Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1538539
Elvis zit nu al een poosje op farmfood brok nadat kvv echt niet meer ging.
Veel diarree, borrelbuiken, vieze adem ect.
De brok ging goed maar wordt nu ook steeds slechter verdragen, hij weigerd te eten en als ie eet is ie daarna lusteloos (buikpijn?!). Hij heeft wel honger dus dat is het echt niet...

Hij staat al weer bijna 2 weken op gekookte kip met rijst maar daar zitten echt niet voldoende voedingsstoffen in. Dit heb ik de afgelopen paar maanden al een paar keer meer gedaan.

Ik heb al een paar menu's gevonden:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 489.0.html

Zie witte rijst staan, waarom is dat? Ik gaf juist bruine zilvervliesrijst vanwege de B vitamines ect.
Is dat wellicht te zwaar op de maag?

Er wordt alleen gesproken over beendermeel tabletten? Onderste recepten van Donald Strombeck.
Is dit ipv eierschaalpoeder of moet dit erbij?

Wat moet de kip lang gekookt in de recepten, waarom is dit?
Ik kook het meestal 15 min in 1 pan (1 kg kipflet) met 1 pond bruine rijst en laat het indikken (niet afgieten) en afkoelen. Gooi er nog wel een half boulionblokje door en een scheut olijfolie.

Iemand nog meer tips om eea weer om te buigen naar kvv / barf menu?
#1539550
Hi,

Onderstaande topic is van eind sept 2009:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1361196

Elvis had vanuit het nest al geen stabiele ontlasting.
Ze kregen per dag; 1x (mensen)pap, 1x brok, 1x blik en 1x rauw.  :o
Dit heb ik geprobeerd te sturen door voor elvis 12 kg energique af te geven en hem alleen daar op te laten.
Lukte niet, als hij een hele dag kvv had gehad was het alleen maar diarree ipv "gewoon" dun...  ???

Thuis gekomen (half oktober) ging het redelijk maar bleef de ene dag een borrelbuik houden, de andere dag misselijk, dunnere en dikkere ontlasting maar zelden een mooie stevige drol, hij ging de maanden erna steeds meer uit zn bek stinken, vieze lijflucht, vieze ogen en oren, wilde steeds minder eten maar had wel honger ect.

Een aantal keer ontwormt maar gaf geen verbetering. Uit pure wanhoop heb ik hem begin januari op farmfood brok gezet (is ook nog een topic van / help oproep) en dit gaf verbetering / verlichting. Eindelijk met smaak weer eten, geen pruttelbuik meer ect. Alle klachten werden minder. MAAR niet weg en de wisselende ontlasting wordt weer erger, zn stinkende bek is weer terug, af en toe een pruttelbuik en niet willen eten maar wel honger...  :'(

Ondertussen getest op Giardia maar de uitslag was negatief. Kon wel aan de ingeleverde drol liggen want die was iets steviger dan diarree en dan blijkt het moeilijk te zien in het lab. Toch maar een kuurtje Panacur gegeven maar zonder echte verbetering. Vanaf februari krijgt ie af en toe een week of iets langer gekookte kip met gekookte (bruine) rijst en dat gaat goed. Maar uiteraard maakt ik me steeds meer zorgen of ie wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zeker over de lange tijd dat er al problemen zijn.  :-[

Hij vind de kip met rijst wel lekker maar ook dan kan het per dag en zelfs per maaltijd verschillen hoe hij het eet cq uberhaupt wil eten. De porties moeten ook niet te groot heb ik gemerkt want dat kan al verschil maken.
De laatste dagen gaat het weer redelijk maar als ik een hele brok dag doe gaat het mis en wordt hij erg "down" en wil niet meer eten. Hij lijkt buikpijn te hebben. Doe ik 1 brok maaltijd en de rest kip met rijst dan gaat het goed. Maar inmiddels ben ik al 2 weken op de kip met rijst en is ie wel afgevallen...  >:(

Ben ten einde raad mede omdat ik er sinds eind december een pup bij heb, Anouk nu 5 maanden en zij ook deze ellende begon te vertonen. Nu is zij super opgeknapt van de panacur. En heb nog nooit zo vrolijke en enthousiaste pup gehad en nu was ze dat al veel meer dan elvis maar dit was ook voor de kuur al zo.  ;)

Ze spelen wel met elkaar en zijn vrolijk alleen per dag kan het (veel) meer of (veel) minder zijn.
Ook de hoeveelheid slapen en wel/niet met smaak eten hangt daar mee samen.
Omdat het al zo langdurig is en ik hiervoor nog nooit een pup gehad heb is het heel moeilijk te bepalen of het bv het wisselen is of groeipijnen of buikpijn of teveel gerend / gespeeld de vorige dag (spierpijn) of de parvo enting of de wormenkuur ect.

Zou het een chronische maag/darm infectie kunnen zijn? Of toch Giardia maar niet in 1x uitgeroeid omdat Anouk wel opgeknapt is maar minder langdurig is geweest?

Maandag laat ik de ontlasting, de urine en het bloed van Elvis testen. Anouk laat ik alleen urine testen omdat madame ernstig veel water drinkt maar kan nu niet inschatten of het een spelletje is of niet. Ze vind het namelijk ook nog steeds ernstig leuk om de poten in de bak te doen en met water in de bek de kamer rond te lopen  8)...

Mijn zorgen mogen duidelijk zijn omdat ik geen kvv meer kan geven (heb echt nog wel een dagje geprobeerd met flinke scheut gekookt water erover zonder succes), brokken gaan minimaal goed en op de kip met rijst gaat het redelijk goed maar wordt in ieder geval Elvis wel wat magerder naar mate het langer duurt. Dan heb ik het nog niet eens over de groei / ontwikkeling in deze belangrijke fases van zijn leven  >:(

Uiteraard wil je niet teveel sleutelen met medicijnen want bij mijn vorige DA / ouwetjes kreeg ik te pas en te onpas de ene ab kuur na de andere en dan ben je echt verder van huis... Ook hoop je dat het tijdelijk is en volgende week weer beter gaat maar voordat je het weet ben je weer een maand verder.
Er moet NU wat gebeuren!!!
#1539572
Mijn hemel. Wat een toestanden. Ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent zeg :o. Dit is wel een raar probleem. En je hebt al zoveel geprobeerd, ik durf gewoon simpelweg geen advies meer te geven..... Wat ik zou doen, als ik jou was? Ik zou naar een goede holistische dierenarts gaan. Want hier moet je niet zelf meer mee verder tobben, vind ik. Je kunt er ook moeilijk gif in blijven gooien. Die darmflora van Elvis was natuurlijk al niet top, maar die wordt er zo niet beter op. Ik heb laatst in een ander topic een hele lijst met recepten gezet van gekookte voeding. Ah! Ik zag dat je die al hebt gevonden. Dat is beter dan alleen rijst met kip.

Ik durf het bijna niet te vragen maar een goede kuur probiotica en ontgiften met bijv. Schindele's mineralen heb je al geprobeerd? Hoe vaak is hij nou op Giardia getest? Zijn er verteringsonderzoeken gedaan om te kijken of zijn alvleesklier goed werkt?
#1539607
De probiotica poeder van Groene Os heb ik een poosje gegeven maar kon niet zeggen of er mischien meer last door was dus heb het maar weer laten staan. Je wordt ook een beetje onzeker met dingen toevoegen  :-[.
Kan dit wel weer ff proberen op te bouwen met een halve dosering per dag / verspreid over maaltijden oid.

Hij is 1x getest maar negatief en maandag laat ik hem weer opnieuw testen al heeft ie natuurlijk minder slappe poep door de rijst en daar ligt het gevaar ook weer dat het negatief kan zijn terwijl het niet zo is.

Verteringsonderzoek niet gedaan maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Kan dit in het bloed gezien worden of in de ontlasting? Alvleesklierproblemen geven meestal stopverfachtige ontlasting heb ik begrepen en dat heeft ie niet.

Hij heeft wel een steeds scherpere "ijzer"lucht uit zn bek, lijkt dieper weg te komen dan een "gewone" stink bek.
Maar om nu gelijk slangen in zn bek te laten proppen vind ik ook weer zoiets. Vervelend voor hem en helaas ook voor mn portomonee...

Mijn oude dame Kiki kreeg voor haar maag Zantac voorgeschreven. Maagzuurremmer voor mensen bij de apotheek te koop. Uiteraard in kleinere stukjes gehakt en verdeeld over de dag gegeven.
Kan ik dit proberen? Als de geur in zn bek erger is eet ie minder en lijkt ie buikpijn te hebben.
#1539645
Jeuk heeft ie ook, "veel" cq regelmatig bijten / krabben (aanvallen waarbij ie intensief doorgaat).

De volgende dingen heb ik allemaal in huis maar ben bang dat ik eea nog meer in de war ga gooien, iemand suggesties? Heb een hele plastic bak vol met dit soort spul.

http://www.fonteine.com/geelwortel.html = curcuma
Okugest
Zantac
Probiotica poeder Groene Os
Maag/darm druppels  http://www.dursydog.nl/product/280/281/ ... ri/102207/
Groene Leem
asafoetida  http://www.sualiga.nl/index_sualiga.php?p=pagina&id=4
MSN poeder
Allerlei vitamines en visolie tabletten (voor mensen maar kinderdosering toepassen uiteraard)

Karnemelk heb ik geprobeerd maar daar leken de klachten erger door te worden; opzich wel logisch omdat het ontgiftigd. Mischien in nog kleinere doseringen zodat het minder heftig is?
#1539673
Op 11-11-2009 is er een (studenten) amnese afgenomen bij een holistische opleiding.
Voor degene die serieuze intresse hebben en hun licht hierop willen laten schijnen kan je mij een PB sturen met je e-mail adres. Uiteraard zal ik heel persoonlijke info verwijderen uit het document en ik wil met klem benadrukken dat dit document vertrouwelijk EN persoonlijk is en in geen geval gepubliceerd mag worden.

Ik las nog wel hierin dat Elvis al met 3 weken werd bijgevoerd omdat de moeder weinig intresse had in de pups cq het zogen (1e nest) en dit komt uiteraard de darmen ook niet ten goede. Vanaf een week of 4 werd die intresse wel meer maar toen was de intensieve zoogperiode natuurlijk wel voorbij.
#1539691
Ik herken de situatie daar enigzins, onze maltezer was ook een slechte eter van begin af. Rond z'n vijf maanden( hij is geboren in juli 2006) begon hij te braken en enkele dagen nadien begon de diarree, verschillende voedingen zijn hier gepasseerd, blik, brok, duck........ als hij het al at, was er niks waar hij 't goed op deed. de dierenarts gaf me de raad om hem gekookt paardenvlees en pasta te geven en daarop ging 't een tijd beter, hij kwam wat gewicht bij en had niet meer regelmatig die borrelbuiken en darmontstekingen, wel nog af en toe diarree. Er is toen vanalles onderzocht en uitgeprobeerd maar echt goed ging 't nooit (éénmaal wel 5 weken op Carnibest eend en rijst). September 2009 ben ik dan begonnen met Haaksbarf paard (omdat hij toen lichtgebakken paardebiefstuk met wat gepofte rijst at, en 't daar relatief goed op deed) maar dat beviel meneerke niet. Verschillende kvv zijn dan weer gepasseerd en uiteindelijk at en verdroeg hij HB eend als ik de stukjes wortel eruit verwijder. Nu ben ik stilletjesaan een dieetvoer (ook kvv) van Naturis aan 't bijgeven en 't gaat ***hout vasthouden*** goed. geen diarree( soms is 't zelfs wat aan de droge kant) meer en hij eet graag. 't Zal natuurlijk nog wel wat tijd vragen en waarschijnlijk zal 't nooit echt helemaal vlot gaan maar zoals nu ben ik (en Berre) al dik tevreden. Ik hoop dat jij heel snel iets vind waarop Elvis 't goed gaat doen en dan net als wij hier een half uurtje geleden weer, een likkebaardende en tevreden hond zien liggen na z'n eten.  Veel succes
#1539772
Verharen, niet normaal zo veel. Huis, auto alles zit onder en soms hele plukken.
En dat terwijl poedels helemaal niet verharen en je het dode haar alleen eruit kan / moet borstelen...

Sinds dat ie 5 a 6 maanden is is hij al met zijn vachtwissel bezig; van fluffy puppy vacht met slag naar ruwere dikkere krul vacht als een volwassen poedel. Dit hoort normaal pas met 9 maanden te beginnen.

Dit kan mischien ook wel de jeuk veroorzaken maar het blijft vreemd.
#1540757
Claudia N schreef: De probiotica poeder van Groene Os heb ik een poosje gegeven maar kon niet zeggen of er mischien meer last door was dus heb het maar weer laten staan. Je wordt ook een beetje onzeker met dingen toevoegen  :-[.
Kan dit wel weer ff proberen op te bouwen met een halve dosering per dag / verspreid over maaltijden oid.
Je kunt het zeker opnieuw proberen. En langzaam opbouwen is een goed idee.
Hij is 1x getest maar negatief en maandag laat ik hem weer opnieuw testen al heeft ie natuurlijk minder slappe poep door de rijst en daar ligt het gevaar ook weer dat het negatief kan zijn terwijl het niet zo is.
Wat voor test gebruiken ze op Giardia op te sporen? Het is natuurlijk wel raar, dat je andere hond ook klachten had en die met een kuur tegen giardia verdwenen is.... Stuur je het op naar dat zelfde Lab?
Verteringsonderzoek niet gedaan maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Kan dit in het bloed gezien worden of in de ontlasting? Alvleesklierproblemen geven meestal stopverfachtige ontlasting heb ik begrepen en dat heeft ie niet.
Volgens mij vindt een verteringsonderzoek plaats door middel van ontlasting onderzoek en een bloedonderzoek: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... 5/epi.html. Bij mijn weten is er meer ontlasting, is ie lichter van kleur en blijft de hond niet goed op gewicht.
Hij heeft wel een steeds scherpere "ijzer"lucht uit zn bek, lijkt dieper weg te komen dan een "gewone" stink bek.
Maar om nu gelijk slangen in zn bek te laten proppen vind ik ook weer zoiets. Vervelend voor hem en helaas ook voor mn portomonee...
Is het niet een heel goed idee om eens naar een goede holistisch DA te gaan? Die kan daar misschien meer mee, met bijv. deze vieze lucht uit zijn bek.
Mijn oude dame Kiki kreeg voor haar maag Zantac voorgeschreven. Maagzuurremmer voor mensen bij de apotheek te koop. Uiteraard in kleinere stukjes gehakt en verdeeld over de dag gegeven.
Kan ik dit proberen? Als de geur in zn bek erger is eet ie minder en lijkt ie buikpijn te hebben.
Ik raad dat af. Ik zou niet zelf gaan zitten klooien, eerlijk gezegd.
#1540761
Claudia N schreef: Jeuk heeft ie ook, "veel" cq regelmatig bijten / krabben (aanvallen waarbij ie intensief doorgaat).

De volgende dingen heb ik allemaal in huis maar ben bang dat ik eea nog meer in de war ga gooien, iemand suggesties? Heb een hele plastic bak vol met dit soort spul.

http://www.fonteine.com/geelwortel.html = curcuma
Okugest
Zantac
Probiotica poeder Groene Os
Maag/darm druppels  http://www.dursydog.nl/product/280/281/ ... ri/102207/
Groene Leem
asafoetida  http://www.sualiga.nl/index_sualiga.php?p=pagina&id=4
MSN poeder
Allerlei vitamines en visolie tabletten (voor mensen maar kinderdosering toepassen uiteraard)

Karnemelk heb ik geprobeerd maar daar leken de klachten erger door te worden; opzich wel logisch omdat het ontgiftigd. Mischien in nog kleinere doseringen zodat het minder heftig is?
Ik zou geen karnemelk geven. Bij mijn weten ontgift het niet en kan het zelfs problemen bevorderen. Want ook een voedsel allergie mag je niet uitsluiten, denk ik. Maar zoals ik hierboven al schreef, ik vind hem een goede kandidaat voor een holistisch DA.
#1541332
Ik kan het niet loslaten dat het toch misschien giardia kan zijn, hoe is het mogelijk dat een nieuwkomer (pup) kennelijk nadat ze al een tijd bij je ben toch ook giardia kreeg. Klinkt in mijn oren als een besmetting die ze misschien bij jouw heb kunnen oplopen omdat het nog steeds aanwezig is bij jouw andere hond.
Kijk, het werkt meestal zo. Een test voor giardia doe je met de ontlasting van drie dagen, het liefst als ze ook last hebben van slappe poep, dan heb je een kans dat je het vindt in de test, de testen zijn niet 100% betrouwbaar, zeker niet als je ontlasting van een keer laat testen als het niet actief is, maar goed, dan nog, jij schrijf dat er dan toch maar een kuurtje panacuur werd gedaan, prima, maar, het heeft weinig zin als je niet de omgeving ook grondig ontsmet, dus alle speeltjes, alle bakken, grond, beddegoed, alles waar de giardia ook kan rondhangen, dat betekend ook de tuin (afspuiten/ontsmetten of ontoegankelijk maken) en zo voort, als je dat namelijk niet doet, bestaat er een goede kans dat de hond opnieuw een besmetting uit zijn omgeving oploopt, de vermoede moet toch zijn dat er giardia is bij jouw thuis, omdat jij schrijf dat jouw pup wel opknapten van de panacuur, dus.... die had wellicht giardia, is dat zo, dan is de omgeving en jouw andere hond misschien ook weer opnieuw besmet, dat zou kunnen kloppen met jouw verhaal van opnieuw last en iedere keer weer.
Dus, ik zou zeggen, neem ontlasting monsters van drie dagen ontlasting het liefst als de ontlasting minder goed is, laat opnieuw testen, indien positief, laat de pup ook testen, ook met drie dagen ontlasting, beiden positief, beiden gelijk behandelen en ook de hele omgeving, dat is alles, inclusief, beddengoed, jouw schoenen, tuin, speeltjes, gewoon alles, en de hondentoiletten en losloopgebieden waar jij in het verleden liep ook vermijden... een zware klus lijk het mij, maar dat is wat ik zou doen als ik heel eerlijk ben, mijn onderbuik gevoel zeg dat jij het daar moet zoeken, dat lijk mij de meest voor de hand liggend en volstrekt logisch.
Sterkte ermee, wat je ook beslist.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door