Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#1542059
Goed we willen de beren wat meer laten barfen,
Eten voornamelijk kivo nog met 1 a 2 keer per week barf. Eten spul als geitenribben helemaal prima.
Dus we willen het volgende gaan halen.
Ze krijgen nog iedere morgen een klein hapje 250- gr kivo (evt door wat anders vervangen spiervlees?), voor de rest is ons voorstel het volgende (beren wegen ongeveer 60 kg):

ma runderpens 500
di eendenek 500          groenten 200
wo geitenrib                 750 groenten 200
do runderhart 500
vr paardenvlees 500 groenten 200
za konijnenrug 500 groenten 200
zo zalm               1000 groenten 200 eitje
ma lam pens                 500
di eendenrug 500 groenten 200
wo runderstrot 500 groenten 200
do kip hart\lever 300          kalfsbot 200
vr eendenek 500 groenten 200
za hazerug                 500 groenten 200
zo kopvlees                 500 kippemaagjes 150 kalfsbot 200 groenten 200 eitje
ma runderpens 500
di eendenek                 500 groenten 200
wo geitenrib                 750 groenten 200
do runderhart 500
vr paardenvlees 500 groenten 200
za konijnenrug 500 groenten 200
zo zalm               1000 groenten 200 eitje
ma lam pens                 500
di eendenrug 500 groenten 200
wo runderstrot 500 groenten 200
do runderorgaan pakket 500
vr eendenek                 500 groenten 200
za hazerug                 500 groenten 200
zo kopvlees                 500          kippemaagjes 150 kalfsbot 200  groenten 200 eitje

Maci krijgt 200 gram groenten, en Kaio 100 gram. Maci heeft wat meer groenten nodig.

Wat vinden jullie van dit menu?
Door Nadia
#1542372
Ik tel 7 diersoorten + vis! ideaal.

Mag ik vragen waarom je eendennekken wilt voeren?? Dit is namenlijk hap slik weg.. Je beren hebben daar geen kauw plezier aan..

Pff ik moet even wennen aan die grote getallen.. Wat eten ze veel zeg! persoonlijk zou ik iedere dag vleesbot geven + orgaan of spiervlees en groente.. Zodat ze elke dag wat te kauwen hebben. Het kan ook zo hoor, wat jij makkelijk vind.. Maar Kain zou dan diarree hebben.
Ik heb even geen percentages uitgerekend.. Sorry..
Door Lizzy
#1542420
Qua afwisseling en vleessoorten is het echt schitterend! Ik heb de percentages berekend maar alleen de eerste twee weken genomen en dan kom ik op de volgende percentages: : 53% vleesbot, 2% spiervlees, 22% orgaanvlees en 23% groenten. Ik weet niet waar jij op komt?

Ik zou zelf 20% orgaanvlees gaan geven. En je verhouding pens en ander orgaanvlees vind ik niet in balans. Je voert 5% organen als hart, lever, nier, etc. en 17% pens. Ik zou 10% pens en 10% andere organen gaan geven. Misschien maak je dat in de twee daaropvolgende weken weer goed hoor, maar ik zou zelf liever hebben dat mijn menu per twee weken lekker in elkaar steekt. Ik vind 23% groenten ook teveel. Ik zou 15% gaan geven. Tenzij jouw honden nierproblemen hebben? Ik lees dat 1 van je honden meer nodig heeft maar waarom is dat? Verder denk ik dat als je alleen vleesbot op het menu hebt staan, je geen groenten moet geven. Want alleen groenten, dat gaan ze (denk ik) niet eten. Dus ik zou de groenten geven op dagen dat je of spiervlees of orgaanvlees geeft.

Ik zou dus zelf 10% meer spiervlees gaan geven (van 8% minder groenten en 2% minder orgaan).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1542568
Dankje,

@Nadia, eendenekken krijgen ze nu ook wel eens, en dat kraken ze toch best goed, ok het is wel snel weg maar het hoeft ook niet iedere dag heel veel werk te zijn. Maar bv kippepoten durf ik niet te geven, want die zijn zacht aan de buitenkant en dan menen ze ze gewoon te kunnen doorslikken, wat ze dus ook gewoon doen. Maar eendenekken kraken ze ongeveer 5 x.
Als het aan hun lag aten ze nog 10 x zo veel hoor  ;)

@Lizzy
Eens even kijken, ik kwam nl op andere percentages uit, maar dan heb ik wel runderstrot bij het spiervlees gerekend. Maar dan snap ik het nog niet.
hmm te veel pens? ik zal eens even kijken hoe of wat dat dan aan te passen, door welk ander orgaanvlees is dat het best te vervangen zeg maar. Qua vitaminen enzo. Onze DA is fan van runderhart.

Ik zal eens mijn gehele lijstje inclusief berekening laten zien, dan is het makkelijker aan te geven waar ik evt een denkfout heb zitten
Maar omdat excel niet leesbaar om te zetten valt staat de file even op het web:
Excel file    :    http://www.newf-kaio.be/barf.xls
Html file    :    http://www.newf-kaio.be/barf.htm

Maci krijgt even wat meer groente omdat hij van de zomer wat wondjes had op zijn rug en daar heeft zich dan een schimmel ingenesteld. Die is inmiddels wel weg dmv van fijne pillen :-X  maar de groenten ed zijn voor extra vits

Groenten eet Kaio gewoon kaal met veel smaak op :D Ja echt ! Maci laat meestal wel wat liggen want die doet niet de moeite om alls op te likken, is Kaio ook weer blij. 
Door Nyncke
#1542636
Ipv kippenpoten/ eendenekken zou je eens kunnen kijken of je braadkuiken ( of soepkip) kunt vinden.
Braadkuiken is plm 900 gram. Haal ik bij de Jumbo of de Lidl ( plm 2 euro)
Soepkip verschilt nog wel eens van gewicht, maar zie ik ook niet erg vaak.
Door Nyncke
#1542776
Plus 250 gram smorgens, dus 950 gram...maar ik reken nu pas...dat is minder als Cadiz krijgt, die krijgt met 40-45 kilo plm 1250 gram per dag.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1542862
tja
tot nu toe kregen ze hoofdzakelijk kivo, 750gr tot 1 kg per dag. Nou weet ik dat je van kivo veel minder nodig hebt dan ander kvv.
Verder krijgen ze bij clickertrainen wel beloningen, rodiworst, kippeworst van lidl oid. Dat tikt best aan.
Bij waterwerkseizoen krijgen ze die 2 dagen ook wat meer, maar ja dat is voorlopig niet aan de orde.
Dus we willen eerst met deze hoeveelheden werken, mocht meer nodig zijn zullen ze dat wel krijgen hoor.
En ja het zijn smalle newfs, hou niet zo van die dikkerds, maar dat weten jullie al lang he.

Soepkip, nou daar moet je bij Kaio niet mee aankomen. Die kijkt je dan echt vies aan, bah eet dat zelf, taai spul. Kuiken dat kan wel maar heb dat hier in belgie nog niet gevonden, helaas, ook niet bij de Lidl.
Door Nyncke
#1542894
Zeg, zeg..je wilt toch niet zeggen dat Cadiz dik is ;)
Mijn gratenpakhuis...maar hij krijgt van Kivo ook iets meer als een kilo maar ik geef weinig tot geen trainingsvoertjes.

Bij de Lidl hier liggen de braadkuikens niet op een logische plek, bij de loempia's ed ( trouwens wel uitkijken want de ingewanden zitten in plastik zakje in het kuiken)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1542925
Goh ik dacht dat je Cadiz kon rollen. :D
Nee zonder gein, nee dat wil ik niet zeggen, en nee ik vind Cadiz niet te dik, integendeel, anders had ik het wel gezegd he :P

Maar ja ze krijgen nu die hoeveelheid en ik wil die in het begin gewoon aanhouden en dan kijken. Er iets bijgeven is altijd makkelijker. Dit is dan ook het menu voor de eerste 4 weken, meer wordt er dan nog niet ingekocht, na 3 weekjes evalueren we het en dan kijken we wat er anders moet.
Gebruikersavatar
Door kira
#1543521
Nou ik vind het normale beren porties hoor. Hier krijgen de Grote en Kleine beer 857,14 gram per dag. Theemuts en Dame eten 720 gram per dag. Arie krijgt 500 gram per dag. En huisgenoot van Dame 471 gram per dag (die laatste is een reu van 55 kilo, maar hij loopt alleen aangelijnd). Op dit moment krijgt Kleine Beer wat extra's, ze is iets te veel graat waarschijnlijk omdat ze bezig is met het maken van een nieuwe jas. De eerste 3 beren lopen iedere dag 2 uur los in het bos, grote beer doet daarnaast 2x per week training (jacht en gg), Kleine Beer doet 2x per week zoek/speurwerk en daarnaast verkiest zij het zwempad boven het bospad. Grote Beer en Dame zijn trouwens beide echt groot, volgens mij komen die de bruine reu van Kaio iets te boven, of zijn ze even groot.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1544722
ok ben net gek dus ;)
Maar wat vinden jullie van de precentages dan?

@ Lizzy ik snap eigenlijk niet hoe je aan 2% spiervlees komt?
Door Lizzy
#1544742
[quote="Kaio"]
ok ben net gek dus ;)
Maar wat vinden jullie van de precentages dan?

@ Lizzy ik snap eigenlijk niet hoe je aan 2% spiervlees komt?
[/quote]

Kan ik me voorstellen :D :-[

Ik heb nu de percentages van je hele menu berekend (dus alle weken). En ik kom op:

45% vleesbot, 15% spiervlees, 20% orgaanvlees en 20% groenten. Mijn excuses :-[. Ik had gewoon gelijk het hele menu moeten nemen!
Door Nyncke
#1544767
Dan eet Cadiz wel erg veel in vergelijking ( hij is notabene ook veel lichter ) met andere beren en qua beweging ontloopt het elkaar niet veel.
Door chocolate
#1544781
Nou dan kan ik in principe een hele roedel onderhouden :P. Heb van het gewicht van mijn schatten 2á 2,5 % genomen, dan kom ik op Choco (teef, 67 kilo) op 1675 gr per dag. Chanel (teef 55 kilo) 1375 per dag en Lily (teef, 11 maanden 49 kilo) 1225 gr per dag. Maar haar geef ik meer omdat ze nog in de groei is. Ik geef ze allemaal rond de 1250 gr per dag. Soms meer, soms minder. Ze zijn actief en hebben altijd honger, en zijn mooi op gewicht :).

Ik denk als ik ze minder dan 1000 gr. zou geven ze gek zouden worden. En ipv dat ze elkaar nu al naar het leven staan, als ze hun eten krijgen, het bij mij zouden komen halen :biggrin2:


groetjes Sandra
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door