op reageert!!!
dus wacht maar tot ie zijn eerste nekkies ofzo krijgt, da's pas helemaal mooi!

wilco

ps, die kennis komt er wel, er is genoeg leesvoer hiero, plus alle ervaren barfers hier zijn hartstikke behulpzaam, dus dat komt wel goed, twijfel ik niet aan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door