Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1535987
Kjell begint weer aardig te miepen met zijn eten  :( en hij is door zijn gemiep al een paar kilo afgevallen  :-\ dus ik moet iets gaan verzinnen om 'm beter te laten eten anders wordt ie echt te mager.
Na 5 minuten zonder poespas zijn bak wegpakken en de volgende dag weer geven helpt niet, dan eet ie gewoon de dag daarna weer niet of nauwelijks.
Dat heb ik nu al een paar dagen gedaan en ik herken dit ook weer van zijn jongere jaren, toen at hij ook vlot een week niet en daarna nog maar mondjesmaat of niet.  :-\

Nou had ik gisteren de droogmachine aanstaan en heb ik de konijnpoot + ribben een uurtje of 4 in de droger gelegd.
Daarna heb ik het met de snoeischaar doorgeknipt en het bot zag er eigenlijk nog hetzelfde uit als daarvoor, maar kan dit kwaad?
Het vlees aan de binnenkant was lauw en de buitenkant dus wat gedroogd maar nog wel zacht (het waren flink bevleesde botten).
Dit heeft hij vlot opgegeten.

Dus nou vraag ik me af:
Bij welke temperatuur veranderd de structuur van botten?

Ik weet dat bijvoorbeeld Fido gedroogde kalfsribben verkoopt, dus mag ik daaruit de conclusie trekken dat vleesbotten ook gewoon gedroogd mogen worden bij een temperatuur lager dan 50ºC?

Ik zou graag zijn eten in eerste instantie een paar uur willen drogen en dat dan afbouwen totdat hij (ook nieuwe dingen) weer gewoon ongedroogd eet. Maar ik wil natuurlijk geen risico lopen m.b.t. splinterende botjes  :-\
#1536052
Je hebt toch hertenvlees wat ie lekker vind?
Ik weet even niet uit mijn hoofd of je het al geportioneerd had of niet. Maar als je het nog moet portioneren bewaar dan het vleesvocht (daar komt behoorlijk wat vanaf) Vries het in in kleine bakjes en doe steeds een beetje over het vlees heen wat ie niet graag eet, even laten staan en voorzetten  ;)

Je kunt de konijnenschouders ook een paar uur buiten de koeling bewaren, dan droogt de buitenkant van zelf een beetje (als het ontdooit is ;) ) En vooral het smalle stuk van het pootje droogt lekker makkelijk ;)
#1536151
@Jol, dat Kjell hertenvlees pikte was een eenmalige actie geloof ik, hij heeft het daarna 2 dagen laten staan  :-\

@VanAalst, dat kan ik idd ook nog proberen, dank je. Hoe lang laat je het dan ongeveer in gekookt water liggen?

@May Linn, het gaat idd alleen om de smaak, vandaag heb ik het ongeveer een uur in de droger gehad. Dan is alleen de buitenkant wat droog & lauwwarm.
#1536448
@Boez, echt géén idee  :-\
Verder merk ik helemaal niks vreemds aan hem, heb ook niet het idee dat hij niet fit is of zo iets.

@Anna, zijn tanden en kiezen zijn prima in orde en hij kraakt alles heel netjes klein.
Vanaf half januari tot 1½ week geleden ging het heel goed en ook nu het een beetje gedroogd was at hij het keurig op.
Volgens mij kan hij het wel goed eten, maar wat dan het probleem is??
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1536750
hanneke , boven de 60 graden gaat het eiwit in het vlees stollen , ik neem aan dat de cellen in het bot dan ook veranderen en verharden waardoor je weer splinters kan krijgen
dus niet boven de 60 graden , maar zou voor de zekerheid niet hoger gaan dan 50 .
Door tieneke
#1537254
Zolang er gegeten wordt gewoon door de droger blijven slingeren,mooie oplossing toch  ;)
Op 50 graden blijven alle voedingsstoffen behouden en de botten zullen er niet veel van ondervinden bij 1 uurtje drogen.
#1537310
Hé, dat ga ik ook eens proberen. Onze Scotch weigert ook rauw bot te eten, maar is inmiddels wel zover dat hij het vlees van een hazenpootje aftrekt. En laatst vond hij tijdens een wandeling een stuk bot dat al langer bezig was terug in de natuur te integreren, zogezegd, en waar werkelijk geen stukje vlees meer aan zat - maar kraken en knabbelen deed hij wel daarop! Misschien is een uurtje drogen net dat laatste stapje dat nodig is om hem op vleesbot over te zetten. Bedankt voor de tip!
#1537594
Ik heb tot nu toe konijn- & kwartelkarkasjes een beetje aangedroogd, volgens mij blijft het bot echt onveranderd (ik knip het aan alle kanten door om te kijken of ik iets vreemds eraan zie).
En... Kjell eet het zo met smaak op  :) (het kraken tijdens het opeten klinkt ook niet anders dan bij vleesbotten die niet in de droogmachine geweest zijn) dus ik blijf dit nog even doen, maar ga het wel steeds korter drogen.
Misschien dat hij er dan weer aan gewend raakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door