Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Yada
#1541782
M'n hond heeft sinds een paar weken een kale plek rond 1 oog en een kale plek boven op zn kop gekregen. Nu zat ik eerst aan demodex te denken, maar aangezien de DA geen beestjes onder de microscoop zag zit ik aan een allergie te denken aan iets wat in Carnibest Eko zit.

Ik ga dinsdag na Tannetje Koning voor een 2nd opinion en een bloedtestje maar ik wil vooraf al vast een paar dingetjes te weten komen, allicht kan iemand me er mee helpen?

1. Als een hond intollerantie heeft voor een bepaald eiwit, stoot hij dit dan voledig af?  Ik zit namenlijk met mn hond in training en dit zou betekenen dat hij niet meer kan beschikken over de eiwitten. Zeer belangrijk voor me om te weten

2. Is zonder eliminatie dieet, aan de hand van een test te zien voor welke dier een hond allergisch is? Of dat hij een graan/rijst allergie heeft?

3. Kan een hond ook kale plekken krijgen van een graan/rijst allergie?

4. Stel dat ik een eliminatie dieet moet invoeren, wil ik graag haaksbarf  kvv gaan geven omdat ze 7/8 verschillende soorten dier hebben en geen rijst toevoegen. Na hoeveel weken weet je 100 % zeker dat een hond er niet allergisch voor is?


ALvast bedankt !!!
Door sandrra
#1541835
3: Een hond krijgt ook kale plekken van rijst/graan. Onze Mazoe was kaal verging van de jeuk en kreeg zelfs hotspots, ontstoken oren, troep ogen.
4: Zes tot acht weken geef je 1 compleet diersoort. Wanneer ze daar niet op reageren voeg je een tweede soort toe en kijk t ff aan. Weer geen reactie dan derde diersoort enz enz enz.
Door bloemetje
#1541837
1 en 3 weet ik helaas niet..

2. Nee dat kan helaas niet!

4. Dat moet minimaal 6 weken! Het moet een vleessoort zijn die ze nog nooit heeft gegeten.
Door mcSnurk
#1541854
ligt er ook aan hoe erg de intollerantie is. Het kan beginnen met kale plekken en langzaam erger worden. Het kan zelfs zijn dat er een acute reaktie op volgd. Zo'n beetje als bij mensen met een aardbei of pinda-allergie. Je moet dan dat bepaalde eiwit vermijden, niet alle eiwitten. Er is verschil tussen een allergie of intollerantie. Het zou dus kunnen dat hij na verloop van heel lange tijd datgene weer zou kunnen verdragen.

Bloedtest op voedingsallergie wordt meestal afgeraden omdat dat niet betrouwbaar zou zijn :-\
Door Yada
#1542064
thanks voor alle antwoorden !

Is op een graan allergie wel te testen? Ik zou het zonde vinden als hij geen kip/rund en lam meer kan eten terwijl het misschien wel van de rijst komt.

Heb het idee dat er in de biologische variant van CB veel meer zit dan in de normale natuurvoer en lam
Door Too
#1542100
Rijst/graan intolerantie is net zo makkelijk uit te sluiten... paar weken rijst/graanvrij voeren en kijken wat er gebeurt.
Door Yada
#1542143
True, maar dan zou ik het met een kip/rund variant zonder rijst moeten doen, anders weet je nog niet waar aan heeft gelegen.
Door Yada
#1542251
Ok ok, dus misschien handig om toch kip te gaan geven... mocht het erger worden afkappen,  en anders ligt het dus hoogstwaarschijnlijk aan de rijst.
Door Too
#1542266
Zal ik t iets genuanceerder brengen? :)

Als CB eko t enige is wat je hond te eten krijgt en parasieten zijn uitgesloten dan zou voor mij de eerste stap t uitsluiten van alle granen en rijst zijn
Na een week of 3/4 zie je dan wel resultaat of niet,
zo niet dan komt een serieuze eliminatie in beeld dwz een week of 6 slechts 1 [bvk nieuwe/onbekende] diersoort voeren en vandaar uit geleidelijk andere diersoorten introduceren

Ik hoop dat Tannetje jullie verder kan helpen, hou je ons op de hoogte?
Door Bennie
#1542817
[quote="Yada"]
True, maar dan zou ik het met een kip/rund variant zonder rijst moeten doen, anders weet je nog niet waar aan heeft gelegen.
[/quote]Volgen mij zit in de CB diabetes variant geen rijst. Dies er in Natuur (ik vermoed rund*kip) en in Lam (wellicht ook eend) als ik het goed heb.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door