Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Souris
#1534608
Ik zou graag wat feedback willen op het menu wat ik nu heb voor mijn 2 honden (30kg en 8,5kg)
1keer per dag krijgen ze eten, de grote krijgt 3% en de kleine iets meer dan 2% van lichaamsgewicht.

Maandag: 300gram spiervlees en 600 gram Vleesbot
Dinsdag: 700gram spiervlees en 200 gram groente
Woensdag: 700gram vleesbot en 200 gram groente
Donderdag: 700gram vleesbot en 200 gram groente
Vrijdag: Complete vis of maar net wat er nog aan vis is
Zaterdag: 200gram orgaan en 700 gram vleesbot
Zondag: 700 gram orgaan en 200gram groente

Dan kom ik uit op
Spiervlees 15,8%
Groente    12, 6%
Orgaan    14,2%
Vleesbot  57%


Maandag: 100gram spiervlees en 100gram vleesbot
Dinsdag: 150gram spiervlees en 50gram groente
Woensdag: 150gram vleesbot en 50gram groente
Donderdag: 150gram vleesbot en 50gram groente
Vrijdag:  Complete vis of maar net wat er nog aan vis is
Zaterdag: 50gram orgaan en 150 gram vleesbot
Zondag: 150 gram orgaan en 50gram groente

Dan kom ik uit op
Spiervlees 17,8%
Groente    14,2%
Orgaan    14,2%
Vleesbot  53,5%

Groente: wat er maar in de aanbieding is of wat wij eten.... (ik heb geen hakselmasjien, dus kook de groente nu nog elke dag apart voor de honden maar wil wel gaan pureren, kan me voorstellen dat met koken best veel verloren gaat -->of onzin?)
Spiervlees is kalkoen, haas, hert, paard, kip, rund
Vleesbot: parelhoen, konijn, haas, lam, geit, kalkoen, eend kip etc etc
Orgaan= iig 1 keer per week lever of is 1 keer in de twee weken voldoende?(dus 200gram en 50gram) en daarnaast een mix van hart, maag en long --> ik had nu even niets anders, voeg volgende keer nier toe en scip de long ivm lage voedingswaarde. Hoe zou ik dat met pens gaan doen, wil de grote hond wel eens een grote lap geven maar dat houdt wel in dat hij de rest van de week geen andere organen krijgt...? Om de week pens of de pens ook verwerken in de mix?? De mix is dus ook van verschillende diersoorten, welk orgaan zou er nog meer bij moeten of voldoende?
De ontlasting is goed bij zoveel vleesbotten in een menu, maar de kleine hond heeft soms wat moeite dus die krijgt procentueel ook iets minder.

Naast dit menu krijgen ze iig 1 keer per week een ei met wat yoghurt/kwark?? (of niet nodig, melkproduct zou niet goed zijn maar ivm bacterien??) en zou graag willen weten of ik dan ook wat meer dingetjes zo erbij moet geven. Ik zit namelijk een beetje met het lever-gebeuren zitten daar niet behoorlijk wat afvalstoffen in. Lizzy heeft het geloof ik vaak over noten-en zadenmixen, hoe wat wanneer en hoeveel?
Zo af en toe krijgen ze een kwarteltje of een kuiken of iets anders kleins maar kleine hele-prooien reken ik niet mee, maar zie ik meer als een snack.

Mijn grote hond krijgt ook af en toe lamsrib, Kleine hond zou dan maar een heel klein stukje mogen durf ik dan niet te voeren omdat ik bang ben dat hij het zo inslikt. Wat is jullie ervaring of laten jullie voor kleine hondjes gewoon de rib zitten, ik heb namelijk genoeg andere dingen en diersoorten om te voeren.

Voordat ik echt helemaal barf elke dag voerder kreeg de grote hond sasha's blend erbij maar ze krijgen zowieso 1keer per week vis eten regelmatig wild. Lijkt me dan totaal onzinnig om daar mee door te gaan? Bovendien zijn er geen klachten meer.....
Door Lizzy
#1534922
Souris schreef: Ik zou graag wat feedback willen op het menu wat ik nu heb voor mijn 2 honden (30kg en 8,5kg)
1keer per dag krijgen ze eten, de grote krijgt 3% en de kleine iets meer dan 2% van lichaamsgewicht.

Maandag: 300gram spiervlees en 600 gram Vleesbot
Dinsdag: 700gram spiervlees en 200 gram groente
Woensdag: 700gram vleesbot en 200 gram groente
Donderdag: 700gram vleesbot en 200 gram groente
Vrijdag: Complete vis of maar net wat er nog aan vis is
Zaterdag: 200gram orgaan en 700 gram vleesbot
Zondag: 700 gram orgaan en 200gram groente

Dan kom ik uit op
Spiervlees 15,8%
Groente    12, 6%
Orgaan     14,2%
Vleesbot   57%


Maandag: 100gram spiervlees en 100gram vleesbot
Dinsdag: 150gram spiervlees en 50gram groente
Woensdag: 150gram vleesbot en 50gram groente
Donderdag: 150gram vleesbot en 50gram groente
Vrijdag:  Complete vis of maar net wat er nog aan vis is
Zaterdag: 50gram orgaan en 150 gram vleesbot
Zondag: 150 gram orgaan en 50gram groente

Dan kom ik uit op
Spiervlees 17,8%
Groente    14,2%
Orgaan     14,2%
Vleesbot   53,5%
Ik vind persoonlijk 57% vleesbot wat teveel. Ik zou naar 50% gaan.
Groente: wat er maar in de aanbieding is of wat wij eten.... (ik heb geen hakselmasjien, dus kook de groente nu nog elke dag apart voor de honden maar wil wel gaan pureren, kan me voorstellen dat met koken best veel verloren gaat -->of onzin?)
Als koken voor jou makkelijker is, gewoon lekker koken. Kijk, rauw gepureerde groenten is natuurlijk top. Maar als dat 4 weken in de vriezer in porties ingevroren ligt, loopt het ook in kwaliteit achteruit.
Spiervlees is kalkoen, haas, hert, paard, kip, rund
Prachtig! Wat een luxe!
Vleesbot: parelhoen, konijn, haas, lam, geit, kalkoen, eend kip etc etc
Hebbie zin in vier logees? :biggrin2:
Orgaan= iig 1 keer per week lever of is 1 keer in de twee weken voldoende?(dus 200gram en 50gram) en daarnaast een mix van hart, maag en long --> ik had nu even niets anders, voeg volgende keer nier toe en scip de long ivm lage voedingswaarde. Hoe zou ik dat met pens gaan doen, wil de grote hond wel eens een grote lap geven maar dat houdt wel in dat hij de rest van de week geen andere organen krijgt...? Om de week pens of de pens ook verwerken in de mix?? De mix is dus ook van verschillende diersoorten, welk orgaan zou er nog meer bij moeten of voldoende?
De ontlasting is goed bij zoveel vleesbotten in een menu, maar de kleine hond heeft soms wat moeite dus die krijgt procentueel ook iets minder.
Ik vind 1 keer per week lever en hart en pens perfect. Dus zo zou ik het zelf doen. Hier krijgen ze dan ook nier. Ik vind dat belangrijker dan long. Long is zeer arm aan voedingsstoffen. Terwijl nier rijk is aan voedingsstoffen.
Naast dit menu krijgen ze iig 1 keer per week een ei met wat yoghurt/kwark?? (of niet nodig, melkproduct zou niet goed zijn maar ivm bacterien??) en zou graag willen weten of ik dan ook wat meer dingetjes zo erbij moet geven. Ik zit namelijk een beetje met het lever-gebeuren zitten daar niet behoorlijk wat afvalstoffen in. Lizzy heeft het geloof ik vaak over noten-en zadenmixen, hoe wat wanneer en hoeveel?
Zo af en toe krijgen ze een kwarteltje of een kuiken of iets anders kleins maar kleine hele-prooien reken ik niet mee, maar zie ik meer als een snack.
Zuivel mag. Maar is beslist niet nodig. Ook voor de probiotica hoef je het niet te doen. Je kunt ook (bijv. in geval van diarree of verminderde weerstand) probiotica capsules geven. Lever is prima. Liefst voer je het van jongere dieren of biologisch gehouden dieren. Dan hoef je je over afvalstoffen eigenlijk geen zorgen te maken. Ik kieper gewoon een ons of 3 door de groentenmix (voor een week of 3). Ik zou dat helemaal om kunnen rekenen maar ik denk dat je bijv. ook 2 keer per week een handje gemalen rauwe noten/zaden kunt voeren. Dat is prima voor de extra pietamientjes.
Mijn grote hond krijgt ook af en toe lamsrib, Kleine hond zou dan maar een heel klein stukje mogen durf ik dan niet te voeren omdat ik bang ben dat hij het zo inslikt. Wat is jullie ervaring of laten jullie voor kleine hondjes gewoon de rib zitten, ik heb namelijk genoeg andere dingen en diersoorten om te voeren.
Geen enkele ribben voeren maar altijd meerdere ribben aan elkaar. En ik ben met grote honden juist voorzichtiger dat ze het in 1 keer opvreten dan met kleintjes! Maar als je het eng vindt: niet doen. Met zoveel afwisseling is het niet nodig.
Voordat ik echt helemaal barf elke dag voerder kreeg de grote hond sasha's blend erbij maar ze krijgen zowieso 1keer per week vis eten regelmatig wild. Lijkt me dan totaal onzinnig om daar mee door te gaan? Bovendien zijn er geen klachten meer.....
Ik zou daar lekker mee stoppen. Ik vind Sasha's Blend niet erg diervriendelijk, met haaienkraakbeen erin.....
Door Souris
#1534951
Dan ga ik even kijken om naar beneden te gaan met perc vleesbot, dat komt helemaal goed.
En hiephoi hiephoi wie wat bewaart die heeft wat, vond zowaar nog een keukenmasjien in de kast!!! Jeuhhhh....

Ga nog beetje orgaanmix aanpassen omdat ik daar nog wat pens in moet mikken en dan krijgen ze ook wat nootjes en zaadjes erbij.
Zijn er ook nootjes/zaden die ze NIET mogen hebben?


Nb: woooowwww nog geen logees hoor :D ik red het nu net met deze twee, maar wie weet in de toekomst hehehehe
Laatst gewijzigd door Souris op zo 28 feb 2010, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1538165
[quote="Souris"]
Ha ik reken nog eens na en het is helemaal geen 57%, heb nu iets de vleesbotten naar benenden gedaan en iets de groente omhoog.
Dan kom ik op 52% VB en 14% groente.

[/quote]

Goed idee om daar mee te beginnen en dan te kijken hoe het gaat. Is de hoeveelheid groenten een probleem, kun je ook minder vleesbot en meer orgaan geven. Of minder vleesbot en meer spiervlees.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1539849
De meeste reacties heb je al gehad, maar ik zou toch nog even kijken naar je zondag.
Zo'n bubs orgaan + groente kan laxerend werken.
Misschoen dat je het vleesbot van de zaterdag kan opsplisten, zodat er bij beide keren orgaan ook bot bij zit. Is iets "saver" voor de ontlasting.
Door Souris
#1540506
Ja je hebt helemaal gelijk daar heb ik ook al aan zitten denken, maar reden dat dit nu zo is is omdat ik toevallig deze porties heb liggen in de vriezer....:shy: Maar ook omdat ik de grote hond zeker één keer in de de twee weken een grote lap pens wil geven.
Levert tot nu toe geen problemen op, bij de kleine hond zeker niet en de grote ook weinig problemen.
Als de porties op zijn ga ik " het weekend" nog even nader onder de loep nemen!
Bedankt voor feedback!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door