Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1531405
Eindelijk gaan ze beiden volledig over op Barf (kregen al half). De twijfel was omdat ik qua bot niet heel veel variatie heb, omdat ik aan schrokker Jane niet te hard wil geven en omdat zij niet alles lust.

Ze eten beiden evenveel aan hoeveelheid, vandaar 1 menu.

De percentages:
Totaal 4740 100%

Verdeling:
Vleesbot      2100 44%
Orgaanvlees    900  19%
groente       490 10%
vis       350 7%
Spiervlees       900 19%

Ik voer ze een constant menu, dus elke dag vanalles wat.
Charlie is nog geen groente gewend en ook orgaan kreeg hij nog niet zoveel, dus nu kan ik mooi kleinere hoeveelheden per dag geven om te wennen.
Ook zal zijn ontlasting mooi constant zijn (en helaas is dat op kvv niet altijd het geval)
Omslachtiger, maar als alles eenmaal verpakt is ook wel makkelijk, zelfs voor Ed. :biggrin2:

Qua orgaan ga ik natuurlijk ook veel afwisselen met diersoorten, alleen in het begin zal dit nog iets minder zijn iv.m. voorraad opbouwen.

Ik ga bij Jane ook wel proberen om haar fazant of patrijs te laten eten, maar ben bang dat dat niet gaat lukken.
Als Jane ook niet teveel schrokt (als ze weer gewend is aan elke dag wat lekkers  :P ) en mijn vertrouwen is beter dan wil ik haaskarkas proberen, aar voor nu zal Jane het dus met kip, eend en parelhoen moeten doen. :-\
Charlie krijgt er konijn bij en dus eventueel ook fazant.

Ze krijgen 2 maal per dag eten, dus de hoeveelheid per dag wordt over 2 maaltijden verdeeld.
Dit menu wordt nog aangevuld met een eitje 2xper week en af en toe gemalen noten en zaden.

Het menu:

Maandag kipkarkas               300
pens               150
groente                 70
rund               150

Dinsdag parelhoen                300
hart                150
groente                  70
hert                150

Woensdag eendennekken 300
 nier of maagjes 150
 groente                 70
 kalkoen                150

Donderdag vis                350
 eendennekken 300
 groente                  70

Vrijdag eendenrug 300
pens                150
groente                  70
paard                150

Zaterdag kippennekken 300
lever                150
groente                  70
haas                150

Zondag Jane kipkarkas en Charlie Konijnkarkas 300
pens               150
groente                 70
lam of geit              150


Sorry, krijg niet alles netjes recht en sorry voor de lange uitleg. :-[
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op do 25 feb 2010, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#1531582
misschien een tip voor het klaarmaken. Ik pak per week alles er uit (dus in mijn geval, doe het even uit het hoofd, 3000 gram bot (en dan pak ik dus wat eend, wat kip, wat parelhoen en zalmstaart), 1200 gram vlees (pak ik 2 of 3 smaken), 500 gram pens (pak ik of pens of boekmaag, de ene week het ene het andere week het andere), en ? orgaan (mijn hoofd weet die even niet meer). Dat knikker ik op een bult en stop ik in 7 zakjes. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat een stuk sneller gaat als wat ik eerder deed, nl precies zoveel bot en precies zoveel orgaan. Mijn zakjes varieren iets in groter (ze moeten tussen de 700/800 gram zijn), ik verdeel eerst het bot over 7 zakjes en met de rest vul ik af.


is de vis die je geeft compleet (dus hele vis) of kop/staart en dus bot?

en lust Jane ook geen konijnkop? Kleine beer heeft een tijd wel konijnkop gegeten en geen karkas, nu wil ze niets meer van konijn (behalve dan het konijn dat ze op Terschelling vond, die vond ze heerlijk).
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1531872
Dat klaarmaken zit ik ook nog te twijfelen of is alles in een keer doe of hoe jij het doet per week.
En nu krijgen ze echt elke dag vanalles en ook dat zal mettertijd wel veranderen.

De vis is hoofdzakelijk panharing, dus hele vis.
Ze zullen af en toe wel wat kabeljauwfilet ofzo krijgen, maar dat doe ik als extraatje.
(Charlie wil namelijk niet meer dan deze hoevelheid eten, maar ik hoop dat hij op barf toch net wat beter eet en dan dus af en toe een extraatje). Zalm lust Charlie overigens niet.

Nope, Jane lust helemaal niets van konijn.
In het begin at ze het wel, maar nu helemaal niks meer. Onvoorstelbaar dat een berner kritisch is. :biggrin2:

patrijsboutjes zijn toch ook zacht?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1531944
[quote="Too"]
Patrijboutjes zijn lekker zacht [en heel klein, ca 40gr/stuk]
[/quote]

Dankje. :-*
Ik ga er maar gewoon vanuit dat als kritische berner ze niet lust, dat poedeltje ze wel eet, die lust tot nog toe bijna alles. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#1533833
Heb het nog even nagerekend. De vis die je geeft is "compleet". Dus die heb ik er uit gelaten. Dan heb ik verder
47,83 vleesbot
20,5 vlees
10,25 pens
3,41 lever
3,41 nier of maag
3,41 hart
11,16 groente.

Nou daar lijkt mij weinig mis mee. Je hebt maar boffers.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1533854
[quote="kira"]
Heb het nog even nagerekend. De vis die je geeft is "compleet". Dus die heb ik er uit gelaten. Dan heb ik verder
47,83 vleesbot
20,5 vlees
10,25 pens
3,41 lever
3,41 nier of maag
3,41 hart
11,16 groente.

Nou daar lijkt mij weinig mis mee. Je hebt maar boffers.
[/quote]

Dank je voor je moeite. :-*
Krijgen ze dan niet wat teveel lever eigenlijk? :-[
Gebruikersavatar
Door kira
#1533875
Ik geef 3% lever. Dus denk dat 3,41% ook wel zou kunnen. Als je 3 % wilt doen dan moet je 131,70 per week hebben. Je zou dan het hart kunnen verhogen naar 168,30, dat is dan 3,83%. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit nou niet echt heel erg veel uitmaakt. Die 3% van mij zal ook wel eens iets meer zijn (ik moet voor de meeste 180 gram hebben, nou de ene week is dat dan 190 en de andere 170, ik krijg dat echt niet op de micromillimeter nauwkeurig). En je hebt het vanmiddag gezien, theemuts en kleine beer denderen nog steeds vrolijk in het rond.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1534131
Ik lijk verdorie wel een beginner zeg, zoveel gelezen en al zo lang hier aanwezig. :-[
Blijkt wel dat stress de hersenen en zenuwen goed aantast. :-X

Bedankt voor je hulp en nu kijken hoe gauw we een bestelling de deur uit kunnen doen.
Moeten nog eventjes wat kilo's uit. :P
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1538412
[quote="Lizzy"]
Zo'n 3% tot 5% lever is prima, dus jij zit ook goed! Je menu ziet er goed uit hoor!
[/quote]

Dank je Lizzy, wat een tut ben ik he. :-[

Heb voor jane toch ook wat haaskarkas meebesteld, krijgt ze er extra spiervlees bij en desnoods bewerk ik dat karkas voor haar.
Dus toch nog een extra vleesbot voor haar.

En ook een fazantkarkas en 1kg  patrijsboutjes meebesteld, kijken wat ze daar van vinden.

We komen wat langzaam/moeizaam op start maar krijg er weer wat vertrouwen in, kom maar op met die bestelling. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1543556
[quote="Too"]
Patrijboutjes zijn lekker zacht [en heel klein, ca 40gr/stuk]
[/quote]
Dit lijkt me te klein voor zo'n grote hond dat slikt ie vast in een keer in. Of is hij dan wel zo dat ie het even stuk bijt?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1543637
[quote="Aquillo"]
Dit lijkt me te klein voor zo'n grote hond dat slikt ie vast in een keer in. Of is hij dan wel zo dat ie het even stuk bijt?
[/quote]

Als ze het eten dan kauwt Charlie zeker weten netjes op en voor Jane geef ik er de eerste keer eventjes een tik op, maar vooral de fazant is voor Jane, ik hoop dat ze die eet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door