Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Friday55
#153468
Ik las op barfplaats dat er mensen zijn die HD foto's laten maken bij een dierenarts onder narcose. Dit is absoluut niet nodig. Er zijn dierenartsen die dit doen zonder narcose waarbij je hond 5 min. in een speciaal bakje ligt (heb ik bij mijn hond laten doen, zo gepiept geen stress enz. Ik maak geen reclame dus als mensen de naam + adres willen weten, even naar mij e-mailen.
Door Timmy
#153491
Ligt ook een beetje aan de hond, lijkt mij. Daarnaast kan er een verkeerde uitslag komen als de hond erg gespannen is. Dus ik denk dat zoiets niet op elke hond van toepassing is.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Nitus
#153498
Timmy schreef: Ligt ook een beetje aan de hond, lijkt mij. Daarnaast kan er een verkeerde uitslag komen als de hond erg gespannen is. Dus ik denk dat zoiets niet op elke hond van toepassing is.

Gr.
Linda
Inderdaad, Nitus is erg gespannen bij de DA en het lukt al niet om hem op zijn zij op de onderzoekstafel te laten liggen (nu zijn die tafels ook wel erg klein voor zo'n grote hond), hij zal toch echt een roesje moeten krijgen.
Bij de DA waar we nu zijn is het ook niet standaard om een hond onder narcose te brengen bij röntgen foto's, maar als jouw hond niet stil wil liggen... tja , dan moet je wel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153499
Toch wel handig als je aan de hand van info 0,0 kunt beoordelen of en wanneer er ten onrechte een roes gegeven wordt bij het afrontgenen.

En reclame maken voor een DA is niet nodig er zijn er wel meer die bereid zijn het eerst te proberen zonder roesje. Zo bijzonder is dat dan ook weer niet.
Door K@rin
#153558
Dat is per hond inderdaad verschillend !!!
2 van mijn teven zijn zonder narcose gedaan.
1 teef was überhaupt niet voor rede vatbaar en ging/moest geheel onder zeil ....
1 reu was gespannen en heeft een klein roesje gehad, zodat hij toch nog ZELF lopend naar de foto-kamer kon gaan.

Het is in ieder geval wel fijn, wanneer je de keuze hebt en je hond niet bij voorbaat al platgespoten wordt ......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153577
Karin & Pyrs schreef:

Het is in ieder geval wel fijn, wanneer je de keuze hebt en je hond niet bij voorbaat al platgespoten wordt ......

En daar ben je zelf bij. :)
Door arenda
#153587
yep, maar weet wel dat mijn reu bij de eerste maal totaal platgespoten werd, alhoewel een klein roesje beloofd was en toen hd c als uitslag kreeg. en nu dus op herhaling is geweest, 2 jaar ouder en wij een stuk wijzer.
hd-b omdat de kop niet uit de kom getrokken kon worden wat wel gebeurde onder die stevige roes. dus voor ons wel beter ;D
Door Timmy
#153593
arenda schreef: yep, maar weet wel dat mijn reu bij de eerste maal totaal platgespoten werd, alhoewel een klein roesje beloofd was en toen hd c als uitslag kreeg. en nu dus op herhaling is geweest, 2 jaar ouder en wij een stuk wijzer.
hd-b omdat de kop niet uit de kom getrokken kon worden wat wel gebeurde onder die stevige roes. dus voor ons wel beter ;D
Tja, maar welke uitslag is nu de goede? Zonder roes, waarbij door de spanning van de hond de kop in de kom "gehouden" wordt, of met roesje, waarbij dus zonder spanning de kop schijnbaar een eind uit de kom getrokken kan worden? Dat bedoelde ik dus met dat de uitslag niet correct hoeft te zijn door de spanning van de hond. Wat mij betreft kun je beter de uitslag met roesje aanhouden. Daarbij heeft jouw hond tenminste niet meegewerkt aan de uitslag door gespannen de kop in de kom te houden.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153597
arenda schreef: yep, maar weet wel dat mijn reu bij de eerste maal totaal platgespoten werd, alhoewel een klein roesje beloofd was en toen hd c als uitslag kreeg. en nu dus op herhaling is geweest, 2 jaar ouder en wij een stuk wijzer.
hd-b omdat de kop niet uit de kom getrokken kon worden wat wel gebeurde onder die stevige roes. dus voor ons wel beter ;D
Wat ik me dan afvraag is of je dan vantevoren niets bespreekt met je DA. Ik weet nu al dat ik niet bij mij huidige DA een hond zal laten afrontgenen omdat hij geen zin heeft om het zonder roes te proberen.
Ook bij mij vorige da's werd vantevoren het plan van aanpak besproken en werd altijd eerst geprobeerd of het zonder roes lukte en soms lukte dat, en soms ook niet, helemaal toen de foto in de kikkerstand nog gemaakt moest worden lukte DAT vaak niet.

En ik kan maar niet geloven dat een roesje ervoor verantwoordelijk moet zijn dat een uitslag niet goed is. Als je normaliter een hond onder narcose brengt vallen de gewrichten toch ook niet uit elkaar?
Ik ken trouwens wel een aantal mensen die na een jaar nieuwe foto's hebben ingestuurd omdat de eerste gemaakt werden met een roes en volgens zeggen werd de hele hond uiteen gerukt en een jaar leater hebben ze weer foto's gemaakt, zonder roes deze keer en de uitslag was indentiek.

Ongeacht of er hier nu wel of niet geroesd is, de honden hier hebben allemaal dezelfde uitslag.
Door arenda
#153602

Tja, maar welke uitslag is nu de goede? Zonder roes, waarbij door de spanning van de hond de kop in de kom "gehouden" wordt, of met roesje, waarbij dus zonder spanning de kop schijnbaar een eind uit de kom getrokken kan worden? Dat bedoelde ik dus met dat de uitslag niet correct hoeft te zijn door de spanning van de hond. Wat mij betreft kun je beter de uitslag met roesje aanhouden. Daarbij heeft jouw hond tenminste niet meegewerkt aan de uitslag door gespannen de kop in de kom te houden.

Gr.
Linda
Wanneer ik de dierenarts goed begrepen heb is dat als mijn hond daadwerkelijk c-heupen zou hebben gehad dat er dan nu duidelijk slijtage te zien moet zijn geweest.
Daar er duidelijk niks geen slijtage te zien was,moet dit toch gunstig zijn,
Ik zie het maar positief ;D
Door arenda
#153605
Angelique schreef:

Wat ik me dan afvraag is of je dan vantevoren niets bespreekt met je DA. Ik weet nu al dat ik niet bij mij huidige DA een hond zal laten afrontgenen omdat hij geen zin heeft om het zonder roes te proberen.
Ook bij mij vorige da's werd vantevoren het plan van aanpak besproken en werd altijd eerst geprobeerd of het zonder roes lukte en soms lukte dat, en soms ook niet, helemaal toen de foto in de kikkerstand nog gemaakt moest worden lukte DAT vaak niet.

En ik kan maar niet geloven dat een roesje ervoor verantwoordelijk moet zijn dat een uitslag niet goed is. Als je normaliter een hond onder narcose brengt vallen de gewrichten toch ook niet uit elkaar?
Ik ken trouwens wel een aantal mensen die na een jaar nieuwe foto's hebben ingestuurd omdat de eerste gemaakt werden met een roes en volgens zeggen werd de hele hond uiteen gerukt en een jaar leater hebben ze weer foto's gemaakt, zonder roes deze keer en de uitslag was indentiek.

Ongeacht of er hier nu wel of niet geroesd is, de honden hier hebben allemaal dezelfde uitslag.
Hebben we natuurlijk ook nog het feit dat de kijk op hd versoepeld is. Wat 2 jaar geleden nog als c beoordeeld werd is nu toch ook vaak b. Ik weet in elk geval dat ik er wel blij mee ben. Een wheaten is geen hd gevoelig ras, daar zijn ze veel te klein voor, en hoeven hier ook helemaal niet geröntgend te worden, maar omdat mijn hond in het buitenland ingezet wordt en het daar allemaal wat meer met testen gaat heb ik het wel laten doen.
En lichte roes werd mij gezegd, geen narcose. Maar het beest kon niet meer op zijn poten staan en was totaal van de wereld, das voor mij geen lichte roes.
En dat terwijl hij zo mak als een lammetje op de tafel gaat, hij kwispelt daar ook nog bij. ;D
Door Kaar
#153607
Wanneer er echt hd in het spel is en de kop van de heupen zitten te los in de kom, dan maakt het niet uit of de hond wel of geen roesje heeft gehad en of die wel of niet ontspannen is.
Ik heb hms en alle gewrichten die ik heb flikkeren uit de kom, maakt niet uit of ik wakker ben of niet. (vandaar dat ik een hulphond aan het trainen ben).

Als er problemen zijn met het gewricht omdat er teveel ruimte is bv, dan heb je op de foto al snel slijtage, maar heb je vaak ook irritatie doordat botdelen tegen elkaar schuiven en ontstekingen.
Dan heb je dus ook een onzuivere kop/kom verbinding wat je op de foto terugziet als een waas over dat deel heen.

Het kan ook zijn dat er gewoon alleen wat meer ruimte is en de heup dus alleen subluxeert ipv luxeert (sublux is een verschuiving van het bot zelf binnen het gewricht, vaak gaat dit met een knak en schiet op dat moment het gewricht weer goed) , of net een beetje scheef schiet, zonder los te laten.
Maar ook daarbij heb je dezelfde ellende als hierboven, ontstekingen, slijtage en noem maar op.
Laatst gewijzigd door Kaar op wo 25 aug 2004, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153616
arenda schreef:

Hebben we natuurlijk ook nog het feit dat de kijk op hd versoepeld is. Wat 2 jaar geleden nog als c beoordeeld werd is nu toch ook vaak b. Ik weet in elk geval dat ik er wel blij mee ben. Een wheaten is geen hd gevoelig ras, daar zijn ze veel te klein voor, en hoeven hier ook helemaal niet geröntgend te worden, maar omdat mijn hond in het buitenland ingezet wordt en het daar allemaal wat meer met testen gaat heb ik het wel laten doen.
En lichte roes werd mij gezegd, geen narcose. Maar het beest kon niet meer op zijn poten staan en was totaal van de wereld, das voor mij geen lichte roes.
En dat terwijl hij zo mak als een lammetje op de tafel gaat, hij kwispelt daar ook nog bij. ;D
Ik zie even niet wat de versoepeling in beoordelen hiermee te maken heeft.

Als jouw hond zich zo gedraagt als dat je zegt dat die zich gedraagt was ik niet akkoord gegaan met een roesje.
Door Lupa
#153617
ik denk dat het toch een beetje aan de hond ligt.
mientje zou dat absoluut niet toe laten die zou giga in de stress schiten, lupa is geen probleem die laat alles met zich doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door