Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1540805
Met Bono ben ik al een aantal (ongeveer 4) weken bezig om hem op verschillende tijdstippen te voeren.
Sinds een half jaar eet hij nog maar eenmaal daags; 's ochtends na de eerste wandeling. Daar zit qua tijd al aardig wat rek in; varieert van 's ochtends 5.30, tot soms 9.30.

Ik ben begonnen met niet meer direct na de wandeling te voeren, omdat hij 's ochtends ineens af kon met; gauw een plas en een poep en dan snel naar binnen willen om te eten. Dat is niet zo erg als hij niet alleen thuis is. Maar 1 à 2 keer per week is hij dan 8,5 uur alleen en vind ik dat te weinig beweging te voren. Kan dan uiteraard de normale ronde lopen, maar met een hond die om de haverklap een spurt terug neemt, vind ik dat ook niet echt een genoegen  ;)

Alleen blijft ie 'miepen' om eten. Lopen gaat nu 's ochtends wel gewoon z'n normale rondje. Maar vanaf het moment van thuiskomen na de wandeling blijft ie cirkelen rond de keuken. Aandacht vragen, zuchten, voor de keuken liggen.
Pas als hij niet meer direct opveert als ik overeind kom/niet meer om eten 'dwingt', geef ik hem z'n eten. En inderdaad op verschillende tijdstippen.
Maar toch blijft ie dit gedrag volhouden; al een aantal weken dus....

Mis ik iets, heeft iemand een tip voor me? Of is het een kwestie van doorzetten tot ie 't doorheeft?
Ben ik te ongeduldig met m'n idee dat ie 't nou toch wel door zou moeten hebben?
#1540823
Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar hij heeft blijkbaar het eten toch aan de wandeling gekoppeld. Bij ons is dat als er eten gekookt wordt en wij zelf gaan eten. Meestal krijgt hij daarna en wordt helemaal "gek" totdat hij zijn eten krijgt.

Aan de andere kant zou je zeggen dat hij na 4 weken wel snapt dat wandelen niet automatisch eten inhoudt.
Misschien helemaal een ander tijdstip??
#1540831
Je zou hem inderdaad eens op heel andere tijdstippen eten kunnen geven.
Ik doe dat met Kay ook, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij altijd om eten miept. Maakt niet uit hoe laat hij eten heeft gehad en hoeveel tijd er tussen heeft gezeten.  :D
#1540856
kun je hem niet dan af en toe "afkopen" met een kleinigheidje in de trainingsfase?
hier krijgen ze smorgens na de poep en plasronde wel een klein snackje als ontbijt: gedroogd pensstaafje of kippenpootje. Maar ook die krijgen ze niet altijd. Dan staan ze wel met z'n tweeen naar het kastje te kijken...maar als ze dan zien dat ik daar niet naartoe ga, dan gaan ze ook rustig weer weg en zeuren niet door.
#1541014
Dit is het bekende 'het moet eerst erger worden voordat het beter wordt'-effect  :D ook wel bkend als uitdovingsweerstand.
Hij heeft de link gelegd tussen wandelen en eten en het gaat idd een tijd duren voordat hij echt overtuigd is dat de regels veranderd zijn. Het koffie-automaten-effect: je gooit er een munt in en er komt koffie uit, dat gaat tijden lang goed en ineens gaat de munt er in en geen koffie! Als mens geef je dat ding dan eens een tik, je gaat staan wachten, je drukt op allerlei knopjes, gooit er nog een muntje in en uiteindelijk geef je het die keer op. Maar voordat je het definitief opgeeft, dat duurt nog wel een tijdje. Vooral als er af en toe wel weer ineens koffie tevoorschijn komt blijf je het heel lang toch nog ff proberen.
Honden zijn niet anders. Dus als je echt wilt dat hij stopt met zeuren zul je dat consequent moeten negeren. Af en toe toch wat geven houdt het gedrag in stand, dan leert hij dat als hij maar lang genoeg doordramt, hij uiteindelijk toch z'n zin krijgt dus daarmee maak je het alleen maar erger.
#1541023
Er wordt dus toch niet geprobeerd  ;D Ik ga 't zo doorzetten. Ik ben al heel blij dat ie niet meer direct naar huis rent als ie gepoept heeft. Een gedeelte hebben we dus al gewonnen.
Ik geef 'm in ieder geval ook geen eten na de tweede of derde of... wandeling  :D

Merci!
#1541024
Mevroi Kruim schreef:Dus als je echt wilt dat hij stopt met zeuren zul je dat consequent moeten negeren. Af en toe toch wat geven houdt het gedrag in stand, dan leert hij dat als hij maar lang genoeg doordramt, hij uiteindelijk toch z'n zin krijgt dus daarmee maak je het alleen maar erger.
:biggrin2:

Precies zo werkt het.
Overigens krijgen ze hier maar 1x per dag eten en verder krijgen ze helemaal niets, alleen buiten als ze braaf gaan, als ze een keer alleen gelaten worden en als wij gaan slapen.

Ik krijg verder ook geen koekjes en bonbons de hele dag  ;D
#1541054
Ik wil hem zowiezo niet meer op een 'vast' tijdstip voeren. Dus niet standaard in de ochtend, middag of avond.

Hij blijft overdag wat onrustig tot hij heeft gegeten, dus ineens 's avonds gaan voeren, houdt in dat hij voorlopig tot aan 's avonds onrustig zal blijven. Ik rek het nu stukje bij beetje en probeer geen enkele logica te geven in de tijdstippen waarop ik voer.....

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van 'de langste adem'; doorgaan tot hij uit z'n systeem heeft dat na 's ochtends wandelen automatisch eten volgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door