Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1541573
Omdat mijn honden 's morgens KVV krijgen en daar naar horen zeggen nogal vrij veel pens in kan zitten, dacht ik i.p.v. pens eens een boekmaag te bestellen.
Toch net weer anders wellicht en daarmee denk ik een toevoeging.
Nu vraag ik mij alleen af of een boekmaag dezelfde eigenschappen voor de darmen heeft als een pens? Ik geef namelijk verhoudingsgewijs meer pens dan anders orgaan zoals nier/hart/lever.

Ik moet hem zo gaan portioneren en vraag me dus af hoeveel ik per keer moet geven. Net zoveel als pens of net zoveel als ander orgaan?
Door Ons Elftal
#1541708
Happy Tail schreef: boekmaag is veel viezer :biggrin2: is veel lekkerder hier :biggrin2:

ik zie boekmaag en pens als hetzelfde; het is een maag voor of na de pens. Maar er zit nog veel meer vulling in dan de vuile pens die ik altijd heb

Dank je wel. Dan ga ik me er zo maar eens op storten  :)
Door Ons Elftal
#1542477
pike schreef: Volgens mij bevat de boekmaag niet de bacterieën die zorgen voor de afbraak van cellulose. Die zitten alleen in de pens en de netmaag.  :-\
Dan is het misschien verstandiger om toch pens te blijven geven en af te wisselen met boekmaag? Ik geef nu één keer per week pens, dan zou ik bijvoorbeeld de ene week pens de andere week boekmaag kunnen geven?
Of toch de boekmaag maar in dezelfde hoeveelheden als nier/hart/lever?
Ben gisteren niet aan portioneren toegekomen, dus kan het nog anders doen.
#1542479
Ons Elftal schreef: Dan is het misschien verstandiger om toch pens te blijven geven en af te wisselen met boekmaag? Ik geef nu één keer per week pens, dan zou ik bijvoorbeeld de ene week pens de andere week boekmaag kunnen geven?
Of toch de boekmaag maar in dezelfde hoeveelheden als nier/hart/lever?
Ben gisteren niet aan portioneren toegekomen, dus kan het nog anders doen.
Ik vind boekmaag dermate op pens lijken dat ik eerder de ene week pens en de andere week boekmaag zou geven.
#1542718
Makkelijk om te weten...

Een koe heeft vier magen.
Als de pens (eerste maag) vol is, komt het gras terug in de mond waarop het fijngekauwd wordt.
Hierna wordt het weer ingeslikt.
In de pens wordt het voedsel door micro-organismen gefermenteerd.
De tweede maag, de netmaag, zorgt ervoor dat het gefermenteerde voedsel doorstroomt naar de boekmaag.
In deze derde maag ,de boekmaag ,wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald.
Als laatste volgt de vierde maag, de lebmaag. Deze maag lijkt het meest op de maag zoals bij niet herkauwende zoogdieren.
Hier wordt het voedsel verteerd door spijsverteringssappen en doorgegeven naar de dunne darm.
In de darm gaat de vertering verder en worden de vrijgekomen voedingsstoffen via de darmwand in het bloed opgenomen.
Via het bloed worden de voedingsstoffen getransporteerd naar de plaats waar ze nodig zijn.
Onverteerde voedselresten worden via de anus als feces (mest) uit het lichaam verwijderd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund)
Door Ons Elftal
#1542744
Nou, ik heb hem net onderhanden genomen die boekmaag.
Geen idee of ik het goed gedaan heb. Hij was dus super vuil  :o.
Eerst al het vuil er zo'n beetje uitgehaald en daarna nog met koud water afgespoeld en in zakken in de vriezer gedaan. Ik kreeg het vuil er namelijk niet echt goed uit en het leek me niet erg goed om de honden zoveel onverteerde maaginhoud te voeren.

Misschien heb ik het dus wel helemaal verkeerd gedaan, maar ik moest even wat. Dit had ik niet verwacht, dan zou ik het van te voren wel gevraagd hebben.

Volgens mijn man mag ik blij wezen dat ik snotverkouden ben, want het ruikt hier binnen volgens hem niet echt naar roosjes  ;D
Door Ons Elftal
#1542988
May Linn schreef: Ja lekker hé boekmaag  :P
Vol onverteerde poep. Hier geef ik ze het er gewoon bij, vinden ze heerlijk!
Nou, dat kan ik dan de volgende keer wel doen dan. Nu eerst maar even zonder.
Gebruikersavatar
Door pike
#1543163
202Spots schreef: Makkelijk om te weten...

Een koe heeft vier magen.
Als de pens (eerste maag) vol is, komt het gras terug in de mond waarop het fijngekauwd wordt.
Hierna wordt het weer ingeslikt.
In de pens wordt het voedsel door micro-organismen gefermenteerd.
De tweede maag, de netmaag, zorgt ervoor dat het gefermenteerde voedsel doorstroomt naar de boekmaag.
In deze derde maag ,de boekmaag ,wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald.
Als laatste volgt de vierde maag, de lebmaag. Deze maag lijkt het meest op de maag zoals bij niet herkauwende zoogdieren.
Hier wordt het voedsel verteerd door spijsverteringssappen en doorgegeven naar de dunne darm.
In de darm gaat de vertering verder en worden de vrijgekomen voedingsstoffen via de darmwand in het bloed opgenomen.
Via het bloed worden de voedingsstoffen getransporteerd naar de plaats waar ze nodig zijn.
Onverteerde voedselresten worden via de anus als feces (mest) uit het lichaam verwijderd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund)
In deze derde maag ,de boekmaag ,wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald.

Dit bedoelde ik dus. In de boekmaag is het voedsel al verteerd. Dus de bacterieën waar wij zo dol op zijn en graag aan onze honden geven, zijn daar niet meer in aanwezig. Vanuit dat oogpunt bekeken is, naar mijn idee, boekmaag niet gelijk aan pens.
#1543255
pike schreef: In deze derde maag ,de boekmaag ,wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald.

Dit bedoelde ik dus. In de boekmaag is het voedsel al verteerd. Dus de bacterieën waar wij zo dol op zijn en graag aan onze honden geven, zijn daar niet meer in aanwezig. Vanuit dat oogpunt bekeken is, naar mijn idee, boekmaag niet gelijk aan pens.
Ik lees het ietsje anders...het is gefermenteerd (probiotics/bacterieen) wanneer het naar de boekmaag word gestuurd,
daar word alleen het meeste vocht vereijderd, en dan gaat 't naar de lepmaag.
en dan in de lepmaag word het pas verteerd en worden de voedingsstoffen opgenomen.
Ik denk dat de boekmaag dus eigenlijk 'n meer geconsentreerde inhoud heeft dan de pens,
omdat het meeste vocht er uit is gehaald.

de netmaag, zorgt ervoor dat het gefermenteerde voedsel doorstroomt naar de boekmaag.
In deze derde maag ,de boekmaag ,wordt het vocht uit het verteerde voedsel gehaald.
Als laatste volgt de vierde maag, de lebmaag. Deze maag lijkt het meest op de maag zoals bij niet herkauwende zoogdieren.
Hier wordt het voedsel verteerd door spijsverteringssappen en doorgegeven naar de dunne darm.
In de darm gaat de vertering verder en worden de vrijgekomen voedingsstoffen via de darmwand in het bloed opgenomen
#1543482
ik zie het ook wel als nuttige aanvulling en dan ook gezien de hoeveelheid vezels die er dan inzitten. ik laat alles er lekker in zitten. Een pens maak je toch ook niet schoon?

Kan me niet indenken dat die maag verder geen probiotiche waarde meer heeft, want hier werkt het gelijk: als Samir weer van de paardenpoep ed gaat snoepen dan een maaltje boekmaag ertussendoor en hij laat ze weer liggen.
Toeval??
Gebruikersavatar
Door pike
#1543866
Happy Tail schreef: ik zie het ook wel als nuttige aanvulling en dan ook gezien de hoeveelheid vezels die er dan inzitten. ik laat alles er lekker in zitten. Een pens maak je toch ook niet schoon?

Kan me niet indenken dat die maag verder geen probiotiche waarde meer heeft, want hier werkt het gelijk: als Samir weer van de paardenpoep ed gaat snoepen dan een maaltje boekmaag ertussendoor en hij laat ze weer liggen.
Toeval??
Bedoel je nou: Hij eet géén paardepoep als je boekmaag geeft, maar wél als je pens geeft? Of laat hij ze na pens ook liggen?
Hier eten ze het altijd, ongeacht wat ze gegeten hebben. Alleen Pike eet ze alleen als ze vers gelegd zijn  ::)

Voor de duidelijkheid: Ik wil niet zeggen dat je boekmaag niet moet geven hoor, ofdat het waardeloos is. Ik geef het soms ook wel eens. Ik ben alleen nieuwsgierig hoe het nou werkelijk zit. En ik vraag me af: Je gaat uit van een zekere probiotische waarde van de boekmaag, omdat je hond geen paardepoep meer eet als je boekmaag geeft. Wil je daar dan mee zeggen dat de paardedrollen volzitten met probiotica? Ik denk niet dat je het zo bedoelt maar, hoe bedoel je het wel?  ???


Op deze website:

http://du.delaval.nl/Dairy_Knowledge/Ef ... iology.htm

staat de spijsvertering van de koe heel mooi uitgelegd trouwens. En ook hier krijg ik de indruk dat de betreffende bacterieën in de pens en de netmaag zitten.  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door