Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1541199
Mijn middelste hond May Linn liep deze winter wisseld mank zowel voor als achter, maar geen duidelijk beeld.
Van de week toch maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor vandaag.
Daar gelopen, aan haar gang was niets te zien, heel soepel.
Toen gevoeld en naar aanleiding van het voelen foto's gemaakt.
Kwam uit, ze heeft ED in haar rechtervoorpoot veroorzaakt door LPC en met atrose.
In haar rug heeft ze Cauda Equina Syndroom.
En ze had al HD (alleen slechte aansluiting, 3 jaar geleden), maar nu is op de rechterheup flink wat atrose te zien.
Advies operen aan de LPC. De andere 2 aandoeningen zijn niets aan te doen.
Een k*t-uitslag dus  :-\

Toch laat ze relatief weinig klachten zien, is pas de laaste 2 maanden dat ze af en toe een beetje kreupelt na een lange wandeling.
Dus wat nu te doen.
Pijnstilling heb ik mee gekregen (rimadyl), maar dagelijks op pijnstilling vindt ik nu nog niet passend omdat ze de hele ochtend geen klachten laat zien en als ze gewoon wandelt erna ook (bijna) niet.
Alleen bij intesive wandelingen wil ik pijnstilling gaan geven voor erna.

Nu was al aan zoeken hoe of wat te geven zodat ze zolang als mogelijk mee kan zonder teveel last.
Haar bewegingsschema was al aangepast omdat ik al wist dat HD had.
Daarnaast wil ik Corta RX gaan bestellen voor de atrose.
Ik las hier dat voor Cauda Equina puur spondy of puur rug gegeven werd, wat zijn de ervaringen hiermee?
En hebben jullie evt nog supplementen die baat zouden kunnen hebben of therapiën?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1541205
Jemig, ik kan me voorstellen dat je van zo'n uitslag niet vrolijk wordt :(
Behalve de Corta RX zou je nog extra visolie kunnen geven, is ook ondersteunend voor de gewrichten.
Door Lizzy
#1541338
Mag ik vragen hoe de Cauda Equina is vastgesteld?

Brutus krijgt Puur Spondy. Puur Rug helpt bij hem niet maar er zijn honden bij wie dat nou weer wel goed helpt. Pinkel heeft ook CE maar zij heeft er eigenlijk nauwelijks last van. Het is vastgesteld toen ze een jaar of 7 was, ze is nu bijna 13. Brutus is 14 trouwens. Bij hem is het (volgens mij) ook rond zijn 7de vastgesteld. Brutus en Pinkel krijgen beide Corta RX. En Brutus krijgt sinds een paar jaar Metacam. En Brutus krijgt sinds een paar jaar ook spier support omdat zijn achterpootspieren slap zijn.

Hoe oud is May Linn?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1541395
Lizzy schreef: Mag ik vragen hoe de Cauda Equina is vastgesteld?

Brutus krijgt Puur Spondy. Puur Rug helpt bij hem niet maar er zijn honden bij wie dat nou weer wel goed helpt. Pinkel heeft ook CE maar zij heeft er eigenlijk nauwelijks last van. Het is vastgesteld toen ze een jaar of 7 was, ze is nu bijna 13. Brutus is 14 trouwens. Bij hem is het (volgens mij) ook rond zijn 7de vastgesteld. Brutus en Pinkel krijgen beide Corta RX. En Brutus krijgt sinds een paar jaar Metacam. En Brutus krijgt sinds een paar jaar ook spier support omdat zijn achterpootspieren slap zijn.

Hoe oud is May Linn?

CE is vastgesteld d.m.v. voelen en röntgen.
Ze gaf bij strekking beide achterpoten pijnklachten aan, laag in de rug.
Bij strekken van de achterpoten apart gaf ze geen pijn aan.
Daarna geröngent, was te zien dat staartaanzet niet geheel goed zit. Misschien dat het heiligbeen wat te dicht tegen de laatste wervel aanzit, maar dit was niet geheel duidelijk te zien.
Las ergens dat om helemaal zeker te zijn dat er contrastvloeistof ingespoten kan worden, om zo eventuele blokkades te zien.

May Linn wordt in mei 6.
Door Lizzy
#1541464
May Linn schreef: CE is vastgesteld d.m.v. voelen en röntgen.
Ze gaf bij strekking beide achterpoten pijnklachten aan, laag in de rug.
Bij strekken van de achterpoten apart gaf ze geen pijn aan.
Daarna geröngent, was te zien dat staartaanzet niet geheel goed zit. Misschien dat het heiligbeen wat te dicht tegen de laatste wervel aanzit, maar dit was niet geheel duidelijk te zien.
Las ergens dat om helemaal zeker te zijn dat er contrastvloeistof ingespoten kan worden, om zo eventuele blokkades te zien.

May Linn wordt in mei 6.
OK. Nou, soms is CE echt overduidelijk te zien op de rontgenfoto, zoals bij mijn Brutus. En soms is het onduidelijk en kan er inderdaad beter met contrastvloeistof gewerkt worden. Als je een goede DA hebt die kwalitatief goede foto's maakt/goede apparatuur heeft en het is een overduidelijke CE, dan zal dat zeker het geval zijn. Ik kan je misschien een beetje geruststellen door je te zeggen dat mijn beide honden dus al op leeftijd zijn en het relatief goed doen/hebben gedaan. CE is vaak toch een kwestie van een komen en gaan van pijn. Vaak is de pijn, tot de hond een jaar of 9 a 10 a 11 is, niet constant. Ik zou daarom ook zeker proberen de pijnstillers weer af te bouwen/te stoppen op het moment dat het beter met haar gaat. Achter ballen aanrennen enzo, dat is helaas nu wel een grote vette no-no (weet niet of ze graag achter ballen aan rent?). Op het strand lopen is ook overduidelijk te zwaar (in mul zand). En, in en uit de auto springen is eigenlijk ook niet echt goed voor honden met al deze klachten, vooral niet in de periode dat ze last hebben. Maar goed, Pinkel bijvoorbeeld heeft 2 serieus pijnlijke aanvallen gehad en had pijnstilling nodig maar ze is nu bijna 13 jaar en krijgt nog steeds geen standaard pijnstilling. Brutus heeft overigens CE in ernstigere mate. En zijn achterhand begint dan ook langzaam te verlammen. Maar ja joh, hij is wel bijna 14 jaar..... Ik zou zelf eerst Puur Spondy gaan geven. Daar zit Harpagophytum in en dat werkt vaak goed op de zenuwbeklemming die CE vaak veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1541491
Lizzy schreef: OK. Nou, soms is CE echt overduidelijk te zien op de rontgenfoto, zoals bij mijn Brutus. En soms is het onduidelijk en kan er inderdaad beter met contrastvloeistof gewerkt worden. Als je een goede DA hebt die kwalitatief goede foto's maakt/goede apparatuur heeft en het is een overduidelijke CE, dan zal dat zeker het geval zijn. Ik kan je misschien een beetje geruststellen door je te zeggen dat mijn beide honden dus al op leeftijd zijn en het relatief goed doen/hebben gedaan. CE is vaak toch een kwestie van een komen en gaan van pijn. Vaak is de pijn, tot de hond een jaar of 9 a 10 a 11 is, niet constant. Ik zou daarom ook zeker proberen de pijnstillers weer af te bouwen/te stoppen op het moment dat het beter met haar gaat. Achter ballen aanrennen enzo, dat is helaas nu wel een grote vette no-no (weet niet of ze graag achter ballen aan rent?). Op het strand lopen is ook overduidelijk te zwaar (in mul zand). En, in en uit de auto springen is eigenlijk ook niet echt goed voor honden met al deze klachten, vooral niet in de periode dat ze last hebben. Maar goed, Pinkel bijvoorbeeld heeft 2 serieus pijnlijke aanvallen gehad en had pijnstilling nodig maar ze is nu bijna 13 jaar en krijgt nog steeds geen standaard pijnstilling. Brutus heeft overigens CE in ernstigere mate. En zijn achterhand begint dan ook langzaam te verlammen. Maar ja joh, hij is wel bijna 14 jaar..... Ik zou zelf eerst Puur Spondy gaan geven. Daar zit Harpagophytum in en dat werkt vaak goed op de zenuwbeklemming die CE vaak veroorzaakt.
Bedankt voor het delen van je ervaring Lizzy!
W.b.t. foto's heb ik wel vertrouwen in deze dierenarts (dijkshoorn).
Had gister wel zoiets van nee niet mijn hondje en hoelang gaat ze nog mee enzo.
Maargoed moet zeggen dat altijd een hele vrolijke hond is en heel weinig klachten laat zien, dus kan me niet voorstellen dat dagelijks veel pijn heeft nu.
Enige wat mij opviel is dat als na een lange wandeling opstaat na het slapen, ze even wat stram achter loopt (of het uitvalsverschijnen zijn is niet me niet duidelijk).
En af en toe voor mank, maar aan de L.P.C. wil ik haar wel laten opereren. Omdat dat anders gegarandeert snel slechter wordt.

Pijnstillers ben ik zelf niet zo dol op, zeker niet dagelijks.
Corta RX heb ik al gevraagd of dat besteld kan worden.
Puur spondy gaat ook een bestelling voor de deur uit, daar had ik het idee (gevoelsmatig) dat het beter past dan puur rug.

Haar beweging was al wat aangepast, maar ze mocht nog wel beperkt met groep honden mee achter de bal.
Dat schrappen we dus maar, evenals de behendigheid (en op zoek naar een altenatief).
Wandelen ben ik nog niet zo over uit, op zich is dat wel goed voor spieropbouw, maar ze is dan zo gek als een deur. Cirkelt bijna de hele wandeling om ons en de andere honden.
Lijkt me ook niet zo gezond iedere dag.
Moet ik nog over nadenken hoe dit in banen te leiden.
Verder is het gewoon even zien hoe ze het doet samen met die supplementen.
Ga er gewoon voor zorgen dat ze nog lang en happy kan leven! (gelukkig is ze snel tevreden  :))
Gebruikersavatar
Door choopy
#1541729
Bah, wat een k*tuitslag.
May Linn is 1 van je borders toch??
Zie die maar eens rustig te houden...zkers met net 6 jaar.

Djilly heeft alleen spondylose, laag in de rug. Die krijgt van mij spiersupport. Ook omdat ik vond dat de achterhand wat slapper werd. Verder krijgt ze bij lange wandelingen wel een rimadyl. Ook als ze wat actief geweest is. Hier doet ze het heel goed op.
Dit jaar gaan we ook weer starten met de agility wedstrijden op veteranen niveau, kijken hoe dit uitpakt. Ze wil nog heeel graag, maar moet natuurlijk niet teveel pijn krijgen. Maar wil haar ook niet alle pleziertjes afpakken.
Ik heb wel gemerkt dat sinds ze nu een jasje aan heeft als het regent of koud is, de rug wel soepeler blijft.
Maar Djily heeft dus alleen spondylose op1 plek en is al bijna 11 (over 2 1/2 week).

Ik hoop dat de operatie slaagt en dat ze van die pijn af is.
De artrose is misschien nog wat te remmen met goede glucosamine (maar dat zit ook in puur spondy) en goede visolie.
Heel veel sterkte met haar, brrr. Tis echt geen fijne uitslag. :(
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1541757
choopy schreef: Bah, wat een k*tuitslag.
May Linn is 1 van je borders toch??
Zie die maar eens rustig te houden...zkers met net 6 jaar.

Djilly heeft alleen spondylose, laag in de rug. Die krijgt van mij spiersupport. Ook omdat ik vond dat de achterhand wat slapper werd. Verder krijgt ze bij lange wandelingen wel een rimadyl. Ook als ze wat actief geweest is. Hier doet ze het heel goed op.
Dit jaar gaan we ook weer starten met de agility wedstrijden op veteranen niveau, kijken hoe dit uitpakt. Ze wil nog heeel graag, maar moet natuurlijk niet teveel pijn krijgen. Maar wil haar ook niet alle pleziertjes afpakken.
Ik heb wel gemerkt dat sinds ze nu een jasje aan heeft als het regent of koud is, de rug wel soepeler blijft.
Maar Djily heeft dus alleen spondylose op1 plek en is al bijna 11 (over 2 1/2 week).

Ik hoop dat de operatie slaagt en dat ze van die pijn af is.
De artrose is misschien nog wat te remmen met goede glucosamine (maar dat zit ook in puur spondy) en goede visolie.
Heel veel sterkte met haar, brrr. Tis echt geen fijne uitslag. :(
thnx voor het hart onder de riem  :)
May Linn is idd 1 van de borders, de blue merle.
Ze heeft 1 voordeel voor zich, ze kan heel goed rustig aan doen. Ze is snel tevreden.
Alleen is dan weer zo lomp als wat, ze knalt de auto en raced weg bv, idem met als ik met haar werk, alles moet snel en ondoordacht vaak. Tenminste totdat ze het beheerst.
Behendigheid gaat 'm niet meer worden, maar ik dacht meer aan schapendrijven (doet ze heel beheerst) en GG ofzo.

ben benieuwd hoe het met jou met je border gaat in de veteranenklasse!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door