Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door _Sandra_
#1536900
Hallo allemaal,

mijn hondje krijgt nu all animal en haaks barf.
We zitten nu op 3 smaken die ze wel lekker vindt: rund, kip en paard. Konijn vindt ze minder, maar als ik het in een kong stop, eet ze het toch wel. Dus 4 smaken hebben we nu. Schaap en geit eet ze niet, nog geen hapje. Van konijn at ze wel enkele hapjes, en via de kong dus gelukkig wel vrij goed.

Nu is mijn vraag: de ontlasting ziet gewoon lichtbeige en is hard. Echt heel hard, gelukkig lijkt het niet alsof zeer nu zoveel moeite mee heeft om het kwijt te raken, ze poept 's ochtends 2 keer vrij kort achter elkaar (hooguit een half uur tussenpoze, maar meestal 10 min.) en dan rond 16-17 nog een keertje. Ze krijg 2 x daags voer, de grootste portie 's avonds.

Krijgt ze nu toch te veel bot binnen? In Haaks barf zit 15 % bot en bij all animal malen ze gewoon komplete dieren.
PS: wat betreft BARF krijgt ze nu om de dag ongeveer 2 kippennekken of 1 kippenkarkas. Daar zal wel te weinig vlees aan zitten in verhouding?

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1536904
Aan de beschrijving van de ontlasting zou je denken aan teveel bot. Ik denk dan met name aan de rund en paard, wat die botten zijn vele malen harder dan gevogelte wat zoveel inhoud als dat ze ook veel meer calcium bevatten en als dat de percentages (15%) idem blijft bij alle soorten dan zou het in het geheel wel eens allemaal teveel kunnen worden. Ik zou dit even uitproberen door de paard en rundvarianten te minderen c.q. te vervangen door producten waar gevogeltebot in verwerkt zit.
Door henneke
#1536908
als je nekken of een karkas geeft krijgt ze er dan nog spiervlees bij of iets anders of geef je alleen dat ?
Door _Sandra_
#1536912
Okee bedankt, lijkt logisch inderdaad.

Maar hoe moet ik dat doen dan? Want in het E-book van Mogens Eliasen staat dat je kip niet te vaak moet geven, omdat die in vergelijking met andere dieren nauwelijks voedingswaarde heeft. Dus dan ben ik bang dat ze te weinig boedingsstoffen binnen krijgt.

Het is trouwens wel zo dat ze nu 2 dagen konijn krijgt, maar ze wel dezelfde ontlasting heeft. Klopt je theorie dan nog?
Ze krijgt er nu geen vlees bij, omdat ik alleen KVV's heb met bot. Ik zou wel wat vlees van de supermarkt mee kunnen brengen vandaag (welke zijn dan het beste?). En als ik weer bij die andere winkel kom, wat pens meenemen en dat bijvoeren.

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1536919
[quote="_Sandra_"]
Okee bedankt, lijkt logisch inderdaad.

Maar hoe moet ik dat doen dan? Want in het E-book van Mogens Eliasen staat dat je kip niet te vaak moet geven, omdat die in vergelijking met andere dieren nauwelijks voedingswaarde heeft. Dus dan ben ik bang dat ze te weinig boedingsstoffen binnen krijgt.

Het is trouwens wel zo dat ze nu 2 dagen konijn krijgt, maar ze wel dezelfde ontlasting heeft. Klopt je theorie dan nog?
Ze krijgt er nu geen vlees bij, omdat ik alleen KVV's heb met bot. Ik zou wel wat vlees van de supermarkt mee kunnen brengen vandaag (welke zijn dan het beste?). En als ik weer bij die andere winkel kom, wat pens meenemen en dat bijvoeren.

Groetjes
Sandra
[/quote]

Je hoeft niet altijd alleen kip te geven, is even voor de test :)  daarbij voer je ook all animal, dus daar zit ook al ander bot in dan kip. Mocht het aan de rund/paardbot liggen dan kun je altijd nog omzien naar iets van haas/konijn/parelhoen/fazant enz.
Door Boez
#1538154
Als je wat barf dingetjes bij wilt geven zou je ook een lapje spiervlees kunnen doen i.p.v. vleesbot.
Inderdaad bevat kipkarkas meestal verhoudingsgewijs veel bot, maar ja ik weet niet hoe jouw karkasjes er uit zien :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1538693
[quote="lauraV"]
een vleesbot heeft 50 procent bot en 50 procent vlees  ;)
[/quote]

Dat is het ideale vleesbot in theorie. In de praktijk zien ze er bij mij meestal anders uit. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door