Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1539778
Een vraagje aan ervaringsdeskundigen en/of dierenartsen hier!

Alba, Barbet van bijna 1 jaar, heeft een paar weken geleden een prik buscopan gekregen toen ze zo aan de diarree was. Op dat moment jeukte/prikte dat, volgens de dierenarts was dat normaal bij dat middel. Ik heb haar afgeleid en al snel reageerde ze er niet meer op.
Gisteren voelde ik ineens een bult op haar rug, net achter de schouderbladen, ongeveer de plek waar die prik is gegeven. De huid is dik/opgezet en daarónder voel ik een bult (dus niet in de huid maar eronder). Ik kan de bult 'vastpakken'.
Het jeukt niet en doet geen pijn als ik eraan kom, het is ook niet warm. Volgens mij is ze niet gestoken door een beestje, ik zie ook geen 'ingang' van bv een steek of een splinter. Ze rolt graag op de grond, dus ik dacht in eerste instantie aan een splinter ofzo maar ik zie niets en dan zou je ook pijn verwachten.

Ik heb dit dus nog niet eerder gevoeld, wat ik raar vind, maar ik weet niets anders te verzinnen dan die buscopan-injectie. Iemand eenzelfde ervaring met Buscopan misschien? Of een idee wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1539791
Ik heb niet de ervaring met Buscopan, maar wel met injecties.
De oudste van mij kan ook giga bulten krijgen. Soms trekt het weg, maar ze heeft ook weleens een ontsteking gehad dat het een abces werd. Deze is toen geknald en moesten we openhouden en zalven.

Als je het niet vertrouwd, zou je bij je DA kunnen laten controleren. Kijken of ze er wat celletjes uit kunnen halen en kijken of er vocht uit komt. Ontsteking is dan vaak al wel te zien.
Een abces groeit ook, dus daar kan even tijd overheen gaan.

Succes en sterkte met haar.
Door bloemetje
#1539793
Hier heb ik weleens tabletjes buscopan. Injecties nooit gehad... Maar ik zou toch eens bellen naar je da hierover want ik vind een bultje zou wel kunnen maar niet een week lang..
Door Alba
#1539800
choopy schreef: Ik heb niet de ervaring met Buscopan, maar wel met injecties.
De oudste van mij kan ook giga bulten krijgen. Soms trekt het weg, maar ze heeft ook weleens een ontsteking gehad dat het een abces werd. Deze is toen geknald en moesten we openhouden en zalven.

Als je het niet vertrouwd, zou je bij je DA kunnen laten controleren. Kijken of ze er wat celletjes uit kunnen halen en kijken of er vocht uit komt. Ontsteking is dan vaak al wel te zien.
Een abces groeit ook, dus daar kan even tijd overheen gaan.

Succes en sterkte met haar.
Daar dacht ik dus ook aan, omdat ik dus deze bult eerder niet heb gevoeld dus ik dacht misschien nu nog een reactie erop. Ik pieker me suf of ik dan zo dom ben dat ik 'm gewoon niet gevoeld heb of dat hij er echt niet eerder zat. Je zou denken dat ik dat toch wel had gemerkt?! :-\
Maar, bij een abces zou je warmte en pijn verwachten. En daar is echt geen sprake van. Kan nog komen misschien, maar Alba vind het helemaal niet erg als ik eraan zit.
bloemetje schreef: Hier heb ik weleens tabletjes buscopan. Injecties nooit gehad... Maar ik zou toch eens bellen naar je da hierover want ik vind een bultje zou wel kunnen maar niet een week lang..
Ik weet dus eigenlijk niet hoe lang de bult er al zit :-[, als er vanaf die prik een bultje zou zitten zou dat al een paar weken zijn... Omdat ik 'm pas gisteravond heb opgemerkt, kijk ik eerst even of hij groeit/wegtrekt/veranderd de komende dagen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1539810
Alba schreef: Daar dacht ik dus ook aan, omdat ik dus deze bult eerder niet heb gevoeld dus ik dacht misschien nu nog een reactie erop. Ik pieker me suf of ik dan zo dom ben dat ik 'm gewoon niet gevoeld heb of dat hij er echt niet eerder zat. Je zou denken dat ik dat toch wel had gemerkt?! :-\
Maar, bij een abces zou je warmte en pijn verwachten. En daar is echt geen sprake van. Kan nog komen misschien, maar Alba vind het helemaal niet erg als ik eraan zit.
Ik weet niet hoe hard ze voor zichzelf is, want bij Djilly hadden we ook totaal geen tekenen. Het voelde niet warm, het deed haar niks als we eraan zaten. Dat kwam pas de dag voordat het ding knapte.
Omdat dit heel pijnlijk was, hebben we de 2e keer dat ze dit kreeg, wel van te voren de bult laten inprikken en toen het weer een abces bleek te zijn, hebben we die open laten maken.
Door Alba
#1539816
choopy schreef: Ik weet niet hoe hard ze voor zichzelf is, want bij Djilly hadden we ook totaal geen tekenen. Het voelde niet warm, het deed haar niks als we eraan zaten. Dat kwam pas de dag voordat het ding knapte.
Omdat dit heel pijnlijk was, hebben we de 2e keer dat ze dit kreeg, wel van te voren de bult laten inprikken en toen het weer een abces bleek te zijn, hebben we die open laten maken.
Uhm... Alba is best wel een tutje :-[. Ze loopt niet meer als er een takje in haar vacht vastzit en gilt de hele buurt bij elkaar als ik een oor optil en misschien haar oren leeg wil halen. Dus ik denk dat ze het wel zou laten merken als het pijn zou doen, eigenlijk, maar ik hou het in de gaten. Als hij groeit ga ik 'm laten prikken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1540054
Mijn da vertelde destijds dat Buscopan een vervelende injectie was. In die zin dat het erg irriterend kon zijn bij het inspuiten (daardoor ook een pijnlijke injectie kon zijn). Zelf heb ik er nooit een bult van gezien, maar kan me wel voorstellen dat als die vloeistof irriteert, dat zich dan een bult kan vormen.
Door Alba
#1540065
Sanyo schreef: Mijn da vertelde destijds dat Buscopan een vervelende injectie was. In die zin dat het erg irriterend kon zijn bij het inspuiten (daardoor ook een pijnlijke injectie kon zijn). Zelf heb ik er nooit een bult van gezien, maar kan me wel voorstellen dat als die vloeistof irriteert, dat zich dan een bult kan vormen.
Ook een week of 3 erna nog? Het kan dus best zijn dat er al die tijd een kleine bult heeft gezeten, maar nu is het een duidelijke bult, kan het zijn dat die reactie nu nog komt?
En wat zou jij adviseren, ermee langs? Of zou het vanzelf wegtrekken?

Heel oppervlakkig: wil ik graag voorkomen dat het een lelijke plek wordt aangezien we een aantal shows op de agenda hebben staan de komende tijd :-[ (en ik wil natuurlijk voorkomen dat het pijnlijk wordt!).
Gebruikersavatar
Door choopy
#1540077
Alba schreef: Ook een week of 3 erna nog? Het kan dus best zijn dat er al die tijd een kleine bult heeft gezeten, maar nu is het een duidelijke bult, kan het zijn dat die reactie nu nog komt?
En wat zou jij adviseren, ermee langs? Of zou het vanzelf wegtrekken?

Heel oppervlakkig: wil ik graag voorkomen dat het een lelijke plek wordt aangezien we een aantal shows op de agenda hebben staan de komende tijd :-[ (en ik wil natuurlijk voorkomen dat het pijnlijk wordt!).
Dan zou ik er wel mee langs gaan. Als het een ontsteking is en die knapt wel open, heb je wel een tijdje een lelijke plek.
Nu kan de DA hem misschien al open maken, waardoor de ontseking weg is als je weer shows hebt.
Door Alba
#1543958
Vrijdagochtend was in elk geval de huid/het weefsel eromheen weer rustig dus we hebben uiteindelijk toch besloten niet naar de dierenarts te gaan en het 't weekend aan te kijken ondanks dat de bult niet minder was geworden (flinke knikker). Inmiddels wordt de bult minder dus ik denk zeker dat het geen abces is, gelukkig. Ik hou het natuurlijk nog wel in de gaten, maar hoop dat 't helemaal wegtrekt. Het zal wel wat bindweefsel zijn in reactie op de buscopan.
Volgende keer bij de dierenarts ga ik wel even aangeven dat ze waarschijnlijk daarvan een bult had.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door