Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1531253
Naar aanleiding van mijn bezoek aan de oncoloog, het volgende.
Hij haalde een onderzoek aan, naar de relatie voeding en kanker, waar uit was gekomen dat 'met de pot mee etende' honden vaker kanker kregen dan br*kgevoerde honden. De reden daarvan was, zo vertelde hij, de grote hoeveelheid anti-oxidanten in br*kken...

Nu vraag ik mij af of wij door t geven van BARF, aan een goede hoeveelheid anti-oxidanten zullen komen, of dat suppletie onvermijdelijk is (in sommige sitituaties?)?
Temeer omdat de vervuilingsgraad natuurlijk toegenomen is (luchtvervuiling; industrie, uitlaatgassen, stralingsvervuiling; mobieltjes, pc's etc, etc) en er dus meer anti-oxidanten nodig zouden zijn om alles in balans te kunnen houden.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen??  :)
#1531350
Neem jij zelf ook anti-oxidanten? Het antwoord op die vraag is tevens het antwoord op jouw vraag.

Maar los nog daarvan: mensen die zelf samenstellen laten hun hond niet met de pot mee-eten. Dus in alle opzichten gaat deze vergelijking mank. Sterker nog, het is alom bekend dat kankercelle gevoed worden met koolhydraten. De meeste BARF-ers voeren koolhydraat-vrij.
#1531355
Afgezien daarvan zijn er ook onderzoeken waaruit zou blijken dat anti-oxidanten helemaal niet zo goed zijn en zelfs ook schade kunnen geven.
Je kunt oeverloos tobben over dit soort dingen, de onderzoeken spreken elkaar vaak diametraal tegen, afhankelijk ook nog eens van de opdrachtgever  :-X
Ik doe het maar ongeveer zo als Ma Nature het ooit bedacht heeft en ga er maar van uit dat het dan niet al te verkeerd is.
#1531390
Rovanna schreef: Neem jij zelf ook anti-oxidanten? Het antwoord op die vraag is tevens het antwoord op jouw vraag.

Maar los nog daarvan: mensen die zelf samenstellen laten hun hond niet met de pot mee-eten. Dus in alle opzichten gaat deze vergelijking mank. Sterker nog, het is alom bekend dat kankercelle gevoed worden met koolhydraten. De meeste BARF-ers voeren koolhydraat-vrij.
Hier kan ik dus niets mee  :-\
Ik vergelijk BARF niet met tafel-mee-eters, maar gebruik de uitkomsten van genoemd onderzoek, om ook BARF eens tegen dat licht aan te houden.
En zo alom bekend is het niet dat kankercellen gevoed worden met koolhydraten, tenzij je het hebt over alom bekendheid op BP??
De oncoloog komt namelijk niet met een koolhydraatvrij-voerenadvies.  :-X

En of ik zelf wel of geen anti-oxidanten neem, zegt toch niks over de hoeveelheid anti-oxidanten in een gem. BARFmaaltijd  :confused1:
#1531400
yuki11 schreef: Hier kan ik dus niets mee  :-\
Tja ik probeer alleen maar mee te denken.
yuki11 schreef:Ik vergelijk BARF niet met tafel-mee-eters, maar gebruik de uitkomsten van genoemd onderzoek, om ook BARF eens tegen dat licht aan te houden.
Dat doe je dus wel. Je haalt een onderzoek aan waar twee groepen vergeleken worden: honden die met de pot mee-eten en honden die brokken eten. En vervolgens vraag jij of je hier iets mee kan in het kader van BARF.
yuki11 schreef: En zo alom bekend is het niet dat kankercellen gevoed worden met koolhydraten, tenzij je het hebt over alom bekendheid op BP??
De oncoloog komt namelijk niet met een koolhydraatvrij-voerenadvies.  :-X
Nou dat verbaast mij. Mijn moeder stierf in 1979 aan longkanker en heeft het Moerman-dieet gegeten. Moerman was een soort van wat Atkins nu is zeg maar: een voorvechter voor koolhydraat-arm eten om de groei van kankercellen te remmen.
yuki11 schreef: En of ik zelf wel of geen anti-oxidanten neem, zegt toch niks over de hoeveelheid anti-oxidanten in een gem. BARFmaaltijd  :confused1:
Wel. Je zegt: "Temeer omdat de vervuilingsgraad natuurlijk toegenomen is (luchtvervuiling; industrie, uitlaatgassen, stralingsvervuiling; mobieltjes, pc's etc, etc)". Daar hebben mensen toch ook last van. Niet alleen honden? Dus als jij het voor jezelf kennelijk niet belangrijk vindt exta anti-oxidanten in te nemen, waarom dan wel voor je hond?
Door Boez
#1531426
Rovanna schreef: Tja ik probeer alleen maar mee te denken.
Ik vind je eerste reactie niet echt 'meedenken', meer een discussie in de kiem smoren. Wat er op volgt is ook niet bepaald constructief geformuleerd.

Dat doe je dus wel. Je haalt een onderzoek aan waar twee groepen vergeleken worden: honden die met de pot mee-eten en honden die brokken eten. En vervolgens vraag jij of je hier iets mee kan in het kader van BARF.
Die vergelijking is de aanleiding. Je kunt de oorspronkelijke vraag niet afserveren met de enkele opmerking dat BARF honden, brokhonden en pot-uitlik-honden niet met elkaar te vergelijken zijn. Dat is de vraag niet.
Wel. Je zegt: "Temeer omdat de vervuilingsgraad natuurlijk toegenomen is (luchtvervuiling; industrie, uitlaatgassen, stralingsvervuiling; mobieltjes, pc's etc, etc)". Daar hebben mensen toch ook last van. Niet alleen honden? Dus als jij het voor jezelf kennelijk niet belangrijk vindt exta anti-oxidanten in te nemen, waarom dan wel voor je hond?
Ik snap niet waarom je hier zo'n punt van maakt. Waarom kan er niet gewoon gediscussieerd worden over de anti oxidanten in een barf maaltijd?
Laatst gewijzigd door Boez op do 25 feb 2010, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1531497
yuki11 schreef: Naar aanleiding van mijn bezoek aan de oncoloog, het volgende.
Hij haalde een onderzoek aan, naar de relatie voeding en kanker, waar uit was gekomen dat 'met de pot mee etende' honden vaker kanker kregen dan br*kgevoerde honden. De reden daarvan was, zo vertelde hij, de grote hoeveelheid anti-oxidanten in br*kken...
Ik ben echt heel benieuwd naar dit onderzoek. Want ik heb namelijk een soortgelijk onderzoek gelezen (en ik ga het ook voor je opzoeken) waaruit blijkt dat honden die met de pot mee eten veel minder vaak kanker krijgen. Het onderzoek heeft zelfs op Barfplaats gestaan, dus ik hoop dat ik het nog kan vinden.
Nu vraag ik mij af of wij door t geven van BARF, aan een goede hoeveelheid anti-oxidanten zullen komen, of dat suppletie onvermijdelijk is (in sommige sitituaties?)?
Temeer omdat de vervuilingsgraad natuurlijk toegenomen is (luchtvervuiling; industrie, uitlaatgassen, stralingsvervuiling; mobieltjes, pc's etc, etc) en er dus meer anti-oxidanten nodig zouden zijn om alles in balans te kunnen houden.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen??  :)
Ik denk persoonlijk dat anti-oxidanten bij de ene kanker zinvoller zijn dan bij de andere. En ik weet niet in hoeverre grote hoeveelheden anti-oxidanten bij lymfeklierkanker zinvol zijn. Ik denk dat Tannetje daar antwoord op kan geven.

Ik denk zelf trouwens dat het aantal anti-oxidanten in een goed BARF-menu uitstekend is. Orgaanvlees is zeer rijk aan vitamines en groenten is zeer rijk aan vitamines (en ook anti-oxidanten). Nu word ik wel eens een zeurpiet gevonden, als ik hamer op het voeren van groenten en extra's zoals ei, rauwe noten, etc. Maar dat is dus vanwege de vitamines en mineralen die daar in zitten. En die een hond dus goed kan gebruiken, juist doordat ze in een vervuilde wereld leven. En onze honden bio-industrie-dieren voeren.

Neemt niet weg dat brokken alleen doodgekookte voedingsmiddelen bevatten. En de vitamines zijn dus ook verdwenen. Deze worden er aan het eind van het productie proces weer aan toegevoegd. En dit zijn onnatuurlijke vitamines en derhalve veel slechter opneembaar. Daar komt nog eens bij dat de kwalijke stoffen in brokken juist kanker veroorzaken. De chemische anti-oxidanten (die het ranzig worden van vetten moeten voorkomen), de conserveringsmiddelen en natuurlijk niet te vergeten, de beroerde kwaliteit van de ingredienten.
#1531576
Boez schreef: Ik vind je eerste reactie niet echt 'meedenken', meer een discussie in de kiem smoren. Wat er op volgt is ook niet bepaald constructief geformuleerd.
Die vergelijking is de aanleiding. Je kunt de oorspronkelijke vraag niet afserveren met de enkele opmerking dat BARF honden, brokhonden en pot-uitlik-honden niet met elkaar te vergelijken zijn. Dat is de vraag niet.

Ik snap niet waarom je hier zo'n punt van maakt. Waarom kan er niet gewoon gediscussieerd worden over de anti oxidanten in een barf maaltijd?
Fijn dat ik niet de enige ben die 't zo ervaart  :-\
want jouw reacties geven exact mijn gevoel aan als ik t lees...
#1531589
Lizzy schreef: Ik ben echt heel benieuwd naar dit onderzoek. Want ik heb namelijk een soortgelijk onderzoek gelezen (en ik ga het ook voor je opzoeken) waaruit blijkt dat honden die met de pot mee eten veel minder vaak kanker krijgen. Het onderzoek heeft zelfs op Barfplaats gestaan, dus ik hoop dat ik het nog kan vinden.
Ik denk persoonlijk dat anti-oxidanten bij de ene kanker zinvoller zijn dan bij de andere. En ik weet niet in hoeverre grote hoeveelheden anti-oxidanten bij lymfeklierkanker zinvol zijn. Ik denk dat Tannetje daar antwoord op kan geven.

Ik denk zelf trouwens dat het aantal anti-oxidanten in een goed BARF-menu uitstekend is. Orgaanvlees is zeer rijk aan vitamines en groenten is zeer rijk aan vitamines (en ook anti-oxidanten). Nu word ik wel eens een zeurpiet gevonden, als ik hamer op het voeren van groenten en extra's zoals ei, rauwe noten, etc. Maar dat is dus vanwege de vitamines en mineralen die daar in zitten. En die een hond dus goed kan gebruiken, juist doordat ze in een vervuilde wereld leven. En onze honden bio-industrie-dieren voeren.

Neemt niet weg dat brokken alleen doodgekookte voedingsmiddelen bevatten. En de vitamines zijn dus ook verdwenen. Deze worden er aan het eind van het productie proces weer aan toegevoegd. En dit zijn onnatuurlijke vitamines en derhalve veel slechter opneembaar. Daar komt nog eens bij dat de kwalijke stoffen in brokken juist kanker veroorzaken. De chemische anti-oxidanten (die het ranzig worden van vetten moeten voorkomen), de conserveringsmiddelen en natuurlijk niet te vergeten, de beroerde kwaliteit van de ingredienten.
Ik neem de uitslagen van het onderzoek ook niet zomaar klakkeloos aan natuurlijk, want ik weet ook WIE het zegt... ;)

V.w.b. lymfeklierkanker...daar is het geven van extra anti-oxidanten wel wenselijk, maar dan wel selectief; dat is wat ik er over heb kunnen vinden. Omdat elke stof die t immuunsysteem activeert, eigenlijk niet gewenst is bij deze vorm van kanker (i.t.t. bijna elke andere vorm van kanker)

Mijn vraag betrof eigenlijk ook voornamelijk de preventieve werking van anti-oxidanten...zoals je in je laatste alinea aanhaalt.
Ik vind je zeker geen zeurpiet, want ik denk dat in de toevoegingen een hele belangrijke meerwaarde zit. Zo ook in de keuze voor biologische groentemix ipv niet-biologisch.
(de anti-oxidanten die de niet-bio plant in zich heeft, moet hij gebruiken tegen de bestrijdingsmiddelen, dus daar is uiteindelijk niet veel meer van over, bij consumptie; maar ditzelfde principe zal van toepassing zijn op br*k en de anti-oxidanten die daaraan worden toegevoegd)

Ik zal Rutteman eens vragen naar een link naar zijn genoemde onderzoek  ::)
(vind het ook een heel opmerkelijk onderzoek...)

@Rovanna; jazeker denk ik dat wij mensen ook snel tekorten hebben, zeker voor wat betreft mineralen en spore-elementen.
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk biologische groente en fruit te eten, en waar dat niet lukt/niet gebeurt, vul ik aan met supplementen.
Door ulla
#1531816
Ik ben juist van mening dat je door gevarieerd rauw te voeren, kanker kan voorkomen.
Ik probeer zoveel mogelijk diersoorten te voeren, en maak noten mixen, en groentenmixen, met kiemen en zaden.
Van alles wat, de kiemen/zaden/groenten en noten biologisch.
Bij het ouder worden zal kanker eerder een kans krijgen, de degeneratie speelt ook een rol en erfelijkheid ook .

De gezonde hoeveelheid antioxydanten,in een gevarieerd menu, zal de gezondheid van een hond zeker goed doen.

Laat die brokken da maar lekker kletsen. ;)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1531946
Zoals met heel veel dingen gaat het hier ook om aanleg en milieu.
Wat krijg je mee in je genen en hoe ga je met deze genen om bv met betrekking tot voeding.

Een bekend homeopatisch arts verwoordde het als volgt: Je darmen zijn net de worteltjes van een plant. Geef je goede voeding en water dan gedijt die plant goed. Verwaarloos je het dan zal het niet goed groeien.

Hier op het forum wordt vreselijk goed nagedacht over de voeding van hond en kat enz.
Vraag me heel vaak af of mensen voor zichzelf ook zo bewust met voeding omgaan. Geen aanval hoor, maar ik eet slechtere dingen dan ik m'n dieren voorschotel.
#1532009
Orb schreef: Zoals met heel veel dingen gaat het hier ook om aanleg en milieu.
Wat krijg je mee in je genen en hoe ga je met deze genen om bv met betrekking tot voeding.

Een bekend homeopatisch arts verwoordde het als volgt: Je darmen zijn net de worteltjes van een plant. Geef je goede voeding en water dan gedijt die plant goed. Verwaarloos je het dan zal het niet goed groeien.

Hier op het forum wordt vreselijk goed nagedacht over de voeding van hond en kat enz.
Vraag me heel vaak af of mensen voor zichzelf ook zo bewust met voeding omgaan. Geen aanval hoor, maar ik eet slechtere dingen dan ik m'n dieren voorschotel.
In mijn hoofd wel, maar in de praktijk wil het er nog wel eens 'bij inschieten'  :-[  ::)
Door Nyncke
#1532015
Ik slik overigens zelf wel anti-oxidanten omdat in het eten van tegenwoordig toch wel veel te weinig zit.
Als je nagaat dat bv de sla wordt gekweekt op suikerwater dan eet je dus niet een gezond slaatje maar pure suiker.

Er is een onderzoek waar sinds midden jaren 80 de voedingsstoffen worden vergeleken in de voeding t/m 2002.
In die jaren izijn de voedingsstoffen in voedsel met 57% gemiddeld afgenomen.
Ik kan kijken of ik die tabel op internet kan vinden, daar schrik je je echt de blubber van.

Maar goed naar aanleiding daarvan schiet soms wel in mijn hoofd, wat bied antioxidanten in voeding voor honden en katten?

Nou hoorde ik wel dat bv de klokhuizen van bv appels en peren gemiddeld veel antioxidanten zitten, doordat veel mensen schillen en ontklokken, gooien ze het beste weg.
Sinds ik dat hoorde, eet ik braaf mijn schillen en klokhuizen en doe ze door mijn ochtendshake!!!
#1532158
Nyncke schreef: Ik slik overigens zelf wel anti-oxidanten omdat in het eten van tegenwoordig toch wel veel te weinig zit.
Als je nagaat dat bv de sla wordt gekweekt op suikerwater dan eet je dus niet een gezond slaatje maar pure suiker.

Er is een onderzoek waar sinds midden jaren 80 de voedingsstoffen worden vergeleken in de voeding t/m 2002.
In die jaren izijn de voedingsstoffen in voedsel met 57% gemiddeld afgenomen.
Ik kan kijken of ik die tabel op internet kan vinden, daar schrik je je echt de blubber van.

Maar goed naar aanleiding daarvan schiet soms wel in mijn hoofd, wat bied antioxidanten in voeding voor honden en katten?

Nou hoorde ik wel dat bv de klokhuizen van bv appels en peren gemiddeld veel antioxidanten zitten, doordat veel mensen schillen en ontklokken, gooien ze het beste weg.
Sinds ik dat hoorde, eet ik braaf mijn schillen en klokhuizen en doe ze door mijn ochtendshake
!!!
Ik denk dat dat alleen opgaat voor biologisch fruit. Die eet ik ook ongeschild op. Niet biologische appels schil ik liever (en heb ook niet de illusie dat er nog veel anti-oxidanten over zijn, na de tegenaanval op bestrijdingsmiddelen)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door