Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Else
#1532604
Hallo Allen,

Ik ben 2 mnd geleden begonnen met barfen. Het gaat heel goed, met de kvv was hij nog geregeld aan de spuit poep en nu gelukkig niet meer.
Had toen een globaal menu gemaakt waar niet precies de diersoorten in stonden en er minder variatie was maar ben er nu nog even voor gaan zitten en heb het menu nu voor 2 weken uitgeschreven en in mijn ogen de puntjes op de 1 gezet. Ik weet ondertussen ook wat hij wel lust en niet lust (heb nu al ongeveer een vuilniszak vol met wat hij niet lust  :-[: (eend, konijn, duif, fazant) maar ga dit het weekend malen en er dan groentemix doorheen geven en dan eet ie 't vast wel op).
Menu is voor duitse herder reu van 40 kg.
Ben uitgegaan van iets boven de 2% (om precies te zijn 2,4%) want hij viel af met 2% van zijn lichaamsgewicht.
Ik ben ook uitgegaan van iets minder vleesbot dan wordt aangegeven aangezien hij vaak witte-kalk-brokkelpoep heeft.
Heb de lamsbout meegeteld als spiervlees. Ik weet dat daar wel bot in zit maar het is toch meerendeel vlees, heb ik dat goed gedaan??
Ik geef hem meestal 2 maal daags voer.

Heb een menu voor 2 weken gemaakt:
Totaal per week:
- 2.75 kg vleesbot = 41%
- 1,5 kg orgaan = 22%
- 1,5 kg spiervlees= 22%
- 0.5 kg vis = 7.5 %
- 0.5 kg groente = 7.5%
Totaal = 6.75 kg = 2,4 % van het lichaamsgewicht

week 1
Maandag                Dinsdag           Woensdag             Donderdag                         Vrijdag                     Zaterdag                 Zondag
0.5 kg kip karkas     1 lamskop           1 kg runder pens     0.5 kg hertenrib                 0.5 kg kipnek             0.5 kg parelhoen         0.5 kg zalmkop
0.5 kg rund spiervlees  1 bakje groente                               0.5 kg kippenlever of nier    0.5 kg Paarden vlees    0.25 kg runder nier    1 bakje groente
                                                                                                                                                                                    1 bakje groente  
week 2

Maandag                         Dinsdag                   Woensdag                     Donderdag                     Vrijdag                           Zaterdag                   Zondag
0.5 kg lamsrib                 0.5 kg kip nek           0.5 kg parelhoen              1 kg lamsbout             0.5 kg kip karkas           0.5 kg kipnek           0.5 kg zalmkop
0.5 kg hertenspiervlees 0.25 kg runderlever    0.5 kg kippenhart of nier  1 bakje groente             0.5 kg lams pens           0.5 kg Rund kopvlees    1 bakje groente
                                1 bakje groente     

Nou ben benieuwd wat jullie d'r van vinden!                                             
Alvast bedankt voor het bekijken :)!

 
Door Lizzy
#1534285
Else! schreef: Hallo Allen,

Ik ben 2 mnd geleden begonnen met barfen. Het gaat heel goed, met de kvv was hij nog geregeld aan de spuit poep en nu gelukkig niet meer.
Had toen een globaal menu gemaakt waar niet precies de diersoorten in stonden en er minder variatie was maar ben er nu nog even voor gaan zitten en heb het menu nu voor 2 weken uitgeschreven en in mijn ogen de puntjes op de 1 gezet. Ik weet ondertussen ook wat hij wel lust en niet lust (heb nu al ongeveer een vuilniszak vol met wat hij niet lust  :-[: (eend, konijn, duif, fazant) maar ga dit het weekend malen en er dan groentemix doorheen geven en dan eet ie 't vast wel op).
Menu is voor duitse herder reu van 40 kg.
Ben uitgegaan van iets boven de 2% (om precies te zijn 2,4%) want hij viel af met 2% van zijn lichaamsgewicht.
Ik ben ook uitgegaan van iets minder vleesbot dan wordt aangegeven aangezien hij vaak witte-kalk-brokkelpoep heeft.
Heb de lamsbout meegeteld als spiervlees. Ik weet dat daar wel bot in zit maar het is toch meerendeel vlees, heb ik dat goed gedaan??
Ik geef hem meestal 2 maal daags voer.
Alles waar bot in zit en waarvan ze het bot opeten, tel ik mee. Maar lamsbout, is toch van de poot? Ik vind dat namelijk te hard.
Heb een menu voor 2 weken gemaakt:
Totaal per week:
- 2.75 kg vleesbot = 41%
- 1,5 kg orgaan = 22%
- 1,5 kg spiervlees= 22%
- 0.5 kg vis = 7.5 %
- 0.5 kg groente = 7.5%
Totaal = 6.75 kg = 2,4 % van het lichaamsgewicht
Prima percentages.
week 1
Maandag                  Dinsdag            Woensdag             Donderdag                         Vrijdag                      Zaterdag                  Zondag
0.5 kg kip karkas      1 lamskop            1 kg runder pens     0.5 kg hertenrib                 0.5 kg kipnek              0.5 kg parelhoen          0.5 kg zalmkop
0.5 kg rund spiervlees  1 bakje groente                                 0.5 kg kippenlever of nier    0.5 kg Paarden vlees    0.25 kg runder nier     1 bakje groente
                                                                                                                                                                                     1 bakje groente  
week 2

Maandag                         Dinsdag                    Woensdag                      Donderdag                     Vrijdag                            Zaterdag                   Zondag
0.5 kg lamsrib                 0.5 kg kip nek            0.5 kg parelhoen               1 kg lamsbout             0.5 kg kip karkas            0.5 kg kipnek           0.5 kg zalmkop
0.5 kg hertenspiervlees 0.25 kg runderlever    0.5 kg kippenhart of nier   1 bakje groente             0.5 kg lams pens            0.5 kg Rund kopvlees     1 bakje groente
                                1 bakje groente     

Nou ben benieuwd wat jullie d'r van vinden!                                               
Alvast bedankt voor het bekijken :)!

   
Ziet er goed uit. Ook prima van afwisseling!
Gebruikersavatar
Door Else
#1534399
vlgns mij is dit lamsbout, een soort van rugstuk met veel vlees:
Afbeelding

Heb dit de vorige keer per ongeluk van herby erbij gekregen zonder dat ik het had besteld en geconcludeerd dat het wel een lamsbout zou zijn (ook na navragen hier op het forum)....
We zullen zien wat er binnenkomt nu, krijg deze week de bestelling binnen.

Bedankt voor je antwoord!!
Gebruikersavatar
Door Else
#1538218
Lizzy, je had inderdaad gelijk.
Er zitten 2 van die stukken bij van de foto en de rest is inderdaad iets van een een bovenbeen met vlees eraan..........
Mmmm jammer, als 't ontdooit is maar eens bekijken of het veel te hard is of niet :(.
Moet m'n schema ook weer anders want kan er nu echt geen spiervlees van maken...
Pff ga maar weer eventjes rekenen....
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1539310
En als te hard is om te eten snijdt je toch gewoon het vlees eraf en vul je met ander spiervlees, scheelt weer rekenen  ;)
Door Boez
#1540215
Inderdaad, het is prachtig spiervlees om te geven, als je het afsnijdt en het bot gewoon wegknikkert. Of er een mooi kunstwerk uit snijdt dat kan natuurlijk ook.
;)
Door Irish
#1541848
Super erg ontopic, maar ik moet echt even zeggen dat ik jouw hond de allermooiste duitse herder vind die ik ooit gezien heb, wat een uitstraling op die foto!  :-[
Door Hertog
#1542818
Ik zou bijna gaan denken dat bepaalde voedings stoffen Herder specifiek niet goed gaan. Hier wordt hetzelfde lijstje niet gegeten en moet ik meer vlees geven dat volgens de berekening zou moeten.
Gebruikersavatar
Door Else
#1544474
[quote="Irish"]
Super erg ontopic, maar ik moet echt even zeggen dat ik jouw hond de allermooiste duitse herder vind die ik ooit gezien heb, wat een uitstraling op die foto!  :-[
[/quote]
Dank je wel!! Ben ook een erg trotse baas moet ik eerlijk bekennen!!!
[quote="Hertog"]
Ik zou bijna gaan denken dat bepaalde voedings stoffen Herder specifiek niet goed gaan. Hier wordt hetzelfde lijstje niet gegeten en moet ik meer vlees geven dat volgens de berekening zou moeten.
[/quote]
Wat grappig dat het precies het zelfde lijstje is. Zou haast geen toeval zijn zou je denken ???

Ga idd denk ik het spiervlees er maar af snijden ofzow want heb nog even geen zin om mijn hele berekening weer anders te maken....
Wel apart dat de stukken vlees zo verschillend zijn. De ene lamsbout  lijkt meer een rug stuk en de andere lamsbout meer een stuk van een poot ofzoiets met vlees eraan.

I.i.g. bedankt weer allemaal voor het meedenken!!
Door rem78
#1822254
Hallo,

Ik heb zelf ook een Duitse herder en heb inspiratie geput uit het menu van else. Echter, is mijn Duitse herder 1 jaar oud en ca. 28kg. Zou iemand er wat over kunnen zeggen. Ik weet dat de reu van Else 40kg is. Alvast erg bedankt. Opmerking en/of aanvulling zijn altijd erg welkom. Mijn hond is wel gewend om botten te eten.

Ma 500 gr lamsrib + 300 gr runderhart
Di 500 gr pens + 300 gr parelhoenkarkas
Woe 500 gr paardenspiervlees + 300 gr kippenpoot
Don 500 gr runderkopvlees + 250 gr biogarde + 1 rauw ei
Vrij 500 gr lams/schapensnijsels + 200 gr kippenlever + 100 gr schapenvet
Zat 500 gr zalmkop + 250 gr biogarde + 1 rauw ei
Zon 500 gr hertenspiervlees + 300 gr kippenkarkas
Door Anne in Zweden
#1822270
[quote="rem78"]
Hallo,

Ik heb zelf ook een Duitse herder en heb inspiratie geput uit het menu van else. Echter, is mijn Duitse herder 1 jaar oud en ca. 28kg. Zou iemand er wat over kunnen zeggen. Ik weet dat de reu van Else 40kg is. Alvast erg bedankt. Opmerking en/of aanvulling zijn altijd erg welkom. Mijn hond is wel gewend om botten te eten.

Ma 500 gr lamsrib + 300 gr runderhart
Di 500 gr pens + 300 gr parelhoenkarkas
Woe 500 gr paardenspiervlees + 300 gr kippenpoot
Don 500 gr runderkopvlees + 250 gr biogarde + 1 rauw ei
Vrij 500 gr lams/schapensnijsels + 200 gr kippenlever + 100 gr schapenvet
Zat 500 gr zalmkop + 250 gr biogarde + 1 rauw ei
Zon 500 gr hertenspiervlees + 300 gr kippenkarkas

[/quote]

Hm, ik tel aan substantiële barfingrediënten (bot, vlees, orgaan) 4900 gram per week, daarvan 40% vlees, 39% bot en 20% orgaan, waarvan de helft pens.
Als ik alles tel, dus inclusief de biogarde, dan voer je 5500 gram per week, waardoor de verhouding wordt: 36% vlees, 34% bot en 18% orgaan. Ik geef toe dat ik niet weet waar schapenvet onder valt...

In het laatste geval is je botpercentage wel erg laag, lijkt me, zelfs als je een DH hebt. En het vlees is weer juist erg veel, in beide berekeningen. En waarom geef je zoveel biogarde? Da's 9% van je menu! Zelf geef ik er soms een flinke scheut kefir bij, maar dat reken ik niet mee in het menu.

Je afwisseling is wel goed, ik zou alleen proberen ook wat nieren te voeren, die zijn best belangrijk. En ik zou me kunnen voorstellen dat je hondje na vrijdag vrij dunne ontlasting heeft (vlees + orgaan + vet), maar dat moet je even aankijken.

Verder voer je 2,8% van het gewicht van je hond per dag. Ik denk dat hij dat qua leeftijd ook nog wel kan hebben; ziet ie er goed uit op dat percentage?

O, en misschien kun je beter even een nieuw topic voor jezelf openen, dan halen we jou en Else niet door elkaar qua voedingsadviezen! :D ;)
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 11 nov 2010, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rem78
#1822320
Hallo,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal het menu nog eens kritisch bekijken en zal het als nieuwe topic plaatsen.

Ik zal er ook nier in verwerken, al weet ik niet goed waar ik ie kan halen. Herbyvers heeft nl. alleen rundernier.

Nogmaals bedankt. Ik kan er mee aan de slag!
Door Anne in Zweden
#1822351
[quote="rem78"]
Hallo,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal het menu nog eens kritisch bekijken en zal het als nieuwe topic plaatsen.

Ik zal er ook nier in verwerken, al weet ik niet goed waar ik ie kan halen. Herbyvers heeft nl. alleen rundernier.

Nogmaals bedankt. Ik kan er mee aan de slag!
[/quote]

Is rundernier een probleem? Ik neem aan dat je hond niet allergisch is voor rund, want je voert wel pens, hart en kopvlees? Nier mag ook best van rund zijn hoor; als je over je hele menu verspreid maar 4-5 diersoorten hebt, is dat in orde.

Probeer, als je hond geen speciale "problemen" heeft, op een menu uit te komen waarbij je 40-50% vleesbot voert, zo'n 25-30% spiervlees, zo'n 15-20% orgaan - waarvan de helft pens - en nog een scheut groentenmix van 5%. Percentages mag je mee spelen. Maar tenzij je kale botten voert (wat je in dit menu niet doet), zou het percentage vlees in ieder geval lager moeten zijn dan het percentage bot - als uitgangspunt.

Ben benieuwd naar de volgende ronde! :D
Door rem78
#1823743
Hallo,

Erg bedankt voor je kritische blik. Ben opnieuw druk bezig met de verhoudingen en denk het morgen klaar te hebben.

Nogmaals bedankt!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door