Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rosita
#150154
Misschien hebben jullie al kunnen lezen dat mijn Duitse herder Ammy (Amadeus) sinds een aantal weken een chronische huidontsteking heeft (daarnaast heeft hij ook DM) :'(. Hij loopt de hele dag te likken en bijten aan zijn achterpoten, buik en zijn kruis. Mijn honden krijgen alweer 1 1/2 jaar uitsluitend een KVV. Eerst was dat Bibi en sinds een aantal weken Carnibest. Om een eventuele allergie voor iets in de voeding uit te sluiten wou ik een aantal weken zelf iets samenstellen. Voordat ik KVV ben gaan geven heb ik ook 1/2 jaar gebarft met hoofdzakelijk kip. Mijn idee is dus een menu uit alleen maar kip, gezien Ammy daar vroeger ook prima tegen kon. Zelf denk ik niet dat het iets in de voeding is, maar ik wil het wel uitsluiten. Ammy weegt 43 kilo en helaas moet ik zeggen dat hij geen hele botten eet, alles moet ik dus met mijn gehaktmolen gaan malen :P. Uit ervaring kan ik zeggen dat Ammy op een graanloos menu ontzettend mager wordt ongeacht de hoeveelheid vet of groente in zijn eten. Ik wil dus eigenlijk Ammy 1000 gram voeding geven waarvan 50% kippenbot (nek, vleugel en karkas als ik het kan malen), 20% vlees (waarvan een klein deel orgaanvlees), 20% groente/fruit+pens, 10% rijst. Dus:

-25% bot (ervan uitgaande dat de meeste kippenbotten 50/50 zijn)
-35 % spiervlees (waarvan 25% afkomstig van kippenbotten, de andere 10% kipfilé)
-10% orgaanvlees (kippenhart, kippenmaag, kippenlever)
-15% groente/fruit
-5% pens
-10% rijst

Is dit iets wat ik hem voor ongeveer 2 maanden zou kunnen voeren? Welke groentes zou ik het beste kunnen geven? Zelf geef ik hem (ook voor zijn DM) nu iedere dag 500 IE vitamine E, visolie en borageolie.

Groetjes Rosita
Door Lizzy
#150281
Ik denk wel dat een hond toch een overgevoeligheid op kan bouwen voor iets als kip. In dat opzicht moet ik zeggen dat het misschien beter zou zijn geweest om een vleessoort te nemen dat jouw hond nooit eerder heeft gehad, bijv. geit of eend.

Ik zie dat er ook pens op jouw lijstje staat. Is dat runder of lamspens? Maak je het jezelf niet moeilijk door wel pens te geven? Want dat helpt je misschien niet om dingen uit te sluiten?

Tja, kip en kip is natuurlijk eenzijdig maar dat kun je van ieder eliminatie-dieet zeggen (met bijv. geit of eend) dus in dat opzicht moet dit kunnen, vind ik. Ik zou alleen zelf een multivitamine/mineraal toevoegen. Misschien niet iedere dag maar bijv. 3 of 4 keer per week. Je kunt een mensen multivit. nemen maar ook bijv. het poeder voor honden van bijv. de Groene Os.

Verder zien de percentages er natuurlijk prima uit!

Qua groentes zou ik hem gewoon alles geven behalve prei, ui en groentes uit de nachtschadefamilie (dus geen aardappel, aubergine, tomaat, etc). Dus wel sperzieboontjes, worteltjes, courgettes, komkommer, knoflook, waterkers, peterselie, andijvie, postelijn, etc. etc. Ik zou ook even geen alfalfa geven omdat sommige honden hier ook jeuk van krijgen. Voor de zekerheid dus ook maar even uitsluiten.
Door Rosita
#151349
Bedankt Lizzy,

Inderdaad zat ik ook te denken aan iets anders dan kip, maar meneer is erg kieskeurig als het op eten aankomt >:(. Wat wel heel toevallig is, is dat sinds Ammy uitsluitend Carnibest eet (sinds een paar weken dus) hij ook op zijn buik, kruis en ellebogen is gaan bijten. Daarvoor kreeg hij ook wel eens wat Carnibest, maar merendeels Bibi (mijn andere hond kreeg altijd de Carnibest). Ook bijt hij op zijn achterpoten, maar dat deed hij van de winter ook al (waarschijnlijk door zijn DM). Recent halen we 100 kilo of meer in Ermelo en ligt mijn vriezer dus helemaal vol anders had ik voor hem wel wat Bibi gehaald. Ik heb nog een grote pot mulitivit staan van de Groene Os (een klein tijdje terug gekocht voor een van mijn katten) dus dat zal ik er dan 3 of 4 keer per week door heen doen. Ook denk ik inderdaad de pens uit zijn menu te schrappen voor de zekerheid. Op het ogenblik eet hij het natuurvoer van de katten (zit ook alleen maar kip in en geen lijnzaadolie) totdat ik morgen bij de kippenslachterij een kleine voorraad kan inslaan (zal wel om de drie dagen moeten halen). Ook morgen langs de groenteboer. Pfff, wel weer even wennen zeg, ik heb erg veel bewondering voor degene die dit met regelmaat doen. Verder hoop ik dat Ammy zijn GF-mix eet, tijdens zijn barf periode heeft het namelijk nog een tijdje geduurd voordat meneer het wou eten (en dan nog gemengd met vlees :P).

Groetjes Rosita
Door Friday55
#153451
Voordat ik mee ga denken, wil ik graag weten welke Carnibest hij krijgt (dus wat zit erin)?
Door Rosita
#153789
Normaal eet hij het natuurvoer van CB, daarvoor Bibi natuurmix (tot ongeveer 2 mnd geleden). In begin september gaan we naar die nieuwe kliniek in amsterdam waar hij o.a een allergie test krijgt. Nu heeft hij, als wij niet op hem letten, een kraag om zodat alles tot rust kan komen. Een paar keer per dag smeer ik hem in met huidlotion van prodier. Hij zit nu onder de korsten (het is natuurlijk aan het genezen) wat volgens mij ook weer jeuk geeft. Nu is Ammy zomers altijd een gevoelig hondje geweest, maar sinds een paar dagen zitten ook de korsten onder zijn kin. Hij heeft dus bijt en lik plekken bij zijn staart, buik, onder zijn kin en ook tussen zijn tenen is zijn huid niet rustig. Alles zal prima genezen zolang meneer er niet aan zit, maar hij kan niet altijd met een kap blijven lopen. Gezien de meeste allergieën op jonge leeftijd ontstaan (Ammy wordt in november alweer 8 jaar) zit ik zelf te denken aan iets waar hij nog nooit eerder mee in aanraking is gekomen. Voor de zekerheid wil ik dus ook een eventuele allergie voor een bepaald ingrediënt in CB (die niet in de Bibi zit) uitsluiten. Ik hoop dat de allergietest kan zeggen waar hij allergisch voor is, maar anders zou het dus best iets in de voeding kunnen zijn. Ik weet dat CB ook een eend-rijst versie heeft dus dat kunnen we de volgende keer in Ermelo halen. De reden dat ik Ammy CB geef is omdat hij de laatste lading van Bibi met veel tegenzin op at en ook vaak wat liet staan. In de tussentijd wil ik dus weer gaan barfen. Op het ogenblik eet hij een restant CB natuurvoer van de katten, gezien dit 250 gr. verpakkingen zijn moet ik met drie katten 2x per dag uit de vriezer halen en dat vergeet ik nogal vaak. Ik geef mijn katten dus 500 gram verpakkingen en deed eigenlijk niks meer met die 250 gram worstjes. In het voer van de katten zit geen lijnzaadolie en ook alleen maar kip, dus dat leek mij een goed begin. Ik heb nog genoeg t/m maandag dus zal voor die tijd de keuken in moeten ;). Ik hoop echt dat dit gaat helpen.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door