Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1534196
De pup die wij hebben heeft een behoorlijk dikke vacht. Hierdoor vind ik het moeilijk om te zien of zij goed op gewicht of te dik is.
Als ik over haar ribbetjes strijk voel ik die goed. Daar zit echt maar een heel dun laagje over heen. Daar aan te voelen is ze zeker niet te dik. Echter in de flanken is zij behoorlijk bol en voelt ze lekker stevig aan.
Ze heeft een lekker babybuikje. Absoluut niet opgezet of bol en lekker soepel.

Zij heeft een tijdje 10% van haar gewicht gekregen. Nu ze wat zwaarder wordt krijgt ze nog steeds dezelfde hoeveelheid in grammen, maar procentueel gezien dus minder.
Geen idee hoe zwaar en hoe hoog ze moet gaan worden, want ze is een kruising tussen een shi tzu en een klein rasloos hondje. Ze weegt momenteel 3.4 kg en is zo'n 22 cm hoog. Ze is bijna 11 weken oud.
Ze is erg levendig en speels.

Mijn volwassen honden hebben echt een "taille" om het maar zo te noemen. De pup echter niet. Nu kan ik mij eigenlijk niet meer zo goed herinneren of puppen ook al "taille" moeten hebben.
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1534227
Door de vacht vervalt "op het oog" dus zul je het op gevoel moeten doen. Die taille, ach, ook dat zal vertekend worden door de vacht. Het is toch bepalend hoe ze rondom aanvoelt. Als aan alle kanten de botjes eruit steken is het te weinig, kan ze door voor bijzettafel, dan wordt het teveel. Bij pups stuur je vrij makkelijk bij, dus zou je ineens denken, oww het wordt wat spekkie, dan is het even wat minderen en ben je in 1  á 2 weken weer op schema.
Door Ons Elftal
#1534240
Dus als ik nu wat minder zou geven en haar ribbetjes blijven hetzelfde aanvoelen en haar taille wordt minder, dan zou het goed zijn.
Mochten haar ribbetjes te dun aan gaan voelen, dan duurt het ongeveer weer een tot twee week voordat het er weer "aanzit"?

Ik vind dit wel heel moeilijk eigenlijk hoor. Dit is mijn eerste pup die ik op vers groot breng en merk toch dat ik er onzeker van wordt. Want wat zijn de gevolgen als ze één of twee weken te weinig krijgt? Dan krijgt ze ook te weinig voedingsstoffen binnen. Lijkt mij niet goed voor de groei en de ontwikkeling van het skelet?
Door Esther Q
#1534289
Meestal vallen honden in het geheel af of komen in het geheel aan is mijn ervaring. Dus alleen haar taille die smaller wordt, ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren. Waarschijnlijk is dit nu gewoon haar bouw. Ze zal niet zo snel te weinig krijgen hoor. Niet als je gewoon blijft opletten. Zolang ze niet een wandelend skelet is, is er echt niets aan de hand. Gewoon veel voelen en je krijgt er vanzelf gevoel voor wat een beetje meer of minder voeding voor effect heeft.
Door Benjy en Misty
#1534347
Toen we Misty kregen (20 weken oud) had ze duidelijk een taille maar volgens de vorige baasjes at ze slecht en was ze daardoor te mager. Bij ons heeft ze altijd goed gegeten maar duidelijk is wel dat de KVV en BARF haar beter smaken dan de br*kjes.  :biggrin2: Ze is nu lekker mollig aan het worden, misschien wel te mollig.  :-\
Door Lizzy
#1534351
Ik geloof nooit dat jij zou bedenken om haar zodanig weinig eten te geven dat dit schadelijke gevolgen heeft (in 1 of 2 weken tijd). Je moet er echt wel totaal de plank misslaan hoor en je mag gerust wat meer vertrouwen hebben in jezelf! En je mag haar gerust 7% tot 10% van haar huidige lichaamsgewicht geven. Nou bouwt dat met zo'n klein rasje vrij snel af. Maar je hoeft dus niet te weten wat ze uiteindelijk gaat wegen. Ik denk zomaar dat als ze 4 maanden oud is, ze nog maar 5% a 6% ofzo nodig heeft. En als ze 7 maanden is, zal ze op 3% a 4% zitten, vermoed ik. Gewoon rustig blijven kijken en blijven voelen. Voelt ze een beetje vol, geef je wat minder (je kunt per week of zelfs per dag bijsturen!) en voelt ze dunnetjes, geef je haar er wat bij. Ik vermoed dat ze vrij klein zal blijven en ik denk (eerlijk gezegd) dat je bij zo'n kleintje toch minder zorgen hoeft te hebben qua opgroeien/skelet dan bij een hele grote hond.
Door Ons Elftal
#1534883
Lizzy schreef: En je mag haar gerust 7% tot 10% van haar huidige lichaamsgewicht geven. Nou bouwt dat met zo'n klein rasje vrij snel af. Maar je hoeft dus niet te weten wat ze uiteindelijk gaat wegen. Ik denk zomaar dat als ze 4 maanden oud is, ze nog maar 5% a 6% ofzo nodig heeft. En als ze 7 maanden is, zal ze op 3% a 4% zitten, vermoed ik. Gewoon rustig blijven kijken en blijven voelen. Voelt ze een beetje vol, geef je wat minder (je kunt per week of zelfs per dag bijsturen!) en voelt ze dunnetjes, geef je haar er wat bij. Ik vermoed dat ze vrij klein zal blijven en ik denk (eerlijk gezegd) dat je bij zo'n kleintje toch minder zorgen hoeft te hebben qua opgroeien/skelet dan bij een hele grote hond.
Dit klinkt wel heel geruststellend en is een fijne leidraad. Hartstikke fijn!

Gelukkig kan ik hiermee bij jullie terecht, want ook al is mijn dierenarts niet tegen, helpen kan ze me er ook niet bij. Dank jullie wel!
Door nikèdog2000
#1535074
een pupje van 11 weken
mag best een voole taille hebben hoor
en zeker een klein hondje
naarmaten ze ouder worden gaat het puppie vet gewoon weg
gefeliciteerd met je puppie
Door Ons Elftal
#1535256
nikèdog2000 schreef: een pupje van 11 weken
mag best een voole taille hebben hoor
en zeker een klein hondje
naarmaten ze ouder worden gaat het puppie vet gewoon weg
gefeliciteerd met je puppie
Dank je wel!
Het lijkt zo anders met zo'n dikke vacht. Het lijkt echt een propje  :biggrin2:, maar als je haar voelt is ze - behalve in haar taille - echt niet te dik. Ben blij te horen dat dat voor een klein hondje geen probleem is. Het is al zo lang geleden dat ik een puppy van een klein ras heb gehad. En dat was dan ook nog een erg slanke teckel. De laatste 8 jaar hebben we eigenlijk alleen maar grote en slanke rassen gehad en dan is dit ineens zo heel anders. En dan voor het eerst een pup die op vers groot gaat worden.

Maar Lizzy heeft gelijk, ik moet niet zo onzeker zijn. Onze andere 8 honden doen het zo super sinds een jaar! Waarom zou het dan met de pup niet goed gaan?
Ik hou dezelfde percentages aan, ze eet alle diersoorten (12 inclusief vis) groente, eitje, hütenkäse al vanaf de eerste dag mee en ze heeft alleen nog maar keurige harde drolletjes gehad.
Ze is levendig, ze groeit goed, vacht is lekker zacht en glimt. Ze doet het eigenlijk gewoon super.
Maar ja, dat wil ik wel graag zo houden en daar maakte ik me ineens heel druk om. Ik wil niet dat ze te dik is, maar ook zeker niet dat ze te dun wordt.

Ik moet nu alleen leren "op gevoel" te voeren ipv op het oog.
Door Arline
#1535477
Ik kan het me goed voorstellen dat het moeilijk is met de vacht. Ik vond het bij Sting ook lastig, dat was zo'n bolletje.
Maar als ze zo enorm afwisselend eet zou ik me inderdaad niet druk maken. Leuk dat ze zo goed met 'de pot' mee-eet.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar haar!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door