Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1541416
Ik heb vorige week Kefirroosjes van Annie gekregen :-*
Zij had ze al in een laagje melk gezet en ik zou op zoek gaan naar een recept ::)
Helaas door omstandigheden ben ik er nog niet aan toe gekomen om iets met de kefir te doen :-[
Vanavond toch maar dingen opgezocht :) Ik heb de melk van de kerif afgehaald (omdat het meer dan een week zo in de koelkast stond :-[ ) daarna goed afgespoeld met water en de roosjes in een bakje met water en suiker in de koelkast gezet. Ik had ergens gelezen dat dat zo kon.

Nou heb ik in de tussentijd al het een en ander gelezen maar ik kom er geen wijs uit :-[

Ik haal morgen een pak melk, doe de kerif met de melk in een maatbeker en zorg dat die op een hele donkere plek komt te staan...dan wacht ik 24uur en 'filter' de roosjes uit de melk....en dan?? Is de kefirmelk dan al klaar?
Kan ik daar dan nog bijv wat bosbessensiroop of limonadesiroop toevoegen voor de smaak? (voor de kids ;) ) of wat anders waardoor het wat zoeter word?
En als ik het een dag langer laat staan, krijg ik dan iets wat meer op yoghurt lijkt?

Ik vind het wel een beetje akelig hoor, heb echt het idee dat ik het helemaal ga verprutsen en dat het voor geen meter zal smaken :-\ Ik durf het niet eens te proeven dat weet ik nu al :D ;D

Tips zijn dus welkom, want de info die ik vind als ik zoek op kefir pak ik nu niet op :-[
(ik snap er niks van en heb het idee dat iemand het moet uitleggen alsof ie het tegen een kind van 8jaar heeft ::) :-[ )
Door **Jolanda**
#1541587
Dankje Lizzy. Ik zie nu dat op die site niks over suiker bij het water word geschreven terwijl dat op een andere sit wel erbij staat :-\
Daar had ik gekeken voor een recept, maar ik pik het niet op en het lijkt te eenvoudig ::) Duus vandaar dat ik om bevestiging vraag ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1541620
toen ik ze in huis had en ze niet gebruikte stonden ze in water met wat melk in de koelkast .
iedere 2 dagen spoelde ik ze en deed er weer wat melk/water in
voor t bereiden deed ik melk en kefir in een kan .
deze liet ik afgedekt met een papierenkeukendoekje in een keukenkast staan voor  2 a 3 dagen
iedere dag roerde ik er 2x zachtjes doorheen met een houten pollepel
zelf vond ik de dikkere kefir lekkerder (soort hangop )
ik denk dat je even moet kijken hoe snel het gaat want ik weet niet hoeveel roosjes de hebt
als het goed was zeefde ik de kefir roosjes in de plastic vergiet met daar in een grote zakdoek .
roosjes weer in een niewe lading melk en het eind resultaat in de zakdoek die ik opknoopte zodat er veel (zuur ) vocht uit kwam.
dit heb ik onderandere op de boterham gegeten met wat bosbessen jam !!! :P :P
de spullen (kan en vergiet enz)  moet goed schoon zijn voor je het gebruikt en geen ijzeren voorwerpen gebruiken , kunnen de roosjes niet tegen.
misschien dat het bij jou een dag langer duurt de 1e keer omdat de roosjes ff hebben stil gelegen in de koelkast
er word ook geschreven dat je de roosjes kunt bewaren in de vriezer , maar heb dat nog nooit geprobeerd.
Door annielaumen
#1541728
Zet de kefir op melk in een glazen pot
Dek het af met keukenpapier
Laat het 1 a 2 dagen staan,meestal in een keukenkastje
Kiep het om in plastic vergiet
Het opgevangen kefir drink ik Astrid en de jongste zoon op
De kefir spoel ik af en doe ik weer in de schone pot met melk
Kefir die ik niet gebruik bewaar ik in de koelkast met melk
Paar keer in de week spoel ik hem dan af en zet hem weer terug in de ijskast met melk
Suc6 mislukt het ik heb nog wel wat voor je
Grt Annie
Of hier kijken wat Lizzy al aansprak http://www.melkkefir.nl/
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1541814
Ook ik ben hier dus volop met dekefir aan het stoeien geweest. De eerste keer duurt even omdat de roosjesin water hebben "gerust" Dus even volhouden Jolanda en dan beginnen ze zich te vermeerderen als een gek.
Ik lees hier alleen dat er mensen  zijn die dit mengsel zo'n 2 tot 3 dagen laten staan en dan afgieten. Ik had dacht ik ergens gelezen dat je het dus niet langer mag laten staan dan 1,5 dag??
Alsik dat dus doe dan blijft het dus echt net zo vloeibaar als melk. Als ik dan op youtube kijk dan hebben die mensen echt een ssort yoghurt....
Doe ik dan toch nog iets verkeerd?
Door annielaumen
#1541829
Daar kun je toch niks aan fout doen
Het ligt aan de hoeveelheid roosjes
of hoeveel melk die je gebruikt
Ik werk met 2 potten
En ieder pot staat 2 dagen
Grt Annie
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1541881
Je kan er limonade siroop in doen,ik zelf doe het niet.

Ik laat het 2 dagen staan ,ik gebruik een plastic van de ikea met losse deksel erop.
Ik neem houdbare halfvolle melk.

Ik let er altijd op dat de verhouding goed is dus 100 gram roosjes op 1 liter melk,vermeerder het dan geef ik het aan de honden of geef het weg.
Door **Jolanda**
#1542387
Dankjullie voor de reacties! Het is dus echt gewoon heel simpel ;) :-[

Ik had nog eens verder gelezen over mijn water met suiker maar er moesten nog rozijnen bij, dus dat heb ik vanmorgen nog gedaan ;)
Ik zal ze zo nog eens op melk zetten en afwachten wat het gaat doen ;) De hoeveelheid roosjes is volgens mij wel al toegenomen de afgelopen weer :biggrin2:
Door robbiekomvoor
#1542401
Doezengek schreef: Ook ik ben hier dus volop met dekefir aan het stoeien geweest. De eerste keer duurt even omdat de roosjesin water hebben "gerust" Dus even volhouden Jolanda en dan beginnen ze zich te vermeerderen als een gek.
Ik lees hier alleen dat er mensen  zijn die dit mengsel zo'n 2 tot 3 dagen laten staan en dan afgieten. Ik had dacht ik ergens gelezen dat je het dus niet langer mag laten staan dan 1,5 dag??
Alsik dat dus doe dan blijft het dus echt net zo vloeibaar als melk. Als ik dan op youtube kijk dan hebben die mensen echt een ssort yoghurt....
Doe ik dan toch nog iets verkeerd?
        ik laat het vaak een paar weken staan en dan wordt de kefir dikker en dan komt er een gelige laag op de bovenkant.
ik drink het niet zelf,maar voer het aan de honden ;)
Door robbiekomvoor
#1543140
lauraV schreef: :g:  :o een paar weken? loopt t dan niet zelf weg  :biggrin2:
  hahaha,nee hoor,het wordt dan steeds dikker,wat yoghurt achtig ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door